AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #81 Del Skrevet 11. mars 2013 Dette varierer fra kommune til kommune. Her er det kun inntektsbegrensning på fullfinansiering, enn så lenge. Det er varslet at det kanskje blir inntektsbegrensning i fremtiden. De har ikke slike begrensninger uansett hvis man går under økonomisk vanskeligstilt. Noe vi uten tvil gjør.. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #82 Del Skrevet 11. mars 2013 De har ikke slike begrensninger uansett hvis man går under økonomisk vanskeligstilt. Noe vi uten tvil gjør.. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Det gjør dere da så absolutt ikke, med 80.000 netto i måneden. De ser på bruttolønn, at dere har dratt på dere masse unødvendig tullegjeld, som gjør at dere ikke sitter igjen med så mye som dere ønsker etter betalt husleie og gjeld er fullstendig irrelevant. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #83 Del Skrevet 11. mars 2013 De har ikke slike begrensninger uansett hvis man går under økonomisk vanskeligstilt. Noe vi uten tvil gjør.. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Med deres inntekter går dere inn under kategorien "økonomiske vanskeligstilte". Dere har såpass inntekter at dere er i stand til å rydde opp i egen situasjon. Anonym poster: e5345b8a69891d980bec091bb0969a00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #84 Del Skrevet 11. mars 2013 Med deres inntekter går dere inn under kategorien "økonomiske vanskeligstilte". Dere har såpass inntekter at dere er i stand til å rydde opp i egen situasjon. Anonym poster: e5345b8a69891d980bec091bb0969a00 Går dere ikke under kategorien "økonomiske vanskeligstilte" skulle det stå. Anonym poster: e5345b8a69891d980bec091bb0969a00 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. mars 2013 #85 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg tviler på at dere får kommunalt lån med betalingsanmerkninger. Jeg synes også det er merkelig at dere har det, for lån som er under nedbetaling gir ikke anmerkninger. Kan du utdype hvorfor dere har det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #86 Del Skrevet 11. mars 2013 Det gjør dere da så absolutt ikke, med 80.000 netto i måneden. De ser på bruttolønn, at dere har dratt på dere masse unødvendig tullegjeld, som gjør at dere ikke sitter igjen med så mye som dere ønsker etter betalt husleie og gjeld er fullstendig irrelevant. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 80.000 netto i MND har vi da ikke. Poenget er uansett at vi ikke får lån i annen bank og har en problematisk økonomi. Da har vi mulighet til bistand fra husbanken. Begrensningen er størrelsen på fullfinansiering der kommunen vår ikke har fulgt med på prisøkningen siden 90tallet. Med det de kan tilby får vi i beste fall en 50-60m2 leilighet... Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Celtic Heart Skrevet 11. mars 2013 #87 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg tviler på at dere får kommunalt lån med betalingsanmerkninger. Jeg synes også det er merkelig at dere har det, for lån som er under nedbetaling gir ikke anmerkninger. Kan du utdype hvorfor dere har det? Hvis de allerede har anmerkning før de betaler på saken blir ikke anmerkningene slettet av inkassoselskapene før alt er ferdig nedbetalt. Av totalt 8 selskaper slettet 1 selskap anmerkningen før saken var nedbetalt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #88 Del Skrevet 11. mars 2013 Jeg tviler på at dere får kommunalt lån med betalingsanmerkninger. Jeg synes også det er merkelig at dere har det, for lån som er under nedbetaling gir ikke anmerkninger. Kan du utdype hvorfor dere har det? Husbanken ser på betalingsevnen og om gjelden er under kontroll og veldig opptatt av at boligen ikke vil bli tvangssolgt e.l. Betalingsanmerkninger bryr de seg ikke så mye om. Det ville vært pussig å ha økonomisk vanskeligstilte som en såkalt "prioritert gruppe" samtidig som de ikke gir til de med betalingsanmerkninger... Har man først fått anmerkning så fjernes ikke denne før hele kravet er gjort opp. Noen kan riktignok tilby at hvis kravet f.eks er på 60 000 så sletter de anmerkningen når 20 000 er innbetalt osv.. Men de fleste er beinharde på at ALT skal nedbetales. Inngår du derimot avtaler FØR anmerkning og disse avtalene holdes så slipper du at det blir registrert. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helen Skrevet 11. mars 2013 #89 Del Skrevet 11. mars 2013 80.000 netto i MND har vi da ikke. Poenget er uansett at vi ikke får lån i annen bank og har en problematisk økonomi. Da har vi mulighet til bistand fra husbanken. Begrensningen er størrelsen på fullfinansiering der kommunen vår ikke har fulgt med på prisøkningen siden 90tallet. Med det de kan tilby får vi i beste fall en 50-60m2 leilighet... Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Siden dere har 800.000,- NETTO utbetalt i året kommer dere IKKE til å få husbanklån. Husbanklån er til for de vanskeligstilte som pga lave inntekter ikke får lån i andre banker. Ikke for de med millionlønn som har driti seg og og som har mulighet til å rette opp i det i løpet av få år. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #90 Del Skrevet 11. mars 2013 80.000 netto i MND har vi da ikke. Poenget er uansett at vi ikke får lån i annen bank og har en problematisk økonomi. Da har vi mulighet til bistand fra husbanken. Begrensningen er størrelsen på fullfinansiering der kommunen vår ikke har fulgt med på prisøkningen siden 90tallet. Med det de kan tilby får vi i beste fall en 50-60m2 leilighet... Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 OK, da. 67.000 sånn ca. Uansett langt over hva som kan kalles vanskeligstilte. At dere har pådratt dere forbrukslån i huet og ræva er strengt tatt bare deres eget problem. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #91 Del Skrevet 11. mars 2013 OK, da. 67.000 sånn ca. Uansett langt over hva som kan kalles vanskeligstilte. At dere har pådratt dere forbrukslån i huet og ræva er strengt tatt bare deres eget problem. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 Heldigvis tenker ikke Husbanken slikt. Da kunne de jo like gjerne ha sagt "at du ikke tok en ordentlig utdannelse og fikk en jobb med høyere lønn er da vitterlig ditt eget problem!!" Det er som sagt uansett ikke en problemstilling da vi ikke får kjøpt noe som er i nærheten av beboelig uansett. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #92 Del Skrevet 11. mars 2013 Se det heller fra den vinklingen at dere faktisk er heldige ved å ha så god inntekt og kan betjene gjelda. Dere kan se en lysning fram i tid. Alle kan ikke det. For noen rakner alt fullstendig. Dere vet at om en stund så er dere gjeldfrie og da er det tid for å tenke på egen bolig. Dere er til tross for omstendighetene i en god posisjon. Og bare for å ha det sagt. Jeg vet hva det vil si at økonomien endrer seg. Enslig, egen bolig og aap gjør sitt til at jeg vender på hver krone. Anonym poster: a24fd368715a3cbb82d40b904e308b46 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. mars 2013 #93 Del Skrevet 11. mars 2013 80.000 netto i MND har vi da ikke. Poenget er uansett at vi ikke får lån i annen bank og har en problematisk økonomi. Da har vi mulighet til bistand fra husbanken. Begrensningen er størrelsen på fullfinansiering der kommunen vår ikke har fulgt med på prisøkningen siden 90tallet. Med det de kan tilby får vi i beste fall en 50-60m2 leilighet... Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Men då ser jag verkligen inte problemet. Ni KAN få lån. Ni KAN köpa en liten lägenhet. Köp en liten lägenhet, träng ihop familjen och bo "compact" i 2-3-4 år, betala av på dyra förbrukslån och gamla skulder, betala av på lägenhetslånet och spara ihop en buffert. SEN kan ni köpa drömhuset. I en liten lägenhet med låga lån får ni antagligen ännu lägre boendekostnader och kan betala er ur skuldläget, och bygga upp buffert inför husköpet. Just nu är det inte en möjlighet med er historia, snyftande och oturlig eller slarvigt skapad spelar ingen roll. Det är bara att kavla upp ärmarna och göra det som krävs. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 11. mars 2013 #94 Del Skrevet 11. mars 2013 Eller, ja jo... det förutsätter ju att ni i så fall kan få lånet för den lilla lägenheten ja. Men DET kanske en bank kan gå med på också? Mindre lån är trots allt mindre risk än stort lån. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #95 Del Skrevet 11. mars 2013 Se det heller fra den vinklingen at dere faktisk er heldige ved å ha så god inntekt og kan betjene gjelda. Dere kan se en lysning fram i tid. Alle kan ikke det. For noen rakner alt fullstendig. Dere vet at om en stund så er dere gjeldfrie og da er det tid for å tenke på egen bolig. Dere er til tross for omstendighetene i en god posisjon. Og bare for å ha det sagt. Jeg vet hva det vil si at økonomien endrer seg. Enslig, egen bolig og aap gjør sitt til at jeg vender på hver krone. Anonym poster: a24fd368715a3cbb82d40b904e308b46 For all del! Den telefonen jeg fikk fra tidligere arbeidsgiver en sen høstkveld føltes som en lottogevinst...! Det føles bare så unødvendig å ikke kunne gi barna våre det livet de fortjener i oppveksten når vi "egentlig" kan gi dem det. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 11. mars 2013 #96 Del Skrevet 11. mars 2013 Hvis de allerede har anmerkning før de betaler på saken blir ikke anmerkningene slettet av inkassoselskapene før alt er ferdig nedbetalt. Av totalt 8 selskaper slettet 1 selskap anmerkningen før saken var nedbetalt. Men det å fortsatt betale til inkassoselskapet betyr at de ikke har forhandlet direkte med den som de skylder penger - dermed blir det salærerer og renter i hodet og rævva. Se min tidligere post dermed beskrev hvordan jeg gikk frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars 2013 #97 Del Skrevet 11. mars 2013 Heldigvis tenker ikke Husbanken slikt. Da kunne de jo like gjerne ha sagt "at du ikke tok en ordentlig utdannelse og fikk en jobb med høyere lønn er da vitterlig ditt eget problem!!" Det er som sagt uansett ikke en problemstilling da vi ikke får kjøpt noe som er i nærheten av beboelig uansett. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Husbanken er for at folk med lav inntekt skal kunne komme seg inn på boligmarkedet. Slik at også omsorgsarbeidere, barnehageansatte og andre med lav bruttoinntekt kan komme seg innpå. Vi trenger faktisk den type arbeidskraft, og Husbanken er til for at de, samt aleneforsørgere og folk som har ramlet ut av arbeidslivet grunnet uførhet ikke skal ramle utenfor boligmarkedet fullstendig. Dere har høy inntekt, og har valgt å leve over evne (bl.a. med altfor liten buffer og altfor høyt forbruk i forhold til at en av dere jobbet som frilanser). Slett ikke vanskeligstilte, altså. Dere har tydeligvis også urealistiske krav til levestandard når det man kan få finansiert via Husbanken er for lite og dårlig. Husbanken er, og jeg gjentar meg selv, for at vanskeligstilte skal ha mulighet til å kjøpe seg en nøktern bolig. Ikke for at dere skal få dere villa. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Marwel Skrevet 11. mars 2013 #98 Del Skrevet 11. mars 2013 "Urettferdig" har jeg vel aldri påstått at det er, jeg bare mener det i mange tilfeller slår feil ut at lover og regler hindrer bankene i å kunne ta sine egne vurderinger. F.eks: Lånekunde1: Oss Kan vise til perfekt historikk i 10+ år hos blant annet: 6 år med boliglån, 5 år med leie, 2 billån over 8 år osv osv.. Jeg satte alltid forfallsdag til 1. hver mnd og hadde autotrekk/avtalegiro når lønna kom den 20. mnd før. ALT av mislighold har skjedd over en relativt kort periode der vi beviselig hadde kraftig nedgang i inntekt pga. nevnte forhold. Etter vi kom oss opp igjen inntektsmessig har vi ikke hatt ÈTT eneste mislighold til tross for at titusner går til nedbetaling av gjeld hver mnd Lånekunde2: Den notoriske duppen Er alltid for sent ute, har alltid vært det, mye purringer og inkasso, redder ting i siste liten før betalingsanmerkning, har masse gjeld til inkasso som holdes i sjakk med betalingsavtaler som overholdes med nød og neppe, kjøper dyre ferieturer og flatskjermer på kreditt osv osv Lånekunde 1: Får automatisk avslag på boliglån i alle banker Lånekunde 2: Trenger bare gå til en bank uten historikk på dem og har store muligheter for å få innvilget boliglån Hvem ville du helst hatt som kunde? Btw, jeg (mannen) får utbetalt 100% lønn ved langvarig sykdom (1. året). Lønna kommer som normalt fra arbeidsgiver og arbeidsgiver krever da videre NAV for det de/jeg har krav på. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 En ting du glemmer å ta med i beregningen her i forhold til lånekunde nr 2 er at all lånefinansiert gjeld vil dukke opp på selvangivelse. Ergo vil banken ha en mulighet til å se dette før de evt innvilger et lån. En annen sak er jo at denne lånekunden vil måtte stille opp med 15% egenkapital slik som alle andre. Flott at du har utbetalt 100% lønn i inntill 1år. Men langvarig sykdom eller ulykker med varig nedsatt arbeidsevne er ikke noe man kan forutse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #99 Del Skrevet 12. mars 2013 Husbanken er for at folk med lav inntekt skal kunne komme seg inn på boligmarkedet. Slik at også omsorgsarbeidere, barnehageansatte og andre med lav bruttoinntekt kan komme seg innpå. Vi trenger faktisk den type arbeidskraft, og Husbanken er til for at de, samt aleneforsørgere og folk som har ramlet ut av arbeidslivet grunnet uførhet ikke skal ramle utenfor boligmarkedet fullstendig. Dere har høy inntekt, og har valgt å leve over evne (bl.a. med altfor liten buffer og altfor høyt forbruk i forhold til at en av dere jobbet som frilanser). Slett ikke vanskeligstilte, altså. Dere har tydeligvis også urealistiske krav til levestandard når det man kan få finansiert via Husbanken er for lite og dårlig. Husbanken er, og jeg gjentar meg selv, for at vanskeligstilte skal ha mulighet til å kjøpe seg en nøktern bolig. Ikke for at dere skal få dere villa. Anonym poster: 542bf57abecb4208879972eef2804588 Fra nettsidene til Husbanken: Desse kan få startlån: økonomisk vanskelegstilte husstandar barnefamiliar einslege forsørgjarar personar med nedsett funksjonsevne flyktningar* personar med opphaldsløyve på humanitært grunnlag* Det har også vært omtalt i media de siste ukene at folk med millioninntekter har fått toppfinansiering hos Husbanken. Jeg ser du mener vi ikke burde få, men det har vi altså alle muligheter til. Hvor har du fått det fra at vi har levd over evne?? Vi har levd svært nøkternt i veldig mange år nå, ingen luksus på noen områder her, gitt. Urealistiske krav til levestandard? Du trekker enormt mange slutninger uten å vite noen faktorer i det hele tatt her. Maksbeløpet jeg har fått opplyst av Husbanken i forhold til hva de gir generelt på fullfinansiering hadde kanskje vært nok for en enslig med 1 barn, det ville vært trangt, men levelig. For en familie på 4 er den rammen rett og slett ubeboelig, og det har absolutt ingenting med standarden å gjøre. For oss hadde et oppussingsobjekt vært ypperlig. PS: For å kjøpe villa måtte Husbanken ha tredoblet maksgrensene sine. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. mars 2013 #100 Del Skrevet 12. mars 2013 En ting du glemmer å ta med i beregningen her i forhold til lånekunde nr 2 er at all lånefinansiert gjeld vil dukke opp på selvangivelse. Ergo vil banken ha en mulighet til å se dette før de evt innvilger et lån. En annen sak er jo at denne lånekunden vil måtte stille opp med 15% egenkapital slik som alle andre. Flott at du har utbetalt 100% lønn i inntill 1år. Men langvarig sykdom eller ulykker med varig nedsatt arbeidsevne er ikke noe man kan forutse. All lånefinansiert gjeld ja. Man kan ha mye rare krav på seg som ikke dukker opp der, selvangivelsen viser heller ikke at et lån er til inkasso. Så hvis man har boliglån, 2 billån, studielån og et kredittkort kan alle disse være misligholdt uten at det fremkommer noe sted. Man kan også ta opp ekstremt mye gjeld mellom selvangivelsene som ikke vises på 1 år. Anonym poster: 150e78365b848f2be5d3e36579cebc39 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå