Gå til innhold

Er på vinterferie og bilen har plutselig begynt å lekke frostvæske


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Er på vinterferie 20 mil hjemmefra og oppdaget dagen etter ankomst rød væske på snøen. Fant fort ut at dette var frostvæske og fikk fylt opp til normalnivå igjen.

I dagene etterpå har det ikke vært noe lekkasje, ingenting synlig på snøen.

Men det har skjedd en annen endring: motorvifta slår seg på ganske tidlig etter at bilen startes opp. Den støyer mer enn normalt - dvs man kan høre at vifta jobber hardt. Den har et høyere turtall. Vanligvis høres den ikke i det hele tatt.

Ellers er alt annet med bilen normalt. Airconditionanlegget funker og det kommer varme som det skal.

Men jeg liker ikke det som har skjedd - liker ikke at en vifte i motoren jobber på denne måten som om noe er galt.

Dilemmaet nå er at jeg er 20 mil hjemmefra og langt, langt unna noe bilverksted.

Hva gjør jeg? Er det trygt å kjøre bilen hjem igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye måtte du fylle opp igjen?

Hvis du har kjørt litt etter du så lekkajsen, og ikke har sett noen røde flekker så går det sikkert fint å kjøre hjem igjen.

Jeg hadde et lignende problem. Toppakningen på motoren var sprukket, men tok mange mil før jeg først oppdaget lekkasje på kjølevæske til hele bilen stoppet.

Anonym poster: 83fe688d471d4bb891de316bbd219e9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fylte opp med frostvæske fra ca. halvveis og opp til max-merket. Det var m.a.o. ikke tomt for frostvæske.

Synes det er rart at motorvifta slår seg på med engang etter at jeg har startet bilen. Motoren har jo ikke rukket å bli varm engang.

Usikker på hva dette er - om det er noe helt uskyldig eller om bilen må stå. Ille om jeg må la bilen stå 20 mil hjemmefra, skaffe leiebil og så ordne transport til nærmeste verksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Var det konsentrert eller utblandet frostvæske du fylte på? Det er vann som har best varmekapasitet og varmeledningsevne, frostvæsken er bare der for å hindre frost og korrosjon. Hvis du har fylt på konsentrert frostvæske (uten vann) kan du ha redusert mengden vann i kjølesystemet.

Men det viktigste: har du sjekket om det er noe snø som har pakket seg og som hindrer fri sirkulasjon rundt luftinntak og radiator?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...