AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #1 Skrevet 16. februar 2013 Hunden min stakk av sist uke og jeg løp etter henne i bare tøflene. Jeg var ganske sint på henne og ropte på henne. Like før jeg fikk tak i henne kom det en mann med en kamphund gående. Hunden min stilte seg først opp og så om det var trygt (hun er alltid skeptisk før hun hilser) også gikk hun bort og snuste på snuten og de stod å "hilste". Han sa "dette går jo bra, de går godt overens" også fortalte jeg at hun hadde stukket av og at nå får jeg kanskje tak i henne. Så bet hunden hans min hund og glefset stygt. Jeg ble ikke sint og sa ingen ting, mente nesten at hun fortjente det siden hun var så vrang! Jeg sa bare at hunder vel ordner opp seg i mellom og hun var tross alt ikke i bånd og hun kan ha prøvd å snust i rumpa eller noe. Ikke vet jeg. Hun løp hvertfall hjem igjen! Jeg ringte dyrlegen fordi jeg lurte på om hun kunne bli syk selvom hun ikke ga tegn til å være preget av hendelsen. Så sa veterinæren at det kunne bli infeksjon og at jeg måtte barbere henne og rense såret godt. Det gjorde jeg. Og mens tiden går begynner jeg å tenke........ ........Burde ikke denne mannen sagt unnskyld? Eller noe sånt? Hvis hunden min hadde bitt en annen hund, uansett.. Så ville jeg blitt utrooooooolig fortvilet og jeg ville antakeligvis tilbudt meg å betale for en evt veterinær-regning etc etc...... Jeg vet mennesker er ulike. Men siden denne mannen ikke sa noe og ikke virket spesielt overrasket, så regner jeg bittelitt med at dette har skjedd før.. Og det gjør meg liiiiiiiivredd at det er hunder i mitt nabolag som BITER!! Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793
Fandenivoldsk Skrevet 16. februar 2013 #2 Skrevet 16. februar 2013 var mannens hun også løs? Hvis ikke, syns ikke jeg han har noe skyld i det som skjedde. Hunder biter hverandre noen ganger. Det betyr ikke at de er monstre. Gamlebikkja mi fikk seg en gang et glefs da han stakk av, men siden den andre hunden var i bånd falt det meg ikke inn at eierne dens skulle beklage eller betale noe som helst. Og det var viktig å nevne at det var "kamphund", eller? 11
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #3 Skrevet 16. februar 2013 Hei, jeg glemte å si noe vesentlig! Hunden hans var i bånd. Han sa ikke noe spesielt når det skjedde, men jeg sa noe sånt som at "hun var jo ikke i bånd, og sånt skjer"... Ja, det er viktig å si det er en kamphund fordi de er tross alt avlet opp til slikt bruk. Derfor mener jeg at folk som skaffer disse hundene må fokusere minst DOBBELT så mye på å redusere et evt sinne eller angrep. Men ja, hunden hans var i bånd og det var som sagt ikke min. Men det var ikke noe dårlig stemning mellom de og bare plutselig sa det pang..... Så jeg klager vel egentlig ikke. Vet ikke en gang hva jeg vil med dette......... Kanskje høre om andre hunder som har blitt bitt og at det er en vanlig sak og ikke noe å bli hysterisk for? Jeg er ikke hysterisk... Jeg bare tenkte litt etterpå at det var en rar reaksjon på mannen som liksom ikke sa noe mer enn at jeg måtte reise til veterinæren med henne....... Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793
Sugerøret Skrevet 16. februar 2013 #4 Skrevet 16. februar 2013 Din var løs og sikkert stressa max ut. Din feil egentlig. Du er kanskje ikke klar over det,men det finnes ikke en rase som heter kamphund!! Slike betegnelser skaper bare tull og uro. At du på toppen av det hele,skal fortelle folk med "kamphund som ikke eksisterer" hvordan de skal trene sin hund,når du ikke en gang har kustus på din.Det synes jeg er litt komisk. Samt, Ingen hunder fortjener å bli bitt fordi eier tror den er litt vrang!! Kutt ut kjeftinga, og tren innkalling med langline. Du er anvarlig for ditt hundehold. Din var løs,den andre i bånd.Da kan slikt skje. 7
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #5 Skrevet 16. februar 2013 Så lenge hans hund var i bånd var dette helt og holdent din skyld og den eneste som skal be om unnskyldningen her er deg. Frekkheten har visst tydeligvis ingen grenser hos enkelte. Anonym poster: a7c98f5247f5aa040ae313a727ca7671 9
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #6 Skrevet 16. februar 2013 Og når en hund plutselig glefser etter en annen hund er det fordi den andre hunden har sendt ut et signal som den første hunden reagerer på. At du ikke ser det betyr ikke at det ikke er der. Anonym poster: a7c98f5247f5aa040ae313a727ca7671 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #7 Skrevet 16. februar 2013 Er enig med de andre. Er din skyld. Anonym poster: cfbc23d7baedf9d823a78bcb1bd16c5a 4
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #8 Skrevet 16. februar 2013 Hei, jeg er egentlig enig med dere selv og det at min hund var stressa fordi jeg løp etter henne og at hun har gitt signal stemmer nok! Var jo det jeg sa til han også. At hunder ordner opp seg i mellom. Og at jeg skal belære andre om hundehold er selvfølgelig helt feil når jeg ikke greier å temme min egen (bare at det å bite er ganske mye mer alvorlig). Men jeg legger meg flat, nok en gang! OG nå har jeg fått svarene jeg trenger. Trenger ikke flere lekser nå fordi jeg skammer meg litt.. Jo, det kalles kamphund, selskapshund, gjeterhund, sledehunder osv... Det vet alle, det står kanskje ikke i "NORGES LOVER", men det er fellesbegrep vi alle bruker for noen raser som går inn under en kategori.... bortsett fra de (fjeg vet om) som faktisk har en kamphund da, for de kaller jo hunden sin for selskapshund eller familiehund... Men det er ingen rase det heller Alaska husky er en polhund eller en sledehund, det er det den er avla opp til, det er den ikke alene om. Derfor passer ikke en husky til å bo i en hybelleilighet midt i byen der eier er på jobb 8 t om dagen... Trenger vi diskutere det der egentlig? Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793
Sugerøret Skrevet 16. februar 2013 #9 Skrevet 16. februar 2013 Hei, jeg er egentlig enig med dere selv og det at min hund var stressa fordi jeg løp etter henne og at hun har gitt signal stemmer nok! Var jo det jeg sa til han også. At hunder ordner opp seg i mellom. Og at jeg skal belære andre om hundehold er selvfølgelig helt feil når jeg ikke greier å temme min egen (bare at det å bite er ganske mye mer alvorlig). Men jeg legger meg flat, nok en gang! OG nå har jeg fått svarene jeg trenger. Trenger ikke flere lekser nå fordi jeg skammer meg litt.. Jo, det kalles kamphund, selskapshund, gjeterhund, sledehunder osv... Det vet alle, det står kanskje ikke i "NORGES LOVER", men det er fellesbegrep vi alle bruker for noen raser som går inn under en kategori.... bortsett fra de (fjeg vet om) som faktisk har en kamphund da, for de kaller jo hunden sin for selskapshund eller familiehund... Men det er ingen rase det heller Alaska husky er en polhund eller en sledehund, det er det den er avla opp til, det er den ikke alene om. Derfor passer ikke en husky til å bo i en hybelleilighet midt i byen der eier er på jobb 8 t om dagen... Trenger vi diskutere det der egentlig? Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793 Ok,du får da linke til rasen "kamphund".. For den finner jeg fanken meg ikke på NKK.. 6
Cho Kon It Skrevet 16. februar 2013 #10 Skrevet 16. februar 2013 (endret) TS; "kamphund" er et ord brukt av media og politi. En "kamphund" er en hund som har blitt brukt i kamp, noe veldig, veldig få bruks-/familiehunder (også disse "kamphundene" du treffer på gata) i Norge har blitt brukt til. Om enn noen. En Chihuahua kan gå under betegnelsen "kamphund" om den har blitt brukt i kamp. Naboen min sin Amstaff kan ikke det, for den har tilbragt hele livet sitt på sofaen og i skogen med eieren. Så slutt med å bruke det ordet. Det er omtrent som å kalle alle svensker for dumme basert på et par oppbrukte svenskevitser. Og forresten; de hundene du tror har blitt avlet opp til bruk i kamp, har ikke det. Jeg vil gjerne at du viser meg dokumentasjon på en hunderase som er konstruert for å kjempe i menneskeskapte kamper. Din hund er skyldig her, den var løs og den andre stod fast i et bånd. Når din da strener bort og skal hilse, har ikke den andre hunden noe annet valg enn å glefse for å be din flytte seg. Den kan jo ikke flytte seg selv, for den er i bånd. Endret 16. februar 2013 av Cho Kon It 6
Titti72 Skrevet 16. februar 2013 #11 Skrevet 16. februar 2013 Min hund fikk juling av en kamphund i formiddag. Han fløy på min tispe og rundjulte henne. Eieren hans gadd ikke gå i mellom, og mente at "hunder ordner opp seg imellom, og konkurrerer om rang". Same shit med at jeg har tispe og INGEN hanhund!!!! Det MÅ ha vært en kamphund, siden han fløy på uten å nøle, og eieren har sikkert trent han opp til dette!!! Kamphunden lignet misstenkelig på en kongepuddel, pga klippen, MEN pga slossferdighetene og eiers rufsete utseende, så var det nok en KAMPHUND!! *nikker og nikker* 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #12 Skrevet 16. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Kamphunder Rasene vi har er menneskeskapt og hunder er avlet opp til sine formål. Det vet de fleste. En border collie blir brukt til gjeting og en gordon setter blir brukt til jakt, en labrador blir brukt til førerhund. Men man kan jo bruke en polhund til veskehund og en chiuavva til gjeterhund eller en kamphund til blindehund.................... Jeg har aldri sagt at kamphund er en egen rase. Men det fins om ikke nedskrevne overkategorier, så er det iallefall GODT BRUKT I DET MUNTLIGE SPRÅK. Men i 2013 får folk seg hunder basert på utsendet og det image de ønsker å skape seg. "Jeg har fuglehund, jeg er sporty", "jeg har kamphund, jeg er tøff", "jeg har husky, jeg er ekstremsport". Nei da, jeg er ikke så dømmende til vanlig, men jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ofte reagerer på mine medmenneskers valg av hunderase. Men hallo, sporer vi ikke litt av her? Til info så hadde den hunden bitt selv om min hund var i bånd, fordi jeg bruker å hilse på andre hunde-eiere og slå av en prat før jeg spør om de skal hilse. Jeg regner altså med at den ville bitt da også. Og jeg ville ikke blitt sint da heller, det har jeg ingen rett til. Men om hans hund derimot ville gått løs og bitt min hund i bånd: da håper jeg at jeg hadde fått en unnskyldning.................. Hilsen TS Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793
Sugerøret Skrevet 16. februar 2013 #13 Skrevet 16. februar 2013 Så lite kunnskap du viser her med hva du skriver og påstår,tviler jeg veldig på at du vet at den andre hunden ville bitt uansett Kamphund finnes ikke, Det er ikke en egen rase. Linke til wiki betyr like mye som jeg linker til dopapir. 5
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #14 Skrevet 16. februar 2013 Så kom diskusjonen om "kamphund eller ikke kamphund". Godt du skjønte at det var din feil, TS (etterhvert) ! Husk at det er greit å ha innkalling på bikkja si selvom man ikke pleier å ha den løs, nå kan du kose deg med å trene innkalling i langline. Anonym poster: e0fe11a3310ec748e460a61e59691d2e 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #15 Skrevet 16. februar 2013 Hva slags hund har dere som er så opptatt av dette med kamphund/ikke kamphund? OK, hvis det ikke fins så er det vel heller ingenting å forsvare? #14: Takk for at du er hakket mildere, det var jo ikke meningen å starte en krangel her inne. Jeg skal trene mer på innkalling og jeg jobber med saken, men hun er 6 mnd og ting skjærer seg iblant. Nå løp hun rett og slett ut døren og opp veien når jeg åpnet døren fordi jeg fikk besøk. Hun kan gå fint vedsiden av foten min og kommer når jeg roper på henne. Men nå stakk hun rett og slett av og selvom hun hører hva jeg sier så vil hun ikke forstå hva jeg mener. Men som sagt, jeg jobber med saken. Og jeg skal bli bedre! Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793
Gjest Skrevet 16. februar 2013 #16 Skrevet 16. februar 2013 (endret) Jeg har en finsk lapphund. En hengiven liten sak, men han liker ikke barn, syntes ikke noe om de, ikke er han så på hilsinga heller når det gjelder folk heller. Og andre hunder legger han seg i selen for å ta og er aggresiv. Men han er en spisshund og ikke farlig i det heletatt, for det sier regelen om kamphunder/ikke kamphunder. Venninen min har to staffer. Søte små sofa griser som elsker barn, elsker voksne enda mer og er glade 24/7. De overfaller alle hunder de møter fordi de er sååååå glade for å hilse på de. Men de er vist farlige, for ifølge wikipedia artikkelen er det kamphunder.... Skjønner du litt av greia der? Med mindre denne hunden har gått i kamp er den lite kamphund, veldig få av de hundene vi har i dag er etterkommere av kamphunder. Faktisk så er puddler og schæfere ganske høyt oppe på listen over hunder som kan trenes opp til å bli kamphunder og angripe på kommando. Er en grunn til at politiet bruker nettopp disse hundene og ikke "kamphunder"! Og uansett så er det godt du oppdaget i ettertid at det var din feil. Små hunder har dessverre en vane for å være litt frampå, være litt tøffe. Min var selv slik mot større hunder når han var valp, og de store ble ikke ofte særlige blide for det og tok igjen. Noen skrammer her og der, men det er sånn de lærer. Hadde det blitt full sloskamp hadde vi såklart brutt det opp! Jeg har tilogmed hatt bitt og sår i munnen på hunden pga litt knuffing med andre hannhunder. Men selv bitt har blitt pent behandlet med å klippe rundt, vaske godt og ha på bandasje om han bryr seg for mye om det! Man kan være uheldig å få infeksjon, men jeg har hittil ikke opplevd det på min. Endret 16. februar 2013 av Gjest
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #17 Skrevet 16. februar 2013 Ja, det er viktig å si det er en kamphund fordi de er tross alt avlet opp til slikt bruk. Derfor mener jeg at folk som skaffer disse hundene må fokusere minst DOBBELT så mye på å redusere et evt sinne eller angrep. Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793 Ja, og får oss som øver på å oppføre seg pent rundt ukjente hunder er det forbanna frustrerende når sånne som deg og hunden din ikke bare ødelegger treninga, men også gjør at vi tar 10 skritt tilbake med tanke på den progresjonen vi har gjort! Anonym poster: 21abf066e5edaf581a47aeb604946f97 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #18 Skrevet 16. februar 2013 Hei, jeg er egentlig enig med dere selv og det at min hund var stressa fordi jeg løp etter henne og at hun har gitt signal stemmer nok! Var jo det jeg sa til han også. At hunder ordner opp seg i mellom. Og at jeg skal belære andre om hundehold er selvfølgelig helt feil når jeg ikke greier å temme min egen (bare at det å bite er ganske mye mer alvorlig). Men jeg legger meg flat, nok en gang! OG nå har jeg fått svarene jeg trenger. Trenger ikke flere lekser nå fordi jeg skammer meg litt.. Jo, det kalles kamphund, selskapshund, gjeterhund, sledehunder osv... Det vet alle, det står kanskje ikke i "NORGES LOVER", men det er fellesbegrep vi alle bruker for noen raser som går inn under en kategori.... bortsett fra de (fjeg vet om) som faktisk har en kamphund da, for de kaller jo hunden sin for selskapshund eller familiehund... Men det er ingen rase det heller Alaska husky er en polhund eller en sledehund, det er det den er avla opp til, det er den ikke alene om. Derfor passer ikke en husky til å bo i en hybelleilighet midt i byen der eier er på jobb 8 t om dagen... Trenger vi diskutere det der egentlig? Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793 Kamphund er ikke en kategori sånn som selskapshunder og gjeterhunder er! Hva har du røyka? Kamphund er er betegnelse som kan sammenlignes med veskehund. Nå får du gi deg! Anonym poster: 21abf066e5edaf581a47aeb604946f97 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #19 Skrevet 16. februar 2013 Ok, greit. Greit at det ikke heter kamphund. Jeg skal prøve å ikke bruke det uttrykket, jeg skal bytte det ut med muskuløse hunder med kort pels og stort kjeveparti. Men kan jeg spørre dere som poengterer dette sånn om noe? Hva slags raser ser dere for dere når jeg sier kamphund? Tenker dere mastiff, bull, amstaff, rotweiler osv? For hvis dere gjør det, da brukte jeg ordet riktig. Jeg visste ikke hva slags rase jeg møtte på, men det var en muskuløs kompakt hund med kort pels og stort kjeveparti. Case Closed. Jeg trenger ikke mer kritikk nå. Jeg føler jo nesten at jeg har gjort noe ulovlig her. Skjønner at jeg må begynne å binde bikkja mi inne før jeg åpner døra i tilfelle hun stikker av og blir bitt av en hund, enten det er en muskuløs hund med kort pels og stort kjeveparti eller en liten pom. Jeg skammer meg som fremprovoserer vold i nabolaget. Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793 3
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #20 Skrevet 16. februar 2013 http://no.wikipedia.org/wiki/Kamphunder Rasene vi har er menneskeskapt og hunder er avlet opp til sine formål. Det vet de fleste. En border collie blir brukt til gjeting og en gordon setter blir brukt til jakt, en labrador blir brukt til førerhund. Men man kan jo bruke en polhund til veskehund og en chiuavva til gjeterhund eller en kamphund til blindehund.................... Jeg har aldri sagt at kamphund er en egen rase. Men det fins om ikke nedskrevne overkategorier, så er det iallefall GODT BRUKT I DET MUNTLIGE SPRÅK. Men i 2013 får folk seg hunder basert på utsendet og det image de ønsker å skape seg. "Jeg har fuglehund, jeg er sporty", "jeg har kamphund, jeg er tøff", "jeg har husky, jeg er ekstremsport". Nei da, jeg er ikke så dømmende til vanlig, men jeg skal ærlig talt innrømme at jeg ofte reagerer på mine medmenneskers valg av hunderase. Men hallo, sporer vi ikke litt av her? Til info så hadde den hunden bitt selv om min hund var i bånd, fordi jeg bruker å hilse på andre hunde-eiere og slå av en prat før jeg spør om de skal hilse. Jeg regner altså med at den ville bitt da også. Og jeg ville ikke blitt sint da heller, det har jeg ingen rett til. Men om hans hund derimot ville gått løs og bitt min hund i bånd: da håper jeg at jeg hadde fått en unnskyldning.................. Hilsen TS Anonym poster: 9774eb4ec59b9e01a23a55245a96c793 Hva slags rase har du da, TS? Og hva bruker du den til? Begynner å mistenke at du bare trollet for å provosere... Om ikke så virker du som et nek av en hundeeier! Lar hunden hilse før du har spurt om lov?? Så utrolig frekt, og egoistisk! Og en Labrador er lagd for å være førerhund? ...og en chiuavva...hva i alle dager er det? Og hva er en polhund? En st.bernardshund? Anonym poster: 21abf066e5edaf581a47aeb604946f97 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå