Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss hund, men hvilken rase?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja. Det jeg mener er at hunden vil være alene hjemme på dagtid fra ca klokken 08 til 16 fra mandag til fredag pga skole og jobb. Ellers vil den ha masse oppmerksomhet og aktivitet!

Anonym poster: 397028e0acf71667de632254fa65ff89

Ok, men det er bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med en omplasseringshund? Den er gjerne voksen, og vil derfor være vant til å være alene, om

Omplasseringen dere benytter er noe seriøs vil fe også hjelpe dere finne en hund etter deres ønsker og behov. Anb. Charlottes omplassering. Her er det også muligheter for å levere tilbake om det ikke passer dere. Der ville jeg ha anbefalt siden dere inne har hatt hund tidligere :)

Og det dere skriver ang egenskaper på rasene, er jo dette mye hva oppdretter/eier gjør det til... Sjekk litt ut hva de forskjellige oppdretterne har å si om sin rase :) lykke til ! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Det jeg mener er at hunden vil være alene hjemme på dagtid fra ca klokken 08 til 16 fra mandag til fredag pga skole og jobb. Ellers vil den ha masse oppmerksomhet og aktivitet!

Men skal ikke middagen lages, leksene gjøres og ungene aktiviseres/lekes/koses med?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men skal ikke middagen lages, leksene gjøres og ungene aktiviseres/lekes/koses med?

Det ene utelukker ikke det andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da rekner jeg med at du har ro barn i skolealder og hund? Halvoppmerksome foreldre/hundeeiere er nesten det samme som uoppmerksomme. Å sjonglere middag lekser og oppmerksomhet til barna er vanskelig nok, slenger du med en hund i røra så blir det enda mer rot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg skriver dette en blir litt irritert av at folk sier at man omtrent ikke kan ha hund hvis man har jobb og familie.

Ca. Hver 5 nordmann har hund, hvor mange av disse tror dere ikke har jobb og familie?

Det høres for meg ikke ut som TS skal være borte hele dagen, men de timene de aller fleste er på jobb. Hvis man vil ha hund så klarer de aller aller fleste å sjonglere barn, middag, tv titting og hund.

Til TS, når du får hunden kan det være lurt å ta ca. 2 uker fri for å være med valpen sånn at du kan begynne på hjemme alene trening og få valpen trygg.

Hvis jeg husker riktig så har du sett litt på Dansk Svensk gårdshund? Har ingen erfaring fra rasen men hvis du lager deg en konto på canis.no så kan du spørre om noen har erfaringer med rasen og hva som er bra og dårlig :)

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager at jeg skriver dette en blir litt irritert av at folk sier at man omtrent ikke kan ha hund hvis man har jobb og familie.

Ca. Hver 5 nordmann har hund, hvor mange av disse tror dere ikke har jobb og familie?

Det høres for meg ikke ut som TS skal være borte hele dagen, men de timene de aller fleste er på jobb. Hvis man vil ha hund så klarer de aller aller fleste å sjonglere barn, middag, tv titting og hund.

Til TS, når du får hunden kan det være lurt å ta ca. 2 uker fri for å være med valpen sånn at du kan begynne på hjemme alene trening og få valpen trygg.

Hvis jeg husker riktig så har du sett litt på Dansk Svensk gårdshund? Har ingen erfaring fra rasen men hvis du lager deg en konto på canis.no så kan du spørre om noen har erfaringer med rasen og hva som er bra og dårlig :)

Jeg har selv hund og familie, men jeg SPØR ts om dette er noe hun har tenkt over.

Og jeg har erfaring med Dansk Svensk gårdshund, og de er utrolig krevende. Løper til skogs for å fange dyr, bjeffer, uoppmerksome. Har tre bekjente som har denne hunden, og de angrer på valget alle tre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har erfaring med Dansk Svensk gårdshund, og de er utrolig krevende. Løper til skogs for å fange dyr, bjeffer, uoppmerksome. Har tre bekjente som har denne hunden, og de angrer på valget alle tre

Skriver at jeg ikke har erfaring med DSG, regner med at siden du har en så vet du mer enn meg. Selv har jeg Border Collie, Alaska Husky og Labrador så vet hva det vil si å ha krevende hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss til deg!

Jeg har begynt å sende ut noen forespørslser. Skal skaffe oss så mye informasjon som mulig før vi går til anskaffelse av en hund.

Redbull: jeg har nå lest mye om denne rasen og jeg har ikke sett så mange som er misfornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til TS

ta en titt på Korthårs Collie, det er en enkel hunderase som ikke krever allverden men er med på alt hvis den får lov.

Tispene ligger på 20-25kg mens hannene ligger på 25-30kg (Hvis jeg ikke tar helt feil her).

Er selv veldig fornøyd med rasen, og hadde jeg skulle hatt en "potet" familiehund så hadde jeg skaffet meg en K-Collie igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til å være litt for stor for oss den Collien, men jeg skal se mer på den. Jeg er åpen for andre forslag. Skal ikke kjøre meg fast i ett spor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på ungarsk pumi da, den er ikke så stor. Og mitt inntrykk av rasen er at den ligner veldig på K-Collie på mange måter i adferd. Det er noe pelsstell på den, men i forhold til Labrador f-eks så røyter de ikke noe (ville heller hatt en klippe rase enn å ha hele huset fult av svarte hår 2 min etter at jeg har vasket og støvsugd :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med dette. Og som regel er det godt nok for hunden om den får ligge på kjøkkengulvet ved siden av matmor og matfar og barna som gjør lekser og kokkelerer. Det er jo et form for sosialt samspill og kvalitetstid det også. Så kan de gå en lang koselig tur sammen når leksene er gjort og middagen er inntatt.

Mange barnefamilier omplasserer hunden pga. tidsklemma, men det er også mange flotte, engasjerte hundeeiere som klarer helt fint å bruke tid på hunden også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har akkurat begynt å tenke på det å skaffe oss hund. Mye å tenke på og vurdere i den forbindelse. Jeg vet at det krever mye jobb!

Det jeg lurer på, er hvilken rase vi bør se etter. Det finnes kanskje ikke den "perfekte" hund?

Vi ønsker en som er barnevennlig, lett å oppdra (lydig), en som ikke bjeffer så mye, en som kan være alene opp til 7 timer (når vi er på skole og jobb). Vi ønsker en som kan være med på fjellturer. Den bør ikke røyte så mye. Må ikke være for stor.

Hvis vi skaffer oss hund så vil den være mye alene og passiv. Men den vil også bli med på mange turer og være i mye aktivitet.

Som sagt, så har vi bare begynt å tenke på det. Kan godt hende vi finner ut at det ikke passer for oss.

Husk om du fr valp, så må noen være hjemme med den den første tiden. Det finnes ikke passive hunder.

Uansett, så må du ut på tur før arb.tid. Etter arb.tid. Den skal ha mosjon hele uken, uansett vær. Ikke bare på fjellet når dere har fri.

Det er mye jobb med hund. Veldig mye jobb.

Anbefaler deg å prøveeie en hund, spør venner om å få låne en hund i en mnd. Ta på deg å passe en hunderase som du tror passer deg. Så får du se hår,trim,jobb.

Anonym poster: 97884a45311fce02ee38127fc9068f30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk om du fr valp, så må noen være hjemme med den den første tiden. Det finnes ikke passive hunder.

Uansett, så må du ut på tur før arb.tid. Etter arb.tid. Den skal ha mosjon hele uken, uansett vær. Ikke bare på fjellet når dere har fri.

Det er mye jobb med hund. Veldig mye jobb.

Anbefaler deg å prøveeie en hund, spør venner om å få låne en hund i en mnd. Ta på deg å passe en hunderase som du tror passer deg. Så får du se hår,trim,jobb.

Anonym poster: 97884a45311fce02ee38127fc9068f30

Er klar over dette. Alt er med i vurderingen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her må jeg bare uttrykke min uenighet.

Det at hver 5. nordmann har hund betyr ikke at disse hundene har det optimalt. Vi må slutte å måle hundens behov etter våre behov og målestokk.

2 uker når en får valp? Nei - gjerne minst hele ferien; 5 uker! Man kan jo ikke forvente at en liten babyvalp skal holde seg og bli vant til å være alene hjemme en arbeidsdag når den er så ung.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 uker når en får valp? Nei - gjerne minst hele ferien; 5 uker! Man kan jo ikke forvente at en liten babyvalp skal holde seg og bli vant til å være alene hjemme en arbeidsdag når den er så ung.

Problemet er at folk ikke forstår at en hund under 7 måneder er en baby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at folk ikke forstår at en hund under 7 måneder er en baby.

Sant. Jeg tok 2 mnd ulønnet perm for å være hjemme med valpen, så jobba jeg redusert i en mnd og syns fortsatt jeg burde vært hjemme lenger. Med den andre hunden vår var jeg hjemme i 7 mnd pga mammaperm, det var optimalt for oss alle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant. Jeg tok 2 mnd ulønnet perm for å være hjemme med valpen, så jobba jeg redusert i en mnd og syns fortsatt jeg burde vært hjemme lenger. Med den andre hunden vår var jeg hjemme i 7 mnd pga mammaperm, det var optimalt for oss alle :)

Du er vettug du, 7. :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...