Gå til innhold

Betalt reisetid utenom arbeidstid? (nord-sør problematikk)


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med dere som har litt reising i jobben, får dere kompensasjon for reisetid utenom vanlig arbeidstid? Avspasering eller betaling? Eller får dere ingenting, og kan dere i så fall "nekte" å reise utenom arbeidstida?

Det konkrete eksemplet jeg sitter og er forbanna på akkurat nå er mannen min, som halv ti i morges (det er SØNDAG idag) gikk ut døra for å ta fly sørover hvor han skal møte kollegene fra Oslo og resten av landet (sørpå) og så skal de sitte på et tog i fem timer til et eller annet vintersportsted hvor de skal ha avdelingsmøte. En ting er at denne sjefen deres har innkalt til avdelingsmøte som skal starte på en søndag - han selv og de som holder til på hovedkontoret i Oslo har oppmøte klokka tre i ettermiddag. En annen ting er at firmaet befaler de ansatte å reise på billigst mulig billetter (det er noen flere som kommer med fly fra distriktene), hvilket altså medførte at min mann måtte ta et fly klokka ti istedet for klokka tolv idag.

Og når de skal hjem igjen senere i uka så er Oslo-boerne hjemme klokka ni om kvelden mens min mann lander på flyplassen her klokka halv ett.

Får han noe kompensasjon for dette? Nei. Og det synes jeg er for jævlig rett og slett, men dette er et privat firma så de gjør vel hva de vil. Eller?

Nå må det sies at dette er ikke den eneste reisen han har for firmaet i år, da skulle jeg ikke sagt noe. Men hans jobb ellers er å reise i Nord-Norge, så det er stadig vekk at han ikke kommer hjem før seint på kveld uten å få noe annet enn sin faste lønn som han får om han sitter på kontoret 8-16 hver dag.

Jeg jobber også i et firma som har hovedkontor i Oslo og hvor det stadig innkalles til møter som starter klokka ni om morgenen. Da må altså vi nordlendinger reise ned kvelden før, eller komme for seint på møtet. Men vi får nå i det minste avspasering for dette i vårt firma (også privat men vi følger statens satser tror jeg).

Men hva skjer når "søringan" fra hovedkontoret skal komme opp hit på møte på vårt avdelingskontor? Jo, da tar de morraflyet opp og halv to-flyet ned, og møtet avvikles i ei sinnsyk fart mellom halv elleve og ett - og det blir ikke tid til ekstra spørsmål på slutten av møtet "for vi må jo rekke flyet".

Så hvordan er det med dere andre? Må dere spandere egen fritid på reiser for arbeidsgiveren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AML sier at arbeidstid er den tid arbeidsgiver har arbeidstaker tilgjengelig (sånn noenlunde). Og arbeidstid skal det betales for - uten tvil!

Litt er jeg villig til å ofre for arbeidsgiver. Man gir og man får. Men ved gjentakende "negative" hendelser, følger jeg regelverket. Jeg var selv borti noen tilfeller hvor kollegaer ringte meg på min private mobiltelefon for å diskutere saker. Saker som fint kunne vente en dag eller to. Jeg var dødssliten på vei hjem fra jobb og sa klart i fra at det var min fritid og at saken kunne vente. Men de skulle prate videre. Så jeg ville ha riktig betalt for dette. Ringte fagforeningen for å få vite riktig timeføring og fikk til svar at det skulle føres for hver pågegynte 2. time. Og det ble gjort!

Jeg yter gjerne litt ekstra, da håper jeg at arbeidsgiver yter litt ekstra mot meg også. Men man bør ikke være dumsnill og yte mye ekstra heller. Man har er regelverk og det har man rett til å bruke.

Be din mann om å ringe sin fagforening for å høre hva han har krav på med kildehenvisninger. Så kan han forfatte "et krav" og gå i møte med sin arbeidsgiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...