Gå til innhold

Råd mot angst..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sliter en del med angst, hovedsaklig generell angst, og en vond spiral med angs for angsten... Har blitt verre de siste to ukene, faktisk etter at jeg begynte å gå til psykolog..

Jeg har fått Vival 2 mg. av legen, men blir litt trøtt og tung i hodet av denne og føler ikke den hjelper sånn 100 %..

Har bestilt legetime igjen til i morgen, da jeg skal reise vekk på mandag i 5 dager. Er usikker på om jeg i det hele tatt tør og reise slik som ting er nå..

Noen som har noen gode råd mot angsten, evt. medisiner som hjelper.. Er redd for bivirkninger, og særlig angst for det å bli kvalm og kaste opp...

Kvalmen er en del av mine angstsymptomer..

Hva kan jeg be legen om å gjøre for meg?

Vær så snill og ikke kom med skrekk historier her, det gjør bare ting verre:)

Anonym poster: 89882570d7b8d9859de9e3dd79866285

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Føler så med deg! Angst er så tungt!

Skulle kommet med noen gode tips nå,

men har ingen ennå.

Jeg er alltid så nervøs.

Nervøsiteten gjør meg deprimert og gir meg angst.

Bare stress! Får så vondt i magen av det.

Håper det ordner seg for deg.

Og håper det kommer noen fornuftige svar her.

Har selv vurdert å oppsøke en psykolog,

men eier ikke økonomi til det..

Ønsker deg lykke til på reisen du skal på!

Skrevet

Skulle virkelig ønske jeg kunne hjelpe, men jeg har ikke så mye å komme med.. Har slitt med en spiseforstyrrelse, og derav også angst for å spise/la være å trene +++, og det som hjalp meg var i alle fall å stå imot kreftene som ba meg om å stå imot maten, eller dra på trening til tross for at kroppen var kjempesliten. Men angst er jo så utrolig individuelt, og rettet mot ulike områder.. Uansett vil jeg ønske deg masse lykke til videre!

Gjest Animula
Skrevet

Antidepressiva kan dempe angst hos noen, men det tar tid før de virker og de vil ikke fjerne det helt eller gjøre noe med årsakene. Men det er kanskje noe å snakke med legen om?

Kanskje det er en forbigående reaksjon på behandlingen at du har blitt verre etter at du har begynt hos psykolog. Jeg ville tatt det opp med psykologen også, kanskje du får noen fornuftige svar og innspill rundt det.

Angst er veldig slitsomt, lykke til og god bedring. :)

• Liker 4
Skrevet

Tusen takk for gode ord <3

Jeg har tidligere gått på antidepresjoner for depresjon, Cipralex, og da la jeg på meg vel 20 kg! Så er ganske skeptisk til slikt.. Gikk heldigvis sakte men sikkert ned igjen da jeg sluttet på de.

Noen som har noen erfaring med feks. andre antidep eller noe annet mot angst?

Hvordan lære å "leve med det" ? :)

TS

Skrevet

Det er ganske mange som har god virkning av kognitivt arbeid mot angst.

Lære seg å bli bevisst egne automatiske tanker, fallgruver osv. Det er hard jobb, men det er det jo med alt psykisk man vil endre!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Har selv slitt med angst, da i hovedsak dødsangst, men også angst som har komt plutselig og brått på kroppen. Som et resultat av de plutselige angstanfallene utviklet jeg også etterhvert angst for angsten, som kanskje er det værste man kan ha. Føler med deg, for jeg har ærlig talt aldri hatt det så fælt som da angsten herja med kroppen min. Min angst varte ikke i mer enn et halvår, takket være at jeg fant noe som hjalp meg ut av det før det ble værre.

Det som hjalp meg var å starte å trene regelmessig. Ja, faktisk.. Hvis du har lyst til å lese mer om hvordan det å holde seg i aktivitet kan motvirke angst så søk det opp. Det var nær slektning som fortalte meg om det, og hun har en sjefsstilling innenfor helsevesenet, så hun vet hva hun snakker om. Der hvor hun bor startet de å tilby aktiviteter for de som sliter med angst, og dette har hatt svært gode resultater. Mennesker som har slitt med angst i flerfoldige år og som har prøvd både kognitiv terapi og medisiner har blitt kurert av å holde seg i aktivitet, slik som meg! Dette var et tiltak de i hovedsak satte i gang for å få sykemeldte mennesker med angst ut i arbeidslivet igjen, og som sagt så fikk det supre resultater for mange. Det at det dreier seg om sykemeldte mennesker sier litt om alvorligheten i lidelsen til disse menneskene, men aktivitet hjalp dem altså.

Det værste du kan gjøre hvis du sliter med angst er å sitte og sture og syns synd på deg selv. Ønsker ikke å høres frekk ut, men jeg mener det. Var slik selv også, i starten. Det kan virke som det ikke finnes annet å gjøre, og man føler seg misforstått og det hele, men man kommer ingen vei med å tenke at "jeg har angst og sånn er det, så noen andre må hjelpe meg" Man skal ikke forvente at dette er noe medisiner eller andre mennesker kan kurere, for det er kun vi som faktisk sliter med angsten og kjenner den på kroppen som kan gjøre noe med den. Den sitter i hodet vårt, og det er vi som må jobbe med den. Gjennom å trene holder vi kroppen sunn og frisk og sørger for at vi holder oss friske og ved godt humør. Dette har det blitt bevist motvirker både depresjon og angst.

Jeg håper dette kan hjelpe noen slik det har hjulpet meg og at flere mennesker lar være å ty til medisiner og terapi og tar i ett tak selv, slik at de fort kommer seg ut av angsten, slik som meg. Dette gir også en syk mestringsfølelse. Jeg er kjempestolt av meg selv, og det at jeg selv har sørget for at jeg er frisk i dag, og det unner jeg alle andre som også sliter med angst.

Endret av Skjønningen
  • Liker 1
Gjest Animula
Skrevet

Det trenger vel ikke være et enten eller når det gjelder medisiner/terapi og trening? De kan lett la seg kombinere. Trening er aldri galt for å få litt endorfiner har mye å si, men dermed er det ikke sagt at det alene er løsningen for alle, det synes jeg en god lege må være med å avgjøre. Terapi er heller ikke noe passivt å ty til, det er absolutt å ta tak i problemene selv. Det finnes mange ulike årsaker til angst akkurat som til depresjoner. Noen kan være av betydelig medisinsk art, og for noen igjen kan psykologisk terapi være riktig innfallsport til å bli bedre. Og igjen kan trening alene være nok for noen til å bli bra.

Ellers er jeg veldig enig i at alt som gir mestringsfølelse hjelper.

• Liker 3
Skrevet

"Probemet" er jo at når det er på sitt verste så er jeg jo så utrolig sliten.. Det tar så på kreftene, så vanskelig å da ta seg sammen og gå å trene.. Føler meg ikke helt "trygg" på trenngsstudioet mitt heller..

Kan nevne at angst og psykiske "problemer" ligger i familien min.. Føler ikke at det er en spesiell grunn til at jeg har angst, og at den egentlig har kommet uten grunnlag..

Vet det ikke hjelper å synes synd på meg selv, men noen ganger føler jeg meg bare så oppgitt og fanget i min egen kropp...

Og den vonde sirkelen er tung, angst for angsten.. Det er vel egentlig den som holder meg oppe når jeg skal sove... Den "hva om" jeg nå får angstanfall osv, angsten...

Takk for svar, det føles litt godt å få det ut..

TS

Gjest navnelapp
Skrevet

Angstringen er ein organisasjon som har grupper over heile landet. Dei finn du på nettet, og det er mange der som har erfaringar å dele. Viss du vil kan eg formidle kontakt med ei som leiar ei Angstringen-gruppe som eg kjenner. Kanskje det kunne hjelpe å snakke på telefon med ei som har komt ut av det?

Skrevet

Har slitt med angst i ulik grad bortimot 15 år. Nå er jeg nærmest angstfri. All fysisk aktivitet hjelper deg mot angst. Det beviser forskning, samt er min egen erfaring. Jeg kjenner meg igjen i noe av det du skriver. Dersom man møter angsten og utfordrer seg med det man er redd for, blir angste mindre. De beste konkrete tipsene er altså å gjøre det du er redd for, og være fysisk aktiv.

Det er mulig å vinne over angsten. Lykke til, du er ikke alene :)

Anonym poster: a650e64c184b99288aeb75c523f5fbf6

• Liker 3
Skrevet

Jeg har lest om angstringen på nett, men vet ikke helt om det er noe for meg.. Men takk for råd!

Var hos legen idag, fikk ut noen nye piller idag.. Noe på T, Trixol eller noe, har den ikke forran meg akkurat nå. Han hadde god erfaring med den, lite bivirkninger og den går direkte på angsten, den er ikke bare beroligende.. Noen som har erfaring med den i forhold til Vival? Blir så tung og ør i hodet av Vival føler jeg, og det bare etter 2 mg..

TS

Skrevet

Er forresten godt å lese at flere har klart å komme seg ut av den verste angsten:)

Da kan jeg se litt lys i enden av tunnellen:)

TS

Skrevet

Folk er forskjellige . alle takler angst på ulikemåter. noen klarer det desverre ikke heller.

Min måte omhandler at jeg eier min egen kropp. slet mye med panikk og sosial angst. kunne "miste"pusten da jeg skulle sove. eller bli helt svett og skjelven og nesten løpe hjem om jeg sto på butikken. klarte ikke sitte sammen med venner om vi ikke var hos meg, pga trygghet osv.

Ville ikke ta piller så levde med det ganske lenge. men så leste jeg en bok om selvkontroll over kroppen. da begynte jeg med så enkle tanker som dette er min kropp og jeg vil ikke ha den angsten som kommer nå,. tar kontroll, tenker på ting som er positivt osv.

Det funka godt. sliter bittelitt i dag i store forsamlinger. men vil si jeg er frisk så langt det går ann... noen ting må man også bare lære seg og leve med, men betyr ikke man skal gi opp for det.

Anonym poster: 26520d47de417e3325eeab8b5e281558

• Liker 1
Skrevet

Pillene jeg fikk v legen heter Truxal 15 mg.. Noen som har prøvd de?

Evt. vet hvordan de er i forhold til Vival 2 mg.?

Vær så snill å ikke kom med skrekk historier:P

TS

Skrevet

Du som nevner trening og aktivitet, noe spesielt du anbefaler? Treningsstudio? Svømming? Trene ute?

Anonym poster: 94fbb36fbe0d493a48232e90a87daeef

Gjest navnelapp
Skrevet

Du som nevner trening og aktivitet, noe spesielt du anbefaler? Treningsstudio? Svømming? Trene ute?

Anonym poster: 94fbb36fbe0d493a48232e90a87daeef

Ein kan fint byrje med å gå turar, og så eventuelt utvide med treningssenter og liknande når du føler at du er sterk nok i deg sjølv til det.

• 1 måned senere...
AnonymBruker
Skrevet

Noen flere gode tips? :)

AnonymBruker
Skrevet

Gå tur de dagene du føler deg sliten, og de dagene du føler deg sterkere så kan du dra på treningssenter.

Men jeg bare lurer på en ting. Når en jobber med å takle angsten eller lærer den å kjenne er det ikke da naturlig at en får angst? Er det ikke derfor du har mer angst nå når du går til psykolog?

Anonym poster: 2cbaf3fd8ca9afd84e7820f7e6135c5c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...