Gå til innhold

Hva skal du ha som "lånt" ?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Den er litt værre, men jeg tipper det blir et par ørdedobber jeg skal låne av mamma eller min forlover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal låne perlesmykke fra mamma.

Og jeg synes at det må være lov at noe er både lånt og blått... (og gammelt eller nytt i tillegg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal låne perlesmykke fra mamma.

Og jeg synes at det må være lov at noe er både lånt og blått... (og gammelt eller nytt i tillegg).

Helt enig. Men at en ting både er gammelt og nytt, blir jo litt vanskelig :hoho::wink::hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lånte greie blir min oldemors brosje som hun hadde den dagen hun giftet seg med oldefar. Den er mamma sin, så den blir både gammel og lånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke tenkt å følge opp tradisjonen med "noe gammelt, noe nytt, noe lånt og noe blått". Oker ikke styre med det. Blir sikkert godt gift for det ;-) Men kjolen er jo ny da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert masse. Men jeg tror ikke ekteskapet hviler på kommerse amerikanske påfunn jeg da, så det blir ikke noe jakt på Den Lånte Tingen nei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert masse. Men jeg tror ikke ekteskapet hviler på kommerse amerikanske påfunn jeg da, så det blir ikke noe jakt på Den Lånte Tingen nei!

Noen er opptatt av tradisjoner, og andre ikke. Når det gjelder denne tradisjonen er jeg faktisk ikke sikker på om det var i Amerika den startet først.... Noen som vet?

Og den har i så fall vært i Norge en gooood stund. Men noen danser brudevals, andre ikke. Noen har bryllupskake, andre ikke. Noen sover ikke hjemme natten før bryllupet, andre gjør det. Og noen gjør som deg - bryr seg ikke om regelen om "noe nytt, noe blått, noe lånt".

Jeg leste et sted om at det tidligere også ble sagt at bruden skulle ha noe rødt, kjærlighetens farge. Men jeg kan ikke finne igjen sitatet? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hørt om det røde, annet enn at jeg leste et sted at det skulle helst være minst en rød blomst i buketten..... Men jeg husker ikke hvor, slo det fra meg da jeg vet med sikkerhet at min bukett blir å bestå av bl a røde roser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes å huske at jeg leste at det røde var en gammel norsk tradisjon. Rødt skremte bort onde makter som skulle ta brura.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg låner skoene av ei kusine jeg :)

Og nei, den tradisjonen tror jeg ikke er amerikansk, men den lyder litt forskjellig på norsk, noe lånt, noe fått, noe gammelt og noe blått eller noe sånn, men ikke noe nytt, for det var det opprinnelig kjolen som skulle være, hvis jeg ikke husker helt feil da... :tunge1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjonen kommer fra England, det egentlige verset er:

Something old, something new

Something borrowed, something blue

And a silver sixpence in her shoe.

Noe gammelt for å representere båndet med familie og fortid, noe nytt for lykke og håp for fremtiden, noe lånt skal være noe fra en lykkelig gift slektning eller venn slik at den personens lykke i ekteskapet skulle følge bruden og noe blått for troskap, kjærlighet og beskjedenhet. Det siste, som er ganske uvanlig i Norge, skulle representere rikdom og økonomisk trygghet. Nå for tiden, siden den mynten ikke eksisterer mer, bruker man gjerne en annen mynt eller man kan få kjøpt en sixpence spesielt for bryllup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes å huske at jeg leste at det røde var en gammel norsk tradisjon. Rødt skremte bort onde makter som skulle ta brura.
Mener å ha lest i et bryllupsblad at det også er fordi det ganske enkelt er kjærlighetens farge. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madley

Jeg skal bare ha nytt på meg den dagen jeg.

Ny kjole, nye smykker, nye sko.

Ikke no blått, ikke no gammelt ei heller ikke no lånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte sløret til forloveren min(lånt), hadde blå blomster i buketten, perleanhenget m/diamant jeg fikk året før av mannen min (gammelt)

og kjolen var ny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svigermor har lånt meg sitt strømpebånd med blå pynt på, og det er 35 år gammelt, så det må vel betegnes som "gammelt"?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...