AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #1 Skrevet 14. februar 2013 Ved en feiltagelse har jeg fått et stort pengebeløp inn på en konto jeg bruker nesten ikke, en konto jeg kun bruker som en "buffer" konto. Dette ble innbetalt i november i fjor, jeg la merke til dette i nettbanken i januar 2013. Har ikke gjort noe med dette og nå er det snart 3 måneder fra pengene kom på konto. Regner med at noen etterlyser dette, men ingen har gjort det ennå. Kan godt tenke meg å beholde disse pengene, men det er vel tvilsomt om ikke dette oppdages. Har derfor ikke rørt noe av dette. Noen her som har opplevd noe lignende? Og utfall? Legger til at det er et stort selskap som står bak denne overførselen. Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #3 Skrevet 14. februar 2013 Det kommer til å oppdages. TS her: Regner også med det, men renteinntektene kan jeg vel beholde, det er vel bare rett og rimelig at jeg får noen kroner for oppbevaringen av et så stort beløp. Men tiden får vise hva som skjer. Bare dumt at dette er en "brukskonto" med meget lave renter, men blir ikke å røre kontoen, flytte pengene til høyrente etc...foreta transaksjoner uten om det faste beløpet som går dit hver måned....det vil kunne slå ut negativt for meg. Fordi, egentlig så vet jeg ikke om dette. Logger meg sjelden inn på nettbanken denne kontoen befinner seg i. Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #4 Skrevet 14. februar 2013 Siden det er et stort selskap hadde jeg latet som ingenting og faket at jeg ble overrasket når jeg ble kontaktet. Hadde jeg ikke blitt det hadde jeg latt pengene stå i ti år før jeg tok kontakt med banken, i håp om at jeg fikk beholde noe av det. Men samtidig, dersom du har krav på 10% finnerlønn kan du jo tjene 300 000 på å si fra. Men tror ikke du får finnerlønn for dette.. Anonym poster: bf541f4f3a13b5528fe9655e9319118d
Djungelvrål Skrevet 14. februar 2013 #5 Skrevet 14. februar 2013 Det er tyveri og du kan bli anmeldt og fengslet om du beholder pengene. 6
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #6 Skrevet 14. februar 2013 Det er tyveri og du kan bli anmeldt og fengslet om du beholder pengene. TS her: Å kalle dette for tyveri blir helt feil. Jeg har ikke stjålet noe, men mottatt et beløp til en konto som jeg nesten aldri bruker, logger meg inn der maks. 3 ganger pr. år. Tyveri blir det først om jeg tar pengene og bruker de. Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a 15
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #7 Skrevet 14. februar 2013 Siden det er et stort selskap hadde jeg latet som ingenting og faket at jeg ble overrasket når jeg ble kontaktet. Hadde jeg ikke blitt det hadde jeg latt pengene stå i ti år før jeg tok kontakt med banken, i håp om at jeg fikk beholde noe av det. Men samtidig, dersom du har krav på 10% finnerlønn kan du jo tjene 300 000 på å si fra. Men tror ikke du får finnerlønn for dette.. Anonym poster: bf541f4f3a13b5528fe9655e9319118d TS her, du har rett i at en ikke får "finnerlønn" for slike ting. Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #8 Skrevet 14. februar 2013 og så er det staten da som vil ha sin del som formueskatt, det er jo innrapportert og kommer jo på selvangivelsen tror det beste er å ordne opp i det fortest mulig , og få det store selskapet som tastet inn feil kontonummer til å melde fra til ligningskontoret at det var gjort en feil som det tok tid å oppdage og er det selskapet greie så får du kanskje en liten "finnerlønn" Anonym poster: a5adf5928e91d9a3142e2bb20c9db923 8
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #9 Skrevet 14. februar 2013 og så er det staten da som vil ha sin del som formueskatt, det er jo innrapportert og kommer jo på selvangivelsen tror det beste er å ordne opp i det fortest mulig , og få det store selskapet som tastet inn feil kontonummer til å melde fra til ligningskontoret at det var gjort en feil som det tok tid å oppdage og er det selskapet greie så får du kanskje en liten "finnerlønn" Anonym poster: a5adf5928e91d9a3142e2bb20c9db923 TS her: Vet at dette innrapporteres til myndighetene. Kjøpte bolig til 5,6 mill i fjor og skylder såpass mye at dette beløpet vil ikke utløse formue hos meg. Vil fortsatt stå oppført med 0 i formue. Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a
Kapteinen Skrevet 14. februar 2013 #10 Skrevet 14. februar 2013 Loven er litt uklar mtp. nettbank + menneskelig feil, men før eller siden kommer noen til å kontakte deg og kreve tilbake penge sine. Siden det er en såpass stor sum er det innlysende for alle (deg inkludert) at dette er penger du aldri skulle hatt til å begynne med og du blir nok pent nødt til å betale tilbake (uavhengig om du har brukt opp penge eller ikke.) Du har med andre ord 2 valgmuligheter: 1. Ta kontakt med banken din så fort du kan og forklar situasjonen (kanskje du får en fruktkurv.) 2. Reis på shopping, bruk alle penge på lettomsettelige varer (gull, diamanter osv.) skaff deg ny identitet og/eller reis til et annet land, selg tidligere nevnte varer og nyt millionærtilværelsen. Livet som kriminell Gull Adam høres kanskje litt tungvint ut, men så vidt jeg vet er dette den enkleste måten å sørge for at myndighetene ikke bare kan spore opp pengene dine å fryse kontoen (sveitsiske bankmenn er dessverre ikke like "fleksible" som på film.) 8
QueenOfTheSidewalk Skrevet 14. februar 2013 #11 Skrevet 14. februar 2013 2. Reis på shopping, bruk alle penge på lettomsettelige varer (gull, diamanter osv.) skaff deg ny identitet og/eller reis til et annet land, selg tidligere nevnte varer og nyt millionærtilværelsen. Livet som kriminell Gull Adam høres kanskje litt tungvint ut, men så vidt jeg vet er dette den enkleste måten å sørge for at myndighetene ikke bare kan spore opp pengene dine å fryse kontoen (sveitsiske bankmenn er dessverre ikke like "fleksible" som på film.) Kan du ikke bare sette de på høyrentekonto og vente til du blir kontaktet? 1
OhSerendipity Skrevet 14. februar 2013 #12 Skrevet 14. februar 2013 Free money, you say! :D Men nei, jeg ville ikke turt å gjøre en dritt om jeg var deg. Det er høyst usannsynlig at dette ikke blir oppdaget, og ettersom du har vært innlogget etter at du mottok pengene så kan du ikke akkurat leke uskyldig heller. Ring banken og forklar! 5
melly666 Skrevet 14. februar 2013 #13 Skrevet 14. februar 2013 2. Reis på shopping, bruk alle penge på lettomsettelige varer (gull, diamanter osv.) skaff deg ny identitet og/eller reis til et annet land, selg tidligere nevnte varer og nyt millionærtilværelsen. Livet som kriminell Gull Adam høres kanskje litt tungvint ut, men så vidt jeg vet er dette den enkleste måten å sørge for at myndighetene ikke bare kan spore opp pengene dine å fryse kontoen (sveitsiske bankmenn er dessverre ikke like "fleksible" som på film.) Hvis du må tilbakebetale (og siden det dreier seg om et så stort beløp må du det) må du betale renteinntekter også, ihvertfall siden du later som ingenting.
Kapteinen Skrevet 14. februar 2013 #14 Skrevet 14. februar 2013 (endret) Kan du ikke bare sette de på høyrentekonto og vente til du blir kontaktet? Ingen dum ide, dog det bør nevnes at dersom du begynner å flytte på pengene kan du ikke si "Hva? Jeg trodde det bare var en bug/optisk illusjon!" når de spør hvorfor du ikke har sagt fra. Før du gjør dette bør du med andre ord få klarhet i om du har noe "meldeplikt" eller noe lignende. Edit: Så melly666s svar nå, vi er tilbake til fruktkurv eller Gull Adam. Endret 14. februar 2013 av Kapteinen 2
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #15 Skrevet 14. februar 2013 Åpenbart at TS troller. KG er et mekka for folk som vil trolle. Anonym poster: e9d654b38ff297648c4065a24830ef17 4
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #16 Skrevet 14. februar 2013 TS her: Å kalle dette for tyveri blir helt feil. Jeg har ikke stjålet noe, men mottatt et beløp til en konto som jeg nesten aldri bruker, logger meg inn der maks. 3 ganger pr. år. Tyveri blir det først om jeg tar pengene og bruker de. Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a Det er ikke tyveri slik du og jeg ser på tyveri, men du kan tenkes å bli ansett som grovt uaktsom når du ikke sier fra om noe som dette. Det er ikke helt det samme, men du husker nok rettsakene mot Talleraas og Stangeland i forbindelse med stortingspensjoner. Stangeland ble til slutt frikjent, men Talleraas fikk seks måneders betinget fengsel tross at retten kom til at han ikke hadde handlet med forsett. Der var summen forresten 2.6 millioner. Han hadde fått mer enn han hadde krav på (dog i en annen setting enn dette) og unnlatt å melde fra. Bare vær obs på at det ikke er noe krav at du har spesielt onde hensikter. Det er nok at du er grovt uaktsom. Her er du klar over utbetalingen, banken kan se at du har logget inn, og du risikerer faktisk litt trøbbel om du lar dette gå. Du er også fullt klar over at det ikke er greit å ikke si fra. At du og jeg mener dette ikke er tyveri er vel og bra, men det er lite interessant i strafferettslig sammenheng. Liquorice mener nok også først og fremst å si at dette kan være straffbart, ikke at hun mener du er en tyv. Igjen: Det er selvsagt ikke din feil at slikt skjer, men du bør rydde opp i det likevel. Å unnlate å handle når det er flere millioner som har havnet på avveie er ikke lurt. Anonym poster: f1e107c173d9ffdc596870db9469050a 3
slask Skrevet 14. februar 2013 #17 Skrevet 14. februar 2013 Åpenbart at TS troller. KG er et mekka for folk som vil trolle. Anonym poster: e9d654b38ff297648c4065a24830ef17 Det er vel ikke åpenbart selv om muligheten er der. At tre millioner er en stor sum for de fleste er nok sant, men mange firmaer overfører jo sånt daglig.
Gjest Erja Skrevet 14. februar 2013 #18 Skrevet 14. februar 2013 Dette er noe stort tull. Slike store feiloverføringer blir oppdaget veldig kjapt. At TS virkelig tror at hun eller han får beholde renteinntektene fra transaksjonen beviser jo at vedkommende ikke har helt peiling. 1
Østlandet Skrevet 14. februar 2013 #19 Skrevet 14. februar 2013 Dette er noe stort tull. Slike store feiloverføringer blir oppdaget veldig kjapt. At TS virkelig tror at hun eller han får beholde renteinntektene fra transaksjonen beviser jo at vedkommende ikke har helt peiling. Hvorfor ødelegge forum med slike helt åpenbare trolletråder.
lulle Skrevet 14. februar 2013 #20 Skrevet 14. februar 2013 Jeg tror faktisk ikke det er sånn at disse pengene må tilbakebetales. Har lest noen saker der avsender har betalt penger til feil konto. Da må mottaker kontaktes og gi godkjennelse før pengene trekkes tilbake. Tror faktisk jeg ville krevd finnerlønn for dette jeg, men hadde nok gitt beskjed.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå