AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #1 Del Skrevet 17. februar 2013 Hei, jeg skal overføre et sekssifret beløp til dollar. Må gjøre det innen en ukes tid. Hvordan avgjør man når det best mulige tidspunktet er? Hvis man ser på for eksempel www.dollarkurs.no får man et innblikk i hvordan kursen har endret seg de siste månedene. Men det er jo bare fortid. Er helt grønn på finans, så jeg vet ikke akkurat om eller hvordan man spekulerer i fremtidskurser. Altså, ville dere gått for dagens pris, eller ventet å sett denne uken om den forandrer seg i positiv retning (hurra, men man vet jo aldri om den går enda ytterligere ned) eller negativ retning (da er jeg naturligvis shit out of luck)? Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kriz Skrevet 17. februar 2013 #2 Del Skrevet 17. februar 2013 hadde det vært snakk om 7 siffret hadde jeg kanskje orket å bry meg meg om valutaspekulasjon.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyler Durden Skrevet 17. februar 2013 #3 Del Skrevet 17. februar 2013 Positiv retning for dollaren? Hvorfor i all verden kjøper du dollar NÅ? Den er i ferd med å bli fullstendig verdiløs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #4 Del Skrevet 17. februar 2013 Positiv retning for dollaren? Hvorfor i all verden kjøper du dollar NÅ? Den er i ferd med å bli fullstendig verdiløs. Jeg skal ikke kjøpe dollar. Jeg skal betale for noe stort der prisen er oppgitt i dollar. Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyler Durden Skrevet 17. februar 2013 #5 Del Skrevet 17. februar 2013 Jeg skal ikke kjøpe dollar. Jeg skal betale for noe stort der prisen er oppgitt i dollar. Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 Aha. Dollaren kommer til å bli svakere, nesten helt sikkert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #6 Del Skrevet 17. februar 2013 hadde det vært snakk om 7 siffret hadde jeg kanskje orket å bry meg meg om valutaspekulasjon.. 100.000kr 20.november var $14.413. 100.000kr 2. februar var $18.329. Nå er disse to datoene lengre enn en uke fra hverandre, og i min situasjon blir det selvfølgelig ikke så stort sprik. Ville bare illustrere at det selvfølgelig blir store pengeforskjeller selv om man prater om det laveste sekssifrede beløpet mulig. Jeg syns hvertfall dette er mye for en privatperson... Derfor blir man jo nyskjerrig på hvordan best mulig bestemmer dato for overførsel. Med et høyere beløp (som det er snakk om i mitt tilfelle), og kortere tidsvindu: Hvilken dag ville du gamblet på? Ville du uansett bare tatt det "i dag" uten å tenke over kursen? Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #7 Del Skrevet 17. februar 2013 Aha. Dollaren kommer til å bli svakere, nesten helt sikkert. Takk for svar. Hva baserer du den spekulasjonen på? Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyler Durden Skrevet 17. februar 2013 #8 Del Skrevet 17. februar 2013 Takk for svar. Hva baserer du den spekulasjonen på? Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 Økende arbeidsledighet, lav produksjonsvekst, printing av dollar, global valutakrig osv osv. Om du tenker på veldig kort sikt så burde du gå for en dag hvor usa presenterer tall for offentligheten som har med økonomi å gjøre (jobbtall, produksjonstall etc). Dollaren pleier vanligvis å falle litt da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #9 Del Skrevet 17. februar 2013 Det handler ikke bare om dollaren, men også om den norske krona. Hvis økonomien i et land går veldig godt, for godt, er det vanlig at sentralbanken setter opp renten, såfremt det ikke er andre sterke grunner for å la det være. Når renten settes opp er det en vanlig konsekvens at egen valuta øker i verdi. Jeg mistenker at Tyler Durden (LOL, btw) er mer skråsikker enn hva han har kunnskap om. Anonym poster: 8a8bd2a1b7775d646f271c8ea00fefec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #10 Del Skrevet 17. februar 2013 Økende arbeidsledighet, lav produksjonsvekst, printing av dollar, global valutakrig osv osv. Om du tenker på veldig kort sikt så burde du gå for en dag hvor usa presenterer tall for offentligheten som har med økonomi å gjøre (jobbtall, produksjonstall etc). Dollaren pleier vanligvis å falle litt da. Hmm.. Det der er jo på en måte generelle faktorer som har vært gjeldende siden 2008, så jeg vet ikke helt hvordan de skulle hjulpet meg i å forutsi svingninger i de neste fjorten dagene. Men takk for tips om statistikkfremleggelse, skal undersøke den korrelasjonen nærmere! Takk! Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #11 Del Skrevet 17. februar 2013 Det handler ikke bare om dollaren, men også om den norske krona. Hvis økonomien i et land går veldig godt, for godt, er det vanlig at sentralbanken setter opp renten, såfremt det ikke er andre sterke grunner for å la det være. Når renten settes opp er det en vanlig konsekvens at egen valuta øker i verdi. Jeg mistenker at Tyler Durden (LOL, btw) er mer skråsikker enn hva han har kunnskap om. Anonym poster: 8a8bd2a1b7775d646f271c8ea00fefec Takk for svar. Jeg vet jo at valutakursen er mutually dependent, så det jeg eeegentlig lurer på er når bestemmer jeg meg for "nå"? Altså, fra i dag og fjorten dager frem i tid: Når er best? Og jeg vet jo at ikke det finnes noe fasitsvar på dette, men ville gjerne bare innom KG først, bare for å se om noen hadde noen gode råd når det kom til gambling med valuta. Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tyler Durden Skrevet 17. februar 2013 #12 Del Skrevet 17. februar 2013 Det handler ikke bare om dollaren, men også om den norske krona. Hvis økonomien i et land går veldig godt, for godt, er det vanlig at sentralbanken setter opp renten, såfremt det ikke er andre sterke grunner for å la det være. Når renten settes opp er det en vanlig konsekvens at egen valuta øker i verdi. Jeg mistenker at Tyler Durden (LOL, btw) er mer skråsikker enn hva han har kunnskap om. Anonym poster: 8a8bd2a1b7775d646f271c8ea00fefec Norge går godt. Renta settes ikke opp. Grunn; Resten av verden går dritt. Vi er ikke interessert i sterkere krone grunnet dårligere eksportavkastning. Jeg forstår at du, (Anonym bruker, LOLZ, btw) liker å leke kjekkas. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #13 Del Skrevet 17. februar 2013 Altså, fra i dag og fjorten dager frem i tid: Når er best? Og jeg vet jo at ikke det finnes noe fasitsvar på dette, men ville gjerne bare innom KG først, bare for å se om noen hadde noen gode råd når det kom til gambling med valuta. Det beste rådet når det gjelder gambling med valuta er å ikke gjøre det. Bare overfør når det passer, det er ingen sjanse for at du på forhånd kan finne ut noe som gjør at du kan velge et tidspunkt som gir deg en lavere kurs enn andre. Derimot bør du med et slikt beløp passe på å bruke en bank som tar et fast påslag, og ikke baker inn en prosentandel i vekslingskursen slik f.eks. Skandiabanken gjør. Anonym poster: 4c66c5c42d2cce0cb18a67fc0f293e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #14 Del Skrevet 17. februar 2013 Det beste rådet når det gjelder gambling med valuta er å ikke gjøre det. Bare overfør når det passer, det er ingen sjanse for at du på forhånd kan finne ut noe som gjør at du kan velge et tidspunkt som gir deg en lavere kurs enn andre. Derimot bør du med et slikt beløp passe på å bruke en bank som tar et fast påslag, og ikke baker inn en prosentandel i vekslingskursen slik f.eks. Skandiabanken gjør. Anonym poster: 4c66c5c42d2cce0cb18a67fc0f293e59 Takk. Vet du tilfeldigvis om Sparebank1 tar et sånt påslag? Anonym poster: 4eb9e26802321ec5f190ec4eaa170981 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #15 Del Skrevet 17. februar 2013 Hadde vi visst hvilken da i fremtiden valutakursen var god for oss hadde jo alle handlet valuta. Det blir som å spørre hvilken dag skal jeg selge aksjene mine. Det vet vi ikke. Det blir spekulering. Det er en grunn til at det finnes profesjonelle valutatradere og aksjetradere. Det er ikke noe vi vanlige "dødelige" har så mye forutsetninger for å vite så alt for mye om. På kort sikt. Du kan jo prøve å sette opp et regneark med diagrammer på hvilken ukedag kursen statistisk har vært lavest, men det blir jo igjen bare lotto. Det kan jo gå helt motsatt vei akkurat denne uken. Anonym poster: 5945f9424821e80b8e44a0387f41ff4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2013 #16 Del Skrevet 17. februar 2013 Takk. Vet du tilfeldigvis om Sparebank1 tar et sånt påslag? Nei, vet ikke. Du kan jo prøve å sette opp et regneark med diagrammer på hvilken ukedag kursen statistisk har vært lavest, men det blir jo igjen bare lotto. Det kan jo gå helt motsatt vei akkurat denne uken. Det finnes ikke noe slik mønster. Hvis det hadde gjort det ville tradere funnet det og kjøpt på denne dagen, og så ville prisen gått opp og mønsteret forsvunnet. Anonym poster: 4c66c5c42d2cce0cb18a67fc0f293e59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå