AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #1 Skrevet 26. februar 2013 Har fått påvist melke og gluten allergi. Finner det noe i det hele tatt av ferdig mat eller snop jeg kan spise? Jeg er udugelig på å lage mat og da frister ikke det. Noen som har noen ideer? Anonym poster: 3dadfdd3e6ff0e3378c803c2b20d1d04
JeanMan Skrevet 26. februar 2013 #2 Skrevet 26. februar 2013 Det er ikke så altfor mye utvalg av sånn type mat her i Norge, du må nok leite litt. Er veldig mye som inneholder gluten etc, så de fleste med gluten allergi må bake brød selv, lage supper osv. Jeg vet om noen sider, men det er mest mel og andre produkter https://www.allergimat.no/butikk/s/home.html http://www.iherb.com/ Vet ikke om noen steder som selger laktose og glutenfri fast food dessverre..
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #3 Skrevet 26. februar 2013 tusen takk for linken. Tenkte ikke på fast food, bare mat i butikken, må ikke være ferdig mat, halvferdig kanskje?! Anonym poster: 3dadfdd3e6ff0e3378c803c2b20d1d04
JeanMan Skrevet 26. februar 2013 #4 Skrevet 26. februar 2013 Bare hyggelig Fant nettopp ut at jeg har glutenallergi så blir en hel omvending for meg angående kostholdet. Men må vente med å endre diett til jeg har tatt gastroskopi, og det er 5 ukers ventetid. Kjedelig å måtte utsette kroppen for unødige magesmerter så lenge. Har hørt at man kan kjøpe glutenfri pizza, men vet ikke om den er laktosefri da.
momo Skrevet 26. februar 2013 #5 Skrevet 26. februar 2013 Måtte gå og sjekke det glutenfrie brødet som ligger i fryseren min, det er både glutenfitt og melkefritt. Smaker kjempegodt. Det er Fria, finnes i frysedisken på butikker med litt større utvalg. Kommer i forskjellige smaker, min favoritt er den gule, den er litt grov med korn. Trikset er å ha brødet i fryseren, bare ta opp de brødskivene du skal spise, varm i micro eller ovn. Det finnes mange glutenfrie produkter, noen av de er melkefrie og. Du må nok bare ta en tur i butikken å sjekke. Synes meny har en del. Vil og anbefalle deg time med ernæringsfyssiolog, legen din kan henvise deg dit. 1
up! Skrevet 26. februar 2013 #6 Skrevet 26. februar 2013 Den frosne thaisuppeblokken, som er lik den gode, gammeldagse fiskesuppen, er gluten- og melkefri. Samme gjelder thai chicken fra Findus og chicken tikka også fra Findus, i frysedisken. Men du må alltid lese på pakken, de skifter oppskrifter innimellom. Du kommer nok til å lage mer og mer fra scratch, men det er alltid greit å vite at det finnes noe! Kjøp også glutenfri soyasaus, så du kan spise sushi de dagene du ikke orker/ gidder å lage mat selv 1
Gjest FiskenBlub Skrevet 26. februar 2013 #7 Skrevet 26. februar 2013 Min samboer er allergisk mot alt gluten, laktose, egg, fisk you name it og er utrolig slitsom når man ikke finner mat i frysedisk osv også er det super dyrt å lage mat han tåler. På rema er det både knekkebrød og brødmiks som er gluten og laktosefri, glutenfri pizza. også er det jo grunnlegende ting som pasta, melk, fløte, smør, sjokolade, rømme osv på rema også. Vi bruker vaneligvis å handle i Finland hvor det er mer vanelig med matallergi så der er det større utvalg. 1
JeanMan Skrevet 26. februar 2013 #8 Skrevet 26. februar 2013 FiskenBlub: Du vet at samboern din kan få grunnstønad på noen tusenlapper hver mnd når man har cøliaki, om man har bekreftelse fra legen og tatt gastroskopi så kan man søke om det. Har også som du skriver at det er billigere for mat i Finland, men det er også billigere i Sverige, så kommer til å reise dit noen ganger i mnd for det er nærmere enn å dra til Finland.
Gjest FiskenBlub Skrevet 26. februar 2013 #9 Skrevet 26. februar 2013 FiskenBlub: Du vet at samboern din kan få grunnstønad på noen tusenlapper hver mnd når man har cøliaki, om man har bekreftelse fra legen og tatt gastroskopi så kan man søke om det. Har også som du skriver at det er billigere for mat i Finland, men det er også billigere i Sverige, så kommer til å reise dit noen ganger i mnd for det er nærmere enn å dra til Finland. Ja vet det. Men så blir han aldri å søke på det eller noe sånt, a different story
JeanMan Skrevet 26. februar 2013 #10 Skrevet 26. februar 2013 Ja vet det. Men så blir han aldri å søke på det eller noe sånt, a different story Ok, det er jo dumt, for man har rett på de pengene siden glutenfri kost er mye dyrere enn vanlig kost.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2013 #11 Skrevet 26. februar 2013 tusen takk for flotte og gode svar. viste at det er mye glutenfritt i butikkene, men at så mye inneholder melg, det viste jeg ikke. Trodde virkelig ike at det skulle bli så vanskelig. Men nå blir det litt lettere i hvertfall, får jeg håpe. Håper det kommer flere gode svar etter hevrt, kanskje jeg til og med finner ut noe som jeg kan poste :-) Anonym poster: 3dadfdd3e6ff0e3378c803c2b20d1d04 1
JeanMan Skrevet 26. februar 2013 #12 Skrevet 26. februar 2013 tusen takk for flotte og gode svar. viste at det er mye glutenfritt i butikkene, men at så mye inneholder melg, det viste jeg ikke. Trodde virkelig ike at det skulle bli så vanskelig. Men nå blir det litt lettere i hvertfall, får jeg håpe. Håper det kommer flere gode svar etter hevrt, kanskje jeg til og med finner ut noe som jeg kan poste :-) Anonym poster: 3dadfdd3e6ff0e3378c803c2b20d1d04 Lykke til du også Blir bra når du har vendt deg til det nye kostholdet. Søk på google, det finnes kjempe mange fine blogger med tips, middags tips osv. Du kan også bli medlem i forening for de med laktoseinntoleranse og ncf (norsk cøliaki forening) Kan få mye gode tips, bakekurs og treffe andre i samme situasjon som deg.
Sugerøret Skrevet 26. februar 2013 #13 Skrevet 26. februar 2013 et annet tips, gå inn på lavkarbo.no. Der finner du mange typer brød uten gluten (og melk) som er ok. Nannahs brød er gode,inneholder nøtter
Gjest Wirmeline Skrevet 27. februar 2013 #14 Skrevet 27. februar 2013 Ta kontakt med Norsk Cøliakiforening (evt. Norsk Cøliakiforenings Ungdom hvis du er mellom 15 og 26 år), der finnes det likemenn som kan gi mange tips og råd. Sjekk også ut facebook-siden til Norsk Cøliakiforening, det er flere som deg som verken tåler melk eller gluten og mange bra oppskrifter der!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå