Brunhilde Skrevet 22. mars 2004 #1 Skrevet 22. mars 2004 Hamas lederen er drept av israelske styrker. Se hva som skjedde her. Er det noen som tror at situasjonen i Midt Østen vil bli bedre nå? Terrorisme fra israels side - men er det noen som roper opp i dette tilfellet, eller er terrorismen akseptert når det er en USA alliert stat som står bak?
Gjest Anonymous Skrevet 22. mars 2004 #2 Skrevet 22. mars 2004 Ja for dette hjalp jo på situasjonen der nede :evil: Det er nok dessverre som du sier at når Israel eller en annen USA-venn som står bak så er det liksom ikke så farlig. Dessuten er det jo mot "fiender" i eget land og da er det jo ikke terrorisme...............
Gjest Meg Skrevet 22. mars 2004 #5 Skrevet 22. mars 2004 Blir nesten litt skremt av mine egne følelser rundt dette nå: nemlig likegyldighet :-( Vet ikke om det er en måte å distansere seg, blir rett og slett for mye og for voldsomt! Det er jo noe hver dag! javel, la de bombe hverandre sønder og sammen, dette tar ikke slutt uansett... Skikkelig lite konstruktiv tankegang, vet det!
Nelle Skrevet 22. mars 2004 #6 Skrevet 22. mars 2004 Det er nesten så jeg sier meg enig med "Meg". Jeg vet det er en vanskelig konflikt, men løser det noe å bombe hverandre sønder og sammen? I 50 år?? Min store bekymring rundt dette nå er at fetteren min bor og jobber i konfliktområdet i Israel/Palestina. Jeg har tenkt på ham hele tiden siden jeg fikk vite på nyhetene at han lederen var blitt drept. *bekymret* Nelle :cry:
Saeria Skrevet 22. mars 2004 #7 Skrevet 22. mars 2004 Først og fremst vil jeg bare sende over litt trøst til deg Nelle. :trøste: Forhåpentligvis har fetteren din det bra, men kanskje du kan ringe moren hans for å høre om hun vet noe? At konflikten der nede er fastlåst er sikkert og visst. Selv om begge parter vet at det ikke hjelper å bombe hverandre sønder og sammen, så gjør de det likevel. I mitt hode hjelper det ikke akkurat at Sharon styrer Israel, men det er bare min mening. Av og til skulle en tro det ikke blir fred før de utsletter hverandre, men jeg forbeholder meg hvertfall retten til å håpe. :-)
tenker Skrevet 23. mars 2004 #8 Skrevet 23. mars 2004 Jeg må bare si at jeg synes det er merkelig hvor lite oppmerksomhet denne saken har fått. Nå så jeg riktignok ikke nyheter i går, men jeg kan ikke si at avisene svømmer over av stoff. Det virker heller ikke som det er noe særlig hett samtaleemne blant folk. Tenk dere hvis det hadde vært George W. Bush som ble drept, eller en vesteuropeisk statsminister, tror det hadde vært ganske mye større ramaskrik da! Er det en slags stilltiende aksept av handlingen ute å går?
Gjest Anonymous Skrevet 23. mars 2004 #9 Skrevet 23. mars 2004 Politikk er ut for tiden, mens Idol er inn.... :-(
lampeskjerm Skrevet 23. mars 2004 #10 Skrevet 23. mars 2004 Jeg må bare si at jeg synes det er merkelig hvor lite oppmerksomhet denne saken har fått. Nå så jeg riktignok ikke nyheter i går, men jeg kan ikke si at avisene svømmer over av stoff. Det virker heller ikke som det er noe særlig hett samtaleemne blant folk. Tenk dere hvis det hadde vært George W. Bush som ble drept, eller en vesteuropeisk statsminister, tror det hadde vært ganske mye større ramaskrik da! Er det en slags stilltiende aksept av handlingen ute å går? Han var jo ikke statsleder da... Ellers må jeg si at jeg er uenig i at det har vært lite stoff om dette i avisene. Det har stått ganske mye i de store avisene. Nyhetene på TV har også hatt det som førsteoppslag det siste døgnet. At folk ikke engasjerer seg tror jeg kanskje handler om at de ikke helt vet hva de mener om dette. Leste nettopp VG sin dekning. I forhold til den plassen utenrikspolitisk stoff av dette kaliber ellers får i VG synes jeg det var ganske mye om dette. Men i forhold til alt det andre VG skriver om, får politiske tema generelt lite dekning hvis ikke det handler om helseministre og homofili eller om privatlivet til politikere. Dagens VG sier mye om hva som er viktig i folks øyne. En artist som er avhengig av sex og en skihopper som kunne vært tatt i doping fordi han drakk noen pils før et renn er uhyre viktig. Krig og fred og sånn er lite salgbart dessverre.
Rio Skrevet 23. mars 2004 #11 Skrevet 23. mars 2004 hvorfor skal man hele tiden bare ha det til at det er israel som driver terrorisme? palestinerene gjør ikke akkurat saken bedre? det er en diger interessekonflikt hvor begge mener de har rett, og skal ha det slik de vil. han typen som ble drept nå, han var i bunn og grunn en terroristleder og en ideologisk leder for palestinerne, ingen statsleder, (og kan ikke sammenlignes med presidenter eller statsministre) som var mot israel. fra et israelsk synspunkt kan jeg ikke gjøre noe anna enn å forsvare det de gjorde. fra et palestinsk synspunkt kan man bli forbanna, for de drepte en de følte var "faren" deres. stort sett er jeg drittlei hele greia! disse idiotene har potensiale til å utløse verdenskrig
Pedro Skrevet 23. mars 2004 #12 Skrevet 23. mars 2004 Denne kom i posten igår. Her vises et historisk overblikk over konflikten. Ta en titt på trailers, og avgjør selv. http://www.honestreporting.com/relentless/new_version/
VesleBråka Skrevet 23. mars 2004 #13 Skrevet 23. mars 2004 Hamas er en organisasjon, ikke en stat. At de bedriver terrorisme er synd, synd for israel og synd for moderate palestinere som ønsker fred. Hamas ødelegger for alle sånn sett, og Hamas har vært flinke til å torpedere alle fremskritt mot en løsning de senere år. Men israel er et demokrati, en rettsstat. De KAN IKKE oppføre seg på den måten, å likvidere folk etter innfallsmetoden. Da er de ikke det spor bedre enn Hamas, og kan bare drite i å ta på seg kappen "war against terror" osv. Da er de terrorister selv. Selv om USA har bedrevet likedanne likvideringer på åttitallet, har de ikke lov til det lenger nå. Reagen? signerte en lov som forbød CIA å drive på sånn. Jeg synes det er synd at ikke USA bruker den innflytelsen de har overfor israel til å få slutt på okkupasjonen. Men hvem skal bremse Hamas?? Deres mål er et midtøsten uten israel. Sier som en venninne av meg; bomb hele midtøsten og lag potetåkre, så kan alle de sultne barna i afrika få mat..
tenker Skrevet 23. mars 2004 #14 Skrevet 23. mars 2004 Det er vel ingen her som har hevdet at det bare er Israel som driver med terrorisme? han var i bunn og grunn en terroristleder og en ideologisk leder for palestinerne, ingen statsleder. Også Yasser Arafat er blitt omtalt som bare en terroristleder. Jeg er enig i at Yassin ikke var noen formell statsleder, som flere her påpeker. Det er jo ikke så lett å være statsleder for et folk og et territorium som av mange ikke er anerkjent som stat? Han var likefult en viktig leder i et kaotisk område hvor slike formelle titler ikke er like uproblematiskre som her. En forsker ved Prio sier også at å drepe Yassin av mange blir regnet som verre enn å drepe Arafat. Derfor synes jeg sammenlikningen med en vestlig statsleder var på sin plass. Hvis det er noen som har noe bedre forslag til sammenlikning med en vestlig offentlig lederperson er jeg imidlertid åpen for dem. Jeg synes heller ikke det holder å si at krig og fred ikke "selger lenger". Ved store, sjokkerende hendelser (11. sept., Madrid, drapet på Anna Lind) vet da avisene å rydde spalteplass, de tillater seg sogar å utvide utenriksspaltene. Jeg har også til gode å treffe folk som har møtt disse hendelsene med skuldertrekk og kommentarer om at de er lei av å høre om mord og terror.
Pedro Skrevet 23. mars 2004 #15 Skrevet 23. mars 2004 Kan jeg anbefale denne?? Maproom er interessant, og nutshell. http://focusonjerusalem.com/
Rio Skrevet 23. mars 2004 #16 Skrevet 23. mars 2004 Denne kom i posten igår. Her vises et historisk overblikk over konflikten. Ta en titt på trailers, og avgjør selv. http://www.honestreporting.com/relentless/new_version/ har sett. vi får aldri se sånt på tv2
Piglet Skrevet 23. mars 2004 #17 Skrevet 23. mars 2004 Jeg synes heller ikke det holder å si at krig og fred ikke "selger lenger". Ved store, sjokkerende hendelser (11. sept., Madrid, drapet på Anna Lind) vet da avisene å rydde spalteplass, de tillater seg sogar å utvide utenriksspaltene. Jeg har også til gode å treffe folk som har møtt disse hendelsene med skuldertrekk og kommentarer om at de er lei av å høre om mord og terror. Jeg leste en veldig spennede kronik i Aftenposten, som diskuterer dette. Det står f.eks.: Oppmerksomheten vi gir ulykker og elendighet, er omvendt proporsjonal med geografisk og nasjonal avstand, og med antall ofre. ( http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/...rticleID=752953 ) Det er en av de tingene jeg virkelig reagerer på iforhold til medias dekning av forskjellige saker. Selvfølgelig er det tragisk når ca 200 mennesker dør i en terroraksjon i Madrid, men det fjerner desverre fokus fra de aller fleste andre saker. Våres hukommelse er så begrenset at vi stort sett bare kan forholde oss til noen få store saker av gangen, og da helst noe som er nytt. Det er ikke mange domonstrasjonstog og tente lys for de 30 000 barn som dør av sult hver dag. Når det er sagt, så synes jeg drapet Yassin har fått stor dekning, ihvertfall i Aftenposten og på nyhetene. Piglet
Bukhari Skrevet 26. mars 2004 #18 Skrevet 26. mars 2004 Kan jeg anbefale denne?? Maproom er interessant, og nutshell. http://focusonjerusalem.com/ Jeg anebefaler dere disse sidene her. Det fins jøder og israeler som er imot det staten Israel gjør og den onde idelogien sionisme. http://www.nkusa.org/ http://www.jewsagainstzionism.com/
Prithivi Skrevet 26. mars 2004 #19 Skrevet 26. mars 2004 Jeg anebefaler dere disse sidene her. Det fins jøder og israeler som er imot det staten Israel gjør og den onde idelogien sionisme. Hvilket ikke viser noe annet enn at det finnes forrædere blant jødene også. For øvrig kan man stemme på om man støtter henrettelsen av denne terroristen eller ikke hos CNN, ref: http://www.cnn.com/2004/WORLD/meast/03/22/...hamas.reaction/ Av de vel femtiseks tusen som har stemt i skrivende stund støtter 77% at verden ble befridd for denne terrorlederen. Prithivi
Prithivi Skrevet 26. mars 2004 #20 Skrevet 26. mars 2004 Terrorisme fra israels side - men er det noen som roper opp i dette tilfellet' date=' eller er terrorismen akseptert når det er en USA alliert stat som står bak?[/quote'] Israel driver ikke terror. Med terror menes vanligvis angrep hvor det eneste eller viktigste formål er å drepe og lemleste flest mulig uskyldige tilfeldige sivile. Jødene kaprer ikke fly og crasher dem inn i skyskrapere, de sprenger ikke seg selv i luften på overfyllte busser, eller sprenger opp tog i rushtiden. Å kalle henrettelse av en som har hatt hendene dypt nede i planlegging og gjennomføring av slike aksjoner, og som offentlig har oppfordret til og støttet dem, for terror er ikke bare skivebom, det er banebom. Der Israel driver er ANTIterror, dvs de forsvarer seg mot terror. Så kan man selvsagt diskutere om den form for anti-terror som den siste aksjonen representerer er effektiv, om den ikke gjør noe fra eller til, eller om den kanskje til og med virker mot sin hensikt, men det er en litt annen diskusjon. Prithivi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå