Gå til innhold

21års fengsel ? !

Fremhevede innlegg

Skrevet

Finnes det noen eksempler på i Norge med en drapsmann/kvinne dom har sluppet ut tidligere enn 21års fengsel? Hvor tidlig kan en slippe ut med god oppførsel?

Anonym poster: 76de0b2ee3306c908f19508a9c0ccf76

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel heller vanskeligere å finne eksempler på hvor folk faktisk har sittet i 21år..

• Liker 16
Skrevet

Ett fengselsår er ikke det samme som 21 normale år. Det betyr man ikke sitter i 21 kalenderår...

Ved god oppførsel er vel regelen noe sånt som 3/4 soningstid.

Anonym poster: bc8603148b24eba10fb3bebcc41ecb2c

• Liker 2
Skrevet

Ett fengselsår er ikke det samme som 21 normale år. Det betyr man ikke sitter i 21 kalenderår...

Den siste tredjedelen gjøres oftest om til prøvetid. Hvis man ikke gjør som Greven, da, stikker av på perm og blir hekta igjen med våpen. Da blir man sittende tida ut.

Skrevet

Er ikke ett fengselsår ti måneder?

Anonym poster: 5c6f30a60d45ee195e206890639ea80e

Skrevet

Nei, 1 år i fengsel er 12 måneder. Man kan løslates tidligere ved god oppførsel, men det betyr ikke at et fengselsår er kortere.

Anonym poster: 93170dafeb6463865e4fb7de5dbf2183

Skrevet

Forvaring, et det i tillegg til feks 21år? Legges det på et visst antall år, blir det rettsak etter et visst antall år med forvaring? Og evt, kan man ikke dømmes til forvaring etter god oppførsel og dermed slippe ut, eller om det er forvaring slik at han sitter inne i fengsel livet ut?!

Skrevet (endret)

Forvaring, et det i tillegg til feks 21år? Legges det på et visst antall år, blir det rettsak etter et visst antall år med forvaring? Og evt, kan man ikke dømmes til forvaring etter god oppførsel og dermed slippe ut, eller om det er forvaring slik at han sitter inne i fengsel livet ut?!

Ved forvaring så er det mulig å forlenge straffen med tre år i slengen. Det blir holdt en rettslig vurdering, men det er ikke en ny rettssak, og skyldspm tas ikke opp. Man kan søke om prøveløslatelse selv om man sitter på forvaringsdom.

Det er ingen øvre grense for hvor lenge man kan bli sittende etter en forvaringsdom. Man kan i verste fall sitte hele livet. Eller beste fall, alt etter som man ser det.

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Skrevet

Tidligere var det noe som het fengselsår og at 1 år i fengsel da var kortere enn et vanlig år (tror det var 9 måneder). Dette ble avskaffet i 2001, og erstattet med mulighet for prøveløslatelse etter 2/3 av ferdig sonet straff. Selv om noen har hatt god oppførsel kan de likevel nektes prøveløslatelse dersom prøveløslatelse etter en helhetsvurdering anses "utilrådelig".

Dersom forvaring fortsatt anses nødvendig kan straffen forlenges med inntil 5 år. Det betyr at domstolen etter 5 nye år foretar en ny vurdering. Det er ingen lengstetid på forvaring, så det kan i realiteten ende opp med å bli en livstidsdom.

Ved idømmelse av forvaring får man også en minstetid. Dersom forvaring ikke lenger anses nødvendig kan man uansett ikke løslates før utløpet av minstetiden.

Anonym poster: 2b682fa9a68a89a625a1d2b07a39c6e5

Gjest Lincoln
Skrevet

Finnes det noen eksempler på i Norge med en drapsmann/kvinne dom har sluppet ut tidligere enn 21års fengsel?

Ja, alle.

AnonymBruker
Skrevet

Dette var lærerikt, takk nå forstår jeg det. Jeg var så usikker på det med forvaring, da to jeg har snakket med sier forskjellig. At personen blir sittende resten av livet og den andre er helt sikker på at person slipper ut.

AnonymBruker
Skrevet

Hva skal til for at 21 år enten kan legges på med flere år eller vi får en straff med flere år som strengeste straff?

AnonymBruker
Skrevet

Noen bøker jeg kan lese for å sette seg inn i det med straff? En bok som er for meg som helt nybegynner og som sliter litt med vanskelig/voksne ord?

AnonymBruker
Skrevet
Hva skal til for at 21 år enten kan legges på med flere år eller vi får en straff med flere år som strengeste straff? Anonym poster: 76de0b2ee3306c908f19508a9c0ccf76

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du spør om, men jeg kan prøve å svare likevel :)

For at personen som har fått en forvaringsdom skal sitte lenger enn 21 år, kreves det at domstolen avgjør at personen fortsatt (etter at det er gått 21 år) er en fare for samfunnet eller at det er en nærliggende fare for at han/hun gjentar forbrytelsen. Faren må være både kvalifisert og reell (frykten må altså være konkret og basert på holdepunkter, det er ikke nok med en abstrakt frykt).

Hva du mener med "eller vi får en straff med flere år som strengeste straff" er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår. Dersom du spør om maksstraffen på 21år kommer til å økes, tror jeg ikke det skjer med det første (dette er riktignok kun min egen synsing, jeg er ikke helt oppdatert på dette). Det er ikke lenge siden det ble vurdert om straffene i norsk rett skulle skjerpes. Det medførte at mange strafferammer ble forlenget, men 21års grensen ble beholdt. I den nye straffeloven av 2005 har terror fått en maksstraff på 30 år, men det kommer til å ta lang tid før den loven trer i kraft. Jeg er ikke sikkert på om det er blitt vurdert å ta den endringen inn i gjeldende straffelov. Så lenge vi har adgang til å idømme forvaring tror jeg uansett ikke det gjør særlig forskjell fra eller til.

Noen bøker jeg kan lese for å sette seg inn i det med straff? En bok som er for meg som helt nybegynner og som sliter litt med vanskelig/voksne ord? Anonym poster: 76de0b2ee3306c908f19508a9c0ccf76

Oj, det var et vanskelig spørsmål. Jeg likte veldig godt boka Alminnelig strafferett av Johs. Andenæs, men den tror jeg kan bli litt for tung for en nybegynner. Det er også en bok som heter Strafferett, skrevet av Ståle Eskeland. Jeg har ikke lest den, men den har rykte på seg for å være litt tung i språket.

Jeg vil egentlig foreslå at du tar en tur på biblioteket og blar i noen av strafferettbøkene. Da kan du jo selv se om bøkene har for vanskelig språk for deg. Mange ganger er det jo også slik at selv det er visse ting man ikke forstår, så forstår man fortsatt sammenhengen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår hva du spør om, men jeg kan prøve å svare likevel :)

For at personen som har fått en forvaringsdom skal sitte lenger enn 21 år, kreves det at domstolen avgjør at personen fortsatt (etter at det er gått 21 år) er en fare for samfunnet eller at det er en nærliggende fare for at han/hun gjentar forbrytelsen. Faren må være både kvalifisert og reell (frykten må altså være konkret og basert på holdepunkter, det er ikke nok med en abstrakt frykt).

Hvordan kan man vite om en person er mulig gjentagende drapsmann, det er jo helt umulig å vite. Mener å hørt at det er mesteparten som gjerne blir satt i fengsel igjen?!

Hva du mener med "eller vi får en straff med flere år som strengeste straff" er jeg ikke helt sikker på om jeg forstår. Dersom du spør om maksstraffen på 21år kommer til å økes, tror jeg ikke det skjer med det første (dette er riktignok kun min egen synsing, jeg er ikke helt oppdatert på dette). Det er ikke lenge siden det ble vurdert om straffene i norsk rett skulle skjerpes. Det medførte at mange strafferammer ble forlenget, men 21års grensen ble beholdt. I den nye straffeloven av 2005 har terror fått en maksstraff på 30 år, men det kommer til å ta lang tid før den loven trer i kraft. Jeg er ikke sikkert på om det er blitt vurdert å ta den endringen inn i gjeldende straffelov. Så lenge vi har adgang til å idømme forvaring tror jeg uansett ikke det gjør særlig forskjell fra eller til.

Det er jo relativt meget lenge siden 2005, hvorfor trer ikke en slik straff som maks 30år igang?

Oj, det var et vanskelig spørsmål. Jeg likte veldig godt boka Alminnelig strafferett av Johs. Andenæs, men den tror jeg kan bli litt for tung for en nybegynner. Det er også en bok som heter Strafferett, skrevet av Ståle Eskeland. Jeg har ikke lest den, men den har rykte på seg for å være litt tung i språket.

Jeg vil egentlig foreslå at du tar en tur på biblioteket og blar i noen av strafferettbøkene. Da kan du jo selv se om bøkene har for vanskelig språk for deg. Mange ganger er det jo også slik at selv det er visse ting man ikke forstår, så forstår man fortsatt sammenhengen :)

Jeg tror jeg skal som du skrev ta en titt på biblioteket, men er så ny på dette, så noen svar er lettere å få her og du og de andre skriver så godt at det er så lett å forstå.

AnonymBruker
Skrevet

om du tenker på abb så slipper han nok ikke ut med det første

Anonym poster: 712000b8c18fb1e9a93a65f3fbdbb03c

AnonymBruker
Skrevet

om du tenker på abb så slipper han nok ikke ut med det første

Anonym poster: 712000b8c18fb1e9a93a65f3fbdbb03c

Alle sier forskjellig, og det virker så usikkert ut. Så er derfor jeg vil sette meg mer inn i dette.

AnonymBruker
Skrevet
Hvordan kan man vite om en person er mulig gjentagende drapsmann, det er jo helt umulig å vite. Mener å hørt at det er mesteparten som gjerne blir satt i fengsel igjen?!

Før domstolen vurderer om straffen skal forlenges blir det foretatt en personundersøkelse. Da vurderer de personens personlighet, livsforhold og fremtidsmuligheter. I tillegg kan det bestemmes at det skal foretas en rettpsykiatrisk undersøkelse av personen.

De foretar altså diverse undersøkelser for å finne ut av om personen fortsatt kan anses som en fare for samfunnet. Det er likevel klart at det er umulig å vite sånt med sikkerhet. Eksperter i psykiatri kan være uenige, det så man jo klart i rettssaken mot ABB. Det er umulig å vite sikkert, men de foretar undersøkelser av personen for å ha best mulig grunnlag for å ta en avgjørelse.

Om mesteparten blir satt i fengsel igjen kan jeg ikke så mye om. Men jeg vil tro det avhenger veldig av hvordan type kriminelle det er snakk om og grunnen til at de utførte den kriminelle handlingen i utgangspunktet. For småkriminelle er det vel ganske mange som kommer i fengsel flere ganger, men da har de ikke den vurderingen av personen før de slippes ut igjen. Det har de for forvaringsdømte, så jeg tror og håper at det er mindre vanlig at de havner i fengsel igjen senere.

Det er jo relativt meget lenge siden 2005, hvorfor trer ikke en slik straff som maks 30år igang?

Den nye straffeloven ble vedtatt i 2005, men den er ikke trådd i kraft enda. Loven kommer ikke til å tre i kraft før politiet har fått nye datasystemer, noe som (antagelig) kommer til å ta lang tid. For at bestemmelsen med 30års straff skal kunne anvendes må derfor bestemmelsen tas inn i den gamle (gjeldende) straffeloven.

AnonymBruker
Skrevet

Før domstolen vurderer om straffen skal forlenges blir det foretatt en personundersøkelse. Da vurderer de personens personlighet, livsforhold og fremtidsmuligheter. I tillegg kan det bestemmes at det skal foretas en rettpsykiatrisk undersøkelse av personen.

De foretar altså diverse undersøkelser for å finne ut av om personen fortsatt kan anses som en fare for samfunnet. Det er likevel klart at det er umulig å vite sånt med sikkerhet. Eksperter i psykiatri kan være uenige, det så man jo klart i rettssaken mot ABB. Det er umulig å vite sikkert, men de foretar undersøkelser av personen for å ha best mulig grunnlag for å ta en avgjørelse.

Jeg har nå som jeg setter meg mer inn i ting, eller som mer voksen blitt mer usikker på ting. Det er alltid to sider av en sak. Jeg leser at vi må være forbedredt på at han kommer ut og at han ikke slipper ut i det hele tatt. Jeg kan jo skjønne om han ikke slipper ut for ved fare for gjentagelse. Men han kan jo være helt fast ved at det var målet hans det han gjorde 22 Juli, og ikke satt andre mål for fremtiden av terror eller drap.

Om mesteparten blir satt i fengsel igjen kan jeg ikke så mye om. Men jeg vil tro det avhenger veldig av hvordan type kriminelle det er snakk om og grunnen til at de utførte den kriminelle handlingen i utgangspunktet. For småkriminelle er det vel ganske mange som kommer i fengsel flere ganger, men da har de ikke den vurderingen av personen før de slippes ut igjen. Det har de for forvaringsdømte, så jeg tror og håper at det er mindre vanlig at de havner i fengsel igjen senere.

Den nye straffeloven ble vedtatt i 2005, men den er ikke trådd i kraft enda. Loven kommer ikke til å tre i kraft før politiet har fått nye datasystemer, noe som (antagelig) kommer til å ta lang tid. For at bestemmelsen med 30års straff skal kunne anvendes må derfor bestemmelsen tas inn i den gamle (gjeldende) straffeloven.

AnonymBruker
Skrevet

Var ikke meningen å få alt i en boks. Hva gjør jeg feil?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...