Malum Skrevet 27. februar 2013 #21 Skrevet 27. februar 2013 (endret) Ts; Hun er bare 28kg, så hun er ikke tung nok til å sitte som en voksen i bilen. Dessuten sitter hun ofte i forsetet også, og det er ny bil mtp airbager. Hun er 9 nå, og han har kjørt sånn siden hun vokste ut av det setet han hadde før. Uansett; jeg har kjøpt bilpute til han, så neste gang hun skal til han så kjører jeg innom med puten så kan han få den. Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c Så lenge hun er over 135 cm sier reglene kun at hun skal sikres dersom utstyr er tilgjengelig, selv om hun ikke veier mer enn 28 kg. Sakset fra http://www.tryggtraf...het/Barn_i_bil/ : "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet." Ikke fordi jeg ønsker å kverulere med deg, altså, men det er kanskje litt ok å vite hva reglene sier når du tar det opp med eksen din. Kan jo hende han kommer til å argumentere med dette. At han lar henne sitte i forsetet synes jeg er helt idiotisk, uansett. Endret 27. februar 2013 av Bodillen
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #22 Skrevet 27. februar 2013 Eksen min gidder ikke bruke barnesete når han har barnet vårt på samvær. Han kjører og med henne i forsetet. Hun er 9 år, og ikke så stor, 1.38 høy og 28kg. Trodde det var lovpålagt å feste barn forsvarlig i bil? Har selv sete til henne (sånn pute med rygg og nakkestøtte der du kan regulere ryggen), og har sagt til han mange ganger at han er hjertelig velkommen til å låne det jeg har hvis det er det at han ikke vil bruke penger på et sete. Men siden han henter og leverer henne på skolen så orker han ikke kjøre innom meg å hente det (tar 4min ekstra å kjøre). Det er heller ikke aktuelt at jenta bærer med seg setet på skolen de gangene hun skal til faren, da setet er stort, litt tungt og uhåndterelig. Jeg husker ikke helt hva reglene er, men jeg er egentlig ganske sikker på at hun er for liten til å bare sitte med vanlig bilbelte som en voksen. Kan jeg på noen måte trumfe igjennom at han fester henne forsvarlig i bilen?? Anonym poster: f77fbc4dccddeb8ada771b1fc8b4332c Det virker som far oppfyller forskriften. Se punkt C. http://lovdata.no/fo...1-0007-0.html#1 For personbil (gruppe M1), varebil (gruppe N1), og lastebil (gruppe N2 og N3), jf. definisjoner i forskrift 4. oktober 1994 nr. 918 om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) § 2-2, gjelder: a) I bil med sitteplasser bak fremre seterad skal passasjer som sitter i sete bak fremre seterad, bruke sitteplass hvor bilbelte er montert dersom slik sitteplass er ledig. b) Der bilbelte er montert, skal barn lavere enn 150 cm bruke godkjent sikringsutstyr som er tilpasset barnet eller slikt utstyr i kombinasjon med ordinært bilbelte. c) Der det ikke finnes godkjent barnesikringsutstyr, kan barn under 150 cm og over 135 cm bruke ordinært bilbelte. d) Der bilbelte ikke er montert, skal barn yngre enn 3 år ikke transporteres, og barn som er 3 år eller eldre, men lavere enn 150 cm, skal ikke transporteres i fremre seterad. e) Barn skal ikke transporteres i bakovervendt sikringsutstyr med kollisjonspute foran uten at kollisjonsputen er deaktivert manuelt eller automatisk.
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #23 Skrevet 27. februar 2013 Så lenge hun er over 135 cm sier reglene kun at hun skal sikres dersom utstyr er tilgjengelig, selv om hun ikke veier mer enn 28 kg. Sakset fra http://www.tryggtraf...het/Barn_i_bil/ : "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet." Ikke fordi jeg ønsker å kverulere med deg, altså, men det er kanskje litt ok å vite hva reglene sier når du tar det opp med eksen din. Kan jo hende han kommer til å argumentere med dette. At han lar henne sitte i forsetet synes jeg er helt idiotisk, uansett. Så lenge hun er over 135 cm sier reglene kun at hun skal sikres dersom utstyr er tilgjengelig, selv om hun ikke veier mer enn 28 kg. Sakset fra http://www.tryggtraf...het/Barn_i_bil/ : "Barn mellom 135 og 150 cm skal bruke godkjent barnesikringsutstyr dersom slikt utstyr er tilgjengelig i bilen. Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet." Ikke fordi jeg ønsker å kverulere med deg, altså, men det er kanskje litt ok å vite hva reglene sier når du tar det opp med eksen din. Kan jo hende han kommer til å argumentere med dette. At han lar henne sitte i forsetet synes jeg er helt idiotisk, uansett. Hvor er hjemmelen for 36 kg?
Gjest Gjest Skrevet 27. februar 2013 #24 Skrevet 27. februar 2013 Hvor er hjemmelen for 36 kg? Det ser ut som Tryggtrafikk har "surret" her. Det virker som de feilinformer. Ser en bl.a i kjøretøyforskriften som er en teknisk forskrift som ikke går på bruken. Denne er for selve sete/installsjonen i bilen. Det går ikke på bruken, dette må en merke seg. Veier barnet 28 kg.og bruker barnesikringsutstyr skal det selvfølgelig være gruppe 3 (22-36 kg.) Men det er bare hvis det er i bruk i bilen. http://www.lovdata.n...4-0918-043.html Har en ikke slikt utstyr i bilen det ikke krav til noe som ikke er der jf.forskriften som går på bruk.
Sol79 Skrevet 27. februar 2013 #25 Skrevet 27. februar 2013 Det kan vel tenkes at far har koblet ut airbagen i passasjersetet. I min bil er det bare å vri en bryter til høyre.
Malum Skrevet 28. februar 2013 #26 Skrevet 28. februar 2013 (endret) Hvor er hjemmelen for 36 kg? Jeg synes det er merkelig at det ikke står noe om det i Lovdata, men det står nokså klart flere andre steder, blant annet her: http://tsh.toi.no/index.html?22474 "Reglene gjelder for barn under 36 kilo, etter dette skal både barn og voksne sikres med bilbeltet. Forskriften stiller ikke noe absolutt krav til å bruke barnesikringsutstyr for barn som er over 135 cm. Forskriften må likevel tolkes slik at den gir en sterk anbefaling om å benytte spesiell barnesikring også for de litt større barna, dvs. inntil de er såpass utviklet at de kan bruke voksenbelte. Et voksenbelte har ikke en like stor skadereduserende virkning for et lite barn som for en voksen person. Likevel anses slik sikring som bedre enn ingen sikring. Det er førers ansvar å påse at barnet til enhver tid er riktig sikret." Dette gir jo rom for slingringsmonn. Slik jeg forstår det, kreves det ikke bilsete/pute for barn mellom 135 og 150 cm, fordi såpass store barn gjerne uansett vil bli for tunge i forhold til sikringsutstyr. Står også endel her, forresten: http://www.tryggtraf....b7C_wtfWYA.ips Endret 28. februar 2013 av Bodillen
Gjest Elseby13 Skrevet 28. februar 2013 #27 Skrevet 28. februar 2013 En 9-åring på barnesete?! De fleste 4-klassinger her sitter vanlig i bil.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå