Gå til innhold

Katten min er deprimert!


tulipaner

Anbefalte innlegg

Jeg tror rett og slett pusen min er deprimert, hun er ikke mer enn 4mnd gammel, ikke er hun så leken som hun var i begynnelsen, hun sover fryktelig mye, spiser mindre, og legger seg ofte inn i helt mørke rom, feks inni ett klesskap, oppi en skuff, hun vil ikke bli klappet og maler serdeles lite...har sett noen ganger at hun har lagt seg vedsiden av kattedoen sin, noe som er unormalt for katter?!!

Det kan jo være andre ting og? kanskje hun har vondt? magesmerter? tannpine?

Noe er det ihvertfall, noe som plager hun, stakkers pusen...

Hun har og begynt å sove med øynene åpen, har noen andre opplevd det? Syns egentlig at det er ganske creepy..

Tenkte på å kjøpe en katt til, at det kan holde henne litt med selskap?

Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen herregud da, ring veterinæren og fortell, bestill eventuelt en time.

Anonym poster: 7abd4814424aff5f8cbc9a9e4816d2bb

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok best å ta henne med til veterinær for å utelukke det fysiske før du begynner å tenke på om hun er deprimert. Katten min ble for øvrig deprimert da jeg flyttet for å studere i en annen by mens hun bodde med mamma og pappa, så det kan absolutt skje. Men i ditt tilfelle tror jeg heller det er noe fysisk.

Anonym poster: 94abc82ad67da513563b2408f3b4d33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er unødvendig å skrive "herregud da". TS spør om råd her og er fortvilet!

Anonym poster: 94abc82ad67da513563b2408f3b4d33e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er unødvendig å skrive "herregud da". TS spør om råd her og er fortvilet!

Anonym poster: 94abc82ad67da513563b2408f3b4d33e

Takk! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett pusen min er deprimert, hun er ikke mer enn 4mnd gammel, ikke er hun så leken som hun var i begynnelsen, hun sover fryktelig mye, spiser mindre, og legger seg ofte inn i helt mørke rom, feks inni ett klesskap, oppi en skuff, hun vil ikke bli klappet og maler serdeles lite...har sett noen ganger at hun har lagt seg vedsiden av kattedoen sin, noe som er unormalt for katter?!!

Det kan jo være andre ting og? kanskje hun har vondt? magesmerter? tannpine?

Noe er det ihvertfall, noe som plager hun, stakkers pusen...

Hun har og begynt å sove med øynene åpen, har noen andre opplevd det? Syns egentlig at det er ganske creepy..

Tenkte på å kjøpe en katt til, at det kan holde henne litt med selskap?

Hva tror du?

Deprimert eller understimulert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deprimert eller understimulert?

Nei jeg tror ikke hun er understimulert, vi leker mye med henne, vi koser med hun, hun får sove når hun vil, og jeg legger ofte fra meg det jeg holder på med, når jeg ser hun vil leke litt...

hun liker at vi løper litt etter henne, og så jager hun oss, og vi er med på leken, vi leker hver eneste dag, med leker, baller, mus, tau, vi koser mye med henne! hun får massevis av stimuli.

Jeg er hjemme på dagtid, så hun er så og si aldri alene.. nei hun er faktisk ikke alene.

hun får den beste maten hver dag, hun spiser fersk fisk hver eneste dag, hun har eget klatrestativ, egen sovepute, koseteppe... hun har det fint her!

Så jeg skjønner ikke hva som er galt med pusen min jeg..?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det er noe fysisk, men det trenger jo ikke å være noe alvorlig for det. Det kan være nok med tannpine.

Anonym poster: 94abc82ad67da513563b2408f3b4d33e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg det er noe fysisk, men det trenger jo ikke å være noe alvorlig for det. Det kan være nok med tannpine.

Anonym poster: 94abc82ad67da513563b2408f3b4d33e

Katter mister vel tenner, gror nye tenner som alle andre, ikke sant? hun har jo fremdeles kattunge tenner har hatt andre katter før.men kan ikke huske at jeg så noe tannskifte hos de, kanskje jeg rett og slett bare ikke fulgte godt nok med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igår var hun skikkelig utav lage... hun bare sov, på merkelige steder, ikke ville hun leke, ikke ville hun spise fisk, ingenting! og jeg registrerte at hun var varm og tørr på nesen.. hun mjauet høyt når jeg løftet henne...

Jeg vet at med hunder, når de har varm og tørr snute, så kan de være litt syk... forkjølelse rett og slett...

Men med katter? jeg aner ikke!

Men idag var hun fin, kald og våt snute hadde hun... men jeg syns hun virker litt lei seg... litt sånne triste øyne har hun fått...ikke vært noe eierskifte på henne, kom rett i fra moren og til oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter mister vel tenner, gror nye tenner som alle andre, ikke sant? hun har jo fremdeles kattunge tenner har hatt andre katter før.men kan ikke huske at jeg så noe tannskifte hos de, kanskje jeg rett og slett bare ikke fulgte godt nok med..

Igår var hun skikkelig utav lage... hun bare sov, på merkelige steder, ikke ville hun leke, ikke ville hun spise fisk, ingenting! og jeg registrerte at hun var varm og tørr på nesen.. hun mjauet høyt når jeg løftet henne...

Jeg vet at med hunder, når de har varm og tørr snute, så kan de være litt syk... forkjølelse rett og slett...

Men med katter? jeg aner ikke!

Men idag var hun fin, kald og våt snute hadde hun... men jeg syns hun virker litt lei seg... litt sånne triste øyne har hun fått...ikke vært noe eierskifte på henne, kom rett i fra moren og til oss...

I og med at det ikke har vært noe eierskifte og hun nesten ikke er alene, tror jeg ikke hun er deprimert, da altså. Ta henne med til veterinæren en tur, slik at du slipper å bekymre deg. Håper pus får det bedre snart! :klem1:

Anonym poster: 94abc82ad67da513563b2408f3b4d33e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke ringt veterinæren?! Er katten din vaksinert?

Anonym poster: 2d48dbbfd6f33de176f5e1e0a67ccc03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du klar over at du plager katten din unødvendig når du ikke får sjekket den hos dyrlegen? Vil du at katten skal dø en lagsom død siden du ikke gjør det? Katten din er ikke deprimert, den er syk.

Anonym poster: 3018fb108188217e0699f54d8f2f713e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil dele min lille historie, da jeg syns dette lignet på min tidligere katt sin situasjon.

For et år siden hadde familien min en liten katt. Den var litt sjenert og merkelig, men ikke utover det vanlige. En periode merket vi at den oppførte seg på en måte vi ikke var helt vant til. Den gjemte seg i mørke kroker og under sofaer hele tiden, den ville heller ikke spise noe særlig. Den kastet opp på gulvet et par ganger, noe vi merket ganske sent siden den gjemte seg hele tiden. Vi bare håpet på at situasjonen bedret seg og at den ville komme tilbake til sitt gamle jeg.

Plutselig en dag fant jeg katten min på gulvet, den lå å hyperventilerte, jeg kjente på den og merket at den var radmager under all pelsen. Familien sa at den sikkert bare var litt syk, men jeg skjønte at noe var alvorlig galt og rushet ned på dyrlegen. Den lille katte døde på vei til dyrlegen og jeg var helt knust.

Dyrlegene sa at katten mest sannsynlig hadde lidd av kattepest. Symptomene på kattepest starter ved at de er deprimerte en stund, begynner å kaste opp, nekter å spise og til slutt nekter å drikke og dermed blir så dehydrert at de dør.

Ikke for å skremme noen. Men det er viktig å ta alle slike tilfeller på alvor, det gjorde vi desverre ikke..og katten fikk ikke den hjelpen den trengte. Er du i tvil så må du dra på dyrlegen!!

Anonym poster: cb46ce7bddf070294698d974c976b7b3

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil dele min lille historie, da jeg syns dette lignet på min tidligere katt sin situasjon.

For et år siden hadde familien min en liten katt. Den var litt sjenert og merkelig, men ikke utover det vanlige. En periode merket vi at den oppførte seg på en måte vi ikke var helt vant til. Den gjemte seg i mørke kroker og under sofaer hele tiden, den ville heller ikke spise noe særlig. Den kastet opp på gulvet et par ganger, noe vi merket ganske sent siden den gjemte seg hele tiden. Vi bare håpet på at situasjonen bedret seg og at den ville komme tilbake til sitt gamle jeg.

Plutselig en dag fant jeg katten min på gulvet, den lå å hyperventilerte, jeg kjente på den og merket at den var radmager under all pelsen. Familien sa at den sikkert bare var litt syk, men jeg skjønte at noe var alvorlig galt og rushet ned på dyrlegen. Den lille katte døde på vei til dyrlegen og jeg var helt knust.

Dyrlegene sa at katten mest sannsynlig hadde lidd av kattepest. Symptomene på kattepest starter ved at de er deprimerte en stund, begynner å kaste opp, nekter å spise og til slutt nekter å drikke og dermed blir så dehydrert at de dør.

Ikke for å skremme noen. Men det er viktig å ta alle slike tilfeller på alvor, det gjorde vi desverre ikke..og katten fikk ikke den hjelpen den trengte. Er du i tvil så må du dra på dyrlegen!!

Anonym poster: cb46ce7bddf070294698d974c976b7b3

:grine:

Anonym poster: 2d48dbbfd6f33de176f5e1e0a67ccc03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts. Det høres ut som en veldig syk katt du har. Depresjon hos katter er veldig sjelden, og ikke noe en mistenker før absolutt alt av fysisk sykdom/skade er utelukket. Dyrlegen neste!

Og jeg vil fraråde å gi katten fisk hver dag! Det er alt for ensidig kost for en katt. Jeg vet ikke hvor mye av det hun spiser hver dag kontra skikkelig kvalitets-tørrfor, men er det overvekt av fisk, kan det t.o.m tenkes at hun lider av feilernæring og mangel på viktige vitaminer/mineraler.

En 4 måneder gammel kattunge tar livet på 'strak labb', og kan den spise seg mett og slipper å fryse, samt at den får kos og omsorg, skal den ha tonnevis med energi og være høyt og lavt. Ikke ligge innerst i en mørk krok og sove bort dagen. Pus er syk. Doktorn!!

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager, men jeg synes det er skikkelig dårlig at du ikke har tatt pus til dyrlege. Dette høres ut som en skikkelig syk katt!! Selvfølgelig har den triste øyne når den er skikkelig syk. Jeg har hatt katter hele livet, og dette er klassiske tegn på en syk katt, ikke en deprimert katt.

Og jeg har faktisk opplevd begge deler. Og den deprimerte katten søkte selskap hele tiden. Altså stikk motsatt av hva en syk katt gjør, for syke katter gjemmer seg for å dø i fred.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff. Det var veldig trist å lese. Jeg håper, som flere her, at du tar med pus til dyrlegen for undersøkelse. Har du vært på førstekontroll for å få sprøyte og ormekur?

Jeg kjenner ikke igjen oppførselen hos en så liten pusekatt. Den eneste gangen han var litt rolig var den første uka når han var radmager og full av orm. Jeg tok han med til dyrlegen dagen etter at vi fikk han for noe stemte ikke helt. Han var kjempeundervektig og anemisk. Måtte få dobbel-hestekur og spesialfôr. Etter kuren var han energisk, hoppende, nysgjerrig og glad. Man kunne ikke sove etter middag eller om natten - for det lille dyret lusket rundt. Han ville være rundt oss hele tiden, og eneste gangen han gjemte seg var for å hoppe frem og skremme oss når vi gikk forbi.

Et tips mens du venter på dyrlege: se på tannkjøttet. Hvilken farge er det?

Endret av ninuska_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All ære til TS hvis hun tør å komme tilbake hit og skrive innlegg. Makan til krasse svar! Her er man redd og spør etter råd så får man nærmest slengt i trynet at man er dyremishandler?!

Til TS: Jeg ville tatt henne med til dyrlege for å sjekke ut. Ikke lenge siden minstekaren min var på den alderen, og kan skjønne at det er vanskelig å bedømme. Håper hun blir fort frisk igjen! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er absolutt ingen her som har slengt i trynet til trådstarter at hun er dyremishandler, selv om det er flere som ikke forstår at hun ikke har tatt med katten til dyrlegen når den virker såpass dårlig som hun beskriver i hovedinnlegget.

Det er ingen av oss som kan vite hva som feiler pus i tilstanden hun er i. Hvordan skal vi vite om pus har magesmerter, tannpine eller om hun har vondt? Eller om hun i aller verste fall er døende? Man kan bare dele egne erfaringer og oppmuntre til å oppsøke dyrlege, hvertfall når TS presiserer at det er noe som plager katten. Og jeg syns nå at man må tåle litt "krasse" svar (noe jeg ikke opplever dem som) når det er helt klart at noe feiler kjæledyret ditt, og man spør på et nettforum om hva det er og i tillegg om man skal skaffe deg en ekstra katt for å glede pus istedenfor å ta en telefon til dyrlegen for å forhøre deg om tilstanden til katten :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...