Gå til innhold

Sterke ryggsmerter


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan ikke huske at jeg noen gang har hatt det så fysisk vondt. Det ligger i korsryggen og stråler ganske godt ned i lårene. Konstante smerter.

Er det noe annet enn Ibux og Paracet som hjelper på dette, noe jeg kan gjøre for at det skal letne litt? Jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av meg, gjør vondt uansett hva jeg gjør - liggende, stående eller sittende.

Hjeeeeelp!

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal ikke prøve å diagnostisere deg, men sliter med ryggplager selv, så jeg vet hvordan du har det :klem:

Jeg vil anbefale deg å komme deg til legen ved første anledning. Skriv gjerne ned akkurat hvor og hvordan du har vondt, om det har utviklet seg eller om det kom akutt, hvordan det stråler nedover i beina, om det er verre på et bein enn det andre osv. Det er viktig for legen å vite disse tingene for å kunne gi en så riktig diagnose som mulig som et utgangspunkt, og etter egen erfaring er det lett å glemme akkurat hvordan ting føles når man sitter hos legen. Vær også forberedt på å få resept på Voltaren, en sykemelding og beskjed om å holde deg i bevegelse. Det har vært legenes universalløsning på mine ryggproblemer siden de startet for over to år siden. Først nå skal jeg få videre utredning!

Ellers har jeg foresten hatt veldig god utbytte av å gå til naprapat, mye bedre enn fysioterapi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt det sånn? Dette er noe du ikke bare tar paracet mot....Har du snakket med noen på legevakten om hva de sier? Har du allerede time til fastlegen?

Anonym poster: b73265c5c52e287519dee449af8b1574

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk småaninger i begynnelsen av uka (tirsdag var det vel), sterkere i går, og skikkelig ille nå i kveld. Har lest litt på nettet at jeg bør holde meg i bevegelse, og at det som regel går over etter et par uker (?).

Har verken ringt fastlegen eller legevakta, for det ble som sagt skikkelig ille nå i kveld, og jeg har en tendens til å vente i det lengste før jeg ringer en lege.

Dere er så snill som tar dere tid til å svare meg, tusen takk!

Ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, første gangen jeg fikk ryggproblemer kom det som kastet over meg. I det ene øyeblikket hadde jeg det helt fint, i det neste, uten at jeg gjorde noe som helst som skulle tilsi at jeg skulle få vondt, hadde jeg så vondt at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. I fire dager kastet jeg innpå smertestillende og presset meg på jobb før det sa helt stopp, og jeg endte opp med å være sykemeldt i tre måneder... Hadde det ikke vært for naprapaten er jeg sikker på at sykemeldingen hadde blitt enda lenger.

Mine ryggplager kommer igjen jevnlig, og ja, det hjelper som regel litt å bevege seg. Mitt største problem er at jeg blir så sliten i ryggmusklene av å gå i de verste periodene, så etter å ha gått tur sliter jeg med å holde meg oppreist. Det hjelper heller ikke at jeg får så vondt av å ligge at jeg ikke får sove... Det som funker best for meg er å ligge som en sekk på sofaen, godt støttet opp av puter. Da kan jeg innimellom finne en stilling som ikke er vond.

Hvis du føler det går greit gjennom helga, kan du nok vente med legetime til mandag. Men hvis du har så vondt at du er usikker på hvordan du skal holde ut, ville jeg ha komt meg til legvakten i morgen. I det minste kan de gi deg sterkere smertestillende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne brosjyren fra formi inneholder mye bra informasjon om ryggproblemer, kan hende du kan kjenne deg igjen eller få noen tips herfra, TS. Den har i hvert fall hjulpet meg en del :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk småaninger i begynnelsen av uka (tirsdag var det vel), sterkere i går, og skikkelig ille nå i kveld. Har lest litt på nettet at jeg bør holde meg i bevegelse, og at det som regel går over etter et par uker (?).

Har verken ringt fastlegen eller legevakta, for det ble som sagt skikkelig ille nå i kveld, og jeg har en tendens til å vente i det lengste før jeg ringer en lege.

Dere er så snill som tar dere tid til å svare meg, tusen takk!

Ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Jeg ville hvertfall ringt å få time til fastlegen snaret. Har du prøvd paracet nå? Det kan jo kanskje lindre smertene noe. Spørs hva som forårsaker det selvfølgelig. Har du forresten hatt problemer med ryggen før, eller noen i familien som har det? Trener du, gjør du noe belastende for ryggen, er du mye stillesittende? Hvor vondt har du nå, så vondt at det vil bli vanskelig å sove? Det går uansett ann å ringe legevakt for å få råd, selv om de sikkert ikke kan ta deg inn nå i kveld. :)

Anonym poster: b73265c5c52e287519dee449af8b1574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.hva gjorde du timene før smertene kom, eller da smertene kom (ute på glatta/nyvasket gulv og sklidd litt trenger ikke være mer enn en cm, måket tung snø, )

2. er du mann eller kvinne

3. om du er kvinne ,er du gravid, eller har født i løpet av de siste fire - seks uker

gjør som innlegg to sier skriv opp og ta med til legen, men skriv også opp det jeg spør om i 1,

er 3. riktig for deg så kan det være bekkenløsning du har fått og jeg sier det kan være ikke at det er,

når du ligger støtt deg opp med puter også mellom bena, til du finner en stilling som er smertefri, eller med minimale smerter, ikke vent for lenge med å søke hjelp av lege/ mauellterapaut/fysioterapaut/akupunktør/naprapat, - jo lenger du går med det jo mer vil det sette seg

fysiopilates kan være en god treningsform for deg, det går på kjernemusklaturen, og de små ryggmusklene som går fra virvel til virvel, (sakte rolige bevegelser, pust og stramming av magemuskler, setter igang de andre kjernemusklene)

det er veldig mye det kan være alt fra en låsning som har gitt feilfunksjon i muskler og ledd , akutt betennelse, nerver i klem, osv, det er ikke lett å si ut fra din beskrivelse hva det er , det må sjekkes ut med tester

ønsker deg alt godt

Anonym poster: 0225e4b2960dee81f825f46cbac366d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hvertfall ringt å få time til fastlegen snaret. Har du prøvd paracet nå? Det kan jo kanskje lindre smertene noe. Spørs hva som forårsaker det selvfølgelig. Har du forresten hatt problemer med ryggen før, eller noen i familien som har det? Trener du, gjør du noe belastende for ryggen, er du mye stillesittende? Hvor vondt har du nå, så vondt at det vil bli vanskelig å sove? Det går uansett ann å ringe legevakt for å få råd, selv om de sikkert ikke kan ta deg inn nå i kveld. :)

Anonym poster: b73265c5c52e287519dee449af8b1574

Har ikke hatt ryggproblemer tidligere, kanskje småting - men aldri kjent noe sånt som dette. Ikke vært noe i familien heller, ikke som jeg vet om ihvertfall.

Er litt for lite flink til å trene ryggen, noe jeg har hatt planer om å ta tak i en stund nå. Men det var den dørstokkmila.. Får en del aktivitet på jobb da, kanskje både rett belastning og feilbelastning.

Jeg får se hvordan det blir, akkurat nå er det ikke godt i det hele tatt. Skulle gjerne hatt et boblebad eller massasjeseng nå. Eller en manuellterapaut..

ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.hva gjorde du timene før smertene kom, eller da smertene kom (ute på glatta/nyvasket gulv og sklidd litt trenger ikke være mer enn en cm, måket tung snø, )

2. er du mann eller kvinne

3. om du er kvinne ,er du gravid, eller har født i løpet av de siste fire - seks uker

Anonym poster: 0225e4b2960dee81f825f46cbac366d9

1. Ikke gjort noe spesielt, ikke skadet meg eller noe sånt. Ihvertfall ikke som jeg kan huske akkurat nå.

2 og 3. Kvinne i 20-årene. Ikke gravid, har aldri vært.

ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke UVI da? Det kan gi ryggsmerter hvis det ikke blir behandlet.

Anonym poster: a618788831fc0be2a774faa4c8d67eb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan forsøke varmeflaske om du sliter med å få sove pga smertene, det hjelper meg innimellom. Ellers er det utrolig hvor mye dårlig/lite søvn kan forverre ryggsmertene, så jeg pleier å ta de sterkeste smertestillende jeg har rett før leggetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange tabletter har du tatt da? Du kan fint ta 3 Ibux og 2 paracet på en gang i en liten periode. Ligg på ryggen med beina 90 grader opp etter veggen, eller i fosterstilling. Da strekker du ut ryggen skikkelig. Ha noe varmt på ryggen. Du kan lage varmepose selv av å helle ris i en strømpebukse og knytte igjen ca 20 cm over der risen slutter. Hiv den i mikroen eller stekeovnen og ta ut etter en stund. Men pass på så du ikke brenner deg.

Du burde kommet deg ut på en liten tur, men ikke på "rett frem asfalt", men en plass dert det er litt ulendt terreng, type skog og mark. Da får du løst opp skikkelig bak i ryggen.

Anonym poster: df57c1ca6fd0b8c3a356917798ccfa80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1. Ikke gjort noe spesielt, ikke skadet meg eller noe sånt. Ihvertfall ikke som jeg kan huske akkurat nå.

2 og 3. Kvinne i 20-årene. Ikke gravid, har aldri vært.

ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Er det også vond/ømt å klemme på området?

Anonym poster: b73265c5c52e287519dee449af8b1574

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skikkelig takknemmelig for alle tips og råd dere har gitt meg, tusen takk til alle!

Får prøve å lage en varmepose selv, for jeg har ikke en her.

Fant ut etter første innlegg (HI) at jeg faktisk ikke har noe smertestillende liggende, så jeg må vente til i morgen før jeg får tak i. Krysser fingrene for at jeg får sove i natt :)

ts

Ps. Har ingen andre symptomer på UVI, ryggsmertene måtte isåfall bli det eneste.

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det også vond/ømt å klemme på området?

Anonym poster: b73265c5c52e287519dee449af8b1574

Har vondt i hele korsryggen (ut til sidene) og nedover lårene, men kjenner ikke noe annerledes når jeg klemmer eller masserer på. Smerter er liksom konstant og med såpass stråling at jeg ikke greier å kjenne noe forskjell.

Kjenner at jeg begynner å få krampe i lårene, kanskje jeg ubevisst spenner lårmusklene. Litt vanskelig å slappe av.

ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

TS, Disse strålesmertene, hvor langt ned i beinet (beina) går dem?

Blir de værre av noe?

Jeg tenker prolaps jeg.Da dette kan gi nervesmerter ned i beina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, Disse strålesmertene, hvor langt ned i beinet (beina) går dem?

Blir de værre av noe?

Jeg tenker prolaps jeg.Da dette kan gi nervesmerter ned i beina.

Tja, ned til knærne, tett under. Mest på høyre ben, men også venstre. Smertene er der hele tiden, men om jeg hoster eller nyser f eks, og når jeg reiser meg fra sittende stilling, da kjennes det ut som jeg blir knivstukket i korsryggen.

Ts

Anonym poster: db54892616877a7ccb06d7e8a1d9c58c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest_gjestesen

har selv hatt mange aar med ryggproblemer, det startet med akkurat samme symptomer som du nevner og det viste seg aa vaere laasninger i korsryggen, hadde fler laasninger oppover ryggen i tillegg. Dette er helt vanlig og kiropraktoren fikser dette til daglig.

Men om ikke du gjoer noe med grunnen til at du har faatt det i utgangspunktet vil det komme til bake og tilbake og tilbake. Jeg hadde min foerste tur til kiropraktoren i 2004, og hadde slike hendelser ca en gang hvert halve aar. Ble anbefalt aa trene forsiktig og holdt paa med vannareobic og andre ting som gamle damer gjoer uten noen kjempeforbedring. Saa byttet jeg kiropraktor i 2010 og han anbefalte meg aa trene ren styrke, og etter 2 mnd med styrketrening, hovedsaklig markloeft, kneboey og rooevelser var alle smerter borte og de har vaert borte i snart 3 aar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skal be om henvisning til MR av ryggen.Det kan være en prolaps,eller noe som trykker på noen nerver.Ikke at det er farlig,men det kan gi en liten pekepin på hva som skjer og hva slags behandling du kan søke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...