Gå til innhold

Trenger et håndarbeid


Gjest Pii

Anbefalte innlegg

Gjest Nefertiti

Noen som kan gi meg noen gode tips. Jeg vil ha noe som jeg kan sitte å holde på med på kveldene. Jeg syr litt, men er litt lei av dette nå.

Tenkte kanskje på å strikke, men hva skal jeg strikke?

Fortell gjerne litt om din hobby og hva man trenger for å holde på med den :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Strikker små ting som vesker, sokker, lue, votter, armbånd i perioder. Har plukket opp noen oppskrifter her og der, og får masse hjelp i diverse garnbutikker hvis det trengs. Ellers liker jeg å lage kort, noe som også er veldig lett å holde på med. Får masse bra inspirasjon på Papirgalleriet, Panduro og Ordning & Reda.

Det nye kan kanskje bli scrapping, etter som min kommende svigerinne er blitt hekta. Tenkte vi skulle ta en scrappe-kveld, så får vi se om det blir den nye hobbyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nefertiti

Hva går dette scrapping ut på? En bok hvor en limer inn ting og bilder?

Hørtes spennende ut, så jeg tar gjerne i mot flere tips om dette.

Hvor kjøper man scrappe ting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å lage album til bildene dine, altså mer enn å bare sette inn bilder i plastmapper. Bruk et fotoalbum med pappsider eller bruk en perm og fargerike sider, klipp gjerne bildene i annerledes former. Tegn og skriv kommentarer på siden, lim inn klistremerker. I fotobutikker og hobbybutikker får du kjøpt morsomme "klistremerker" (kan vel ikke helt kalles det, det er mer "ting" håndlaget i tøy som tilhører forskjellige sett som "bryllup", "baby" o.l.), kjempefint i album, men kan være litt dyrt.

Hva med å male? Om du ikke føler deg spesielt stø i malingen kan man få kjøpt Paint-by-numbers på hobbyforretninger, finnes i alle nivåer fra uerfaren til litt mer dreven. Høres kanskje teit ut for mange, men bildene blir fine.

Strikking kan jeg ikke så mye om, har bare strikket en eneste ting i hele mitt liv, men det ble til gjengjeld svært vellykket. Jeg fant nemlig aldri noe skjerf som jeg likte i butikkene, så jeg gikk i en garnbutikk og kjøpte noe nøster av et garn som heter Funny (også kalt pusegarn, det skjønner du når du ser det, skikkelig mykt og fluffy, og fordi det er så fluffy skjules evt feil du måtte gjøre :ler: ) og strikket et langt skjerf. Det ble utrolig stilig og mykt og varmt og du aner ikke hvor mange kommentarer jeg har fått, alle lurer på hvor jeg har fått tak i det. Det er selvsagt ganske kjedelig å "bare" strikke skjerf, men tenkte jeg skulle foreslå det likevel. :wink:

Du kan også bare ta deg en liten tur i en hobbyforretning og se om det er noe morsomt du får lyst å begynne med, ta gjerne med deg en katalog eller et idéhefte hjem, man kan finne mye inspirasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det siste har det gått i strikking av vesker som jeg har tovet, men nå er det scrapbooking jeg har fått dilla på. Moro! Begge deler anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg holder det gående i ett - med litt forskjellige ting. Enfarget strikking og hekling er fint hvis du samtidig prøver å få med deg det som går på TV (men bør legges vekk når favorittene dukker opp!) Ellers er jeg for tiden svak for brodering av ymse typer, men det krever mer konsentrasjon.

Scrapbooking som mange andre anbefaler står langt opp på listen over ting jeg må ta tak i. Har halve huset fullt av bilder, utklipp og diverse minneverdige småting som billetter ol som ville egne seg utmerket til det.

Men et lite råd på veien: Ikke start på de største prosjektene med en gang. Strikk et skjerf eller et babyplagg, broder et lite bilde til et bursdagskort i steset for en gedigen duk og sånt. Da finner du nok fort nok ut akkurat hva du liker å pusle med!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...