Gå til innhold

labradoodle eller mellomdoodle!?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Om boxer, dobermann og bourdeux dogge er de rasene man ser mest på, så er det jo ikke rart at man har dårlig erfaring med sykdomshistorikk, da alle disse sliter bigtime med en drøss med sykdommer.

Dobermann sliter med: Nyresvikt, PHTLV/PHPV Hypothyroidisme, Wobbler syndrom, DKM DCM, Seborrea, Juvenil Dermatitis, Kreft i knoklene, Vestibulært syndrom, allergi, HD og AD.

og boxer: spondolyse, HD, AD, Aortastenose, Kneleddsartrose, allergi, furunkulose med mer.

Og ikke bare er disse to rasene utsatt for mange sykdommer, men rundt halvparten av populasjonen er faktisk syke eller kommer til å bli det. Husker ikke helt eksakt, men enten så er det 40% av boxerne som utvikler spondolyse, eller så er det 40% av boxerne som ikke utvikler spondolyse. Uansett, så er det stygge tall, og de boxerne jeg har hatt kjennskap til måtte avlives pga. spondolyse.

Men dette blir jo å kjøpe seg en hund som man vet har stor risiko for å bli syk, for så å dra alle raser under samme kam. Det er stor forskjell på hva man kan forvente helsemessig fra en lundehund og en cavalier.

Jeg har hatt rasehunder i snart 20 år, og de hundene har alle levd lange, flotte liv. Alle ble fra 11-14 år, og de døde forholdsvis av alderdom, en døde på operasjonsbordet da den fikk livmorbetennelse.

For øvrig er jo både cocker og puddel rimelig friske raser, samt at de sliter med mye av de samme sykdommene, så jeg ser ikke helt vitsen med å blande dem om det er helse man tenker på. Er jo bare førstegenerasjonen som kan tenkes å være friskere enn foreldrerasene uansett, da ingen recessive sykdommer (med mindre begge foreldredyrene bærer genet, som kan være et eksempel på PRA da begge raser kan være det) vil dobbles.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er derfor jeg går for førstegenerasjons blanding ;)

Blir det å skaffe en av de andre rasene jeg nevnte blir det kun hvis sykdommene de er disponibel for omtrent blir utslettet. Når det gjelder kromfohrländer er disse, foreløpig, uten en hel masse sykdommer, men det er en rase som er vanskelig å oppdrive i Norge.

Endret av Sobril
Skrevet

Men da forstår jeg valget ditt bedre. :)

Har ingen kjennskap til kromfohrländer, men min erfaring er i alle fall at jo mindre utbredt rasen er, jo mindre risiko for å få en syk hund. De verste rasene er ofte de som har en stor populasjon og har vært veldig populære en gang i tiden.

Skrevet (endret)

Men da forstår jeg valget ditt bedre. :)

Har ingen kjennskap til kromfohrländer, men min erfaring er i alle fall at jo mindre utbredt rasen er, jo mindre risiko for å få en syk hund. De verste rasene er ofte de som har en stor populasjon og har vært veldig populære en gang i tiden.

Har bare sett bilder og lest om dem. Virker som en hund som hadde vært midt i blinken for meg. Samt at jeg liker "rufsete" hunder.

Var i kontakt med et par oppdrettere i Sverige, men det er visst lange ventelister.

http://www.kromfohrlanderklubben.se/

Endret av Sobril

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...