Gå til innhold

2 åring som spiser lite

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tilbyr mat, men tvinger aldri. Gjør ikke noe nummer ut av hvor mye eller hvor lite han spiser, kommenterer det aldri annet enn at jeg kan si type "Så flott at du synes blomkål er så godt, da blir kroppen din veldig glad!" Jeg har en periodespiser, og tenker at det er ganske naturlig for oss mennesker. Han går opp og ned i vekt litt, men den eneste gangen jeg har vært virkelig bekymret var da han ble slapp, tiltaksløs og dehydrert i tillegg (og da viste det seg at han faktisk var syk). Aktive, glade barn har det som regel fint selv om vi foreldre synes de spiser for lite.

Endret av Marmot
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Purple Haze
Skrevet

Ja egentlig. Men kan jeg tilby en skive og litt frukt, og være glad han spiser frukta, eller skal jeg kun tilby skive?

Middagen, er det greit om han bare spiser litt erter? Skal ikke nevne noe på at han bør spise litt av alt?

Anonym poster: c4e161baa868d041036f7eb3e58b0c0a

Erfaringsmessig vil de da bare velge frukten. Tilby skive først, med frukt ute av syne. Se ellers svaret mitt over her :)

Skrevet

Ja egentlig. Men kan jeg tilby en skive og litt frukt, og være glad han spiser frukta, eller skal jeg kun tilby skive?

Jeg ville tilbudt brød først, og frukt som "dessert". Men det er fordi jeg synes frukt ikke er noe måltid i seg selv.

Skrevet

Hvor mye spiser han i bhg da? Vår hadde en periode rundt den alderen hvor hun spiste masse i bhg, og nesten ikke noe hjemme.

Lag spennende mat, her bruker vi kakestrø på kantene av brødskiva når vi har på prim feks, bruk pepperkakeformer og trykk ut morsomme pålegg. evt trykk ut hele brødskive som feks stjerne, hjerte, bil osv.

Lag små kanapeer - brødskive, ost paprika agurk , tredd på pinne, kjempemorsomt å spise.

Kjøp fiskekaker som er formet som fisk.

La h*n hjelpe til med å lage maten. Alltid morsomt å spise det en selv har laget.

Gå på tur i skogen i helga, tenn bål, grill pølser, laksepakke osv på bålet.

Skrevet

Lurt :)

Også er det smart å ha litt oppskåret frukt og grønt stående lett tilgjengelig. Da får de i seg noe, i hvert fall, og en del sunne ting på kjøpet.

Små barn liker ofte å spise en og en matvare om gangen. Hva med å la de få bare fiskekake, kjøttkake eller hva det måtte være, grønnsaker for seg, potet for seg osv? Kan være verdt et forsøk.

Skal prøve! :)

Skrevet

Jeg ville tilbudt brød først, og frukt som "dessert". Men det er fordi jeg synes frukt ikke er noe måltid i seg selv.

Vi gjorde det en periode med jenta vår, men hun forstod fort tegninga og venta kun på frukta...

Skrevet

Også må jeg si at for oss hjalp det å lage en regel om at alle må sitte ved matbordet under måltidene. Sønnen min satt seg, så på maten og sa "takk for mat, jeg er mett!" og gikk. Nå må han sitte så lenge jeg spiser, og da begynner han ofte å spise selv etter en stund.

Skrevet

Vi gjorde det en periode med jenta vår, men hun forstod fort tegninga og venta kun på frukta...

Og i slike tilfeller synes jeg det er helt ok å si at frukt får man kun om man spiser mat først.

Skrevet

Og i slike tilfeller synes jeg det er helt ok å si at frukt får man kun om man spiser mat først.

Okay. Vi får prøve :)

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Enig. Og om de går i barnehage, er de vant til at det er sånn. Først mat og så får de frukt.

Skrevet

Har du sjekket halsen hans? er han plaget med ondt i halsen eller har betennelser der? I såfall kan det være mandlene som gjør vondt når han spiser og dermed ødelegger apetiten fordi gutten assoierer halssmerter når han spiser derfor spiser han lite for å unngå smerter?

Det hjalp med min sønn, han var småspist men etter at mandlene ble tatt og han kom seg, så er apetitten på topp og han spiser i vei;)

Gjest Magdalene
Skrevet

Lurt :)

Også er det smart å ha litt oppskåret frukt og grønt stående lett tilgjengelig. Da får de i seg noe, i hvert fall, og en del sunne ting på kjøpet.

Men da blir det jo mye småspising mellom måltidene.

Gjest navnelapp
Skrevet

Hva gjør du da? Tilbyr ikke mating men lar barnet spise selv om han vil? Her kan det gå dager uten at han spiser om vi bare setter frem maten.

Anonym poster: c4e161baa868d041036f7eb3e58b0c0a

Barn over eit år et sjølv, slik var det iallfall heime hos oss. Eg kutta ting i bitar viss det var nødvendig, men resten ordna dei sjølv. Og maten vart berre satt fram under måltida. Unntaket er grønsaker, sukkererter og cherrytomatar (delt opp til dei små) har eg ståande rundt omkring i skåler. Under måltida sit vi saman, og har minst mogeleg prat om spising, unntatt eventuelt skryt til kokken. :) Det er lov å pille, og viss det er noko nokon ikkje vil ha så syng vi "da blir det mer på oss"-sangen. Det viktigaste er å ikkje stresse og å ikkje la det bli ein maktkamp. Barn viser at dei har fått for lite mat ved at dei vert slappe og slitne utan særleg grunn. Er dei aktive og glade så får dei faktisk nok mat, det må ein berre slå seg til ro med.

• Liker 1
Gjest Purple Haze
Skrevet

Men da blir det jo mye småspising mellom måltidene.

Å få i seg litt ekstra frukt og grønt er vel ikke skadelig. Jeg ser jo at det kanskje kan ødelegge apetitten i forhold til hovedmåltidene, men som jeg forstår det, er dette barnet veldig småspist. Da vil man gjerne at de spiser noe, og frukt/grønt er bedre enn kjeks o.l.

Gjest navnelapp
Skrevet

Å få i seg litt ekstra frukt og grønt er vel ikke skadelig. Jeg ser jo at det kanskje kan ødelegge apetitten i forhold til hovedmåltidene, men som jeg forstår det, er dette barnet veldig småspist. Da vil man gjerne at de spiser noe, og frukt/grønt er bedre enn kjeks o.l.

Enig, småspising av frukt og grønt klarer eg ikkje å hisse meg opp over. Mine barn ville aldri ha kokte gulrøtter til middag. Når vi skulle ha gulrøtter til middag skrelte eg to stykke som eg kutta i pinnar (og skylte! Veldig viktig, dei måtte vere våte) og ga barna med ei lita skål kesam medan dei gjorde lekser før middag. Vips så var dei borte, og då maste eg sjølvsagt ikkje med grønsaker til middag. Dei hadde jo allereie fått sin porsjon.

Skrevet

Min jente er 3,5 år, og hun har alltid vært meget småspist. Jeg har nesten måttet forsone meg med at hun er slik, selv om jeg stort sett alltid plages av bekymring for helsen hennes, og ofte river meg i håret av frustrasjon. Hun er stort sett i god form og har god allmenntilstand, selv om jeg ikke fatter at man kan klare seg så bra med så lite mat innabords. Problemet er at hun ikke har noenting å gå på ved sykdom. Da spiser hun i praksis ingenting, og blir rett og slett mager, synes jeg ser hvert eneste ben i kroppen hennes. Det er ikke noe kjekt.

Hvis dette bare er en periode for barnet, er det ikke noe å bekymre seg over så lenge barnet har god allmenntilstand og ikke virker slapt eller sykt. Er barnet alltid slik, og går ned i vekt og virker slapp, er det kanskje noe mer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...