AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #101 Del Skrevet 12. mars 2013 Det går fint an å bo en familie på fire på ca 60 kvm, så lenge det er to soverom, evt ett stort soverom med plass til køyeseng til ungene. Sistnevnte løsning er dog ingen løsning for all fremtid, da barna bør slippe å dele rom med foreldrene når de er kommet i tenårene. Og jo, dere har levd over evne. Ellers hadde dere ikke vært i situasjonen dere er i. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #102 Del Skrevet 12. mars 2013 Selvsagt kan dere ikke få boliglån som overstiger verdien av boligen. Det er en grunn til at boliglån har andre betingelser enn forbrukslån. Fatter du ikke dette, så har du åpenbart ikke særlig god økonomisk forståelse. At du i det hele tatt tenker tanken at du skal få et -boliglån- til å dekke kredittabbene dine, er for meg ganske ubegripelig. Banken er en finansinstitusjon, ikke en velferdsinstitusjon. At dere valgte å ta opp TO billån over åtte år, er i seg selv nok til å si en hel del om deres syn på hva som er ok forbruk. Og nei, jeg jobber ikke i bank. Makan! Anonym poster: 5d74e668b9664ec3c08f608a3a33e193 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #103 Del Skrevet 12. mars 2013 Selvsagt kan dere ikke få boliglån som overstiger verdien av boligen. Det er en grunn til at boliglån har andre betingelser enn forbrukslån. Fatter du ikke dette, så har du åpenbart ikke særlig god økonomisk forståelse. At du i det hele tatt tenker tanken at du skal få et -boliglån- til å dekke kredittabbene dine, er for meg ganske ubegripelig. Banken er en finansinstitusjon, ikke en velferdsinstitusjon. At dere valgte å ta opp TO billån over åtte år, er i seg selv nok til å si en hel del om deres syn på hva som er ok forbruk. Og nei, jeg jobber ikke i bank. Makan! Anonym poster: 5d74e668b9664ec3c08f608a3a33e193 Boliglån over 100% var fullt mulig frem til 2008, så veldig søkt er det ikke, selv om det i dagens situasjon fremstår som umulig. Hvis du ikke fatter dette har du åpenbart ikke fulgt veldig mye med. Du har helt rett at banken er en finansinstitisjon, de har som mål å tjene penger. Oss kunne de nå tjent millioner på. Hva er ille med 2 billån over 8 år? Kjøpte først en 3 år gammel bil, skiftet den ut etter 5 år til en 4 år gammel bil. Er det ekstrem luksus? Dette var uansett på et tidspunkt der vi begge hadde faste jobber og stabil økonomi. Ser ikke helt sammenhengen. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 12. mars 2013 #104 Del Skrevet 12. mars 2013 ... Hva er ille med 2 billån over 8 år? Kjøpte først en 3 år gammel bil, skiftet den ut etter 5 år til en 4 år gammel bil. Er det ekstrem luksus? Dette var uansett på et tidspunkt der vi begge hadde faste jobber og stabil økonomi. Ser ikke helt sammenhengen. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Vad med att spara ihop pengar och betala bilen utan lån? Eller att köpa en äldre eller mindre billigare bil som man har råd att betala utan lån? Vi valde att köpa en ny LITEN bil i stället för en 3 år gammal Passat till exempel. Vi betalade den kontant med pengar från ett sparkonto och ca 35% med pengar från gamla bilen vi sålde Under två års tid betalar vi tillbaka totalt 4.00 kr till sparkontot så bilen är tillbakabetalad på två år, och sen sparar vi vidare i två-tre år till innan vi köper en ny bil. Det är också ett sätt att göra det på. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #105 Del Skrevet 12. mars 2013 Boliglån over 100% var fullt mulig frem til 2008, så veldig søkt er det ikke, selv om det i dagens situasjon fremstår som umulig. Hvis du ikke fatter dette har du åpenbart ikke fulgt veldig mye med. Jeg har fulgt med godt nok til å forstå hvorfor dette ikke lenger er mulig og være helt enig i at det heller ikke bør være mulig. Verden går heldigvis framover. Hva er ille med 2 billån over 8 år? Kjøpte først en 3 år gammel bil, skiftet den ut etter 5 år til en 4 år gammel bil. Er det ekstrem luksus? Dette var uansett på et tidspunkt der vi begge hadde faste jobber og stabil økonomi. Ser ikke helt sammenhengen. Å betale på et lån samtidig som at tingen du tok opp lånet for å kunne kjøpe stuper i verdi er ikke noe annet enn idioti. Dere kjøpte biler dere ikke hadde økonomi til å kjøpe. Billån er økonomisk dumt uansett, men det kan være akseptabelt om det bare er snakk om kun svært kort tid og lavt beløp. Anonym poster: 5d74e668b9664ec3c08f608a3a33e193 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #106 Del Skrevet 12. mars 2013 Men hvorfor begynte dere ikke å spare opp egenkapital FØR økonomien gikk til helvete?? Anonym poster: fe02e38b3615835d955aa058a18c94cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #107 Del Skrevet 12. mars 2013 Poenget er uansett at vi ikke får lån i annen bank og har en problematisk økonomi. Da har vi mulighet til bistand fra husbanken. Begrensningen er størrelsen på fullfinansiering der kommunen vår ikke har fulgt med på prisøkningen siden 90tallet. Med det de kan tilby får vi i beste fall en 50-60m2 leilighet... Å ja, så du kan få lån? Det er bare ikke bra nok for deg, det heller? Er dette ment som en trolletråd, hvor du prøver å bekrefte folks fordommer mot gjeldsslaver? Jeg spyr av sånne som deg, du sitter der og har gått konkurs, men har en god lønning, får husbanklån og har mulighet til å komme deg opp av gjørma, og likevel sipper du over systemet, fordi noen muligheter har lukket seg for deg, pga dine egne dårlige valg. Jeg sitter her med et firma som har gått dukken og en underbetalt jobb og en samboer som blir suicidal av å åpne posten, men ser lyst på livet, fordi vi bor greit, og kanskje kan få oss normalt betalte jobber, og kanskje bli ferdige med denne smørja før pensjonsalder. Hadde noen tilbudt meg et husbanklån hadde jeg vært ekstatisk av lykke, og bodd så trangt jeg måtte til gjelda var borte. Men det er tydeligvis forskjell på folk, jeg får trøste meg med at jeg i det minste har lært noe om økonomi, for svarene dine i denne tråden tyder på så svak økonomisk forståelse at jeg faen ikke hadde lånt deg en hundrelapp om du så var bestevenninna mi. Anonym poster: 94ced14cf3669ba58cd6cb2f4b7c39d9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #108 Del Skrevet 13. mars 2013 Jeg har fulgt med godt nok til å forstå hvorfor dette ikke lenger er mulig og være helt enig i at det heller ikke bør være mulig. Verden går heldigvis framover. Å betale på et lån samtidig som at tingen du tok opp lånet for å kunne kjøpe stuper i verdi er ikke noe annet enn idioti. Dere kjøpte biler dere ikke hadde økonomi til å kjøpe. Billån er økonomisk dumt uansett, men det kan være akseptabelt om det bare er snakk om kun svært kort tid og lavt beløp. Anonym poster: 5d74e668b9664ec3c08f608a3a33e193 Vi HADDE økonomi til det, i aller høyeste grad. Begge i fast jobb og ingen syke og en nøkter bil til en nøkter pris. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #109 Del Skrevet 13. mars 2013 Å ja, så du kan få lån? Det er bare ikke bra nok for deg, det heller? Er dette ment som en trolletråd, hvor du prøver å bekrefte folks fordommer mot gjeldsslaver? Jeg spyr av sånne som deg, du sitter der og har gått konkurs, men har en god lønning, får husbanklån og har mulighet til å komme deg opp av gjørma, og likevel sipper du over systemet, fordi noen muligheter har lukket seg for deg, pga dine egne dårlige valg. Jeg sitter her med et firma som har gått dukken og en underbetalt jobb og en samboer som blir suicidal av å åpne posten, men ser lyst på livet, fordi vi bor greit, og kanskje kan få oss normalt betalte jobber, og kanskje bli ferdige med denne smørja før pensjonsalder. Hadde noen tilbudt meg et husbanklån hadde jeg vært ekstatisk av lykke, og bodd så trangt jeg måtte til gjelda var borte. Men det er tydeligvis forskjell på folk, jeg får trøste meg med at jeg i det minste har lært noe om økonomi, for svarene dine i denne tråden tyder på så svak økonomisk forståelse at jeg faen ikke hadde lånt deg en hundrelapp om du så var bestevenninna mi. Anonym poster: 94ced14cf3669ba58cd6cb2f4b7c39d9 Om en 50m2 leilighet med 1 soverom er bra nok for en familie på 4? Nei, det vil jeg påstå det ikke er. Hadde det kun vært meg, eller kun meg og samboer kunne jeg bodd hvor trangt som helst. Men med 2 barn er det uaktuelt. Hvis du ligger an til å slite med dette til pensjonsalder burde jo offentlig gjeldsordning være en god løsning for dere? 5 år og alt er borte. Det har ikke vi sjans til. Husbanklån burde vel også være muligheter for? Du må også skille mellom hvordan jeg mener/skulle ønske ting var, og hvordan jeg tror/vet de er. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 13. mars 2013 #110 Del Skrevet 13. mars 2013 Om 50 kmv inte är "bra nok" för er så får ni väl fortsätta enligt nuvarande läge. Den ekonomiska realitetet är att ni har skulder, ni inte får lån pga betalningsanmärkningar. Vägen ut är enkel, och inte orättvis; betala av lånen och gör er skuldfria, spara upp till egenkapital och börja om. Det finns flera olika lösningar, en är att tränga ihop sig under några år, att göra sig av med bil och onödiga kostnader. Att leva snålt, betala av och spara med ett mål att kunna börja om. Ingen annan kommer att betala era skulder och ni har arbete och inkomst att jobba er tillbaka - just do it. (och sluta gnäll över hur orättvist det är) 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #111 Del Skrevet 13. mars 2013 Du må også skille mellom hvordan jeg mener/skulle ønske ting var, og hvordan jeg tror/vet de er. Poenget er at ønskene dine er løsninger som ikke hadde fungert i praksis, og det finnes mange gode grunner til at ikke er slik. Det at du ikke ser dette tyder på en svak økonomisk forståelse, som dels kan forklare at du fikk disse problemene i utgangspunktet. Anonym poster: 94ced14cf3669ba58cd6cb2f4b7c39d9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pengebingen Skrevet 13. mars 2013 #112 Del Skrevet 13. mars 2013 Vi HADDE økonomi til det, i aller høyeste grad. Begge i fast jobb og ingen syke og en nøkter bil til en nøkter pris. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Man må jo vurdere kostnader i forhold til hvordan det vil gå hvis f.eks en mister inntekten en periode. Det er derfor viktig å ha 2-3 månedslønner i buffer FØR man tar opp lån og binder opp inntekten sin med gjeld til andre. Men TS er på langtenær den eneste som glemmer å ta dette med i beregningen, etter hva jeg hører er det de færreste som har tenkt over hvordan det går hvis en blir syk. Spesielt skremmende er det at de som har barn å ta vare på ikke har tenkt tanken. Kan man ikke betjene alle utgifter ved bortfall av en inntekt så har man faktisk ikke råd til det man har kjøpt, sånn strengt tatt. Men jeg vet, ingen tenker sånn... Og synes derfor det er "uflaks" når det ikke fungerer. Nøktern bil til nøktern pris er helt perfekt det! Så lenge det ikke er lån på den 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars 2013 #113 Del Skrevet 13. mars 2013 Meld dere på luksusfellen da! Virker jo som om dere ikke har begrep om økonomi overhodet..... Anonym poster: fe02e38b3615835d955aa058a18c94cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 14. mars 2013 #114 Del Skrevet 14. mars 2013 Jeg spør igjen: hvordan kan det ha seg at det fortsatt betales til inkasso selskaper med skyhøye salærerer og skyhøy rente, med fortsatte anmerkninger som resultat? Det er faktisk fullt mulig å forhandle med hver enkelt kreditor om å komme ut av inkasso/anmerkningsløpet. Er det forsøkt? Tross alter det dette luksusfellen gjør for de av sine deltakere som ikke kvalifiserer til offentlig gjeldsordning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå