Gå til innhold

Tunisa juli/august

Hvordan er din erfaring med Tunisa?  

2 stemmer

1. 1. Hvordan er din erfaring med Tunisa?

• Meget bra / bra
      6
    • Sånn passe / Godkjent
      1
    • Dårlig
      6

Fremhevede innlegg

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Jeg planlegger å reise til Tunisia med Start tour i månedsskiftet juli/august. Er det noen som har vært der? Har ikke bestemt meg for hvilken del av landet jeg skal til enda, men det hadde vært ganske fint om du som har vært der kunne dele din opplevelse med meg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vært i Tunisia i månedskiftet juni/juli. Vi var i Sousse og hadde ikke noen særlig god opplevelse. Vi ble begge matforgiftet og lå rett ut et par dager.

Forøvrig er Tunisierene veldig innpåslitne. Man kan ikke gå alene på gata, stoppe og kikke på ting man vil handle eller bade alene. Da er Tunisierene der med en gang. Spesielt dette når jeg badet var ubehagelig. Mannen min satt på stranda og ventet, men ei jente alene i vannet var visst mål for alle tunisiere. :-(

Landet var heller ikke så billig som vi hadde trodd, og middag var forholdvis dyrt.

Ellers var det kjempevarmt, og jeg vil anbefale deg å reise dit enten på våren eller på høsten. August tror jeg er den værste tiden.

Det som reddet turen vår var at vi var med på en 2 dagers tur til Sahara. Her fikk vi masse gode opplevelser, og det er dette som sitter igjen som det positive!

Skrevet

Jeg var i Tunis i juli for noen år siden. Var ikke der så lenge, så jeg har ikke så mye grunnlag til å uttale meg. Men det lille jeg opplevde var negativt.

Som Tjorven sier: veldig innpåslitne mennesker, det var så varmt der at jeg rett og slett ble syk.

Anbefaler å reise et sted med fine strender og ta det som en badeferie i tilfelle. Ikke se for deg å shoppe noe særlig.

Men at det var spennende og nytt, det var det :wink:

Skrevet

Jeg har vært i en by som heter Monastir, ikke så langt fra Sousse. Vi var innom Sousse også et par ganger, og Monastir er helt klart å foretrekke. Mye renere, penere og generelt triveligere.

Ellers var vi i Kairouan (som er islams 4. helligste by), Karthago og Tunis. Flotte utflukter, alt sammen. Det kan være morsomt å reise rundt på egenhånd, uten guide. Du går kanskje glipp av noen historiske fakta, men til gjengjeld får du se mye mer av folkelivet! Vi tok f.eks. buss fra Monastir til Kairouan, for så å tusle rundt der på egenhånd - utrolig gøy!

Vi var stort sett veldig fornøyde med oppholdet, det eneste å klage på er som de andre nevner innpåslitne mannfolk.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som jeg sier til mine venner. Ønsker du å dra ditt så tipper jeg at du får en kjempe fin ferie, men at du kanskje ikke ønsker å dra tilbake.

Jeg var med på ørkensafari og dette syns jeg var artig. Så på solnedgangen mens vi ridde på kameler (noe som må prøves). Tok med en flaske med sand fra sahara. - ----

---Sandstrendene er kjempe fine, det er ikke et party land. Så reiser du hit så må det være for at du ønsker å se og oppleve en helt annen kultur.

1. Du må prute på alt.

2. Du må ikke stirre på selger'ne men gå forbi. Skal du kjøpe noe så prut

3. Spis på anbefalte restauranter og drikk vin (har hørt at det er bra for magen).

Skrevet

Hei

Kan fortelle litt om hvordan jeg opplevde Tunisia

Jeg kan begynne med å si at jeg synes turen var helt grei, men så klart så finnes det nok bedre plasser å reise til, det spørs hvilke krav en stiller. Dessuten tror jeg reiseselskap har noe å si, vi reise med BONUS. Selv hadde vi ikke noe trøbbel med dem, men ble kjent med folk som hadde behov for dem, og som ikke fikk den hjelpen de hadde krav på (gjaldt en som måtte ha tannlege) Det var til slutt hotellet som måtte ordne opp :-? (Men nok om det, reiseselskapet eksisterer ikke lenger nå.... tror jeg i hvertfall)

Jeg var i Tunisia i fjor sommer rettere sagt 2. uken august, det var nok en smule varmt, nesten i varmeste laget, lå på 40 og vel så det hver dag....

Tunisia er ypperlig for golf og det finnes nok mye kultur og historie for dem som er interessert i det. Reiser du for å feste er nok ikke Tunisia det rette landet å reise til. Ellers så er folkeslaget der nede av den masete typen.... skal selge deg alt. Samboern mink fikk tilbud om 15 kameler i bytte mot meg..... :hoho:

Alle skulle ha DEG med inn på sin butikk, lur er de også.... (Husk å prute, noen lærte meg hvor mye en burde gå ned fra utgangssummen, men dette har jeg desverre glemt, Dinarene gikk en smule i surr :oops: ) Å for ikke å snakke om utflukter.... her ville de ha med alle sammen. Hotellet der vi bodde arrangerte en kameltur, hadde hørt mye negativt om den, men han gav seg ikke, men har du en unnskyldning på lur går det bra (det gjelder å ikke bite på alle tilbudene man får, da blir turen en smule dyrere enn planlagt med en gang.... Lær deg å si NEI)

Noen synes det er skitttent i Tunisia, men det inntrykket sitter ikke jeg igjen med. Vi bodde 2-3 timers kjøretur i fra flyplassen i Monastir. (I en forstad til Hammamet som heter Yasmine Hammamet). På veg dit kjørte vi forbi en annen turistplass - Sousse, der virket alt mer urent, skittne strender etc (ihvertfall slik det så ut fra veien). Yasmine Hammamet er en forstad til Hammamet som er under utbygging, ren turistplass. Der var det ganske rent. men ville en ha litt liv å røre så var det å ta taxi til Hammamet sentrum, taxi i Tunisia er billig, men pass på å avtal pris på forhånd, uten blir du lurt. Å så må du holde deg fast.... hehe.... de kjører ikke akkurat fint :ler:

Du må hvertfall ha god tur om du reiser :-)

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

:o Jeg blir litt skeptisk nå, menmen.. Det er Aziza-hotellet på Hammahet vi (meg og kjæresten min) har tenkt å reise. Been there anyone?

Innpåslitne folk kan jeg kanskje tåle, litt heteslag også. Men det er greit å være forberedt. Vi skal være der en uke, og reiser for å se sol, bade og oppleve et nytt land :-)

Skrevet

Jeg var i Tunisia, med Monastir som base, i november, og da var det temperaturer som en god norsk sommer.

Tunisia er afrika, og det er vaaaaaarmt der om sommeren, det er nok kanskje å anbefale å reise på høst eller vår om man skal få fullt utbytte av det.

Men, jeg kjenner mange som har vært der, og de aller fleste har vært i Sousse, og alle de som har vært i Sousse sier at tunisisere er noe slitsomt pakk!!! :o

Med Monastir som base forstår jeg virkelig ikke hva det er de snakker om!!! Vi var ikke innom Sousse fordi vi visste at det var en turistmaskin og det var ikke dresserte aper som danset vi var ute etter å oppleve, vi ville oppleve historie, kultur og landskap, og det fikk vi.

Det var ikke turistsesong i november heller, så det kan jo selvsagt ha hatt noe med saken å gjøre, men det skulle vel da heller vært mer mas?

vi ble snakket til av alle og alle ville gjerne hilse på oss, og smilte jeg tilbake så var dagen reddet for mange så det ut som. Det kom folk bort til oss på kafeen og pratet og ga oss ting (og tro det eller ei, det VAR faktisk ikke fordi de ville ha noe tilbake!!)

Ble kjent med flere tunisiserer der og møtte bare koselige mennesker.

Vi kom ut for to gufne affærer i løpet av ei uke, men det er til å overleve, og det ressulterte bare i at vi ikke gikk dit igjen. Vi fant "vår" gate, etter å ha vært rundt om, og i den gata ble vi på hils med alle som jobbet, de visste at vi ikke hadde noe som helst planer om å handle før i slutten av ferien, så de var veldig greie på det at det faktisk VAR helt ok å bare komme inn for å kikke. (de som ikke var det mistet jo hele muligheten, for der gikk vi jo ikke tilbake når vi kom til handlerunden vår, og det var det flere som faktisk forstod!)

Jeg kooooste meg virkelig i Tunisia, og det kan godt hende jeg reiser tilbake dit, men da vet jeg hvor jeg skal ha basen min, og jeg vet hva jeg har lyst til å bruke mer tid på når jeg reiser dit. Men nå er det gambia som kommer til å bli utforsket sterkere! Mildere kultur og mer variasjon og forskjell der, og mer "Afrika". Tunisia minner meg mer om Tyrkia og Hellas, og det er helt fint når det er det man er ute etter. :-)

Skrevet

Jeg har hørt at Aziza skal være bra.... er ikke det 4 stjerner og rett ved stranden??

Ellers så kjenner jeg til noen som ferierte i monastir, de hadde problemer, nesten ingen som forsto engelsk.... og dessuten var det lite som kunne snakke engelsk/skandinavisk av dem som var der, så de hadde lite kontakt med andre mennesker :-) Ble litt kjedelig sa de.....

Der vi var, var det mange som snakket norsk (gjester), og så kunne i det minste de på hotellet og rundt om nok engelsk til at vi kunne føre en samtale med dem på en nogenlunde grei måte

Skrevet
Ellers så kjenner jeg til noen som ferierte i monastir, de hadde problemer, nesten ingen som forsto engelsk

Det opplevde ikke vi som noe problem da vi var i Monastir. Det var riktignok få som snakket glimrende engelsk, men vi hadde ingen vanskeligheter med å kommunisere da vi var der.

Skrevet

vi hadde heller ikke problemer med å kommunisere med beboerne i Monastir eller noe annet sted vi var i Tunisia, og vi snakket mye med mange. Tror ikke det er noe utpreget problem dersom du ikke forventer perfekt engelsk. :wink:

Norsk/skandinavisk ønsker jeg helst ikke at de kan, da jeg ikke reiser til utlandet for å snakke med nordmenn og svensker, da hadde jeg feriert i norge eller andre steder i skandinavia! :-)

Tunisia lever hovedsaklig av turister, så det skal ikke være noe stort problem å klare å gjøre seg forstått eller forstå, men man kan legge litt godvilje til. Og dersom man ønsker å prate med andre turister, så prater vel de fleste turistene der engelsk skulle jeg tro?

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet
Jeg har hørt at Aziza skal være bra.... er ikke det 4 stjerner og rett ved stranden??

Ikke 4 stjerner, men tre + :-) I katalogen var det et av hotellene som så ut til å være best likt av turistene, altså hotellet med best standard. Det er rett ved stranden ja :wink: Jeg og min kjære vil helst styre unna de helt store turisthotellene med barnefamilier, og her er det 14 årsgrense! Valget står mellom Aziza og som forøvrig ligger i Sousse. Her har de visst bl.a. massasje, frisørsalong, souvenirbutikk og alt mulig. Vi er litt usikre om hvilket vi skal velge. Jeg vil ha Aziza, han vil ha Sousse....

Håper det er sant som Nilma sier at folk forstår engelsk. Er det ikke arabisk de snakker der da? Vi kommer jo ikke så langt med fingerspråk... :kul:

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet
Vi var i Sousse og hadde ikke noen særlig god opplevelse.  Vi ble begge matforgiftet og lå rett ut et par dager.

:o Ååååh nei :o

Skrevet

:o Ååååh nei :o

Man kan være uheldig overalt altså!!!

Jeg var der i en uke og spiste alt vi kom over, blei bittelitt uvel i magen etter å ha drukket noe hjemmelaget, TUNG rødvin, men hadde ingen problemer i det hele tatt med mat/magen ellers!!! (vi spiste salat på den lokale kafeen og rundt om ellers, og annen mat, ingen problem)

men du kan jo styre unna de mest lugubre stedene, og holde dere litt til anbefalte restauranter evt steder der du ser det er litt turister fra før?

Jeg personlig ville ikke valgt å bo i Sousse, siden det ER en turistmaskin og i tillegg så har jeg hittill ikke opplevd noen med positive erfaringer som har bodd akkurat der! :wink:

Skrevet

Håper det er sant som Nilma sier at folk forstår engelsk. Er det ikke arabisk de snakker der da? Vi kommer jo ikke så langt med fingerspråk... :kul:

Jeg glemte en ting, det er jo veldig mange i Tunisia som snakker fransk, så hvis dere kan det burde dere være på den sikre siden. Men som sagt, vi greide oss godt med bare engelsk.

Håper dere får en fin tur! :-)

Skrevet

Jeg har vært to uker i Sousse i slutten av juli, og jeg har bare gode minner. For meg var det en kjempefin ferie.

Varmt ja, men er jo tross alt i Afrika. Det er stor forskjell på strendene i Sousse og i de vanlige middelhavslandene. Stranda er faktisk hvit og ikke brun! Det var privat strand som fulgte med hotellet, så det var aldri overfylt. Fikk servert mat og drikke av egne ansatte på stranden.

Kjempegod mat, gøy å smake på masse nytt synes jeg da. Vi var ikke noe uheldig med maten, men som sagt - det kan man være overalt.

Innpåslitne selgere.. ja! Alle vil ha deg inn i sin butikk - special prize just for you - du vet hvordan det er. Synes bare det var en del av sjarmen jeg da. Og man må prute. I utgangspunktet liker jeg ikke det, og synes det ikke er noe gøy, men her var det så tydelig at det bare var gøy. Vi fikk tips om å legge oss ned på 1/5 av prisen! Og det funka som regel. (og det ble tilbudt alt mellom 100 kameler - 1 million kameler for meg :wink: . Hvor skulle man gjøre av disse kamelene lurte vi på i Norge - og selgeren foreslo Fornebu, hadde vi ikke en tom hangar der? Så de vet mye om de landene de fleste turistene kommer fra, og mange har bilder av kongefamilien og liknende i butikken sin)

Jeg synes det var utrolig koselig å gå rundt i de trange gatene i gamlebyen på kvelden. Masse spennende lukter og inntrykk. Kan enda se for meg og lukte alle disse stooore posene med ulike krydder som stod på annenhvert gatehjørne.

Om maten var dyr, kan jeg ikke si så mye om. Dette er noen år siden, og jeg reiste med mamma og pappa - ergo de betalte :P Men det var jo stor forskjell i standard. Noen gatekjøkken og noen fine restauranter. Man ser forskjellen, og selvfølgelig forskjell i pris. Men mer spennende å spise på gatekjøkken og ikke restauranten laget for turistene. Ser du en tuniser selv spise ett sted - prøv der!

Det eneste negative jeg husker er de stakkars hestene. De hadde sånne hest og kjerre-turer, greit nok i utgangspunktet. Men de hestene var så tynne og utsultet og stod stakkarslig mange timer i den brennhete sola uten noe å drikke! Så ikke snakk om at jeg skulle ta en slik for å støtte det..

Så jeg hadde en flott ferie i Tunisia, og synes det var gøy å oppleve en annen kultur. Hotellet vårt var rent og pent (4*) og jeg opplevde normale syden-priser. God mat, varmt, varmt, varmt og flott strand er det jeg husker best. (ble selvfølgelig solbrent, og en de som jobbet på stranda ga meg gratis massasje med aloe vera for å hjelpe solforbrenningen. Og det hjalp! Så de er ikke bare innpåsliten, de er hyggelige også)

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet
Jeg personlig ville ikke valgt å bo i Sousse, siden det ER en turistmaskin og i tillegg så har jeg hittill ikke opplevd noen med positive erfaringer som har bodd akkurat der!  :wink:

Takk for rådet :D

Nilma: Jeg tror ikke jeg skal prøve meg på gjenglemt fransk fra ungdomsskolen :ler: Så lenge guidene og de som jobber på hotellet og resturantene kan snakke engelsk går det så fint så :-)

Veldig kjekt å høre om deres turer til landet, det kommer nok godt med!!! Takk, takk :bukke:

Gjest Scarlet
Skrevet

Jeg kom hjem etter en uke ferie i Tunisia (Sousse) sist lørdag! Hadde en kjempetur. Var ikke typisk Afrika-varmt der akkurat da, men som en varm og god norsk sommer :) Nok for min del på denne tiden av året.

Vi var bl.a. ute på en lang kameltur en dag, og det var en veldig spesiell opplevelse! Spiste Tunisisk hjemmelaget brød også, kjempegodt! Var en der som spurte samboeren min om han kunne bytte meg i noen kameler, hehe. Da fortalte vi at det går mange skrekkhistorier i Norge om byttehandler i Tunisa (Kameler mot jenter). Da lo han og sa at det er bare noe de sier for å skremme turistene ;) Fikk vi i hvertfall avkreftet den myten.

Tyrkisk bad tok vi også en kveld, det var bare helt herlig!!

Med andre ord kan jeg anbefale Tunisia, i hvertfall Sousse ettersom det er det eneste stedet jeg har vært på der. Eneste negative jeg har å si er at menneskene er generellt veldig masete; De skal selge deg alt de har, og tar ikke nei for et nei. For min del fikk jeg rimelig nok av det etter hvert, men det er jo bare slik det er der. En helt annen kultur fra vår egen.

Må også legge til at det er veldig billig der i forhold til her hjemme, det er i hvertfall mitt inntrykk. Selvfølgelig enkelte ting som er rundt samme pris, men det vil det stort sett være på det fleste turiststeder.

Så hvis du er ute etter noe litt annerledes og relativt billig, kan i hvertfall jeg anbefale Tunisia :)

Gjest ¤Chanela¤
Skrevet

Det høres så koselig ut :hjerter2: Jeg vil reise NÅ :Hehe:

Skrevet
Det eneste negative jeg husker er de stakkars hestene. De hadde sånne hest og kjerre-turer, greit nok i utgangspunktet. Men de hestene var så tynne og utsultet og stod stakkarslig mange timer i den brennhete sola uten noe å drikke! Så ikke snakk om at jeg skulle ta en slik for å støtte det..

Huff, ja, det var utrolig trist med de hestene! Vi boikottet også dem ja!

Skal man til Tunisia, vil jeg nok uansett anbefale å snakke med en lege på forhånd for å forhøre seg litt angående vaksiner. For "alle" (bortsett fra 2-3 stk) som reise samtidig med oss, ble faktisk matforgiftet. Hadde det ikke vært for at vi var der i 2 uker, hadde hele turen blitt ødelagt av dette. Det var virkelig grusomt.

Natteliv er det heller ikke nei, alt er stille tidlig på kvelden...

Forøvrig var strendene i Sousse veldig fine, men altså for mange innpåslitne tunisiere der.

Og kameler ja...mannen min ble også tilbudt en del kameler i bytte for meg. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...