waco Skrevet 27. februar 2013 #101 Skrevet 27. februar 2013 Alt du leser på blogg må være sant? Poenget er at en blogg skal ikke bli stengt av advokater! Enten er det som står i bloggen sant, - eller så er det usant. Vi lever ikke i Nord-Korea, - vi er frie!! Alle i Norge står fritt til å skrive hva man vil! Du og jeg også. Om du vil lage en blogg angående meg så skal du få lov til det uten at jeg ringer en advokat for å sperre siden din. Forsto du hensikten med blogg og ytringsfrihet nå?
Gjest Kimli Skrevet 27. februar 2013 #102 Skrevet 27. februar 2013 Kjenner jeg holder meg nøytral i denne saken, jeg. (Ikkedermedsagtatjegslutterålesetrådenaltså, hihihi)
Gjest Stella* Skrevet 27. februar 2013 #103 Skrevet 27. februar 2013 Retten har slått fast at blogger ikke er offentlige ytringer, og derfor ikke rammes av dette lovverket. Men nå blir den enda mer intens. Folk begynner å oversvømme pastebin.com med kopier. Ja, men det er altså en blogg. Husker du saken der en eller annen taper oppfordret til drap på politifolk? Det var på en blogg, og det er ikke offentlige ytringer fant retten ut. Jabx... jeg har sett deg uttale deg om juridiske problemstillinger flere ganger, og det er litt pinlig når du tar feil. Selvfølgelig er det straffbart å -æreskrenke- noen, her er det konkrete mennesker som er navngitt, og dermed hengt ut (som Elden påpeker.) Saken du nevner er av helt annen karakter, og går på ytringsfriheten. Bloggeren sa at han ønsket å gå løs på en politimann, og er således ikke æreskrenkelse. 1
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #104 Skrevet 27. februar 2013 Poenget er at en blogg skal ikke bli stengt av advokater! Enten er det som står i bloggen sant, - eller så er det usant. Vi lever ikke i Nord-Korea, - vi er frie!! Alle i Norge står fritt til å skrive hva man vil! Du og jeg også. Om du vil lage en blogg angående meg så skal du få lov til det uten at jeg ringer en advokat for å sperre siden din. Forsto du hensikten med blogg og ytringsfrihet nå? *waco og Gjest har hatt et hemmelig forhold på internett i ca 10 år.* 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #105 Skrevet 27. februar 2013 Dessverre tror jeg at mye av dette er sant, hvorfor ellers skulle en advokat kontaktes ifht dette, når det har gått så mange andre rykter om de to? Anonym poster: 993c22a6802db5ca697e1eab5f7079de
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #106 Skrevet 27. februar 2013 *waco og Gjest har hatt et hemmelig forhold på internett i ca 10 år.* Hva med meg da? Du må ikke glemme AB'en med ridepisk og gagball, vi har jo hatt det så moro sammen. Anonym poster: 957fd058582c665b21a78ab028e32d3f
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #107 Skrevet 27. februar 2013 Poenget er at en blogg skal ikke bli stengt av advokater! Enten er det som står i bloggen sant, - eller så er det usant. Vi lever ikke i Nord-Korea, - vi er frie!! Alle i Norge står fritt til å skrive hva man vil! Du og jeg også. Om du vil lage en blogg angående meg så skal du få lov til det uten at jeg ringer en advokat for å sperre siden din. Forsto du hensikten med blogg og ytringsfrihet nå? 23de Kapitel. Ærekrænkelser. § 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Endret ved lov 10 mars 1939 nr. 1. § 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17, 13 juni 1980 nr. 36. § 248. Har den efter § 247 skyldige handlet mod bedre Vidende, straffes han med Fængsel indtil 3 Aar. Under særdeles formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes. Anonym poster: 970716f21337b840a74ab1e0a12347a7 2
Nusseli Skrevet 27. februar 2013 #108 Skrevet 27. februar 2013 Poenget er at en blogg skal ikke bli stengt av advokater! Enten er det som står i bloggen sant, - eller så er det usant. Vi lever ikke i Nord-Korea, - vi er frie!! Alle i Norge står fritt til å skrive hva man vil! Du og jeg også. Om du vil lage en blogg angående meg så skal du få lov til det uten at jeg ringer en advokat for å sperre siden din. Forsto du hensikten med blogg og ytringsfrihet nå? På en av de sju kommentarena som var på inlägget i bloggen så verkade som om bloggaren själv skulle ta bort inlägget efter ett tag. Vem vet, kanske detta är ett smart trix från en som är en god vän med Aksel? Tanumfrua 27/02/2013 kl. 14:16 sant eller ikke sant, så virker det ikke som du har tenkt spesielt mye på de andre du rammer her. Folk som i dag er gift og har barn sammen, det er kanskje ikke spesielt hyggelig for kone/barn og at du bretter ut noe slikt om mannen/pappaen deres i media? Barna er i hvertfall helt uskyldig oppi slikt og det er kanskje litt drøyt at dette skal finnes på internett i fremtiden? just saying. SVAR C.B 27/02/2013 kl. 14:38 Hei, og takk for din kommentar. Folk som er gift og har barn sammen, burde kanskje også tenke på hva de gjør og hvilke handlinger det får for barna sine? Eller skal kilden som gjengir handlingen ansees som den som skader andre? Jeg har dog samme syn som deg, og jeg vil (i motsetning til andre norske og internasjonale medier) fjerne innlegg med beskrivelser av forhold etter kort tid.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #109 Skrevet 27. februar 2013 Hva med meg da? Du må ikke glemme AB'en med ridepisk og gagball, vi har jo hatt det så moro sammen. Anonym poster: 957fd058582c665b21a78ab028e32d3f Jeg har så mange anonyme brukere som jeg elsker. 1
Gjest nobilian Skrevet 27. februar 2013 #110 Skrevet 27. februar 2013 Poenget er at en blogg skal ikke bli stengt av advokater! Enten er det som står i bloggen sant, - eller så er det usant. Vi lever ikke i Nord-Korea, - vi er frie!! Alle i Norge står fritt til å skrive hva man vil! Du og jeg også. Om du vil lage en blogg angående meg så skal du få lov til det uten at jeg ringer en advokat for å sperre siden din. Forsto du hensikten med blogg og ytringsfrihet nå? Om jeg lager en blogg og fyller den med ondskapsfulle usannheter om deg, bør den selvsagt stenges. Om du gjorde det samme med meg, ville jeg sporet deg opp og tatt deg av dage. For internett er ikke lite og uskyldig, det er det mektigste mobbeverktøy som finnes, og PM-horene i denne tråden bidrar til nettopp mobbing. Kjendiser er ikke fritt vilt, og å gjenta det gjør det ikke sant. Folk har tatt sine liv for mindre dritt enn dette her. Vær voksne. 3
jabx Skrevet 27. februar 2013 #111 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Jabx... jeg har sett deg uttale deg om juridiske problemstillinger flere ganger, og det er litt pinlig når du tar feil. Tar Høyesterett feil? http://www.nored.no/...raffeforfoelges Selvfølgelig er det straffbart å -æreskrenke- noen, her er det konkrete mennesker som er navngitt, og dermed hengt ut (som Elden påpeker.) Det er også straffbart å drapstrue noen og oppfordre til drap, men siden det var på en blogg gikk den skyldige fri: http://www.nored.no/...raffeforfoelges Saken du nevner er av helt annen karakter, og går på ytringsfriheten. Bloggeren sa at han ønsket å gå løs på en politimann, og er således ikke æreskrenkelse. Han kom med drapstrusler og oppfordringer til drap: http://www.nored.no/Redaktoernyheter/Trussel-blogger-kan-ikke-straffeforfoelges Sitat: "Slik flertallet ser det, omfatter siktelsen handlinger som er klart straffverdige." Men: "I likhet med Gulating lagmannsrett bygger flertallet i ankeutvalget sin konklusjon på at truslene ikke er fremsatt "offentlig", slik dette er definert i straffelovens § 7 og § 10." Endret 27. februar 2013 av jabx 2
waco Skrevet 27. februar 2013 #112 Skrevet 27. februar 2013 23de Kapitel. Ærekrænkelser. § 246. Den som rettsstridig ved ord eller handling krenker en annens æresfølelse eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder. Endret ved lov 10 mars 1939 nr. 1. § 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17, 13 juni 1980 nr. 36. § 248. Har den efter § 247 skyldige handlet mod bedre Vidende, straffes han med Fængsel indtil 3 Aar. Under særdeles formildende Omstændigheder kan Bøder anvendes. Anonym poster: 970716f21337b840a74ab1e0a12347a7 Å snakke sant er ikke æreskrenkelse. Å fortelle at folk er utro når de har vært utro er ikke æreskrenkelse. 2
waco Skrevet 27. februar 2013 #113 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Om jeg lager en blogg og fyller den med ondskapsfulle usannheter om deg, bør den selvsagt stenges. Om du gjorde det samme med meg, ville jeg sporet deg opp og tatt deg av dage. For internett er ikke lite og uskyldig, det er det mektigste mobbeverktøy som finnes, og PM-horene i denne tråden bidrar til nettopp mobbing. Kjendiser er ikke fritt vilt, og å gjenta det gjør det ikke sant. Folk har tatt sine liv for mindre dritt enn dette her. Vær voksne. .... Har tone gjort handlinger hun ikke vil vedkjenne seg selv? Hva er problemet? Skal man ønske å være kjendis med bare de fine sidene av seg selv? Invitere hele Norge på eventyrbryllup i Italia og etterpå ikke fortelle hvorfor oppdraget ikke ble noe av! Hvor er initiativet? Endret 27. februar 2013 av waco
Gjest nobilian Skrevet 27. februar 2013 #114 Skrevet 27. februar 2013 Dessverre tror jeg at mye av dette er sant, hvorfor ellers skulle en advokat kontaktes ifht dette, når det har gått så mange andre rykter om de to? Anonym poster: 993c22a6802db5ca697e1eab5f7079de Tja, hvis jeg blogget om at du var homofil, og navnga dem du hadde knulla mest - ville du bare fortsatt med morgenkaffen? 1
Gjest Weetzie Skrevet 27. februar 2013 #115 Skrevet 27. februar 2013 Tar Høyesterett feil? http://www.nored.no/...raffeforfoelges Det er også straffbart å drapstrue noen og oppfordre til drap, men siden det var på en blogg gikk den skyldige fri: http://www.nored.no/...raffeforfoelges Han kom med drapstrusler og oppfordringer til drap: http://www.nored.no/...raffeforfoelges Sitat: "Slik flertallet ser det, omfatter siktelsen handlinger som er klart straffverdige." Men: "I likhet med Gulating lagmannsrett bygger flertallet i ankeutvalget sin konklusjon på at truslene ikke er fremsatt "offentlig", slik dette er definert i straffelovens § 7 og § 10." Du bürde kanskje innse at dette er to helt forskjellige saker... At Høyesterett har ment noe i en sak om ytring på blogger, betyr ikke at det rammer alle ytringer. Jizez.
Gjest NozMonster Skrevet 27. februar 2013 #116 Skrevet 27. februar 2013 Det er heeeeelt utrolig at så og si alle her tar det for gitt, det som en privatperson skriver på bloggen sin.... 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #117 Skrevet 27. februar 2013 Se på øynene til Tone. Hun har grått mye! Anonym poster: bef45bd16f3d0b385cc03bef507f99a1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #118 Skrevet 27. februar 2013 Å snakke sant er ikke æreskrenkelse. Å fortelle at folk er utro når de har vært utro er ikke æreskrenkelse. Måten det er gjort på kvalifiserer til et, jo. Det er ikke snakk om politiske ytringer. Anonym poster: 970716f21337b840a74ab1e0a12347a7
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2013 #119 Skrevet 27. februar 2013 Det er heeeeelt utrolig at så og si alle her tar det for gitt, det som en privatperson skriver på bloggen sin.... Nå er det vel ikke sånn at dette er bare noe en privatperson tror. Har via venner i media hørt at det visstnok skal finnes bilder av diverse ting. Hva vet jeg ikke, men det er tydeligvis noe mediene ikke kan trykke... Anonym poster: 993c22a6802db5ca697e1eab5f7079de
jabx Skrevet 27. februar 2013 #120 Skrevet 27. februar 2013 Du bürde kanskje innse at dette er to helt forskjellige saker... At Høyesterett har ment noe i en sak om ytring på blogger, betyr ikke at det rammer alle ytringer. Jizez. Drapstrusler og oppfordring til drap er da langt mer alvorlig enn at noen føler seg ærekrenket. 1
Fremhevede innlegg