Gå til innhold

Sykdom og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er man veldig streng på at man ikke må sende barn i barnehage om de muligens, kanskje er bittelittegrann syke eller om det er mindre enn 48 timer siden de faktisk var syke. Dette gjør jo at foreldre totalt sett får veldig mange dager borte fra jobb, noe som er samfunnsmessig ulønnsomt. Hensikten med disse reglene er så vidt jeg vet å minske det totale sykefraværet blant både de ansatte og barna, men er det noen som kan vise til undersøkelser på at det faktisk fungerer. Eller er det så mye smitte i barnehagene at det ikke nytter uansett.

Jeg mener å huske at disse reglene ikke var så strenge da jeg selv gikk i barnehagen for mer enn 20 år siden. Jeg mener også å huske at jeg slettes ikke var syk hele tiden når jeg gikk i barnehagen. Så vidt jeg vet er man heller ikke så strenge på dette i alle andre land, det hadde været interessant å vite om barna er mye mer syke på grunn av det.

Om det er kronisk syke barn i barnehagen ser jeg selvsagt poenget med slike regler, men la oss holde det utenfor akkurat nå. Jeg synes det er litt rart at man går inn for å håndheve slike regler dersom man egentlig ikke vet effekten av det. Kanskje det finnes andre enklere måter å hindre smitte på, for eksempel bedre hygenerutiner.

Anonym poster: 6f2349723ce888e3e6ced0a34a028bb6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, man vet at smittes spres hvis man sender barna for tidlig tilbake i barnehagen. Da er det ikke bare du som er borte fra jobb, men tre-fire andre foreldre i tillegg. Og sånn går no dagan.

Anonym poster: 1ab1f13719f1357abfb556c3efbdfed2

• Liker 2
Skrevet

Jo, man vet at smittes spres hvis man sender barna for tidlig tilbake i barnehagen. Da er det ikke bare du som er borte fra jobb, men tre-fire andre foreldre i tillegg. Og sånn går no dagan.

Anonym poster: 1ab1f13719f1357abfb556c3efbdfed2

Ja, selvsagt kan man smitte andre på den måten. Det var ikke det som var spørsmålet. Spørsmålet var om det blir en nedgang i sykefraværet på denne måten, om man kan vise til statistikk på at sykefraværet har gått ned etter at slike regler blir praktisert.

Eller er det rett og slett så mye smitte i en barnehage at blir man ikke smittet av det ene så blir man det av noe annet. Jeg lurer på om noen har sett undersøkelser på dette?

Skrevet

Mange karriærekvinner sender barna sine i barnehagen, for å slippe å ha noe med de å gjøre mens de er syke.

De har jo tross alt ikke tiden til det.

Anonym poster: b001eb9b5eacabc6342233750926cefb

• Liker 2
Skrevet

Uansett hvor nøye man er med hygiene, så vil unger putte fingre og leker i munnen, de er borti spytt, sikkel og diverse. Barn klør seg i rompa (eller bleiekanten/trusekanten) uten å tenke på å vaske hender osv. Ikke for å være ekkel, men sånn er det bare. Omgangssyke smitter veldig lett, og det er ørten forskjellige virus ute og går. Dersom ett barn blir sykt, og man holder dette barnet hjemme til de er friske, vil ikke andre barn smittes. Ja, foreldrene må bruke 2-3 egenmeldingsdager (sykt barn). Dersom barnet går i barnehagen med smitte, så vil kansje 4 unger bli syke, dermed har du 4 foreldre som må bruke 2-3 dager. Også videre..

Anonym poster: b1901cd78709feb0125489405d8e9601

• Liker 1
Skrevet

Da jeg gikk i barnehage var vi 12 barn på avdelingen, nå er de 24 på samme areal.. Flere barn og stadig større barnehager vil føre til flere smittekilder for hvert enkelt barn. Og man er smittsom opptil 48 timer etter sist oppkast/diaré ved norovirus, om alle kommer tilbake etter 24 timer vil barna smitte hverandre på nytt og på nytt..

• Liker 3
Skrevet (endret)

I dag er man veldig streng på at man ikke må sende barn i barnehage om de muligens, kanskje er bittelittegrann syke eller om det er mindre enn 48 timer siden de faktisk var syke. Dette gjør jo at foreldre totalt sett får veldig mange dager borte fra jobb, noe som er samfunnsmessig ulønnsomt.

Det er nok mer lønnsomt at lille Ole blir hjemme med pappa i to dager etter at han sist kastet opp,

enn å risikere at lille Kari, Sofie og Petter blir syke og må være hjemme med sine foreldre, som må være borte fra jobb.

Endret av O___o
  • Liker 1
Skrevet

Det er nok mer lønnsomt at lille Ole blir hjemme med pappa i to dager etter at han sist kastet opp,

enn å risikere at lille Kari, Sofie og Petter blir syke og må være hjemme med sine foreldre, som må være borte fra jobb.

Ja, du antar det. Men har man sett en faktisk nedgang. Eller er det slik at Kari, Sofie og Petter ville blitt syke av et eller annet uansett. Er det ingen som faktisk skjønner hva hovedinnlegget handler om.

Er det ikke litt rart at man aldri snakker om hvor mye mindre sykdom det er blant barn etter at barnehagene innførte 48-timers regelen.

• Liker 2
Skrevet

Mange karriærekvinner sender barna sine i barnehagen, for å slippe å ha noe med de å gjøre mens de er syke.

De har jo tross alt ikke tiden til det.

Du verden hva de karrierekvinnene kan klandres for altså. :5:

Hva skulle vi gjort uten de. :danse:

• Liker 1
Skrevet

Ja, du antar det. Men har man sett en faktisk nedgang. Eller er det slik at Kari, Sofie og Petter ville blitt syke av et eller annet uansett. Er det ingen som faktisk skjønner hva hovedinnlegget handler om.

Er det ikke litt rart at man aldri snakker om hvor mye mindre sykdom det er blant barn etter at barnehagene innførte 48-timers regelen.

Florence Nightingale?

Skrevet

Florence Nightingale?

Ja, hun var en sykepleier som begynte å telle og å bruke statistikk. Så akkurat det jeg vil frem til, finnes det statistikk over sykefravær hos ansatte og barn i barnehage før og etter innføring av 48-timers regelen.

• Liker 2
Skrevet

Ja, hun var en sykepleier som begynte å telle og å bruke statistikk. Så akkurat det jeg vil frem til, finnes det statistikk over sykefravær hos ansatte og barn i barnehage før og etter innføring av 48-timers regelen.

Det virker for meg som en litt merkelig problemstilling.

48-timers-regelen er nok først og fremst beregnet ut i fra at man har forsket på sykdomsforløpet ved Nerovirus og hvordan Nerovirus smitter.

Nærmeste jeg kom svaret på problemstillingen

Gjest Purple Haze
Skrevet

48-timersregelen gjelder Noro-viruset. Da er man faktisk smittsom så lenge etterpå. Om man ikke holder ungene hjemme den ekstra tiden, blir barnehagen aldri kvitt smitten. Ved febersykdom bør man ha en feberfri dag hjemme før barnet kommer i barnehagen igjen, for barnets skyld. Hvis barnet ikke får tid til å komme seg etter sykdom, blir det gjerne tatt igjen av sykdom ganske fort.

Selv om barn virker i god form hjemme, er det stor forskjell på å pusle hjemme framfor å henge med på tempoet i barnehagen.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror ikke alle helt skjønner hva som mentes med hovedinnlegget. Selvsagt smitter sykdom, og man kan unngå enkeltsituasjoner på denne måten ved å overholde alle regler. Men for 15-20 år siden var man ikke så opptatt av å for eksempel opprettholde 48-timers regelen, noe man maser veldig om i dag. Men så vidt jeg vet har man ikke mindre fravær i barnehagene i dag i forhold til for 20 år siden. Det høres nesten ut som om det er omvendt. Så hvorfor godtar alle så ukritisk disse reglene når man ikke ser effekten av de i praksis?

• Liker 2
Skrevet

Du verden hva de karrierekvinnene kan klandres for altså. :5:

Hva skulle vi gjort uten de. :danse:

Ja, de gidder jo ikke ta vare på barna sine disse feministene ;)

Hørt om mange slike som sender spedbarna sine i barnehagen, til fordel for jobben sin.

Skrevet

Ja, de gidder jo ikke ta vare på barna sine disse feministene ;)

Hørt om mange slike som sender spedbarna sine i barnehagen, til fordel for jobben sin.

Dette høres ut som et tema du synes veldig mye om - men ikke kan særlig mye om.

Hvis dette er en diskusjon du ønsker å fortsette, kan det være lurt å opprette en egen tråd om temaet. :)

Skrevet

Jeg tror ikke alle helt skjønner hva som mentes med hovedinnlegget. Selvsagt smitter sykdom, og man kan unngå enkeltsituasjoner på denne måten ved å overholde alle regler. Men for 15-20 år siden var man ikke så opptatt av å for eksempel opprettholde 48-timers regelen, noe man maser veldig om i dag. Men så vidt jeg vet har man ikke mindre fravær i barnehagene i dag i forhold til for 20 år siden. Det høres nesten ut som om det er omvendt. Så hvorfor godtar alle så ukritisk disse reglene når man ikke ser effekten av de i praksis?

Det er ikke en "regel" men en anbefalning.

Og hvordan skal man forske på barn som ikke får omgangssyken ved en sessong?

Og hvordan skal man kunne skille på barna? De som ble syke fordi de fikk det fra Kari - og ikke Ole.

Og hvordan skal man skille på de som får et virus, fordi de noen de kjenner har fått med seg et virus når de har vært ute og reist - kontra - de som får et virus, fordi de fikk det av en annen i barnehagen?

Hva vet vi om omgangssyke/tilsvarende virus:

At smitten sprer seg ved dråper eller ved berøring av de samme tingene. At dørhåndtak og gelender ofte er smittekilder. At det fungerer godt å forebygge denne type smite ved å vaske hendene ofte og ikke putte de i munn.

At man ofte har smitten i kroppen og er smittebærende i 2-3 døgn etter at man sist kastet opp/hadde feber/diaré.

At mennesker i institusjoner som skole, barnehage og sykehus, som omgås tett på andre mennesker - oftest.

Skrevet

Hold barna hjemme til de er friske. Kjedelig om alle andre barn og voksne i bhg skal bli syke fordi man sender ungen sin i barnehagen for tidlig!

• Liker 2
Skrevet

I dag er man veldig streng på at man ikke må sende barn i barnehage om de muligens, kanskje er bittelittegrann syke eller om det er mindre enn 48 timer siden de faktisk var syke. Dette gjør jo at foreldre totalt sett får veldig mange dager borte fra jobb, noe som er samfunnsmessig ulønnsomt. Hensikten med disse reglene er så vidt jeg vet å minske det totale sykefraværet blant både de ansatte og barna, men er det noen som kan vise til undersøkelser på at det faktisk fungerer. Eller er det så mye smitte i barnehagene at det ikke nytter uansett.

Jeg mener å huske at disse reglene ikke var så strenge da jeg selv gikk i barnehagen for mer enn 20 år siden. Jeg mener også å huske at jeg slettes ikke var syk hele tiden når jeg gikk i barnehagen. Så vidt jeg vet er man heller ikke så strenge på dette i alle andre land, det hadde været interessant å vite om barna er mye mer syke på grunn av det.

Om det er kronisk syke barn i barnehagen ser jeg selvsagt poenget med slike regler, men la oss holde det utenfor akkurat nå. Jeg synes det er litt rart at man går inn for å håndheve slike regler dersom man egentlig ikke vet effekten av det. Kanskje det finnes andre enklere måter å hindre smitte på, for eksempel bedre hygenerutiner.

alt var bedre før, vi var friskere,ingen smitte, ingen sykemld. Du kansje ikke husker du var syk?

Vil du ta med deg syke unger å dra på besøk til noen?

Du er litt ego i tankene dine

Anonym poster: 4a2407aa1320ed3372b463673db3858f

Skrevet (endret)

Det som egentlig er det verste, er at det er nødvendig å sette slike regler for at foreldrene ikke skal sende syke barn i barnehagen for tidlig.

Men når det er sagt, er jeg sikker på at man kommer langt med gode hygienerutiner. Da svineinfluensahysteriet var på det verste, var antibac flittig brukt i barnehagen. Hender skulle sprites både på vei ut og på vei inn på avdelingen, og det var stort fokus på håndhygiene både ved toalettbesøk og ved måltider.

Resultatet var at avdelingen ikke hadde en eneste dags fravær, verken blant barn eller voksne, pga omgangssyke den vinteren!

Beste barnehageåret noen sinne!

Edit: Barnehagen der mine barn gikk, altså.

Endret av Marsipan
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...