Gå til innhold

Brystreduksjon -konsultasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Jamila
Skrevet

Ok. Da tar vi første spørsmål først: skal/skal ikke. Jeg har bestemt meg 99%, og dette har vært argumentene:

FOR

mindre vonde skuldre

mindre låst nakke

mindre hakk i skuldrene etter bh stropper

bedre nattesøvn

kan kjøpe vanlig undertøy

kan kjøpe vanlig bikini

se litt lekker ut i sommerkjoler (som ikke er str 46!)

trene uten ubehag

over 1 kg mindre å bære på

MOT

mulige komplikasjoner under operasjon

mulige komplikasjoner etter operasjon

arr som kan bli stygge

mulige problemer med amming senere

.... og det som er på "mot" siden er jo alle "kan skje", det er ikke sikkert.

Nå skal det sies at min konsultasjon var svært kjapp, ikke mye tid for diskusjon for eller mot for han konstaterte umiddelbart at her bør det opereres. (han "veide" de i hånda, så på de. ingen veiing av meg, ingen mål tatt) Jeg føler meg imidlertid komfortabel med ham i og med at jeg har hørt om flere som har blitt operert av ham tidligere.

Bare følg med du, Suzysnuppa! Hadde det ikke vært for deg hadde jeg ikke vært i denne situasjonen, så takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare følg med du, Suzysnuppa! Hadde det ikke vært for deg hadde jeg ikke vært i denne situasjonen, så takk :)

Nå ble jeg stolt! :Hehe:

Syns for-argumentene dine veier tungt (pun intended :ler: ) Jamila! Veldig viktig å ha en mulighet til f.eks å holde seg i form uten smerter og ubehag.

Spennende!!!!!! *fnise*

Gjest Poirot
Skrevet

Jamila; hvilken str er du nå?

Skulle ønske jeg var bedt om å ta med bilder, jeg... Min kirurg antok bare sånn uten videre at jeg ville ha C (og det stemmer), men jeg hadde ønsket en litt bedre diskushon rundt hvordan størrelse og utseende. Ønsker ikke noen "fort og gæli-operasjon". Er kvinnekirurger mindre nøye på hvordan de blir? (Sikkert ikke)

Gnaske interessant å se hvor ulike de forskjellige konsultasjonene er, på samme problem.

Gjest Jamila
Skrevet
Jamila; hvilken str er du nå?

.

70 F. (de henger til magen! kjennes slik ihvertfall!)

Har du fått endelig dato, Poirot? Jeg fikk beskjed (i går!) om at jeg får operasjonsdato om ca 4 uker, men vet ikke nøyaktig når. Håper ca 1. juni.

Gjest Poirot
Skrevet

70 F. (de henger til magen! kjennes slik ihvertfall!)

Har du fått endelig dato, Poirot? Jeg fikk beskjed (i går!) om at jeg får operasjonsdato om ca 4 uker, men vet ikke nøyaktig når. Håper ca 1. juni.

Midten av juni.....

Ville vente litt så jeg kunne gå ned noen av de millioner av kilo legen mente jeg burde ta av. Nå har jeg brukt 3 uker på å gå ned 1 kg (og jeg prøver virkelig!!), så dette går skikkelig bra. NOT.

Er spent.

Gjest Jamila
Skrevet
Midten av juni.....

Ville vente litt så jeg kunne gå ned noen av de millioner av kilo legen mente jeg burde ta av. Nå har jeg brukt 3 uker på å gå ned 1 kg (og jeg prøver virkelig!!), så dette går skikkelig bra. NOT.

Er spent.

Var litt overrasket over at jeg ikke trenger å tenke på det. (men er vel egentlig ganske normalvekt) Hvordan gjør du det for å gå ned?

Hvor skal din operasjon være?

Bra vi er flere i samme båt her..... glad for å ha dere rundt meg!

Skrevet (endret)
Jeg føler meg imidlertid komfortabel med ham i og med at jeg har hørt om flere som har blitt operert av ham tidligere.

Hjemmesiden hans er også verdt et besøk - her kan du se hvordan resultatene hans blir.

Endret av Veronal
Gjest Poirot
Skrevet

Var litt overrasket over at jeg ikke trenger å tenke på det. (men er vel egentlig ganske normalvekt) Hvordan gjør du det for å gå ned?

Hvor skal din operasjon være?

Bra vi er flere i samme båt her..... glad for å ha dere rundt meg!

Jeg trener 2 g i uken, og går ca 1 time hver dag, i tillegg til at jeg skriver opp alt jeg spiser, har 3-4 måltider om dagen og prøver å være sunn.

Skal operere på Volvat.

Skrevet
Jeg trener 2 g i uken, og går ca 1 time hver dag, i tillegg til at jeg skriver opp alt jeg spiser, har 3-4 måltider om dagen og prøver å være sunn.

Nå er jeg ingen ekspert - men jeg trode man skulle ha minst 5 måltider til dagen og da små. Kanskje du faktisk spiser for lite ?

Har du prøvd fedon-lignende diett ? Er jo mange som har hatt gode resultater med det.

Ellers så hvis det er viktig å komme ned i vekt til operasjon så kan du jo ta noen pulvermåltider. Det er jo veldig kortsiktig resultat - med tilhørende sjanse for å gå fort opp etterpå dog.

Hvis du etter lang tid ikke går ned hadde jeg kanskje villet vurdert å gå til en ernæringsfysiolog eller noe.

Gjest Poirot
Skrevet

Jeg spiser i gj. snitt 1400 kcal om dagen, så det er nok ikke for lite totalt sett. Pulver kaster jeg opp av og man legger man på seg etterpå. Fedonmat synes jeg er litt kjedelig, men jeg spiser ikke mye potet, ris og pasta uansett.

Skrevet

I morgen skal jeg på konsultasjon. Gruegleder meg. Ventetiden hittills føles som et langt vondt år, selv om det bare er snakk om noen få uker. I hodet mitt har tusen millioner tanker fløyet, og jeg får nesten ikke sove om natten. Er fortsatt engstelig for at jeg ikke skal få noen operasjon. Men jeg har jo kommet så langt, og i følge det jeg har hørt, er det ikke mange som blir avvist når de først kommer seg til kirurgen. Jeg mener da selv at jeg har et realt problem... Det må da telle for noe?

Mannen min, som skulle ta seg to uker fri for å ta seg av våre barn imens jeg kom over den verste fasen etter operasjonen, har imidlertidig vist tendenser til tvil. Med det mener jeg at han sier at "det ikke passer så bra" akkurat nå. Han tenker selvfølgelig på jobben sin, noe som tydeligvis er litt viktigere enn meg nå. Jeg har gitt han god tid til å forberede seg selv og sjefen sin om eventuell "ferie", og forklart han hvordan ting ligger an. Likevel må han være vanskelig. Det sårer meg. Jeg kommer til å hoppe på den første timen jeg får, og så får han bare stille opp. Han lovte meg det jo. Han mente det nok ikke, sånn egentlig. Heller en time nå, enn å måtte vente enda lenger!

Blir godt å få satt en dato iallefall, da vet jeg iallefall når det skjer, og ikke bare kanskje en gang i år...

Men til dere som er operert, eller skal operere i nermeste fremtid, hvordan har dere forberedt dere på operasjon? Mener da både praktisk (hjemme) og psykisk?

Er ganske nervøs for i morgen, klarer nesten ikke å tenke på annet. Har en liste med spørsmål. Noen som har noen gode råd til meg før jeg drar dit?

Ellers vil jeg ønske dere alle riktig lykke til! :blomst_opp: Det er godt at det er fler enn meg med dette problemet.

Gjest Jamila
Skrevet

Lykke til på konsultasjonen i morgen, Alibelle!

Ikke ta bekymringene med barnepass på forskudd, gå på konsultasjonen først og ta de praktiske tingene når du har fått operasjonsdato. Alt ordner seg for snille piker, gjør det ikke? ;)

Skrevet

Tusen takk Jamila for vennlige ord :P

Har hørt det ordtaket der før en plass, at snille jenter ordner deg seg for. Og jeg er jo en snill jente, så da håper jeg at ting blir bra. Det gjør nok det, er bare jeg som er bekymra, stressa, angstfylt og en del annet, hehe.

Er så spent på morgendagen! :-?

Skrevet

Alibelle:

Skjønner godt at du er stressa! Jeg har også slitt og sliter litt med Mannen min og litt opp-og-ned meninger om denne operasjonen. Jeg er dessuten svært usikker på om jeg ønsker å gjennomføre dette.

Det viktigste på konsultasjonen er at du stiller godt forberedt. Ta gjerne med deg bilder, ha spørsmålene klare (om du trenger har jeg ei hel liste..) og vær tydelig på hva du ønsker og realistisk i forhold til hva du kan forvente.

Ønsker deg lykke til! Hvor skal du til konsultasjon?

:kose:

Skrevet

Takk takk Suzy :-)

Jeg tar gjerne imot tips om hva jeg kan spørre om, er ikke sikkert jeg har klart å komme på alt. Har laget en liste selv, men jeg tror den er litt mangelfull. Glemmer ofte å skrive opp når det dukker opp et spm, og da kommer det ikke med.

Regner med at gubben kommer seg, kanskje han bare er litt bekymret for meg. Det er uansett min kropp, og gjør dette for min egen helses skyld. Og han er mannen min, og han burde i det minste stille opp en gang for meg, jeg stiller opp for han og ungene hele tiden.

*krysse fingre, tær og hår*

Gjest Første gjest
Skrevet

Men til dere som er operert, eller skal operere i nermeste fremtid, hvordan har dere forberedt dere på operasjon? Mener da både praktisk (hjemme) og psykisk?

.

Hei du!

Jeg ble operert for to uker siden, og det har vært mye greiere enn jeg fryktet (har skrevet mer om det tidligere i denne tråden).

Mannen min var også litt lunken, skjønte liksom ikke helt vitsen med operasjonen . Han var fornøyd med meg som jeg var, sa han. Nå, i ettertid, syns han mine nye pupper er kjempefine, og at de passer veldig fint til meg. Sier han gleder seg til å "ta fatt på dem" :sjarmor:

Jeg var godt forberedt til konsultasjonen. De fleste spørsmålene jeg hadde, ble likevel besvart av kirurgen før jeg fikk stilt dem. Jeg opplevde kirurgen såpass dreven at jeg umiddelbart fikk tillit til ham, og følte jeg var i beste hender.

Praktisk sett forberedte jeg meg til operasjonen ved å passe på å være i god form. Hadde behaglige klær. Det er f.eks. lurt med plagg med knepping foran, da det er litt vanskelig å træ ting over hodet de første dagene. Jeg sov hjemmefra den første natten, fordi treåringen min har en tendens til å komme i senga om natten. Utover det har jeg ikke hatt behov for noe hjelp. Mannen min har tatt seg av tung bæring og husarbeid, men utover det har det ikke vært noe problem.

Psykisk forberedelse: Etter at jeg var på konsultasjon og fikk satt en dato, falt på en måte alle brikkene på plass for meg. Mye verre var tiden og alt tenkearbeidet jeg hadde gjort på forhånd. Når jeg først hadde bestemt meg, la jeg all tvilen på hylla og faktisk gledet meg til operasjonen.

Som jeg tidligere har skrevet: Jeg er kjempefornøyd!

Skrevet

Her er mine spørsmål:

Bakgrunn:

Hvor lenge har du/kirurgen utført brystreduksjoner? Erfaringer

Hvilke farer er det forbundet med en brystreduksjon?

Hvilken teknikk anbefaler du for meg og hvorfor?

Vil jeg både få en reduksjon og et løft?

Kan du forutsi noe om arrdannelse ( vil jeg få store arr)?

Hvilken bryststørrelse får jeg etter inngrepet?

Har du et før/etter album som jeg kan få se på?

Har dere noen kontaktperson jeg kan snakke om, som har gjennomgått et inngrep?

Hvor lang sykemelding må jeg ha?

Er jeg en god kandidat for brystreduksjon?

Operasjonen:

Får jeg full narkose?

Hvor lang tid tar operasjonen?

Hva slags tråd/ type sting brukes på de ytre sømmene?

Må jeg ha dren? Hvor plasseres de og når tas de ut?

Er det muligheter for å bli på klinikken/ i nærheten i ett døgn? (lang kjøreveg)

Vil jeg ha store smerter i etterkant?

Har dere hatt pasienter med nekrose (i hud, eller fettvev)? Hvor mange, hvor vanlig er dette?

Hvem henvender jeg meg til etterpå om jeg skulle få komplikasjoner?

Hvor og når er det etterkontroll?

Når kan jeg løfte som normalt etter operasjon?

Når kan jeg trene normalt etter operasjon? Hva med spinning?

Når vil jeg se det ”ferdige” resultatet?

Forkant:

Må jeg til mammografiundersøkelse på forhånd (evt andre undersøkelser)?

Anbefaler dere noen tilskudd i forkant (vitaminer) og anbefaler dere noen tiltak i etterkant for å minske arrdannelse?

Anbefaler du/dere noen særskilt diett i forkant av en operasjon?

Må jeg gå ned i vekt?

Hva må jeg ha med meg (bh osv?) til en operasjon?

Annet??

Det er ikke sikkert alle er like relevante for deg, men jeg syntes det var nyttig å ha dem med... :wink:

Skrevet

Suzy :P

Kjempeflotte spørsmål du hadde! Jeg kommer nok til å "stjele" med meg noen av dem når jeg skal på konsultasjonen i morgen :danse:

Hadde ikke alle av disse selv iallefall.

Tusen takk for at du ville dele dem!

Hilsen meg da

Gjest Jamila
Skrevet

Oj, Suzy, det var mange gode spørsmål! Ting jeg selv ikke har tenkt på enda, og enda mindre stilte kirurgen. Fikk du gode svar på disse spm?

Skrevet

Til Første gjest :)

Takk for svar. Jeg har tenkt på det med klær med knepping foran også, kjempesmart! I tillegg kommer jeg til å sette ting så jeg når dem, samt fikse til sengen med masse dyner og puter. Ungene og det verste husarbeidet må jo gubben ta seg av. Jeg har to ganske små barn og en på snart 8 år, så de minste må jeg ha hjelp til en stund. Er jommen godt jeg kan få litt hjelp av eldstemann når mannen begynner å jobbe igjen :P

Ellers skal huset være strøkent når jeg skal inn under kniven. Spørs hvor lenge det holder seg sånn da, hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...