Gå til innhold

Vurderer å skaffe oss hund, men hvilken rase?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Søk på animal planet, tidl. Hadde de en mer "avansert" rase søker enn det canis har. Du må uansett inn å søke mer på hver enkelt rase du finner interessant:-)

Holder ellers en knapp på en mindre hund, men ikke terrier type, event. En voksen omplasseringshund(omplasseringshunder kan du nesten få hva du vil, og du vet hvordan den er som voksen, og du slipper valpetida)

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg har erfaring med Dansk Svensk gårdshund, og de er utrolig krevende. Løper til skogs for å fange dyr, bjeffer, uoppmerksome. Har tre bekjente som har denne hunden, og de angrer på valget alle tre

Problemet til DSG er at alt for mange har misoppfattet rasen!

Viktigste du gjør før du går til innkjøp av valp er å lese om rasens historie og bruksområde.

Gårdshunder ble (som navnet tilsier) brukt til å vokte gårdene og holde de frie for rotter.

Da MÅ du forvente en hund som bjeffer og jakter. De som vet dette og likevel velger rasen er fornøyde med hundene sine.

Men er helt uenig med deg i at DSG er krevende. Har en hund som fint takler dager uten lange turer eller at det skjer noe, uten å gå på veggen. Aktiv ute og rolig inne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri valgt en omplasseringshund som førstegangshund når jeg har barn. Man vet aldri hva hunden har vært igjennom. Jeg kjenner begge mine godt, fordi vi har hatt de fra de var 8 uker og vet hva de reagerer på. Bare en tanke :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kimkat

Jeg ville ikke skaffet meg hund hvis den skal være så mye alene. Som flere sier her inne så trenger en hund mer enn en lang tur i ny og ne. De trenger aktivisering, både fysisk og mentalt. De trenger også sosialisering både med mennesker og andre dyr - spesielt andre hunder! Hvis dere allikevel vil ha hund, ville jeg gått for en voksen omplasseringshund. Da vet dere hva dere får. En valp vil ikke få dekket de behovene den har i en familie hvor alle jobber lange dager. Du må kunne ta ut såpass med ferie at du kan være hjemme på "permisjon" den første tiden. Du kan ikke forlate en valp hjemme alene i mange timer, de trenger god tid på seg for å venne seg til nye situasjoner. Hvis ikke vil den kunne utvikle adferd som fra deres side vil oppleves som et problem. Alt for mange kvitter seg med hunden sin etter en tid, fordi den "ikke er til å håndtere", "ikke går sammen med andre hunder", "hater barn" osv... men det er aldri hundens feil, det er eiers. Alt avhenger av den første tiden. Husk at du tar på deg ansvaret for et helt liv - 10-15-20 år. En hund vokser ikke opp og blir selvstendig som et menneske, den vil ha de samme behovene hver dag gjennom hele dens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner man med ny rase så må man ha den fra den er valp.

Hvorfor det?

Jeg har 3 forskjellige raser, alle var nye raser for meg men kun en har jeg hatt fra valpestadiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om man er borte hver dag og "bare har tid til hunden" i helgene, bør du skaffe deg en katt. De fleste erfarne hundeeiere anskaffer seg ikke hund som kun tur kamerat i helgene. Og en dyktig oppdretter hadde ikke solgt en til dere heller. FOD har mange hunder til "utlån" som dere kunne brukt og samtidig hjelper dere hunden.

Anonym poster: 714b8f89e318726cd0d4fa757357ed5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor det?

Jeg har 3 forskjellige raser, alle var nye raser for meg men kun en har jeg hatt fra valpestadiet.

For å lære den rasens egenskaper bedre og kjenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man er borte hver dag og "bare har tid til hunden" i helgene, bør du skaffe deg en katt. De fleste erfarne hundeeiere anskaffer seg ikke hund som kun tur kamerat i helgene. Og en dyktig oppdretter hadde ikke solgt en til dere heller. FOD har mange hunder til "utlån" som dere kunne brukt og samtidig hjelper dere hunden.

Anonym poster: 714b8f89e318726cd0d4fa757357ed5f

Hvor har hun skrevet at hunden skal være turkamerat i helgene?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å lære den rasens egenskaper bedre og kjenne.

Greit nok men man MÅ ikke ha den fra valpestadiet selv om det kanskje er det beste. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Greit nok men man MÅ ikke ha den fra valpestadiet selv om det kanskje er det beste. :)

Uerfarne hundeeiere bør det ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uerfarne hundeeiere bør det ja.

Hvorfor bør de det?

Det er jo egentlig BEDRE at en uerfaren eier får en fix ferdig oppdragen hund som er ferdig med valpe-biting, tissing inne, unghund-tull og puperteten?!

Det er ikke slik at alle omplasseringshunder har problemer. Da har du missforstått veldig mye.

Ofte går ting galt, familiemedlemmer som blir syke, en ny baby med allergi, flytting, endring av jobbsituasjon osv. Og da er det ofte ikke med en haug av problemadferd.

Det er lett å drite seg ut med en valp. Litt enklere å få en ferdig trent familiehund ;)

Anonym poster: bcbcd2d1d698d7d053cb1a50ef53701b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hvorfor bør de det?

Det er jo egentlig BEDRE at en uerfaren eier får en fix ferdig oppdragen hund som er ferdig med valpe-biting, tissing inne, unghund-tull og puperteten?!

Det er ikke slik at alle omplasseringshunder har problemer. Da har du missforstått veldig mye.

Ofte går ting galt, familiemedlemmer som blir syke, en ny baby med allergi, flytting, endring av jobbsituasjon osv. Og da er det ofte ikke med en haug av problemadferd.

Det er lett å drite seg ut med en valp. Litt enklere å få en ferdig trent familiehund ;)

Anonym poster: bcbcd2d1d698d7d053cb1a50ef53701b

De skal lære seg alt det der ilag med valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det jeg reagerer litt på ts er at dere har mange "krav" til hvordan hunden må være. Jeg ser du skriver den får mye aktivitet? Hva er mye? Kun fjellturer eller også mye psykisk aktivitet?

Barnevennlig er ikke noe du kan garantere at en hund er uansett rase, der er det enklere å gjøre ungene "hundevennlig".

Jeg kan ikke anbefale noen rase utifra de kriteriene du lister opp, til det har dere for lite å tilby hunden, missforstå meg rett, jeg synes bare det virker som det er mest liste over hva hunden må tilby dere.

Så, se helt bort ifra hva dere krever av hunden, hva kan dere realistisk sett tilby hunden?

Endret av Sinner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badebuksa

Argumenter for at det er artig, takk.

Bytt ut artig med latterlig.

:)

En ferdig oppdratt voksen hunder MYE enklere enn en ekkel, liten, urenslig, uoppdragen og vanskelig valp som aldri kan være alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uerfarne hundeeiere bør det ja.

Greit nok, skal ikke kverulere mer på dette jeg selv om jeg ikke er 100% enig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Bytt ut artig med latterlig.

:)

En ferdig oppdratt voksen hunder MYE enklere enn en ekkel, liten, urenslig, uoppdragen og vanskelig valp som aldri kan være alene hjemme.

He, he, he, nå nei vennen, det er det ike nei, har sett mang en voksen hund utklassere uerfarne hundeiere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badebuksa

He, he, he, nå nei vennen, det er det ike nei, har sett mang en voksen hund utklassere uerfarne hundeiere.

He he he, nå nei, gjesten, du er nok ingen ekspert når du evner å komme med slike utsagn.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...