AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #21 Skrevet 23. februar 2013 Så klart er foreldrene glad i henne og redd noe skal skje. men når hun er snart 17 år burde de skjønne at hun må få være litt selvstendig. de kan være like glad i a selv om hun får være ute til 2. Hun har sikkert telefon også vis de lurer på om alt er bra. å vis det ikke er nok så hadde de sikkert også fått nr til venninnene om de var beskymra for at hun ikke ville svare. ingen barn eller ungdommer setter pris på å ha så forskjellige regler fra alle de andre i området. vis hun alltid er den som må gå hjem flere timer før alle de andre kan hun fort falle utenom fordi hun går glipp av mye av det morsomme de andre gjør når hun må gå hjem. å det trur jeg virkelig ikke er noe hun setter pris på når hun blir eldre. Anonym poster: 5c76b6f8726535e9cd30191594badc25
makkapakka Skrevet 23. februar 2013 #22 Skrevet 23. februar 2013 Slik var mine foreldre også. Jeg fikk ikke lov til å være lenger ute enn de andre, og de satt oppe og ventet på meg når jeg kom hjem. Kan ikke skjønne at de skulle gjøre det fordi jeg klarte å passe på meg selv. Hva vi gjorde? Det var om å gjøre å få tak i alkohol og kline med gutter. I en alder av 16 ja. Noen av mine venninner gikk lenger enn å kline også. Du er litt såret fordi du ikke fikk være lenger ute på FEST der det er alkohol, du er litt gira på akkurat det der.. Så jeg skjønner dine foreldre veldig godt.
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #23 Skrevet 23. februar 2013 Jeg hadde også strenge foreldre da jeg var like gammel som deg, og jeg syns det var superteit at jeg ikke kunne være ute lenge og få ta ansvar for meg selv på fest. Jeg drakk ikke, jeg var ansvarsfull, vennene mine var ansvarsfulle. Syns dette lenge, i likhet med Strixvaria til jeg var passert 20. Gikk mye ut når jeg ble gammel nok, og det har jo alltid gått bra... men, for det er så klart et stoooort men i min oppfattelse; Nå er jeg tyve år eldre og jobber i akuttmottak. Hver eneste helg (og andre festdager, og av og til ukedager) kommer det inn ungdommer på din alder som er overstadig beruset. Vanlige, skikkelige ungdommer som aldri drikker (iflg dem selv, venner og foreldre), er flinke på skolen og har gode venner. Ungdommer som bare skulle prøve en gang, eller som har fått i seg noe de ikke vet hva er, f.eks GHB blandet i colaen. En del er bevisstløse, en del puster ikke skikkelig. Noen har gått ut fra festen for å få frisk luft, sovnet ute og kommer inn med nedkjøling. Noen våkner med blåmerker og bitemerker og husker ingenting av hva de har vært med på. Noen blir voldtatt. Noen er edru og blir slått ned etter å ha kjøpt burger, noen blir slått til i busskø, innimellom er det overfall og voldtekt på vei hjem eller seksuelle tilnærmelser på toalettene på et utested. DU kan si du er edru og kanskje holde deg edru, samme med vennene dine, men det betyr ikke at alle rundt deg er edru og har gode hensikter. Såkalt alkoholfrie ungdomsarrangement er ofte de verste plassene. Du skriver at "for en gangs skyld" kan dere komme inn et sted, slik er det mange som tenker og bruker anledningen til å drikkes seg full og lage kvalm for andre. Du syns nok at de som får være lenge ute så lenge de vil og kanskje til og med får aksept for alkohol hjemme fra er heldige. Det er de ikke, de bare vet det ikke selv ennå. Du har foreldre som bryr deg, og selv om du garantert ikke ser det slik nå, så er det du som er heldig. Det er ikke kult å våkne forslått og i bakrus på sykehus med redde/skuffede/sinte foreldre ved sengekanten, og det er en forelders verste mareritt. Å få telefon fra sykehuset om at barnet ditt er bevisstløs, hard skadd e.l. er det absolutt alle foreldre frykter, foreldrene dine forsøker å minimere den risikoen. Tenk skyldfølelsen de vil sitte igjen med dersom du får det som du vil og noe skjer. For det er mye som skjer, selv om den jevne borger aldri får det med seg når de selv går på byen. Jeg forslår du forsøker å snakke med foreldrene dine. Forklar at det er viktig for deg å ha venner og at du trives godt på vgs i motsetning til ungdomsskolen pga vennegjengen. Si nok en gang at du ikke drikker alkohol og heller ikke ønsker det. Møt foreldrene dine på halvveien og si at du gjerne vil bli hentet, men at du ønsker å være ute lenger da du føler du går glipp at mye morro ved å gå tidlig, og at du syns det er pinlig. De trenger jo ikke hente deg rett utenfor, men kan f.eks stå hundre meter lenger ned i gata. Det er helt irrelevant hva foreldrene dine gjorde da de var unge, verden er veldig endret siden da, og det var heller ikke de som satte grensene den gangen. Jeg har ikke barn som er tenåringer, men om det var tilfellet hadde de nok fått grenser ganske like dine, dog med litt lenger utetid. Anonym poster: a4146f3b149e5994a29431a02b0681f5 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #24 Skrevet 23. februar 2013 Jeg hadde også strenge foreldre da jeg var like gammel som deg, og jeg syns det var superteit at jeg ikke kunne være ute lenge og få ta ansvar for meg selv på fest. Jeg drakk ikke, jeg var ansvarsfull, vennene mine var ansvarsfulle. Syns dette lenge, i likhet med Strixvaria til jeg var passert 20. Gikk mye ut når jeg ble gammel nok, og det har jo alltid gått bra... men, for det er så klart et stoooort men i min oppfattelse; Nå er jeg tyve år eldre og jobber i akuttmottak. Hver eneste helg (og andre festdager, og av og til ukedager) kommer det inn ungdommer på din alder som er overstadig beruset. Vanlige, skikkelige ungdommer som aldri drikker (iflg dem selv, venner og foreldre), er flinke på skolen og har gode venner. Ungdommer som bare skulle prøve en gang, eller som har fått i seg noe de ikke vet hva er, f.eks GHB blandet i colaen. En del er bevisstløse, en del puster ikke skikkelig. Noen har gått ut fra festen for å få frisk luft, sovnet ute og kommer inn med nedkjøling. Noen våkner med blåmerker og bitemerker og husker ingenting av hva de har vært med på. Noen blir voldtatt. Noen er edru og blir slått ned etter å ha kjøpt burger, noen blir slått til i busskø, innimellom er det overfall og voldtekt på vei hjem eller seksuelle tilnærmelser på toalettene på et utested. DU kan si du er edru og kanskje holde deg edru, samme med vennene dine, men det betyr ikke at alle rundt deg er edru og har gode hensikter. Såkalt alkoholfrie ungdomsarrangement er ofte de verste plassene. Du skriver at "for en gangs skyld" kan dere komme inn et sted, slik er det mange som tenker og bruker anledningen til å drikkes seg full og lage kvalm for andre. Du syns nok at de som får være lenge ute så lenge de vil og kanskje til og med får aksept for alkohol hjemme fra er heldige. Det er de ikke, de bare vet det ikke selv ennå. Du har foreldre som bryr deg, og selv om du garantert ikke ser det slik nå, så er det du som er heldig. Det er ikke kult å våkne forslått og i bakrus på sykehus med redde/skuffede/sinte foreldre ved sengekanten, og det er en forelders verste mareritt. Å få telefon fra sykehuset om at barnet ditt er bevisstløs, hard skadd e.l. er det absolutt alle foreldre frykter, foreldrene dine forsøker å minimere den risikoen. Tenk skyldfølelsen de vil sitte igjen med dersom du får det som du vil og noe skjer. For det er mye som skjer, selv om den jevne borger aldri får det med seg når de selv går på byen. Jeg forslår du forsøker å snakke med foreldrene dine. Forklar at det er viktig for deg å ha venner og at du trives godt på vgs i motsetning til ungdomsskolen pga vennegjengen. Si nok en gang at du ikke drikker alkohol og heller ikke ønsker det. Møt foreldrene dine på halvveien og si at du gjerne vil bli hentet, men at du ønsker å være ute lenger da du føler du går glipp at mye morro ved å gå tidlig, og at du syns det er pinlig. De trenger jo ikke hente deg rett utenfor, men kan f.eks stå hundre meter lenger ned i gata. Det er helt irrelevant hva foreldrene dine gjorde da de var unge, verden er veldig endret siden da, og det var heller ikke de som satte grensene den gangen. Jeg har ikke barn som er tenåringer, men om det var tilfellet hadde de nok fått grenser ganske like dine, dog med litt lenger utetid. Anonym poster: a4146f3b149e5994a29431a02b0681f5 derfor de heller skal snakke med barna sine om alkohol. de fleste ungdommer drikker jo, å vis foreldre er flinke til å snakke med ungdommene om det, hva som skjer vis de drikker får mye osv. så kanskje det skjer litt mindre sånne ting. det er vel bedre enn at en skal måtte ha så utrolig mye strengere regler enn de fleste andre på sin egen alder. Anonym poster: 5c76b6f8726535e9cd30191594badc25
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #25 Skrevet 23. februar 2013 Slik var mine foreldre også. Jeg fikk ikke lov til å være lenger ute enn de andre, og de satt oppe og ventet på meg når jeg kom hjem. Kan ikke skjønne at de skulle gjøre det fordi jeg klarte å passe på meg selv. Hva vi gjorde? Det var om å gjøre å få tak i alkohol og kline med gutter. I en alder av 16 ja. Noen av mine venninner gikk lenger enn å kline også. Du er litt såret fordi du ikke fikk være lenger ute på FEST der det er alkohol, du er litt gira på akkurat det der.. Så jeg skjønner dine foreldre veldig godt. det er jo litt dumt å skulle tvinge ei snart 17 år gammel jente, til å ha innetid på halv 12, å ikke få være på festen like lenge som venninene sine bare fordi at for noen jenter er det omågjøre å få tak i mye alkohol og kline med masse gutter. Anonym poster: 5c76b6f8726535e9cd30191594badc25
Kattugla Skrevet 23. februar 2013 #26 Skrevet 23. februar 2013 det er jo litt dumt å skulle tvinge ei snart 17 år gammel jente, til å ha innetid på halv 12, å ikke få være på festen like lenge som venninene sine bare fordi at for noen jenter er det omågjøre å få tak i mye alkohol og kline med masse gutter. Anonym poster: 5c76b6f8726535e9cd30191594badc25 I likhet med flere her, tipper jeg at foreldrene er mer bekymret for alt det som kan skje som er utenfor TS sin kontroll. Og det er faktisk ganske mye. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #27 Skrevet 23. februar 2013 Ja. jeg har skjønt d. nå svarte jeg bare på d hun sa om at hun skjønte foreldrene godt fordi d var sånn å sånn hun var når hun var 16. Det er såklart alltid mye som kan skje. hadde nok ikke ville satt halv 12 som innetid til min 17 åring fordet Anonym poster: 5c76b6f8726535e9cd30191594badc25
Silfen Skrevet 23. februar 2013 #28 Skrevet 23. februar 2013 Jeg praktiserer frihet under ansvar. Barna mine har det ganske fritt. Enkle, men veldig konsekvente regler. Bryter de reglene er straffen streng. Fjortisen VET at hun hun har det bra og hun VET at det blir ikke så veldig gøy dersom hun bestemmer seg for å ikke oppføre seg. I fjor var hun på sitt første skoleball, litt før hun ble 14. Var vel hjemme rundt midnatt. Hun er ansvarlig, enn så lenge, når det gjelder alkohol, røyk, snus og all annen dritt. Så lenge hun ikke har brutt null toleranseregelen når det gjelder slike ting, så ser jeg ikke noen grunn til å ikke stole på henne. Det er greit nok å si at de er jo barn ennå og alt det der, men akkurat når det gjelder arrangementer, så syns jeg man kan være litt grei med reglene. Så lenge de blir hentet, så lenge det er voksne ansvarspersoner tilstede de kan kontakte dersom noe er galt, og så lenge de har telefon tilgjengelig, så ser jeg ingen grunn til å være kjip. Jeg mener; toåringer får være oppe til midnatt nyttårsaften, men en fjortis kan ikke være det samme på et egnet arrangement? Det henger jo faktisk ikke på greip. 4
Gjest Marmot Skrevet 23. februar 2013 #29 Skrevet 23. februar 2013 Jeg er enig med Silfen. Da jeg var 16 bodde jeg alene, og det er ikke uvanlig at 16-åringer bor på hybel for å kunne ta videregående utdannelse. Da burde de fleste andre 16-åringer i hvert fall få en sjanse til å vise at de klarer å styre egne innetider, tenker jeg.
Gjesten Skrevet 24. februar 2013 #30 Skrevet 24. februar 2013 Så du mener altså at det å nekte datteren å være med på sosiale tilstelninger etter klokka 23.30 er å være gode foreldre? Sånn helt automatisk? Dét er definisjonen - nekt ungene dine å prøve ut ting, så er du en god forelder? *snipp* Nå reduserte du det jeg sa ganske grundig. Jeg mener selvfølgelig ikke at unge skal nektes å prøve nye ting. Jenta i dette tilfellet fikk jo gå ut, hun hadde bare en innetid. Jeg skrev også at jeg syntes 23.30 var for tidlig, så jeg synes ikke svaret ditt var helt rettferdig. Jeg synes derimot at kl. 2 (som du skrev senere i innlegget) er for sent for en 16-åring. Hun skal på skolen på mandag, og bør ikke snu døgnet helt. 1
absinthia Skrevet 24. februar 2013 #31 Skrevet 24. februar 2013 Så foreldre har ingen rett til å ønske å være bedre foreldre enn deres egne foreldre var? Ungdommer gjør alle dumme ting de får lov til, det kan da ikke bety at de må være like ansvarsløse overfor sine egne barn? ..og så kan det tenkes at de husker hva som skjedde på festene de var på og helst vil unngå at deres barn blir utsatt for det samme. Jeg hadde det strengt hjemme og tydeligvis omtrent likt deg, da jeg var 16 til tross for at jeg bodd på hybel i ukedagene. Jeg syntes det var blodig urettferdig, da de andre på min alder kunne henge ute hele natta, selv om foreldrene visste at det var mengder alkohol inne i bildet. Da jeg ble eldre skjønte jeg at det var fordi min mors venninne ble sjenket dørgende full, dratt på et hotellrom av en mye eldre fyr m treben og hans kompis som drev på å kledde av henne og skulle sette inn " nådestøtet" da min mor heldigvis kom brasende inn fordi hun lette etter venninnen og fikk revet henne med seg og dradd opp buksene før hun sleptr henne ned trappene og fulgt henne hjem. - etter dette rørte ikke min mor en dråpe alkohol, bortsett fra til maten. 2
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #32 Skrevet 24. februar 2013 Dette var veldig strengt! Kl 23:30 er ikke passende innetid for en 16/17-åring. Anonym poster: d80d4b149ed90205b8177252574dfccb
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2013 #33 Skrevet 24. februar 2013 Du er faktisk heldig som har foreldre som bryr seg om deg. Det kommer du til å være stolt av når du blir sjikkelig voksen! Jeg fikk reise alene til Bergen på 16 mai,da jeg var 16 år. Jeg drakk alkohol og mine foreldre viste det,dem stolte på at jeg var så fornuftig at jeg klarte å passe på meg selv! ja jeg klarte det! Jeg prøvde å provosere frem en liten bekymring da jeg dro på en festival langt borte. (=full 3 dager) Jeg sa til mor at det var milig jeg ringte fra fyllaresten, hun svarte at det var ok,måtte bare ringe. Men havnet jeg der måtte jeg jammen bare sitte der også! (jeg havnet aldri der) Dem stolte på meg og gav meg tillit,men føltes vel litt som om dem aldri brydde seg i det heletatt,selv om jeg var en fornuftig jente. Dei sa aldri nei om jeg skulle noe. Nå Har jeg barn selv,og vet at jeg aldri vil sende dei ut i verden på den måten iallefall!!
Gjest BabyBlue Skrevet 24. februar 2013 #34 Skrevet 24. februar 2013 Jeg var ansvarsfull og fikk lov til å være ute så lenge jeg ville fra jeg var 14 og opp til jeg var myndig. Selvsagt ble jeg ringt opp noen ganger, men utenom det maste de ikke noe særlig. Var ikke ordentlig full før jeg var 17 og beskyttet sex har jeg alltid hatt, så forstår ikke hvorfor noen foreldre insisterer på å være så utrolig nazi med barna sine selv om de ikke er noe særlig til "wild child". Om man har for stramme tøyler opp til man er 18 kan ting lett ta overhånd så fort man er "fri". Har flere eksempler på folk som må bæres hjem fra fest fordi de endelig kan drikke uten at foreldrene kan stoppe dem. Og det ender ikke alltid like bra Det hjelper å prøvekjøre litt før man er myndig, just sayin'.
isbjørnungen Skrevet 24. februar 2013 #35 Skrevet 24. februar 2013 (endret) Foreldrene mine var like strenge som dine - jeg fikk gjerne dra på fest, men jeg skulle hentes av pappa i skapelig tid (24.00-00.30). Den gangen syntes jeg at det var superkjipt, og jeg tenkte alltid at de var overbeskyttende. Nå - kun noen få år senere, ser jeg verdien i hva de gjorde for meg. De ville ikke ha meg vandrende rundt i byen, edru eller ikke, ikke fordi de ikke stolte på meg, men fordi de ikke ville ha meg rundt overstadig berusede. Ikke minst - du aner ikke hvor ok det egentlig er å bli hentet, drosjekøene i byen (her ihvertfall) kan vare i 3 timer, og nattbussen innebærer stort sett venting på en terminal med masse fulle og påvirkede folk. Det er luksus å synke ned i passasjersetet til pappa Må legge til: vennene dine synes ingenting mindre om deg fordi du drar tidligere, de tenker gjerne (som deg) at foreldrene er strenge og kjipe, men det gjør ikke at de tenker mindre om DEG. Hilsen en som (etterhvert) har lært å verdsette foreldrene sine:) Endret 24. februar 2013 av isbjørnungen
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #36 Skrevet 25. februar 2013 snart 17 Altså 16. Fremdeles. Med mindre vi snakker om to dager før bursdagen (er ikke urimelig heller) avviser jeg blankt sånne "jammen jeg er snart...."-argumenter fra mine barn, i hvert fall, og det gjør faktisk ingenting for å øke troverdigheten, snarere tvert imot. For øvrig slutter jeg meg til alle de i denne tråden som mener at halv tolv kanskje var litt strengt, men at det er gjort i beste mening og for å beskytte deg. Jeg hadde, som en del andre her inne, foreldre som syntes det var mer komfortabelt å la meg herje rundt i byen på nattestid enn å sette grenser, og jeg kan ikke si jeg er imponert over det i dag. Og at jeg da velger å kjøre en annen linje er så langt fra "dobbeltmoral" som det kommer, det heter å lære av andres feil Anonym poster: bb55a9cd53f5f60bd563c806ef61913d 2
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #37 Skrevet 25. februar 2013 Og du TS- livet er langt! Snart er du voksen og kan bestemme selv, og kan sette dine egne regler på dine egne premisser! Det er en tid for alt, og din tid for å være ute så lenge du vil og gjøre hva du vil kommer snart! Anonym poster: bb55a9cd53f5f60bd563c806ef61913d
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #38 Skrevet 25. februar 2013 Det er ikke voldsomt mange årene siden jeg var 16, "snart 17". Jeg hadde foreldre som var like strenge som dine om ikke strengere! Aldri i livet om jeg hadde fått dra til byen på et utested som egentlig serverte alkohol, men som åpnet for de under 18 for en gangs skyld da jeg var 16. Hvertfall ikke om foreldrene mine viste at det var alkohol blandt vennene mine inni bildet. Og jeg tør å påstå at jeg hadde det en del værre enn deg på ungdomsskolen også så jeg vet hvor fantastisk det er å begynne på vgs og endelig få venner. Jeg ble hentet overalt hvor jeg dro, men jeg fikk ikke dra på noe sånt. Jeg fikk ikke overnatte eller ha kjæreste på overnatting før jeg fylte 17. Fikk selvsagt overnatte hos venninner og ha venninner på overnatting, men da var det faktisk filmkveld vi hadde. Skulle jeg det så ringte mine foreldre til foreldrene til venninna mi og spurte dem rett ut om hva vi skulle. Fikk de ikke nummeret så fikk jeg ikke dra. Ja, jeg syns foreldrene mine var strenge da. Jeg syns fortsatt de kanskje var litt vel strenge, men den dagen jeg var gammel nok til å se hvor skummelt det ble i byen etter 12 og den dagen jeg skjønte hvor idiotiske mannfolk kan være om jeg ble full så skjønte jeg dem. Den dagen noen puttet noe i drinken min på et utested i et annet land da priset jeg meg lykkelig over at jeg var gammel nok til å vite hvem jeg skulle stole på. Det var en voksen dame som dopet meg ned i Sverige! Den gangen var jeg så vidt brisen når det plutselig smalt. Så når du faktisk får oppleve litt og du ser litt så vil du kanskje være glad for at de satte et tidspunkt denne gangen og kom for å hente deg. Det du kan gjøre nå er å sette deg ned med foreldrene dine, om du prater bedre med bare en av dem så velger du bare den personen. Så sier du "Tusen takk for at jeg fikk dra på fredagen og for at jeg ble hentet. Jeg håper dere så at jeg holdt meg edru som lovet og at jeg kom når jeg skulle. Siden jeg beviser for dere at jeg er til å stole på, er det noen mulighet for at jeg kanskje kan være litt lengre neste gang? Det var litt kjedelig å måtte dra nesten med en gang vi kom dit og før alle vennene mine hadde kommet. Jeg skjønner at det kan være skummelt og mange farer som kan luske rundt, men jeg lover at hvis jeg føler noe som helst ubehag eller bare vil hjem før så ringer jeg med en eneste gang!" Så kanskje det fungerer. Også håper jeg at dine foreldre har sagt til deg som mine sa til meg. Uansett hva, så ring oss. Kom heller hjem dritafull enn å sovne i en grøftekant fordi du er for redd til å treffe oss! Jeg viste veldig godt at hvis jeg havnet i den situasjonen så ville de være rolige til jeg ble edru så ville jeg nok få høre det dagen etter. Uansett så ville jeg få mildere straff om jeg kom hjem full, enn om jeg kom sjanglede dagen etter. Hvis jeg da i det hele tatt hadde kommet hjem. Så må du huske på det at det virker som om det bare blir lettere å lettere å dope ned folk, å voldta folk og å kidnappe folk. Foreldrene dine har ikke råd til å miste deg! De har heller ikke råd til at du blir skadet. Anonym poster: 7a63e013f8430b568b524fe65b97cb72
petterm Skrevet 25. februar 2013 #39 Skrevet 25. februar 2013 Bra at du har foreldre som bryr seg. Kjempebra at du forlot festen som avtalt. Jeg tror foreldrene dine stoler på deg - men ikke på de rundt deg. Ikke så lett som foreldre å vite hvor langtid duettar før festen kommer i gang. Fortell dem at du hadde det fint på festen, men at du gjerne vil være litt lenger neste gang.
dobri123 Skrevet 25. februar 2013 #40 Skrevet 25. februar 2013 De vil jo kun ditt beste. Det at de bryr seg bør du være kjempe takknemlig for og du kommer nok til å se tilbake på det og være glad for det om noen år. Neste gang kan du jo foreslå at du kan sove borte, men de kan hente deg/dere på festen og kjøre dere hjem. Slik at de vet dere ikke er beruset, eventuelt at foreldrene til vedkommende du skal sove hos sjekker om dere har fått i dere noe når dere kommer hjem
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå