AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Vi skal snart ha dåp for vårt andre barn. Jeg tenker mye på hvordan vi skal gjøre dette i forhold til å invitere barn, søskenbarn. Det blir jo på en måte naturlig å invitere hele familier i en dåp, men vi har et lite dilemma. Vårt barns søskenbarn har ADHD, og hun er ekstremt hyper. Hun hyler og skriker, og springer rundt og lager bråk hele tiden. Vi vil helst ikke ha hennen i dåpen, vi vet at hun har ødelagt slike ting før.. Men vi kan jo ikke unngå å invitere bare dette barnet.. Går det an å invitere til dåp, uten å invitere barn? Anonym poster: f4752fe6b74c5a965a712f968b88b4d8
Gjest Magdalene Skrevet 14. februar 2013 #2 Skrevet 14. februar 2013 (endret) Nei, ærlig talt! Det er niesen din det er snakk om. Tenk om det var ditt barn som ble ekskludert fra familien. Endret 14. februar 2013 av Magdalene 19
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 Ja det gjør det Det er jo dåpsbarnet som er i sentrum! Anonym poster: dbe8b4062e4c97acdcddb1d09c7fb9b8 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #4 Skrevet 14. februar 2013 Hvis hun sansynligvis kommer til å ødelegge dåpen så ville jeg invitert uten barn. Anonym poster: 0efa52d485f0e7a5d4360d7618af59ab 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #5 Skrevet 14. februar 2013 Jeg er mor til et slikt barn du beskriver, og jeg hadde blitt fly forbanna hvis min familie hadde oppført seg slik mot meg. Anonym poster: 81fbdbb4fc953498f3171d449de7cb29 18 1
Gjest pysepusen Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 Nei, vet du hva! Man ekskluderer ikke familie bare fordi de ikke "passer inn". Her er vi vant til å tilrettelegge familieselskapene. 10
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #7 Skrevet 14. februar 2013 Går det an å invitere til dåp, uten å invitere barn? Selvsagt, men da regner jeg med at du også har forståelse for at ikke gjestene er sånn voldsomt interessert i den kjedelige, skrikende babyen deres som du tvinger dem til å kjøpe gaver til Ikke for å være frekk, men ser du ikke ironien? Forstår godt at det kan være en prøvelse å forholde seg til ei jente med voldsom adferd, men i en barnedåp tar det seg dårlig ut å ekskludere andres barn. For alt du vet kan dåpsbarnet også bli en prøvelse en vakker dag.... Anonym poster: a88a0e3c4dda8423d80ff3bdaac7e677 9
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #8 Skrevet 14. februar 2013 Gjør foreldrene sitt beste for å ta seg av jenta når hun hyler og bråker da, eller gir de F og lar henne ture frem som hun vil? Anonym poster: d24b5b5097bc502238cfade5bb1817dd 2
Suss81 Skrevet 14. februar 2013 #9 Skrevet 14. februar 2013 Din dåp, til ditt barn. Inviter den du vil! Men synes det burde være enten-eller på om det er barn der. Det er ikke OK å bare la vær å invitere 1. Men skjønner deg godt jeg TS! Denne dagen er for dåpsabarnet og ikke for søskenbarnet 3
Gjest Erja Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Da må du også tåle at bare en av foreldrene kommer. Jeg hadde ihvrrtfall ikke skaffet barnevakt for at vi skulle i barnedåp uten barn. Hvis det var min manns familie så kunne han ha gått mens jeg var hjemme med barna, så kunne han passet barn mens jeg var i dåp i min familie, 1
SmallTalk Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 Jenta har ADHD (noe hun ikke kan noe for) og du velger å "straffe" henne ved ikke å invitere henne i dåpen til fetteren sin? Nei, vet du hva? Det der er direkte kvalmt gjort! Hvordan hadde du følt deg dersom det hadde vært du som hadde blitt ekskludert fra familien av grunner du ikke selv kan noe for? Stakkars jente! Hadde det vært min datter så tror jeg ikke at jeg og samboeren hadde dukket opp heller. Ei heller tror jeg at vi hadde giddet å ha noe kontakt mer, når barnet vårt tydeligvis ikke hadde vært bra nok for deg. 6
ViljaH Skrevet 14. februar 2013 #12 Skrevet 14. februar 2013 Jeg synes ikke det er greit, jeg ville snakket med foreldrene og fått til en forståelse om at hvis hun ble helt vill og høylydt, så ville de ta henne med ut, så dere fikk fokus på dåpshandlingen. Og bedt foreldrene forberede henne godt hva som skal skje og hva som forventes av henne, se om det hjelper noe. 3
Frøken eple Skrevet 14. februar 2013 #13 Skrevet 14. februar 2013 Ærlig talt! Man utelukker vel ikke familie til en FAMILIEtilstelning?! "Barn skal sees men ikke høres?" 1
sara-ellis Skrevet 14. februar 2013 #14 Skrevet 14. februar 2013 Det er din dåp, så du bestemmer selv hvem du inviterer. Mange har barnløs dåp, men selv ville jeg ikke ekskludert noen i familien fra et familieselskap. Det vil alltids finnes vanskelige unger, ADHD eller ikke. Men du kan snakke med foreldrene om håndteringen av henne, i en god tone, selvfølgelig. 1
kaprifolen Skrevet 15. februar 2013 #15 Skrevet 15. februar 2013 Hadde det vært bryllup, hadde jeg støtte barnefrie invitasjoner... Men ikke en niese i en dåp, altså... 2
Spent... Skrevet 15. februar 2013 #16 Skrevet 15. februar 2013 Jeg ville enten ha invitert alle søskenbarna til ditt barn eller ingen. Det å ekskludere en fordi hun har ADHD (selv om jeg forstår din problemstilling) er ikke dette riktig. Da vi hadde dåp inviterte vi uten barn. Ingen som kommenterte dette! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #17 Skrevet 15. februar 2013 Barnedåp uten barn? Ja det kan du jo. Men regn med at en del velger å ikke komme. Hadde ikke skaffet barnevakt selv pga barnedåp. For meg er barnedåp kun noe foreldrene gjør for å få gaver til barnet. Så da hadde jeg latt være å kjøpe gave og komme. I alle familier kan det være slik at et person ikke helt passer inn i A4-formen. Er det slik at du har tenkt å utelukke dette barnet fra alle familiesammenkomster? Alle fremtidige bursdager med mer? For det er jo det du sier, nemlig at ditt barn skal stå i sentrum. Og da gjelder vel det i alle sammenhenger? Blir spennende familiesammenkomster hos dere da... Anonym poster: 2e5427507c07b126a6bcf20f9216ea71 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #18 Skrevet 15. februar 2013 Oi. Jeg visste ikke at dette kom til å få så sterke raksjoner! Jeg skrev jo at vi kommer ikke til å ekskludere bare dette barnet, men å løse det ved å ikke invitere noen barn. Må jo bli enten/eller. Jeg hadde heller aldri fortalt noen grunnen til at ikke barna blir invitert! Men om dette er reaksjonen på å ha en barnefri dåp så får jeg invitere alle barn da. Men som sagt så er det en grunn til at jeg ikke vil ha denne jenta i dåpen. Hun ødela rett og slett dåpen til vår nr 1. Og foreldrene satt tafatte, og prøvde ikke å roe henne ned engang. Anonym poster: f4752fe6b74c5a965a712f968b88b4d8 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #19 Skrevet 15. februar 2013 Jenta har ADHD (noe hun ikke kan noe for) og du velger å "straffe" henne ved ikke å invitere henne i dåpen til fetteren sin? Nei, vet du hva? Det der er direkte kvalmt gjort! Hvordan hadde du følt deg dersom det hadde vært du som hadde blitt ekskludert fra familien av grunner du ikke selv kan noe for? Stakkars jente! Hadde det vært min datter så tror jeg ikke at jeg og samboeren hadde dukket opp heller. Ei heller tror jeg at vi hadde giddet å ha noe kontakt mer, når barnet vårt tydeligvis ikke hadde vært bra nok for deg. Så så lenge noen er syke så er det greit at de ødelegger andres (dåpsbarnets) spesielle dag? Ufattelig egoistisk sagt, for ikke å glemme diskriminerende ovenfor ditt eget barn som "alle" MÅ tolerere fordi h*n er syk. Stakars unge....kan ikke være lett å bli påtvunget å dra på eventer pga foreldrenes trass når de fleste ikke ønsker det der i den ene spesielle anledningen. Må være enklere for ungen å få lov til å være hjemme....Unger er smarte, de skjønner når de ikke er ønsket ett sted.....Kan ikke være gøy å bli snakket om som "ungen som alltid ødelegger andres spesielle dager" Anonym poster: dbe8b4062e4c97acdcddb1d09c7fb9b8 2
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #20 Skrevet 15. februar 2013 Det er helt ok å ikke invitere barn. Hvis dere hadde utelukket bare dette ene barnet hadde det stilt seg annerledes, men ingenting galt med å invitere de voksne uten barn. Anonym poster: 7163ae4fdb1120a89461dc9c95600515 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå