AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #1 Skrevet 22. februar 2013 Jeg er ei jente på 16 år. Dette er en vanskelig alder, noe som dere selv har opplevd tidligere. Dere som foreldre synes nok også at dette er vanskelig. Mange, inkludert min egen mor, føler at vi vokser opp for fort. Hun ønsker at jeg fortsatt skal være den lille jenta som kom hjem fra 1. klasse og trengte hjelp med matteleksene. Men slik er det nemlig ikke lenger. Vi blir eldre. "Gøy" blir ikke lenger definert som å gå en tur til lekeplassen for å huske. Gøy nå, er å være ute med venner for å ha det gøy sammen. Og dette betyr absolutt ikke at det behøver å være alkohol med i bildet. Jeg tenkte jeg skulle fortelle dere en liten historie: Jeg skulle på en fest. Et ordentlig arrangement på en nattklubb. Dette var en av de få gangene det faktisk var mulig for oss under 18 å komme inn på slike steder, og alle hadde store forventninger. Foreldrene mine visste at det var lett tilgang på alkohol, både før og etter, men lot meg gå. Jeg skulle få være til halv tolv. Jeg visste at hvis jeg begynte å protestere på tiden, kom mamma bare til å avlyse helt. Vi hadde nemlig kranglet dagen i forveien. Jeg er en veldig ansvarsfull person, så egentlig burde ikke foreldrene mine nøle med å la meg få lov til å være ute. Det har alltid vært uaktuelt for meg å drikke, selv om det er tilfellet til mange av mine jevnaldrene. Det burde foreldrene mine tenke over. Jeg foreslo at jeg kunne sove over hos en venninne etter festen, hvis problemet var at de ville legge seg, i stedet for å kjøre ut å hente meg. Svaret var helt klart et nei. De var redd for at jeg skulle få i meg noe alkohol, selv om de egentlig vet at det er uaktuelt. Tiden gikk fort, og jeg hadde ikke vært på stedet i mer enn en time før jeg måtte gå. Festen hadde ikke startet skikkelig en gang. Folk kom fortsatt, og det var allerede på tide for meg å dra hjem. Det var forferdelig å måtte si til vennene mine "ehm altså, jeg må gå hjem jeg nå, men ha det gøy videre dere!! Hvorfor? Nei, fordi mamma og pappa ikke stoler på meg selv om jeg er mye mer ansvarsfull enn dere andre. Ja, jeg vet jeg kunne ha sovet hos deg, men da tror de at jeg har drukket og ikke tørr å komme hjem. Ja, jeg vet at hele verden vet at jeg ikke drikker, men det er med unntak av foreldrene mine. Snakkes". Nå ligger jeg her alene i senga mi. Jeg er flau. Jeg er lei meg. Jeg føler meg utestengt. Jeg vet ikke hva mer jeg skal gjøre. Jeg har ikke de samme mulighetene som vennene mine. Og ja, jeg VET det er vanskelig å være forelder også. Men tross alt - mamma møtte pappa på en fest da hun var 17. Jeg fyller 17 om 3 måneder, og deres fest var i tillegg i en annen by. Så skal ikke jeg få lov til å være ute litt lengre enn halv 12 - den ene gangen i året jeg faktisk går ut? Sier dere nei til at vi kan være med på arrangementer og lignende, mener dere kanskje at dere beskytter oss. Dette er ofte ikke tilfellet. Jeg begynte nettopp på videregående skole. På ungdomsskolen hadde jeg ikke mange nære venner, men nå er jeg midt i en stor gjeng med mange kjekke venninner. De er veldig aktive, og liker å finne på ting; hytteturer, overnattinger osv... Men å være med i en vennegjeng betyr jo nettopp å være med på ting. Å ikke ha anledning til å være med er én ting - å ikke få lov er noe helt annet. Og det ødelegger mer enn de fleste noengang kommer til å innse. Anonym poster: d80d4b149ed90205b8177252574dfccb
Gwen Skrevet 23. februar 2013 #2 Skrevet 23. februar 2013 Foreldrene mine dreit i når jeg kom hjem. Jeg trodde det var kult den gang, men nå er jeg sint for at de ikke bekymret seg for sånt. Du er heldig. Det var bare en fest, ikke tenk så mye på det. Vennene dine bryr seg ikke om at du måtte gå. De er heller ikke like heldige som har foreldre som vil se dem hjemme til rimelig tid og edru. 9
Gjesten Skrevet 23. februar 2013 #3 Skrevet 23. februar 2013 Halv 12 var kanskje littegrann tidlig, men utover at hun kunne utvidet grensen med 30-60 minutter, er jeg helt enig med moren din. Du er faktisk bare 16, og selv om du ikke er et barn lenger, er du heller ikke voksen. Enhver ansvarlig forelder vil sette grenser for en 16-åring. Å sove hos en venninne er den eldste og mest brukte metoden for å få gjort ting foreldrene dine ikke ønsker at du skal gjøre, og som du ikke burde gjøre. Vær glad for at de bryr seg nok til å sette grenser. Å la deg være lenge ute på en fredag er heller ikke bare risikabelt med tanke på hva du kan finne på å gjøre, men også med tanke på hva andre som er ute på denne tiden kan gjøre. Du sier selv at det var lett tilgang til alkohol på dette stedet. Da er det eneste lure å sørge for at tenåringen din kommer hjem før festen har tatt helt av og alle de drita menneskene begynner å miste kontrollen. 19
Havbris Skrevet 23. februar 2013 #4 Skrevet 23. februar 2013 Jeg skjønner at det er vanskelig for deg å ta dine foreldres perspektiv nå, og at du synes de er urimelige, og at de burde stole på deg. Jeg har hatt tenåringer selv, og jeg tenkte på samme måte som dine foreldre. Mine sønner synes den gang at vi var strenge, men i dag skjønner de mer av dette. Det handler ikke bare om engstelse for deg - men også engstelse for hva du kan havne opp i med mennesker som har mistet kontrollen, rundt deg. Jeg kjenner et foreldrepar som mistet sønnen sin da han var 17. Han ble utsatt for blind vold, han var edru og hadde ikke sagt et ord til han som slo han ned. Slikt gjør inntrykk på oss foreldre. Jeg er også enig i at inne-tiden kunne vært utvidet litt, men er også usikker på om 30 min hadde gjort så mye fra eller til. Vi elsker barna våre, dere er dyrebare og vi gjør det vi mener er riktig som foreldre. Da må vi også tåle at barna våre synes vi er urimelige. 8
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #5 Skrevet 23. februar 2013 Jeg hadde nok latt deg være der til rundt 1-2 under forutsetning av at jeg hentet deg. Her er 14-åringen av og til på ungdomsdiskotek i en idrettshall i en helt annen bydel. Jeg vet at dette er viktig for henne og hun elsker å danse. Det slutter ved midnatt. Jeg henter alltid og sørger også for at venninnene kommer hjem. Anonym poster: 3498407a586330561cfb8928d5cf7f18 2
Gjest Surrehodet Skrevet 23. februar 2013 #6 Skrevet 23. februar 2013 Kjære deg, Vær glad for at du har foreldre som bryr seg. Du sier de ikke stoler på deg........ Vel, det er nok heller det at de ikke stoler på omgivelsene dine. Jeg vet at min 16 åring ikke drikker, hun er sammen med venner som defineres som "ordentlige" og de er ofte sammen i helgene. De drar gjerne til byen for å spise på Fredags/lørdagskveldene men har fått klar beskjed fra meg om at de må ta bussen hjem senest kl 21.00 Fordi jeg ikke vil at de skal være på steder hvor det finnes mye overstadig berusede personer. Jeg går henne i møte når hun skal hjem fra venner i helgene, ikke for å sjekke om hun har drukket, men fordi det kan skje uønskede ting (husk Sigrid-saken feks) Du føler deg avstengt fra venner, men foreldrene dine gjør dette fordi de er glad i deg, mulig de tar enkelte grep som er unødvendige i dine øyne - og kanskje også overdrevent strengt. Foreldre kan også feile avogtil, men de gjør det nok av kjærlighet til deg, ikke for å være kjipe. 5
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #7 Skrevet 23. februar 2013 Jeg syns det var i overkant strengt. Mine foreldre har var alltid beskymra å redd for meg. men jeg fikk faktisk lov til å være ute på fest å overnatte med venninner etter når jeg var på din alder. Å jeg syns det er viktig at foreldre kan la ungene sine få sjansen til å være litt selvstendig å på den alderen. Mange som er 16 er jo tilåme nødt å flytte ut pga vgs. de klarer seg jo godt. det viktigste er at du vet at du kan komme hjem uansett om du har gjort no dumt, uansett hvor full du har blitt. Noen kunne faktisk legge seg ned i en grøft enn å komme hjem til foreldre når de har drukket. Da har man som foreldre gjort feil. Som foreldre burde de sjekke rundt med reglene til andre jenter på din alder så du ikke faller utenfor. Jeg vet det er utrolig viktig for unger i alle aldre å ikke måtte være den som må hjem tidligst. å en annen ting er når du er såpass gammel så bør dem godta at det er en sjanse får at du kommer til å drikke. da burde de snakke med deg om å ikke drikke får mye og drikke vann i mellom vært glass feks. Litt rotete skrivd Anonym poster: 5c76b6f8726535e9cd30191594badc25
xinnia Skrevet 23. februar 2013 #8 Skrevet 23. februar 2013 (endret) Når poden snart fyller 17 år er det på tide at denne får stå litt på egne ben, og da må man faktisk som foreldre slippe litt på tøylene. Det er på tide at poden lærer litt av sine egne feil. Som foreldre bør man innen den tid har gjort det man kan gjøre som oppdragere- resten er faktisk opp til poden og bevise, foreldrenes jobb heretter er kun som rådgivere og supporter. Klart mye kan skje- men sånn er faktisk livet, og man må bare stole på at man har gitt poden det beste fundamentet for å ta gode beslutninger, er liksom litt for sent å begynne på det 1 år før denne er myndig og kan gjøre som den vil! Endret 23. februar 2013 av xinnia 2
Strixvaria Skrevet 23. februar 2013 #9 Skrevet 23. februar 2013 Jeg synes det er så fantastisk når foreldre kjører den der dobbeltmoralen - hvis moren din selv var ute på fest da hun var på din alder (og sannsynligvis tidligere også), så har hun ikke akkurat mye hun skulle ha sagt. De burde heller støtte deg; hadde det vært SÅ vanskelig for dem å hente deg denne éne gangen, eller spandere en taxi for den saks skyld, er det såååå grusomt for dem? Og når de vet hvordan du har hatt det på ungdomsskolen, så burde de prise seg lykkelige over at du nå har en stor sjanse til å bli inkludert, og heller bidra til at du skal få en superfin kveld, i stedet for å ødelegge. Si disse tingene til dem, da - du er straks 17 år, jeg vet ikke om NOEN som har hatt i nærheten av slike regler som du har. Da jeg var 17 var vi fortsatt på vors da klokka var halv tolv, og det var ikke noe edruelig rundt dét, for å si det pent.. Grunnen til at dine foreldre fortsatt lager så tåpelige regler for deg er at de vet at du er for snill og 'englete' til å gjøre noe annet enn det de sier, og at de derfor ikke har fått med seg at den søte lille jenta deres nå snart er myndig og har andre interesser og behov. Spør moren din om hun synes det er kult/morsomt å være eneansvarlig for at datteren også denne gangen blir stående utenfor det sosiale på skolen gjør dét henne stolt av seg selv? Synes hun det er ålreit gjort? Spør også om hun synes det er rettferdig at både hun og faren din festet før de var 17, og hvorfor hun tror hun kan legitimere at du ikke får lov nå. Og nei, at det er 'folk som drikker alkohol der', eller at 'fulle folk kan gjøre så mye rart' er ikke grunner. Det er åpenbare fakta, det var slik da hun var der selv også, og sånn kommer det alltid til å være. Jeg synes det er litt spesielt at foreldre saboterer for ungene sine på den måten - hva tror dere folk gjør i den alderen, spiller ludo og hører på smurfehits?? Dette med at 'du kommer til å takke dem senere' tror jeg ikke på et sekund - dere som synes det er greit at foreldrene utestenger sitt eget barn fra sosiale tilstelninger, hadde dere selv 'takket' foreldrene deres dersom det var dere; helt alvorlig? I don't think so. Du må stå på krava, TS - du er ikke ei lita jente mer nå. 3
Missy1 Skrevet 23. februar 2013 #10 Skrevet 23. februar 2013 Jeg skjønner at du blir lei deg, foreldrene dine viser at de bryr seg på denne måten, men de bør også ha litt tillit til deg, det er ikke lenge til du er myndig og du må få lov å få litt ansvar og syns jeg. Hvis foreldrene dine viser deg tillit så vil du kunne klare å være åpen mot de, det vet jeg for mine foreldre viste aldri meg noe tillit. Jeg måtte være inne klokka 18:00 da jeg var 15. Innetiden gikk opp til 19 da jeg var rundt 16. Bodde litt hjemme rett før jeg skulle i militæret rett før jeg ble 18 og da måtte jeg være hjemme klokka 23:00. Jeg kan se tilbake på dette og tenke at det ikke var greit, det er greit å bry seg om og bekymre seg for dattera si, men mine innetider var ekstreme. 1
AnonymBruker Skrevet 23. februar 2013 #11 Skrevet 23. februar 2013 Jeg synes det er så fantastisk når foreldre kjører den der dobbeltmoralen - hvis moren din selv var ute på fest da hun var på din alder (og sannsynligvis tidligere også), så har hun ikke akkurat mye hun skulle ha sagt. De burde heller støtte deg; hadde det vært SÅ vanskelig for dem å hente deg denne éne gangen, eller spandere en taxi for den saks skyld, er det såååå grusomt for dem? Og når de vet hvordan du har hatt det på ungdomsskolen, så burde de prise seg lykkelige over at du nå har en stor sjanse til å bli inkludert, og heller bidra til at du skal få en superfin kveld, i stedet for å ødelegge. Si disse tingene til dem, da - du er straks 17 år, jeg vet ikke om NOEN som har hatt i nærheten av slike regler som du har. Da jeg var 17 var vi fortsatt på vors da klokka var halv tolv, og det var ikke noe edruelig rundt dét, for å si det pent.. Grunnen til at dine foreldre fortsatt lager så tåpelige regler for deg er at de vet at du er for snill og 'englete' til å gjøre noe annet enn det de sier, og at de derfor ikke har fått med seg at den søte lille jenta deres nå snart er myndig og har andre interesser og behov. Spør moren din om hun synes det er kult/morsomt å være eneansvarlig for at datteren også denne gangen blir stående utenfor det sosiale på skolen gjør dét henne stolt av seg selv? Synes hun det er ålreit gjort? Spør også om hun synes det er rettferdig at både hun og faren din festet før de var 17, og hvorfor hun tror hun kan legitimere at du ikke får lov nå. Og nei, at det er 'folk som drikker alkohol der', eller at 'fulle folk kan gjøre så mye rart' er ikke grunner. Det er åpenbare fakta, det var slik da hun var der selv også, og sånn kommer det alltid til å være. Jeg synes det er litt spesielt at foreldre saboterer for ungene sine på den måten - hva tror dere folk gjør i den alderen, spiller ludo og hører på smurfehits?? Dette med at 'du kommer til å takke dem senere' tror jeg ikke på et sekund - dere som synes det er greit at foreldrene utestenger sitt eget barn fra sosiale tilstelninger, hadde dere selv 'takket' foreldrene deres dersom det var dere; helt alvorlig? I don't think so. Du må stå på krava, TS - du er ikke ei lita jente mer nå. Hmmmm... Hvor gammel er du da? Det å bruke mot foreldrene hva de gjorde, er virkelig ikke et argument! Skal mine bonusbarn si til sin far at siden du ruset deg på dop da du var på min alder, bør jeg få lov og? Du er vel ikke stort eldre enn TS selv du, kanskje? Til TS: jeg var også den med strenge foreldre og den som aldri gjorde noe galt. Og var like irritert og følte meg like på utsiden som du. Men vet du hva? Det går fort dit hvor du nærmer deg 18, og livet endrer seg. Når man er på ungdomsskolen og vgs så føles livet som akkurat her og nå og at det alltid vil være sånn. Det gjør ikke det, det går fort til du står på egne ben og da betyr ikke det du føler urettferdig nå, så mye lenger. Anonym poster: 51672a03a07b20d5c36e9314d02e956e 1
Løvefrøken Skrevet 23. februar 2013 #12 Skrevet 23. februar 2013 Jeg kan jo uansett ikke si noe som betyr noe for denne kvelden, men ellers kan jeg si at om du følger de tidene foreldrene dine setter, så kanskje de etter hvert vil stole mer og mer på deg og kunne gi deg større frihet etter hvert... Dette var nok ingen trøst, men mine tanker etter å ha lest hovedinnlegget ditt... De nektet deg tross alt ikke å dra.
Longgone Skrevet 23. februar 2013 #13 Skrevet 23. februar 2013 Utifra det du skriver virker du like ansvarsfull som det du selv forteller! Jeg foreslår at du forteller foreldrene dine akkurat det du har skrevet her på en rolig og fin måte. Du må nok bevise for de at du er til å stole på, men det er jo en god begynnelse at du kom hjem edru til avtalt tid nå når du var ute :-)
Strixvaria Skrevet 23. februar 2013 #14 Skrevet 23. februar 2013 Hmmmm... Hvor gammel er du da? Det å bruke mot foreldrene hva de gjorde, er virkelig ikke et argument! Skal mine bonusbarn si til sin far at siden du ruset deg på dop da du var på min alder, bør jeg få lov og? Du er vel ikke stort eldre enn TS selv du, kanskje? Til TS: jeg var også den med strenge foreldre og den som aldri gjorde noe galt. Og var like irritert og følte meg like på utsiden som du. Men vet du hva? Det går fort dit hvor du nærmer deg 18, og livet endrer seg. Når man er på ungdomsskolen og vgs så føles livet som akkurat her og nå og at det alltid vil være sånn. Det gjør ikke det, det går fort til du står på egne ben og da betyr ikke det du føler urettferdig nå, så mye lenger. Anonym poster: 51672a03a07b20d5c36e9314d02e956e Jeg er straks 21 Det blir noe annet med dop, det skjønner du sikkert selv også. Når TS ikke engang drikker, og ikke viser noen lyst til å gjøre det heller, bør det i seg selv være et stort pluss for foreldrene ift. tillit. Hvor mange ungdommer er det som ikke har rørt alkohol i den alderen, og som heller ikke viser interesse for det? Ikke mange. Når foreldrene selv drakk og festet på den alderen (og tidligere), og har en datter som ikke tenker på alkoholen i det hele tatt, men som ønsker å dra på fest for den sosiale biten, å bli kjent med folk og være en del av 'gjengen', samtidig som hun er klar på at hun vil og skal være edru, da synes jeg det blir direkte tåpelig av sånne som deg å trekke inn rusmisbrukere som sammenligningsgrunnlag. Det må da være bedre at man har et barn som ikke er interessert i alkohol, og som endelig 'kommer ut av skallet sitt' sosialt etter mange år utenfor, og som kun ønsker å bli inkludert i det sosiale - hadde det drept dem å hente henne den éne natta, eller la henne være ute til 2-3? Nei, selvsagt ikke. 1
Gjesten Skrevet 23. februar 2013 #15 Skrevet 23. februar 2013 Jeg synes det er så fantastisk når foreldre kjører den der dobbeltmoralen - hvis moren din selv var ute på fest da hun var på din alder (og sannsynligvis tidligere også), så har hun ikke akkurat mye hun skulle ha sagt. Så foreldre har ingen rett til å ønske å være bedre foreldre enn deres egne foreldre var? Ungdommer gjør alle dumme ting de får lov til, det kan da ikke bety at de må være like ansvarsløse overfor sine egne barn? 3
Sueno Skrevet 23. februar 2013 #16 Skrevet 23. februar 2013 Selv om det høres ut som en klisje, så tror jeg du vil se på det som noe bra når du blir litt eldre Jeg gjorde det 1
Ciara Skrevet 23. februar 2013 #17 Skrevet 23. februar 2013 Du og foreldrene dine er uenige om hva som er ditt beste. Jeg forstår godt at du har lyst til å være lenge ute, og jeg forstår enda bedre foreldrene dine, som er opptatt av at det ikke skal hende deg noe. Det hadde vært uproblematisk hvis alt hadde kommet an på hvor ansvarsfull du er - for det virker det som om du er, og det vet nok foreldrene dine også. Det foreldrene dine derimot også vet er at mye kan skje likevel, og de velger derfor å være på den sikre siden fordi de er glade i deg. Så lenge du faktisk bare er 16 år og bor hjemme må du bare godta at det er deres regler som gjelder. Den gode nyheten er at du om få år har flyttet hjemmefra og står fritt til å gjøre akkurat som du vil. 1
Strixvaria Skrevet 23. februar 2013 #18 Skrevet 23. februar 2013 Så foreldre har ingen rett til å ønske å være bedre foreldre enn deres egne foreldre var? Ungdommer gjør alle dumme ting de får lov til, det kan da ikke bety at de må være like ansvarsløse overfor sine egne barn? Så du mener altså at det å nekte datteren å være med på sosiale tilstelninger etter klokka 23.30 er å være gode foreldre? Sånn helt automatisk? Dét er definisjonen - nekt ungene dine å prøve ut ting, så er du en god forelder? Det er en del av det å vokse opp å teste grenser, prøve nye ting, være ute på byen med venner osv. Å la en tenåring delta i det sosiale fellesskapet er ikke ansvarsløst, snarere tvert imot. Tenk også på hvordan det føles å være den eneste som ikke får lov til noe (som ikke engang bør være en stor greie, her er det ikke snakk om drikking, dop eller utenlandsreiser, men noe så banalt som innetider), hvordan tror du synet på foreldrene blir da? Og over noe så dumt som innetider? Hvorfor koster det foreldrene SÅ mye å la henne være ute med vennene sine, eller evt. å tilby seg å hente dem klokka 2? Er ikke dét mer ansvarsfullt, å bidra til at datteren får det bra på videregående, når de vet at hun har slitt med det sosiale før, samtidig som de kan stilne sine egne 'bekymringer' ved å tilby seg å få jentene trygt hjem uten at de må dra fra stedet før festen i det hele tatt har begynt? Man kan ikke skjerme ungene sine for alt man ikke liker. Å tro noe annet er ufattelig naivt. Det må være bedre å la dem få utforske verden litt på egen hånd, samtidig som de vet at foreldrene er der hvis de trengs, enn å forsøke å sperre ungen inne fra alt som kan være potensielt 'farlig' - sistnevnte fører ikke noe godt med seg. 1
Sinner Skrevet 23. februar 2013 #19 Skrevet 23. februar 2013 Har ikke så mye å si siden jeg ikke er forelder selv, bare syntes det var fantastisk å se at en ungdom skriver så bra rettskriving i disse tider. Ja vet, skikkelig off topic. 9
Dragonfly84 Skrevet 23. februar 2013 #20 Skrevet 23. februar 2013 Foreldrene dine er glade i deg, og redde for at noe skal skje med det kjæreste de har. Det er dessverre mange galninger der ute. Kanskje vil ikke foreldrene dine at du skal være ute så sent nettopp fordi de selv var det på din alder, og sikkert så og opplevde mye rart som de helst skulle ha vært foruten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå