Gå til innhold

Kjøpe seg inn i bolig

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Samboer og jeg har nå bestemt oss for at jeg skal kjøpe meg inn hos han istedet for å "leie"

Han har betalt ned ca 400.000 på lånet sitt.

Vi tenkte å splitte resterende lån på to (og skrive samboerkontrakt på hvor mange prosent som er hans osv)

Så jeg kommer til å kjøpe meg inn for 800.000,-

Hvor mye egenkapital må jeg ha for å kunne kjøpe meg inn? Kan evt samboer kausjonere for manglende egenkapital?

Ser banken negativt på at jeg har hatt kredittkort (alltid betalt alle regninger i tide) Jeg har nå 12.000,- på kredittkortet.

Hva må man fremlegge når man søker om lån? Kun lønnslipper eller selvangivelse også?

Anonym poster: ce9988c4dd414d67eef9e8da4554f7ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Samboer og jeg har nå bestemt oss for at jeg skal kjøpe meg inn hos han istedet for å "leie"

Han har betalt ned ca 400.000 på lånet sitt.

Vi tenkte å splitte resterende lån på to (og skrive samboerkontrakt på hvor mange prosent som er hans osv)

Så jeg kommer til å kjøpe meg inn for 800.000,-

Hvor mye egenkapital må jeg ha for å kunne kjøpe meg inn? Kan evt samboer kausjonere for manglende egenkapital?

Ser banken negativt på at jeg har hatt kredittkort (alltid betalt alle regninger i tide) Jeg har nå 12.000,- på kredittkortet.

Hva må man fremlegge når man søker om lån? Kun lønnslipper eller selvangivelse også?

Anonym poster: ce9988c4dd414d67eef9e8da4554f7ab

Det letteste for dere er nok å be om et møte med banken, da får du svar på alt du lurer på. Jeg er usikker på hvordan det blir med egenkapital osv.

Banken ser ikke negativt på kredittkort så lenge du ikke har noen betalingsanmerknigner, men negativ saldo kan påvirke hvor mye du kan låne.

Ellers bør dere tenkte gjennom hvordan det blir rettferdig at du kjøper deg inn. Leiligheten har kanskje steget en del i verdi siden han kjøpte den, så han bør få en ny verdivurdering på leiligheten slik at prosentandelene beregnes ut ifra den nye verdivurderingen og ikke verdien da han kjøpte leiligheten.

Anonym poster: f5b54d66155df6e95baaefc8f96be277

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...