Gå til innhold

Sterke ryggsmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uff, jeg må dra denne tråden opp igjen. Jeg kjenner faktisk litt forbedring når jeg går og får litt bevegelse i ryggen, så jeg er flink til å gå turer nå, og går mye på jobb. Har jo da selvfølgelig fremdeles vondt, men jeg kjenner det blir litt bedre, som sagt.

Men så snart jeg setter meg, bare etter noen sekunder, så kjenner jeg den sterke smerten kommer tilbake. Jeg kan jo ikke gå hele tiden, noen gang må jeg jo sette meg ned. Så jeg prøvde å tøye litt på ryggmusklene, uten noe særlig hell - det gjorde bare vondt. Noen som vet om noen enkle øvelser som ikke tar så mye på ryggmusklene som f eks den hvor man skal ligge på rygg og ta beina over hodet? Jeg får beina opp i lufta, men ikke lengre uten å få kjempevondt.

Har ringt legevakten i dag, men de sier bare at de har såpass stor pågang, at jeg enten bare må komme innom og vente, eller ringe tilbake senere.

Smertestillende har ingen effekt på dette.

ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kommer jo helt an på hvor smertene dine kommer fra, men jeg har ihvertfall fått tre enkle tøyeøvelser av naprapaten. Skal prøve så godt jeg kan å forklare dem!

1: tøyer setemusklene. Sitt rett i ryggen på en stol med beina i 90 graders vinkel og legg ene ankelen over motsatt fot. Legg en hånd på kneet og en på ankelen og bøy deg forsiktig frem til du kjenner at det tøyer i setet. Hvis du ikkje kjenner noe kan du trykke kneet forsiktig ned mot gulvet. Bytt og gjør det samme med andre kneet.

2: tøyer musklene i siden. Stå oppreist, sett ene foten i kryss et stykke foran og fordi den andre. Løft armen på samme side og strekk den over hodet mot samme siden som du har foten, slik at du får en bananform.

3. tøyer bak ved skuldrene: sitt på en stol, løft foten og legg hånden rundt fotbladet. Hvis du klarer det, strekk ut så armen kommer rett ut i 90 graders vinkel. Jeg pleier å ta tak i foten med begge hender (en om gangen, altså!) før jeg bytter fot, for jeg føler det strekker på litt ulike steder dersom jeg holder med hånden på samme eller motsatt siden som foten.

Hvor mye smertestillende tar du nå? Har du fått forsøkt med varme på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, jeg må dra denne tråden opp igjen. Jeg kjenner faktisk litt forbedring når jeg går og får litt bevegelse i ryggen, så jeg er flink til å gå turer nå, og går mye på jobb. Har jo da selvfølgelig fremdeles vondt, men jeg kjenner det blir litt bedre, som sagt.

Men så snart jeg setter meg, bare etter noen sekunder, så kjenner jeg den sterke smerten kommer tilbake. Jeg kan jo ikke gå hele tiden, noen gang må jeg jo sette meg ned. Så jeg prøvde å tøye litt på ryggmusklene, uten noe særlig hell - det gjorde bare vondt. Noen som vet om noen enkle øvelser som ikke tar så mye på ryggmusklene som f eks den hvor man skal ligge på rygg og ta beina over hodet? Jeg får beina opp i lufta, men ikke lengre uten å få kjempevondt.

Har ringt legevakten i dag, men de sier bare at de har såpass stor pågang, at jeg enten bare må komme innom og vente, eller ringe tilbake senere.

Smertestillende har ingen effekt på dette.

ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Smertestillende vil ha en effekt om du bare får "mye nok". Ring fastlegen med en gang kontoret åpner i morgen tidlig og si du trenger en hastetime.

Anonym poster: df57c1ca6fd0b8c3a356917798ccfa80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt det så fysisk vondt. Det ligger i korsryggen og stråler ganske godt ned i lårene. Konstante smerter.

Er det noe annet enn Ibux og Paracet som hjelper på dette, noe jeg kan gjøre for at det skal letne litt? Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, gjør vondt uansett hva jeg gjør - liggende, stående eller sittende.

Hjeeeeelp!

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Ring kiropraktiker mandag morgen. Hva iallverden kan lege gjøre. Om det ikke er noe kiropraktikeren kan gjøre, så er iallefall fastlegen boortkastet, for da bliir du sendt på sykehus

Anonym poster: d2a44c34485e23d5af37f07b33547d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring kiropraktiker mandag morgen. Hva iallverden kan lege gjøre. Om det ikke er noe kiropraktikeren kan gjøre, så er iallefall fastlegen boortkastet, for da bliir du sendt på sykehus

Anonym poster: d2a44c34485e23d5af37f07b33547d4c

En lege kan bestille mr for å se om det er skiver som lager problemer.En normalt oppegående kiropraktor vil NEKTE å ta i en slik pasient uten mr bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En lege kan bestille mr for å se om det er skiver som lager problemer.En normalt oppegående kiropraktor vil NEKTE å ta i en slik pasient uten mr bilder.

Og i tillegg er det slik at når man har vondt i ryggen så går man og strammer i området rundt, og overkompenserer med muskler som da må ta en oppgave de ikke er laget for/er vant til. Da vil det også gjøre vondt og så har man en ond sirkel. Man vil også oppleve inflamasjon i området.

Det man gjør da er å gi muskelavslappende, smertestillende og betennelsesdempende. Mange vil oppleve å bli merkbart bedre allerede etter første dose, og de fleste er bra igjen bare på et par dager.

Med prolaps vil man som regel kjenne stråling helt ned i føttene. Det er vanlig at man får vondt i lår og knær når man har vondt i ryggen, uten at det trenger å være prolaps. Man får vondt i lårene når man overkompenserer og strammer musklene, og da vil musklene som står i spenn slite i senene rundt knærne, derfor opplever man også å ha knesmerter.

Anonym poster: df57c1ca6fd0b8c3a356917798ccfa80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang til ergometersykkel? Noe som hjalp meg i perioder med vondt i sete/korsrygg var å sykle, med veldig lav belastning sånn at jeg fikk bevegelse i området uten å belaste muskulaturen.

En annen nødhjelp jeg har benyttet er varmepute, som nevnt tidligere i tråden.

Jeg har hatt smerter som likner de du beskriver (men er naturligvis umulig å si om det er det samme). Hos meg skrev de seg fra bekkenet og jeg fikk enkle tøyningsøvelser for å holde det i sjakk.

i den enkleste øvelsen sitter jeg på kanten av en stol med beina fra hverandre, så bøyer jeg meg langsomt ned mot gulvet (rullende bevegelse) og opp igjen. Dette gjentas 5 ganger. Ikke tøy noe særlig, bare gjør bevegelsen. En annen som hjelper meg (men igjen ingen garanti for at det hjelper for din rygg) er om jeg legger meg på rygg på gulvet og bøyer opp venstre ben, så legger jeg høyre ankel over venstre kne og griper tak under venstre lår og trekker beinet forsiktig mot meg til jeg kjenner det tøyer i setemuskelen på høyre siden. Øvelsen speilvendes selvsagt for å få med andre siden.

Men vær forsiktig hvis du prøver noe av dette. Er det prolaps du har, så er jeg slett ikke sikker på at det er lurt med tøyninger.

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter mye med ryggen selv og nå har det kommet til et punkt der ingen medisin hjelper. Fines det noen muskelalsppendemidler etter somadril ble tatt av markede ? Tror jeg og legen har prøvd alt nå.

De rådene jeg kan komme med er og prøv og komme deg igjenom de og prøv først fastlegen også kiropraktor. God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dette er førstegangstrøbbel med ryggen så er det nok lurt å gå via fastlegen, men opp gjennom årene har jeg fått bedre og mer varig hjelp for ryggen ved å henvende meg til naprapat/osteopat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du forresten en gymball? Det kan hjelpe å sitte på en slik og rulle forsiktig frem og tilbake. Du kan også prøve å vippe bekkenet opp og ned og fra side til side for å avlaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i tillegg er det slik at når man har vondt i ryggen så går man og strammer i området rundt, og overkompenserer med muskler som da må ta en oppgave de ikke er laget for/er vant til. Da vil det også gjøre vondt og så har man en ond sirkel. Man vil også oppleve inflamasjon i området.

Det man gjør da er å gi muskelavslappende, smertestillende og betennelsesdempende. Mange vil oppleve å bli merkbart bedre allerede etter første dose, og de fleste er bra igjen bare på et par dager.

Med prolaps vil man som regel kjenne stråling helt ned i føttene. Det er vanlig at man får vondt i lår og knær når man har vondt i ryggen, uten at det trenger å være prolaps. Man får vondt i lårene når man overkompenserer og strammer musklene, og da vil musklene som står i spenn slite i senene rundt knærne, derfor opplever man også å ha knesmerter.

Anonym poster: df57c1ca6fd0b8c3a356917798ccfa80

Nei,ikke alltid at en kjenner prolaps nei. Men om en har så sterke smerter som Ts beskriver,skal en få tatt bilder av ryggen.

Om en har problemer med å gå på do,eller får lammelser,så skal en inn akutt til lege.

Jeg har hatt mange prolapser igjennom årene.Noen som er litt vonde,andre fullstendig ødeleggendes.Samt neverotsmerter.

Valeriet, svaret er ja.Det finnes. Men du må mest sanynlig innom en smerteklinikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være hekseskudd? Jeg ligger langflat i senga med hekseskudd nå, noe jeg får flere ganger i året. Smerten stråler ned til rumpa og lårene, og det gjør ikke noe særlig vondt å ta på det, kun hvis jeg gjør spesielle bevegelser. Hekseskudd er det dessverre ikke noe å gjøre med, men forsøk å legge deg i en komfortabel stilling, ta en varm dusj eller legg deg til å sove. uansett hva det er, føler jeg virkelig med deg, ryggsmerter er helt jævlig..

God bedring :klemmer:

Endret av Adegami
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliter mye med ryggen selv og nå har det kommet til et punkt der ingen medisin hjelper. Fines det noen muskelalsppendemidler etter somadril ble tatt av markede ? Tror jeg og legen har prøvd alt nå.

De rådene jeg kan komme med er og prøv og komme deg igjenom de og prøv først fastlegen også kiropraktor. God bedring.

Somadril var bare helt fantastisk. Jeg har fått litt hjelp i tramagetic retard kombinert med andre smertestillende, samt nozinan som virker søvndyssende og avslappende.

Anonym poster: df57c1ca6fd0b8c3a356917798ccfa80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du AB over meg ,prøvd Sarotex ? Den har sentralstimmulerendes effekt,samt på meg litt søvndyssendes effekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...