AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #1 Del Skrevet 16. februar 2013 Mulig dette er et kontroversielt spørsmål, men det har vært ulike tråder på kg med spørsmål om den enkeltes matbudsjett. Det er svært store sprik i summene. Det kjennes naturlig å tenke at familier med høy vekt har et større matbudsjett enn slankere familie. Jeg skjønner jo selvfølgelig at flere aspekter spiller inn, men undrer meg likevel. Vi er 2 i husstanden og bruker rett over 3000 pr. Mnd. Dette er inkludert hygieneartikler som kjøpes i matvarebutikk. Vi er slanke mennesker. Så da slenger jeg ut spørsmålet... Er det sammenheng? Anonym poster: 339bc6704c82b2fda2f693f4dd54771c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 16. februar 2013 #2 Del Skrevet 16. februar 2013 Jo høyere budsjett dess lavere vekt vil jeg nesten tro. Sunn mat er ofte dyrt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #3 Del Skrevet 16. februar 2013 Ja, men motsatt av det du tenker. De med dårlig råd er som regel de som er overvektige. Anonym poster: f73ab5a24da84ed28fe400bd1b00950b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #4 Del Skrevet 16. februar 2013 Ta. Her. Interessante innspill. Mengder mat og snop er jo også dyrt da.... Anonym poster: 339bc6704c82b2fda2f693f4dd54771c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vilma2000 Skrevet 16. februar 2013 #5 Del Skrevet 16. februar 2013 Vi bruker mye penger på mat, men det er fordi vi spiser veldig sunt, lager alt fra bunnen og går i mye smoothie med supermat og hjemmelagd granola osv osvv. Vi trener mye og er slanke begge to. Sammenhengen med matbudsjett og vekt er nok i de fleste tilfeller at overvektige mennesker bruker lite penger fordi pasta, ris og posemat er billig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #6 Del Skrevet 16. februar 2013 Ta. Her. Interessante innspill. Mengder mat og snop er jo også dyrt da.... Anonym poster: 339bc6704c82b2fda2f693f4dd54771c Ikke alle av dem spiser snop, de spiser mye drittmat som regnes som billig. Så en dokumentar på tv en gang om et av stedene i verden der bortimot alle var overvektige og fattige, det som gikk igjen var ingen utdannelse og lite kunnskap om mat. Mye olje, mel osv. Fritert mat. Man kan tenke seg at mennesker med høyere utdanning har høyere inntekt, og dermed høyere matbudsjett til å gå gærn med supermat og alt det der. Anonym poster: f73ab5a24da84ed28fe400bd1b00950b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 16. februar 2013 #7 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Disse argumentene står i kontrast til argumenter om at sunn mat er billigere enn usunn. En tråd som var her for en stund siden. Da mente de fleste at det var billigere med sunn mat fordi dem mettet mer... Skal se om jeg finner den Endret 16. februar 2013 av lulle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 16. februar 2013 #8 Del Skrevet 16. februar 2013 (endret) Feil Endret 16. februar 2013 av lulle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #9 Del Skrevet 16. februar 2013 Vår firemannsfamilie bruker mye penger på mat, og vi inneholder to tynne, en slank og en slank-med-litt-ølmage (aldersbetinget!). Vi er alle glad i å prøve nye ting og smake på ting, og når man ofte kjøper ting som Haukelichèvre, manchego, fersk grapefruktjuice og fenalår i Norge blir det fort dyrt. Anonym poster: 65db6e815274fd860a6673ab4abb5efe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 16. februar 2013 #10 Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg er overvektig, min mann er tynn Vi bruker ca 2000:- på mat pr mnd (inkl hygieneartikler). Jeg lager mat fra bunnen, vi spiser sunt og variert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Surriball Skrevet 16. februar 2013 #11 Del Skrevet 16. februar 2013 Både jeg og samboeren min er slanke, og vi bruker 4000 kr på dagligvarer. Vi er studenter, og spiser sunt. Og kan folk slutte og gnåle om at ris/pasta av er så forferdelig usunt? Det er MENGDENE det kommer an på, og ja, mennesket trenger faktisk litt karbohydrater også. Man blir ikke automatisk feit hvis man har ris og pasta som tilbehør! 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 16. februar 2013 #12 Del Skrevet 16. februar 2013 Og kan folk slutte og gnåle om at ris/pasta av er så forferdelig usunt? Det er MENGDENE det kommer an på, og ja, mennesket trenger faktisk litt karbohydrater også. Man blir ikke automatisk feit hvis man har ris og pasta som tilbehør! Fordi de fleste automatisk tror at man fråtser og overspiser dersom man er overvektig og sier at man spiser noe som blir ansett som usunt. Jeg fikk høre at det ikke var rart at jeg var tjukk siden jeg spiste hamburger en gang i uka. Når man forklarer at det er hjemmelaget og sunn burger, og at porsjonen er ganske liten, ja da lukker de ørene og nekter å høre. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fossefall Skrevet 16. februar 2013 #13 Del Skrevet 16. februar 2013 Jo høyere budsjett dess lavere vekt vil jeg nesten tro. Sunn mat er ofte dyrt. Tenker mye det samme som skrue her, at om man har råd til gode sunne råvarer og lager mer fra bunnen, er man som regel slankere / sunnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #14 Del Skrevet 16. februar 2013 Tenker mye det samme som skrue her, at om man har råd til gode sunne råvarer og lager mer fra bunnen, er man som regel slankere / sunnere. Har god råd, bruker mye på mat i mnd, lager alt i fra bunn, men kunne fint vært noen kilo mindre. Så er ikke alltid det går hånd i hånd... Anonym poster: c7caaf7078debf191e5cc728b1f1175c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #15 Del Skrevet 16. februar 2013 Har god råd, bruker mye på mat i mnd, lager alt i fra bunn, men kunne fint vært noen kilo mindre. Så er ikke alltid det går hånd i hånd... Anonym poster: c7caaf7078debf191e5cc728b1f1175c Sant. Tror ikke akkurat det skillet er så veldig eksisterende i Norge som i enkelte andre land. Anonym poster: f73ab5a24da84ed28fe400bd1b00950b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smilo Skrevet 16. februar 2013 #16 Del Skrevet 16. februar 2013 Jeg bruker ca 4000 pr mnd inkl alt som blir handlet i dagligvareforretning og vi er 3 voksne og et barn 50 % av tiden og 1 voksen resten av tiden. Vi spiser godt og variert og koser oss ved behov. Her er alle tynne og har alltid vært det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #17 Del Skrevet 16. februar 2013 Det er nok vanskelig å trekke noe eksakt skille. Sunn mat trenger ikke være dyr, men for å lage sunn og billig mat trengs tid og kunnskap. (Og et minimum av interesse for matlaging). Om man handler de grønnsakene / fruktslagene som er på tilbud den uka, baker sitt eget brød, dropper ferdigretter og posemat (det er billigere å lage rettene fra bunnen), og kutter snop kan man fint ha et sunt, variert og samtidig billig kosthold. Samtidig er det ikke alle som er glad i å lage mat, og kanskje heller ikke har så mye kunnskap. Da havner man fort i ferdigretthylla, noe som blir dyrt i lengden. Så tja. Jeg tror ikke det er noen automatikk i størrelsen på matbudsjettet satt opp mot størrelsen på magemålet. Overvektige KAN leve utelukkende på first price-godis, first price-lasagne og first price-cola og slik ha et lavt matbudsjett, eller de kan leve på nidar-godis, fjorland og solo og ha et noe høyere budsjett. Og slanke KAN leve utelukkende på havregryn, tunfisk på boks, egg og kålrot med lavt budsjett, eller på steinbakt butikkjøpt lavkarbobrød, økologisk kylling og granatepler med noe høyere budsjett... Anonym poster: 1b1e6680363b120805c74c5f458d00b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #18 Del Skrevet 16. februar 2013 Ta. Her. Interessante innspill. Mengder mat og snop er jo også dyrt da.... Anonym poster: 339bc6704c82b2fda2f693f4dd54771c Trenger ikke å spise smågodt til 15 kr hektoen for å bli overvektig. Mye av billigmaten har svært høyt kalorinivå. Frossenpizza, boller, spaghetti, nutella, pølser, brød/rundtstykker. Du bikker lett over 2000 kalorier selv om mengden mat du spiser er liten med et sånt kosthold. Kvinner trenger rundt 1500-1800 kalorier, så kiloene sniker seg fort på. Anonym poster: a52f84475ce3e2285bb8f505cdbcddf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #19 Del Skrevet 16. februar 2013 Overvektige KAN leve utelukkende på first price-godis, first price-lasagne og first price-cola og slik ha et lavt matbudsjett, eller de kan leve på nidar-godis, fjorland og solo og ha et noe høyere budsjett. Og slanke KAN leve utelukkende på havregryn, tunfisk på boks, egg og kålrot med lavt budsjett, eller på steinbakt butikkjøpt lavkarbobrød, økologisk kylling og granatepler med noe høyere budsjett... Anonym poster: 1b1e6680363b120805c74c5f458d00b7 Nå høres det ut som om du konkluderer med at alle overvektige drikker brus og spiser snop, mens alle slanke ikke gjør det. Det stemmer ihvertfall ikke. Anonym poster: f73ab5a24da84ed28fe400bd1b00950b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #20 Del Skrevet 16. februar 2013 Som tidligere ekstrahjelp i dagligvarebutikk kan jeg hverfall skrive under på at handlekurven til overvektige familier og slanke familier er svært forskjellige. Overvektige familier; - mye (både billig og dyr) ferdigmat; pizza, pølser, fjordland, pasteretter +++ - lyst brød; loff, kneip - frokostblandig med høyt sukker innhold - mye kjeks og kaker - is, chips og godteri i hver handlekurv. - lite (en agurk + 5 epler) evt, ikke noe frukt og grønnsaker. - mye ost, sytetøy og posteier - fete kjøtt og meierprodukter; familiedeig, koteletter, rømme, smøreost ol. - lite variasjon Slanke familier; - Hovedelen av handlevognen er frukt og grønt. - lite evt. ikke noe ferdigmat - is, chips og godteri bare på fredag og lørdag - magre kjøtt og meierprodukter; karbonadeig, cottage cheese ol. - mye variasjon Dette virker veldig stereotypisk, men det er faktisk realiteten. Men så finnes det også en god del som ligger midt mellom de to ytterpunktene. Men det er skremmende hvor mye snop, chips - rett og slett dritt - folk kjøper! Og hvor mange handlevogner som ikke inneholder noe frukt eller grønt! Jeg skulle ønske at tvprogrammet superfat vs superskinny hadde kommet i en norsk famileutgave noa ala "vis meg din handlevogn" der en sunn familie og en usunn familie (ikke nødvendigvis tykk vs tynn) kunne byttet handlevogn og måltider i en uke. Tror det hadde blitt en kjempevekker for mange! Anonym poster: 8095db7b8bc25bc05d42f74e9e67f75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå