Gjest frk. Anna Skrevet 1. mars 2013 #1 Skrevet 1. mars 2013 Hei! Den siste tiden har jeg lagt merke til at magen min er blitt ganske så stor. Jeg trener hver dag, både styrke og kondisjon, og har nesten ikke fett på magen, men likevel ser det ut som om jeg er gravid i 5-6 mnd! Har hatt mensen hver mnd i det siste halve året, om ikke så helt regelmessig. Så har ikke mistanke om graviditet egentlig. Har aldri blitt testet for mat allergier, da jeg ikke har hatt problemer med verken fordøyelsen eller luft i magen. Noen som har idèer om hva dette kan skyldes??
Gjest Gjest Skrevet 1. mars 2013 #2 Skrevet 1. mars 2013 Først vil jeg bare si at jeg ikke har noen mulighet å gi deg noe annet enn et generelt, hypotetisk svar her over Internett For at du skal finne ut av årsaken i DITT tilfelle, må du nok kontakte fastlegen din for en nærmere prat og undersøkelse. Forstyrrelser i hormoner kan hos enkelte føre til overvekt, men om det skulle gjelde deg har jeg ingen mulighet til å si noe om. Den helt klart vanligste årsaken til vektøkning i den vestlige verden er at energiinntaket er større enn energiforbruket. Det typiske er at en har lavere fysisk aktivitet uten tilsvarende reduksjon av energiinntaket. Men for at jeg eller fastlegen din skulle kunne si noe om dette kan gjelde deg, kreves litt mer informasjon. Du sier du spiser normalt, men hva er et normalt kosthold for deg? Hva spiser du? Hvor mye spiser du? Hvor ofte spiser du? Hva spises mellom måltidene? Hvordan er drikkevanene dine – vann, brus, øl? Er matlysten alltid god? Osv. Du trener flere ganger i uken, noe som er veldig bra! Men jeg skulle gjerne også visst hvordan du trener, hva du trener og hvor lenge. Ut fra det du sier virker det som om du har en veldig sunn livsstil, men det kan jeg ikke si noe om uten mer inngående detaljer rundt ditt kosthold og aktivitet. Dersom treningen din innebærer mye styrketreningen kan vektøkningen din skyldes at du erstatter fett med muskler, som jo veier mer enn fett. Du forteller ingenting om vekten din, om du prøver å gå ned i vekt eller om du bare ønsker å holde en stabil vekt. Hos en del av de som er overvektige til tross for at de har gjort gjentatte forsøk på å gå ned i vekt, er årsaken at insulinet i kroppen ikke virker som det skal. Insulinresistens er en tilstand hvor kroppens insulin ikke virker godt nok. Insulinet skal sørge for at kroppens celler får tilgang på nok glukose slik at de kan fungere normalt. Ved insulinresistens vil kroppen kompensere for den manglende effekten ved å produsere mer insulin og kan derved holde blodsukkeret normalt en stund. Høye verdier av insulin i kroppen vil føre til at du lagrer fett i stedet for å forbrenne det. Ved mistanke om denne tilstanden kan det være greit å ta en prøve som heter C-peptid, som kan si noe om hvor mye insulin kroppen din lager. Ved denne tilstanden bør alle karbohydrater begrenses, også frukt og grønnsaker. Når det gjelder hormonelle forstyrrelser som kan gi overvekt er hypotyreose den vanligste. Hypotyreose er en tilstand med nedsatt stoffskifte som følge av nedsatt utskillelse og konsentrasjon i blod av stoffskiftehormonene. Typiske symptomer er blant annet tiltaksløshet, kuldeintoleranse, økt søvnbehov, vektøkning, muskelsmerter, svimmelhet og uklar stemme. Ved mistanke om tilstanden, kan det tas en blodprøve for å måle stoffskiftehormonene. En annen relativt sjelden årsak til vektøkning kan være Cushings syndrom. Cushing syndrom er en sykdom som skyldes forhøyet produksjon av kortisol, et steroidhormon som normalt dannes i binyrene dine. Betegnelsen syndrom innebærer at det kan foreligge et mangfold av symptomer og tegn. Mulige symptomer kan være økt matlyst, økt hårvekst gjerne mannlig hårmønster, måneansikt, tretthet, ofte manglende menstruasjon og tap av seksuallyst, vektøkning der mesteparten av vekten legger seg som fett rundt magen, armer og ben er ofte tynne, noe som kan resultere i muskelsvakhet. Det finnes tre hovedtyper Cushings syndrom: (1) Cushing sykdom som skyldes en svulst i hypofysen (hjernevedhenget) eller et annet sted i kroppen som produserer et binyrestimulerende stoff (ACTH), som igjen fører til overproduksjon av kortisol. (2) Det kan også være en tilstand i binyrene som uavhengig av ACTH produserer for mye kortisol. (3) Den siste årsaken skyldes langvarig behandling med kortison. Ved mistanke om tilstanden kan det tas hormonprøver for å bekrefte diagnosen, og eventuelt CT- eller MR-undersøkelse for å lete etter forklaringen. Svulst i hypotalamus (et område i hjernen som samarbeider med hypofysen) kan være en annen svært sjelden årsak til overvekt. Ved denne tilstanden kan du ha forstyrrelser i en rekke hormonsystemer. Gjerne manglende menstruasjon, infertilitet og melkerenning fra brystvortene hos kvinner. Polycystisk ovariesyndrom (PCO) er en tilstand med flere (poly) væskefylte hulrom (cyster) i eggstokkene (ovariene). Cystedannelsen forstyrrer eggstokkenes funksjon og fører derved til hormonforstyrrelser. Det klassiske symptombilde består av unormal hårvekst på kropp og ansikt, kviser, manglende eller sparsomme menstruasjoner, barnløshet og overvekt. Symptomene er som regel helt typiske og gir mistanke om tilstanden. En generell undersøkelse og gynekologisk undersøkelse er nødvendig for å utelukke andre årsaker til symptomene. Den gynekologiske undersøkelsen er som regel normal, fordi det som regel ikke er mulig å kjenne de små cystene på eggstokkene. Hormonprøver og ultralyd av eggstokkene kan bekrefte diagnosen. P-piller inneholder små hormonmengder som ikke direkte har med energiomsetningen i kroppen å gjøre. Allikevel synes noen å merke at de går opp vekt når de bruker bestemte typer, men det er ikke typisk å gå opp i vekt etter at du slutter. Når det gjelder det at du føler at magen vokser som om du var gravid, er dette noe du også bør få undersøkt hos legen din. Generelt kan luft, fett, avføring, væske, cyster og faste svulster gjøre at en får en oppfylning i mageområdet. Det blir ikke mulig å si noe om årsaken til dette uten å vite om du har noen flere symptomer, og muligheten til å kjenne på magen din. Jeg vil derfor anbefale deg å ta opp dette med fastlegen din. Du må gjerne registrere kostholdet ditt og aktivitetene dine i uken før konsultasjonen, som du kan gå igjennom sammen med legen din. Han kan måle høyde/vekt, undersøke magen din og eventuelt gjøre andre nødvendige undersøkelser. Ut fra dette har han en god mulighet til å si noe om årsaken til at du legger på deg, og om det kan være aktuelt med videre undersøkelser.
up! Skrevet 1. mars 2013 #3 Skrevet 1. mars 2013 Jøje meg, det var jo veldige dramatiske forslag Gjest! Forøvrig enig i at du bør ta en tur til legen din. Test deg for matvareallergier
Gjest frk. Anna Skrevet 1. mars 2013 #4 Skrevet 1. mars 2013 Tusen takk for et veldig utfyllende svar! Ja, jeg kan godt gi litt flere detaljer: Jeg er 175 cm høy, og veier 63 kg. Har en "atletisk" kropp har jeg hørt, den er ihvertfall innen normalen. Starter dagen med 1 porsjon 4 korn med frosne blåbær + bringebær og ekstra lett melk. Lunsjen er som regel 2 skiver m/ kokt egg og litt majones. Middagen består av kylling, storfekjøtt eller fisk, som regel alltid med poteter, men mest grønnsaker(løk, brokkoli, gulrot, brekkbønner og paprika). Kvelds er ofte ryvita knekkebrød med brunost. Innimellom spiser jeg frukt. Jeg spiser absolutt ikke store porsjoner, men spiser så sakte at det er kjedelig for samboeren min å sitte å vente. Men mett blir jeg alltid. Jeg drikker vann, aldri brus og ikke drukket øl siden nyttår. Et glass juice pr dag ca, og kanskje et glass biola om vi har det. Etter lunsj tar jeg meg en joggetur på rundt en time de dagene jeg ikke trener styrke. Trener mest uten vekter, altså kroppsvekt. Kjerne, armer, mage/rygg og rumpe/bein. Har ingen tanker om å gå ned eller opp i vekt, men kanskje få litt mer muskler. Når jeg ser hva jeg har listet opp, så føler jeg at jeg lever ganske så sunt, eller? :/ Testet stoffskifte og hormoner litt før jul, de fant ingenting unormalt. Cushings har jeg aldri hørt om, men jeg skal absolutt lese om det senere. Jeg har vert innom tanken på PCO flere ganger, da jeg har en liten "veiviser" på en måte(tar den vekk), og tendens til å få svarte hår på kjeven, nedenfor øret. Men blodprøvene fra før jul viste ingen førhøying av testosteron. Jeg er ikke overvektig, som var en fellesnevner på de fleste forslagene. Har ikke gått opp i vekt på 8 år(er 22 år gammel). Jeg går på epilepsi medisiner og antideprissiva, ja og p pillene microgynon. Jeg er så lei av leger skjønner du, inn og ut fra leger og psykologer for depresjoner og div, og sykehus til sykehus for å finne mer ut av epilepsien. Og fastlegen min har jeg aldri møtt, men får vikaren/assistenten hans, og det virker bare som om de vil ha meg fortest mulig ut derfra. Det virker som om de mener at jeg syter for ingenting, siden jeg er slank ellers, og burde være fornøyd med slik jeg ser ut. Og jeg er jo forsåvidt det, men synes rett og slett det ser unormalt ut, og da blir jeg litt bekymret. Men altså for all del, jeg føler meg jo frisk og rask, aldri følt meg bedre. Men tilogmed samboeren min uroer seg, som om han plutselig skulle fått tlf fra sykehuset når han var på jobb, og at nå har han blitt pappa. Ja, jeg skal ta meg en tur til en lege, kanskje jeg får gå på en privatklinikk og svi av mange mange kroner. Men er vel verdt det da får jeg håpe.
Gjest *Maja* Skrevet 1. mars 2013 #5 Skrevet 1. mars 2013 Første som slår meg er løk, bønner og brokkoli. Prøv å kutte ned på grønnsakene, mange kan bli veldig oppblåst av det Laktose kan også være et alternativ til oppblåst mage.
Gjest frk. Anna Skrevet 1. mars 2013 #6 Skrevet 1. mars 2013 *Maja* Hm, den tanken har ikke streifet meg! Men synes fortsatt det er litt rart, sjelden jeg føler meg oppblåst.. Men jeg må nesten prøve en uke eller slikt da:) Takk!
Gjest *Maja* Skrevet 1. mars 2013 #7 Skrevet 1. mars 2013 *Maja* Hm, den tanken har ikke streifet meg! Men synes fortsatt det er litt rart, sjelden jeg føler meg oppblåst.. Men jeg må nesten prøve en uke eller slikt da:) Takk! Verdt et forsøk
Gjest frk. Anna Skrevet 12. mars 2013 #8 Skrevet 12. mars 2013 Det funket ikke.. Får vel ta en tur til legen da:)
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #9 Skrevet 12. mars 2013 Kanskje du finner noe på denne bloggen: http://dedication.blogg.no/ Hun har vært plaget med ballongmage, men tror hun har hatt mye vondt i magen også. Anonym poster: 92411815d05f9551186db0e83ca2930c
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #10 Skrevet 12. mars 2013 Jeg blir forferdelig oppblåst av korn, frukt og knekkebrød. Har du prøvd å kanskje kutte ut det en liten stund? Anonym poster: 8baaca8c11bf4dfa4cd0a3c0446bb15a
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #11 Skrevet 12. mars 2013 Hvis legen avviser deg kan du jo be om å komme til gynekolog. Det er mulig å få hurtigvoksende muskelknuter i livmoren og de kan faktisk bli så store at man får større mage av dem. De kan også gi luft i magen som igjen gjør magen større. Det er mest sannsynlig ikke det som feiler deg, men da får du kanskje en mer lydhør lege samtidig som at du får sjekket at ting står bra til i den delen av mageregionen og eventuelt sjekket hormonene. Anonym poster: 183f4a328d550a988d0a4f103454a87e
KaDust Skrevet 12. mars 2013 #12 Skrevet 12. mars 2013 Sopp i magen? Infeksjon i tarmen? Intoleranse? Allergier? Sykdom? Graviditet? Umulig for oss å vite hva som feiler magen din. Jeg har stor mage også selvom jeg ikke har mye luft eller problemer med fordøyelsen, men det er likevel mat jeg reagerer på.
oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 #13 Skrevet 12. mars 2013 Er den stor hele tiden? eller er det et tilbakekommende problem etter at du har spist? På morgenen, før frokost, hvordan ser den ut da?
oransje gullfisk Skrevet 12. mars 2013 #14 Skrevet 12. mars 2013 Det er en hel del som ikke tåler grove kornprodukter. Jeg var hos gastoskopi (skrevet feil) pga store mageproblemer kvalme og uvelhet. Der så de ikke noe galt og jeg forklarte at jeg spiste grove kornprodukter og han ba meg om og kutte det ut, sa at mange blir dårlig av slikt som grovt korn at de ikke tåler det. Han mente at det var mange som ble dårlig av det og at det var noe så ofte at folk reagerte på. Og at det var bedre uten. i disse sunnhetsdager har de fleste fått med seg at skal spise grovt. men det er ikke riktig for alle! en kan og reagere på frukt, nøtter krydder. har du pollenallergi? Flere med pollenallergi blir dårlig av enkelte matvarer som frukt. 1
Gjest frk. Anna Skrevet 18. mars 2013 #15 Skrevet 18. mars 2013 Spiser mye grovt ja. Har ikke pollenallergi, eller andre allergier. Magen er stor hele tiden, tror jeg. Men, om jeg skal bytte ut korn, hva i all verden skal jeg spise da?? Tusen takk for alle svar, det setter jeg stor pris på! Sant som KaDust sa, dere kan jo umulig vite, men likevel, alle tips, råd og tanker kommer godt med! Ja, lurt det med gynokolog, får ta et besøk:) Hadde jeg vert gravid så hadde jo det vert en utrolig fin overraskelse, fikk jo ikke noe som helst symptomer sist! Men, har vel liten tro på det egentlig.. Men lov å håpe <3
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2013 #16 Skrevet 18. mars 2013 Sexy med en stor mage da !! Anonym poster: 5d41b4b707b527127add8a158f496150
Gjest frk. Anna Skrevet 25. mars 2013 #17 Skrevet 25. mars 2013 Haha jo, kan vel vere det, men står ikkje i stil, for å si det sånn
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2013 #18 Skrevet 25. mars 2013 Spiser mye grovt ja. Har ikke pollenallergi, eller andre allergier. Magen er stor hele tiden, tror jeg. Men, om jeg skal bytte ut korn, hva i all verden skal jeg spise da?? Har du aldri spist andre matvarer enn korn? Anonym poster: 8baaca8c11bf4dfa4cd0a3c0446bb15a
Gjest frk. Anna Skrevet 26. mars 2013 #19 Skrevet 26. mars 2013 Hihi, joda Men brødmat og frokostblanding er jo vanlig frokost/lunsj for de fleste her i landet, eller? Orker ikke tanken på å spise grønnsaker og kjøtt til frokost, det blir altfor tung kost tidlig på dagen. Yoghurt holder ikke meg mett særlig lenge akkurat.
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2013 #20 Skrevet 26. mars 2013 Hihi, joda Men brødmat og frokostblanding er jo vanlig frokost/lunsj for de fleste her i landet, eller? Orker ikke tanken på å spise grønnsaker og kjøtt til frokost, det blir altfor tung kost tidlig på dagen. Yoghurt holder ikke meg mett særlig lenge akkurat. Tja, hva med å bare spise pålegg da? Eller russisk/gresk yoghurt? De holder enn langt lengre mett enn disse fettreduserte yoghurtene. En lett salat eller suppe, går kanske det? Egentlig er det kun fantasien som setter grenser Anonym poster: 8baaca8c11bf4dfa4cd0a3c0446bb15a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå