Gå til innhold

Diplomoppgave på BI


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest BIstudent

Noen som har skrevet diplomoppgave på BI? Får man god hjelp til å finne en bedrift å skrive om og en problemstilling eller står man helt alene?

Bør man skrive sammen eller alene?

Er det mye jobbing med en sånn oppgave?

Gjerne del erfaringer med meg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke skrevet diplomoppgave selv, men ei venninne holder på med det nå.

Bedrifter å skrive om kommer jo an på hvilken spesialisering man har valgt i første omgang. Jeg vet at venninna mi fikk en god del hjelp i startfasen når det gjaldt valg av bedrift, og også litt med problemstilling. Det man må være obs på er at det er ikke sikkert at akkurat den bedriften du har lyst til å skrive om, vil bli skrevet om. Av mange forskjellige årsaker.

Man må nok påregne en god del jobbing med en slik oppgave, det er jo en diplomoppgave. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke vet hvor omfattende den skal være. De fleste begynner med den ganske tidlig i semesteret, slik at man kan organisere tiden litt bedre. Man tar jo andre fag i tillegg.

Og såvidt jeg har forstått, så tror jeg det er anbefalt å skrive i grupper. Det kan fort bli alt for mye arbeid om man skal gjøre alt alene.

Håper dette gir deg en liten pekepinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev min Diplomoppgave i fjor.

Vi fikk faktisk litt hjelp med å finne en bedrift vi kunne skrive om, og enkelte hadde også funnet selv, deriblant vi.

Det skader ikke å ta initiativ selv, mange bedrifter er positive til dette. Imidlertid bør det du skriver om ha en viss verdi for dem også. Da sikrer du et godt samarbeid, noe du er helt avhengig av. Vi fikk svært god oppfølging av "vår" bedrift; vi fikk tilgang til "hemmelige" dokumenter, fikk bruke deres fasiliteter osv.

Det var en kjempejobb å skrive den oppgaven, så jeg råder deg til å skrive i gruppe. Så vidt jeg husker, måtte du søke for å få skrive alene.

Problemstilling får du hjelp til av veilederen din. Du må finne en foreløpig problemstilling i starten, men den kan du endre underveis. Vi fant ikke endelig problemstilling før i de siste ukene før innlevering.

Vi startet tidlig på høsten, men vi ble forsinket, så vi kom ikke ordentlig i gang før etter jul. Tidspress i bedriften var en av årsakene til dette, så en må regne med at en ikke kan styre hele løpet selv.

Intervjurundene med de ansatte tok mye tid, dessuten bearbeidelsen av disse, altså metodearbeidet.

Det var ihvertfall utrolig lærerikt, både det å skrive oppgaven og det å jobbe i gruppe. Vår gruppe fungerte utrolig godt, og vi hadde mange artige stunder underveis. Vi ble godt kjent med hverandre!

Viktig å finne noen du trives sammen med, som er flinke til å formulere seg eller har guts til å stå på. Å utfylle hverandre er et stikkord. Vi fikk 1.8 i karakter på oppgaven, og det var nok delvis på grunn av det gode samarbeidet!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...