Gå til innhold

Tunisa juli/august

Hvordan er din erfaring med Tunisa?  

2 stemmer

1. 1. Hvordan er din erfaring med Tunisa?

• Meget bra / bra
      6
    • Sånn passe / Godkjent
      1
    • Dårlig
      6

Fremhevede innlegg

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg undersøkte dette ang. vaksinering før vi dro. Da fikk jeg beskjed om at det er ingen spesielle vaksiner man bør ta før man drar til Tunisia mot for enkelte andre land i Afrika. Men det er selvfølgelig enkelte ting man bør være påpasselig med når det gjelder mat og drikke. Ellers ble jeg fortalt at man kan drikke et slags middel en uke før man drar, som gjør at man blir mer immun mot bakterier. Husker ikke hva det heter, men det kunne man få hos legen.

Ingen vi reiste sammen med ble syke, bortsett fra ei jente. Hun hadde drukket vann fra springen, men det blir man jo også advart mot å gjøre ettersom det er en helt annen bakterieflora der enn her hjemme..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Natteliv er det heller ikke nei, alt er stille tidlig på kvelden...

Sånn er det i de fleste arabiske land. De eneste vi så som var ute på kvelden av tunisere var menn. De satt på kaféer som så ut var kun for menn (ingen kvinner der) og satt og så på alle turistene på gata. (Satt på rad og rekke med stolen mot fortauet.. :roll: )

Skrevet

Sånn er det i de fleste arabiske land. De eneste vi så som var ute på kvelden av tunisere var menn. De satt på kaféer som så ut var kun for menn (ingen kvinner der) og satt og så på alle turistene på gata. (Satt på rad og rekke med stolen mot fortauet.. :roll: )

De var nok sånn ja..... :roll:

Når det gjelder vaksiner tok ikke vi noen før vi reiste og ingen av oss ble dårlig heller. Bare å passe seg for hva en spiser/drikker og god hygiene så tror jeg det vil gå bra med de fleste

Gjest Scarlet
Skrevet

Fikk ikke inntrykk av at det var så mye natteliv i Sousse heller, men det var et utested der som faktisk var ganske bra. "Samar" het det der. Et ganske dyrt sted (ikke for oss, men for tuniserne) så der var det flest turister da vi var der i hvertfall.

Skrevet

her står det om generelle vaksiner man bør ha før man reiser til Tunisia.

Det som du snakker om som du drikker en ukes tid før avreise er turistdiarevaksine, du tar to doser før du reiser. Vi tok det før vi reiste til Gambia nå, og ble ikke dårlig (før jeg kom hjem igjen....)

Men ingen av turistene som var i området vårt opplevde problemer med maten, bortsett fra at fler en meg reagerte på den derre hjemmelagde vinen de serverte på en sånn turist-aften med dans og annen oppvisning og mat.

Ellers pleier jeg alltid å ha med meg Idoform som ballanserer magen, samt at jeg alltid har med meg en pakke Imodium som stopper helt dersom du får akutt diare

Skrevet

Vi var i Hammamet i august for noen få år siden. Selgerene var forferdelig innpåslitne og masete... Ikke en gang på stranden fikk vi være i fred. I tillegg fikk jeg næringsmiddelsmitte og ble liggende med diaré i tre uker, før jeg endelig fikk påvist hvilken type det var og dermed sendt rett på hard antibiotikakur av legen.

Det eneste jeg syntes var positivt med turen var besøket i Kartago... Flotte ruiner!

Skrevet
Når det gjelder vaksiner tok ikke vi noen før vi reiste og ingen av oss ble dårlig heller. Bare å passe seg for hva en spiser/drikker og god hygiene så tror jeg det vil gå bra med de fleste

Vi var utrolig nøye på dette, og var veldig forsiktige. Men det gikk altså dårlig med oss og fler til allikevel... Vi spiste også på stedet som var ålreit.

Idoform proppet vi også i oss en del av, men det hjalp desverre ikke... :-(

Skrevet

Nei, vi var også forsiktige. I tillegg fikk vi beskjed av reiseleder om at det var sååå trygt og renslig og jeg vet ikke hva der nede, at så lenge vi ikke drakk vann fra springen gikk det greit... Riiight.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Vi skal passe oss! Er det forresten noen spesiell mat jeg absolutt bør styre unna? Jeg har funnet ut at de selger baguetter til 1 krone der nede - KNALLBILLIG!! Vet noen om sånn mat er også ''diarèframkallende'' ( :ler: ) eller om det bare er de sterke couscous-rettene som er det? Jeg tror vi reiser til Sousse. Det var det rimeligste alternativet.

Skrevet

rettene i seg selv er ikke diearè-fremkallende, det er hvordan hygienen rundt matlagingen som kan gi mageproblemer (dersom du ikke også reagerer på sterk mat/krydret mat her hjemme da?).

Vi spiste cous-cous og annen mat som tilhørte landet vi var i uten at det ga oss problemer i det hele tatt.

Det er dersom kjøtt og grønt ikke blir behandlet slik vi er vant til at det kan komme bakterier vi blir syke av, det vil si at dersom de ikke skyller grønnsakene skikkelig, dersom de lager isbitene av springvann, dersom kjøttet ligger fremme med fluer og andre som legger fra seg bakterier på det etc som fremkaller mageproblemer.

Men baguetter som du smører på selv kan være godt dersom du allered er blitt litt dårlig, da lyst brød suger til seg væske og man dermed kan roe ned diare eller løs mage noe ved å spise dette.

Tror ikke du skal være overnervøs for maten, da kan du lett bli så overoppmerksom at du tildels ødelegger ferien din pga redsel for å bli syk, evt ikke tør spise NOE lokal mat pga redsel, og da går du glipp av mye kultur, dersom du vil ha kultur.

Ta turistdiare-vaksina, bruk Idoform ei uke før du reiser, hver dag der nede og fortsett ei uke etter at du kommer hjem, og ha med Imodium i veska slik at du kan putte i deg en eller to dersom du faktisk blir dårlig! (Imodium stopper diare!!! )

smaker det rart eller dårlig så ikke spis, vær nøye med å alltid sjekke vannflaskene du kjøper (både på kafe/restaurant og i butikk) at korken ikke har vært åpnet og be om uten isbiter fordi isbiter oftest er laget av springvann.

Føler du deg usikker på spisestedets renslighet og hygiene så gå ett annet sted eller bestill kun mat som er godt gjennomstekt/kokt.

Selvfølgelig kan det hende du/dere blir syke fordet, men det er en risiko som alltid er der når man reiser til land som har annen bakterieflora en oss og som ikke har mulighet eller er vant med samme hygien som vi har, ikke la redselen for det ødelegge turen din!!

Gjest Scarlet
Skrevet

Spiste masse baguetter da jeg var i Sousse, de lager dem kjempegode etter min mening i hvertfall!

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Takk for rådet, jeg skal høre med en lege om hvilke vaksiner jeg er nødt å ta, pluss Idoform. Det går vel kanskje an å se om en resturant har god hygiene, når vi kommer inn dit, til tross for at vi ikke får se når maten blir laget inne på kjøkkenet. Det går nok fint. Hvor lenge på forhånd ble dere vaksinert da?

Skrevet

husker ikke helt hvor lang tid i forveien jeg tok vaksinene jeg, men det du trenger er bare generelle vaksiner, og jeg tror de varer en stund.

Hør med legen din, så får du evt ny time nærmere dersom det er for lang tid til dere skal reise. Se også linken jeg la til Folkehelseinstituttet, der står det hva en burde ta for å reise til Tunisia.

Turistdiarevaksina er ingenting du MÅ ta, men noe som kan være greit å ta for deg, spesielt om du er litt redd for å bli dårlig. (jeg tok ikke den når jeg reiste til Tunisia, og klarte meg fint uten, men tok den nå når jeg skulle til Gambia, rett og slett fordi det var bedre å føle meg forberedt en ikke.)

Idoform er fin til den daglige ballansen av magen, men ikke glem Imodiumen, det er den som er god å ha dersom krisa først er der.

Jeg begynte å få diare den dagen jeg skulle reise hjem fra Gambia, tok en Imodium og stoppet helt diareen. Det ER riktignok bakterier som kroppen vil kvitte seg med, så selv om jeg stoppet de der og da, så kom mageproblemet når jeg kom hjem og ikke tok Imodium, men det var for min del greit.

Skrevet
Vi skal passe oss! Er det forresten noen spesiell mat jeg absolutt bør styre unna? Jeg har funnet ut at de selger baguetter til 1 krone der nede - KNALLBILLIG!! Vet noen om sånn mat er også ''diarèframkallende'' ( :ler: ) eller om det bare er de sterke couscous-rettene som er det? Jeg tror vi reiser til Sousse. Det var det rimeligste alternativet.

Det er ikke selve maten, men bakteriene man kan få i seg, som kan gjøre at man får diaré. Unngå alt som vaskes i vann og ikke blir kokt eller stekt etterpå, kanskje?

Skrevet
...og ha med Imodium i veska slik at du kan putte i deg en eller to dersom du faktisk blir dårlig! (Imodium stopper diare!!! )

Ikke engang dette hjalp for oss. Kanskje vi i utgangspunktet hadde lett for å bli dårlig? :ler: Men som sagt, det er viktig å prøve å unngå å bli sjuk. Mannen min lå med 40-41 i feber en hel dag, og det var ikke mye hyggelig....

Og husk; dere MÅ få med dere turen til Sahara!!!

Skrevet

Ikke engang dette hjalp for oss. Kanskje vi i utgangspunktet hadde lett for å bli dårlig? :ler: Men som sagt, det er viktig å prøve å unngå å bli sjuk. Mannen min lå med 40-41 i feber en hel dag, og det var ikke mye hyggelig....

Og husk; dere MÅ få med dere turen til Sahara!!!

Man kan alltid bli matforgiftet, og ja, man skal være forsiktig, men ikke overforsiktig slik at man ikke tør spise annet en loff hele ferien!

Synes tidligere du sa det var Idoform dere hadde brukt jeg? Brukte dere Imodium også uten at det hjalp noe?

Jeg vet ikke hvordan Imodium hjelper på matforgiftning, for det er mer en den vanlige turist-diareen dere har fått høres det ut som!!

kjenner mange som har ligget en dag på tur, men sjeldent de som har 40-41 i feber, da er dere skikkelig sjuke og burde tatt kontakt med lege!!!! Ei venninde av meg ble seriøst matforgiftet i utlandet (europa ett sted) og blei også skikkelig dårlig, måtte på sjukehus både der nede og når ho kom hjem, men det skjer jo heldigvis ikke ofte da!

Blir man først rammet, så er det vel mest vanlig med vanlig turist-diare, og det stopper du med Imodium eller det går over med en dag på do.

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet
Det er ikke selve maten' date=' men bakteriene man kan få i seg, som kan gjøre at man får diaré. Unngå alt som vaskes i vann og ikke blir kokt eller stekt etterpå, kanskje?[/quote']

Jeg fant ut at jeg hadde ganske liten peiling på matforgifting. Men jo, det høres logisk ut :wink:

Tjorven: Selvfølgelig skal vi til Sahara hvis vi får muligheten :Hehe:

Skrevet
Synes tidligere du sa det var Idoform dere hadde brukt jeg? Brukte dere Imodium også uten at det hjalp noe?

Jeg vet ikke hvordan Imodium hjelper på matforgiftning, for det er mer en den vanlige turist-diareen dere har fått høres det ut som!!

Vi tok fast Idoform og tok Imodium når vi begynte å bli "ugne" i magen.

Mannen min var skikkelig dårlig ja, og hadde han ikke blitt bra når han gjorde hadde det vært lege neste... Men hyggelig var det ikke akkurat, det ødela veldig mye av turen. Så det ble mye baguette og egenlaget pasta på oss etter dette.

Skrevet
..Mannen min var skikkelig dårlig ja' date=' og hadde han ikke blitt bra når han gjorde hadde det vært lege neste... Men hyggelig var det ikke akkurat, det ødela veldig mye av turen. Så det ble mye baguette og egenlaget pasta på oss etter dette.[/quote']

Helt klart ikke hyggelig, og skjønner godt at det da ble baguetter og egenlaget pasta etterpå!!

Men slikt kan man dessverre bli utsatt for overalt, og det er vel ikke veldig vanlig å oppleve å bli så syk i utlandet. (innbiller jeg meg ihvertfall?)

Det er viktig å ta sine forhåndsregler, men det er også viktig å ikke være overfokusert på dette, da ender man lett opp med å bruke hele ferien til å tenke på hva man kan spise og ikke spise, og å kjenne etter om man tåler det man spiste nå??? , og det er jo ikke noe morro!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...