Gjest Belle Gunnes Skrevet 13. februar 2013 #21 Skrevet 13. februar 2013 Valpefabrikk, som blåser solskinn opp der sola aldri skinner Drøbak Hundehotell reklamerer alt de kan for å selge unna, og så klart kommer de med masse positivt vås da. Man får ikke mindre jaktinstinkter ved å blande to forskjellige apporterende hunderaser. Tvert imot. Har møtt noen doodles og de har alle vært ekstremt vanskelig å lære å være alene hjemme. Ant pga feil stimuli for deres aktivitetsnivå. Det finnes mange perfekte hunderaser, bare du er klar for å ta den jobben med de, som den krever. Det finnes ingen negative sider på en hunderase (untatt sykdommer - men de har jo vi mennesker påført dem) men det finnes mange gode egenskaper, som gjør at vi vil ha de. Om man ikke vil ha hund med f.eks jaktinstinkt eller gjeterinstinkt, så ønsker man seg rett og slett ikke en hund. 4
Gjest alven Skrevet 13. februar 2013 #22 Skrevet 13. februar 2013 Jeg lurer på hva som er galt med å kjøpe blandinghund?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #23 Skrevet 13. februar 2013 Jeg lurer på hva som er galt med å kjøpe blandinghund? I utgangspunktet ingenting, men man skal ikke etterspørre det. 3
Gjest Skrevet 13. februar 2013 #24 Skrevet 13. februar 2013 Nå må man huske at i denne blandingen har man puddel, som er en meget aktiv hund, blandet da med andre aktive hunder så vl man få en hund som har et ganske høyt energinivå og som trenger mye hjernetrim. Faktisk så har jeg bare dårlige erfaringer med doodler som familiehunder ettersom de er langt mer krevende enn hva en familie med jobb, lekser, skole, fritidaktiviteter o.l. greier!
Portvinpiken Skrevet 13. februar 2013 #25 Skrevet 13. februar 2013 Hva er nå en mellomdoodle? Den var litt ny for meg. Jeg har hatt flere konsultasjoner med labradoodler - og flere andre hundetrenere sier det samme; nemlig at det er mye "rart" når det gjelder gemyttet. Det virker på langt nær stødig, og dette kan godt være siden mange av disse kommer fra det særdeles useriøse "fabrikkliknende" Drøbak Hundehotell. Jeg har selv hatt omplasseringshund derfra og kjenner til stedet og de som driver dette - og vil anbefale på det sterkeste å holde seg laaaaangt unna. 2
Gjest Pheel Skrevet 13. februar 2013 #26 Skrevet 13. februar 2013 Det er ingenting som heter "doodle", "Labradoodle" ei heller, dette er ord som er funnet opp av "oppdrettere" for å få solgt de såkalt designerhundene sine. Som er rene bastardhunder/blandingshunder. Gå heller for en hunderase fra en oppdretter som driver seriøst, som har satt ordentlig inn i rasen sin og sykdommer som ligger til denne, genetikk og som kun avler etter hunder som både har helse, det mentale og er rasetypiske. Dette er fullstendig umulig å gjøre om en driver med blandinger, og en aner dermed ikke hva en ender opp med, og med å kjøpe seg valp fra en oppdretter som ikke kan faget sitt og er veldig nøye med hvilke hunder som går i avl (etter utstilling og ikke minst grundige helsesjekker for det som ligger til rasen), har man jo større sannsynlighet for å gå på en smell. 1
AnonymBruker Skrevet 13. februar 2013 #27 Skrevet 13. februar 2013 Det er ingenting som heter "doodle", "Labradoodle" ei heller, dette er ord som er funnet opp av "oppdrettere" for å få solgt de såkalt designerhundene sine. Som er rene bastardhunder/blandingshunder. Gå heller for en hunderase fra en oppdretter som driver seriøst, som har satt ordentlig inn i rasen sin og sykdommer som ligger til denne, genetikk og som kun avler etter hunder som både har helse, det mentale og er rasetypiske. Dette er fullstendig umulig å gjøre om en driver med blandinger, og en aner dermed ikke hva en ender opp med, og med å kjøpe seg valp fra en oppdretter som ikke kan faget sitt og er veldig nøye med hvilke hunder som går i avl (etter utstilling og ikke minst grundige helsesjekker for det som ligger til rasen), har man jo større sannsynlighet for å gå på en smell. Doodle=Puddel/Poodle Jeg er er enig i det du sier! Anonym poster: 2c9986372f69653ab7a60072dbdd8211
Georgia Skrevet 14. februar 2013 #28 Skrevet 14. februar 2013 Hva er nå en mellomdoodle? Den var litt ny for meg. Blanding mellom labrador, puddel og portogisisk vannhund. Naboen har en, vanvittig jaktinnstinkt og kan aldri være løs og litt "mobbete" oppførsel. Ellers er jeg enig med de andre, de doodlene jeg kjenner er veldig varierende gemyttmessig. Flere er kastrerte fordi de hadde adferdsproblemer.
familien Skrevet 14. februar 2013 Forfatter #29 Skrevet 14. februar 2013 Etter alt som har blitt sagt om Drøbak hundehotell og doodle hundene,er vi nok blitt overbevist om at vi ikke skal ha en slik type! Valget har blitt eliminert og vi har valgt å se på andre RASER! Tror det blir en stor god hund, uansett røyting, og mer fokus på helse og gemytt. I og med at det tydeligvis er langt fler erfarne hundefolk her inne enn det vi er,så vil jeg gjerne spørre om dn ting til. Samboeren min har alltid hatt lyst på Berner sennenhund,jeg derimot kjenner absolutt ikke den rasen og har egentlig sagt nei til en så stor hund! MEN hva kan dere si om BERNER SENNENHUND? 3
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2013 #30 Skrevet 14. februar 2013 Fantastisk hund, men min døde av magedreining tidlig. Er også ofte plaget med hoftedysplasi. Blir fort noen operasjoner/turer med sprøyter/trening og sånt i året........ Stor, vanskelig å sette vekk en kveld hos noen...hvem som helst.... også er det jo det stikk motsatte av at du først ønsket en ikke-røyter;) Det er jo ikke bare en vanlig mengde pels, men en hundsom røyter*2 Men deilig koselig hund med en god aura! Anonym poster: 2c9986372f69653ab7a60072dbdd8211
Skywise Skrevet 14. februar 2013 #31 Skrevet 14. februar 2013 Det er ingenting som heter "doodle", "Labradoodle" ei heller, dette er ord som er funnet opp av "oppdrettere" for å få solgt de såkalt designerhundene sine. Som er rene bastardhunder/blandingshunder. "Labradoodle" ble slett ikke først "laget" som en designerhund, og det var heller ikke oppdretterne av disse blandingene i senere tid som kom på navnet "labradoodle", men Wally Conren. Labradoodle ble til i Australia da en dame fra Hawaii trengte en allergivennlig førerhund. Den australske førerhund organisjonen hadde ingen hunder som passet det kravet, så Wally Conren satte i gang med å blande labradorer fra deres førerhund linjer mot en svenskimportert puddel etter arbeidslinjer. Disse hundene var dessverre for uforutsigbare, spesielt pelsmessig, så prosjektet ble avsluttet. Etter hvert plukket vanlige kjæledyr eiere opp tråden hvor den australske førerhund organisasjonen avsluttet arbeidet, og de jobber i dag mot å få en homogen rase som de kaller for australian labradoodle. De har en egen organisasjon, The Australian Labradoodle Association, og de har faktisk kommet ganske langt i dette arbeidet. Australian labradoodle består også av flere raser enn labrador og puddel, det er også noe cocker spaniel, irsk vannspaniel og curly coated retriever på linjene til disse. Australian labradoodle kan ikke sammenlignes med valpefabrikkene og kjøkkenoppdretterne som bare krysser puddel til retriever hele tiden uten noen seriøs plan.
Gjest Skrevet 14. februar 2013 #32 Skrevet 14. februar 2013 Problemet som har kommet etterhvert er vel det at det i senere tid har kommet ut at de faktisk ikke alltid er allergivennlige! At man tåler valpepelsen på en hund betyr langt ifra at man tåler voksenpelsen!
Gjest Pheel Skrevet 14. februar 2013 #33 Skrevet 14. februar 2013 "Labradoodle" ble slett ikke først "laget" som en designerhund, og det var heller ikke oppdretterne av disse blandingene i senere tid som kom på navnet "labradoodle", men Wally Conren. Labradoodle ble til i Australia da en dame fra Hawaii trengte en allergivennlig førerhund. Den australske førerhund organisjonen hadde ingen hunder som passet det kravet, så Wally Conren satte i gang med å blande labradorer fra deres førerhund linjer mot en svenskimportert puddel etter arbeidslinjer. Disse hundene var dessverre for uforutsigbare, spesielt pelsmessig, så prosjektet ble avsluttet. Etter hvert plukket vanlige kjæledyr eiere opp tråden hvor den australske førerhund organisasjonen avsluttet arbeidet, og de jobber i dag mot å få en homogen rase som de kaller for australian labradoodle. De har en egen organisasjon, The Australian Labradoodle Association, og de har faktisk kommet ganske langt i dette arbeidet. Australian labradoodle består også av flere raser enn labrador og puddel, det er også noe cocker spaniel, irsk vannspaniel og curly coated retriever på linjene til disse. Australian labradoodle kan ikke sammenlignes med valpefabrikkene og kjøkkenoppdretterne som bare krysser puddel til retriever hele tiden uten noen seriøs plan. De som driver å avler disse i Norge har overhodet ikke noe samarbeid med Blindeforbundet uansett, så det faller bort. Han Wally har også gått ut og sagt at han angret på hele prosjektet etter at han så hvordan det ble til. 1
Skywise Skrevet 15. februar 2013 #34 Skrevet 15. februar 2013 Problemet som har kommet etterhvert er vel det at det i senere tid har kommet ut at de faktisk ikke alltid er allergivennlige! At man tåler valpepelsen på en hund betyr langt ifra at man tåler voksenpelsen! Det har lenge vært kjent at ikke alle valper i et labrador x puddel kull trenger å være allergivennlige, da valpene oftest får forskjellig pelstyper. Om man fortsetter å bare blande labrador x puddel mikser så mister man også den allergivennlige pelsen selv om man avler på individer med allergivennlig pels. Dette er grunnen til at alle oppdretterne fortsetter å pare labrador x puddel, eller labradoodle x puddel i stedet for å avle på labradoodlene. De som driver å avler disse i Norge har overhodet ikke noe samarbeid med Blindeforbundet uansett, så det faller bort. Han Wally har også gått ut og sagt at han angret på hele prosjektet etter at han så hvordan det ble til. Skrev jeg det noen steder? Så vidt meg bekjent brukes det verken labrador x puddel blandinger eller australian labradoodle av noen blindeforbund i dag. Australian labradoodle avles som selskapshunder, så tviler på at mange, om noen, har blindehunder på linjene. Grunnen til at han angrer er vel mest fordi konseptet hans blir så missbrukt av pengegriske hundeeiere og at uvitende folk er dumme nok til å betale i dyre dommer for en blanding, enn at han har noe imot blandingen.
Gjest Pheel Skrevet 15. februar 2013 #35 Skrevet 15. februar 2013 Det har lenge vært kjent at ikke alle valper i et labrador x puddel kull trenger å være allergivennlige, da valpene oftest får forskjellig pelstyper. Om man fortsetter å bare blande labrador x puddel mikser så mister man også den allergivennlige pelsen selv om man avler på individer med allergivennlig pels. Dette er grunnen til at alle oppdretterne fortsetter å pare labrador x puddel, eller labradoodle x puddel i stedet for å avle på labradoodlene. Skrev jeg det noen steder? Så vidt meg bekjent brukes det verken labrador x puddel blandinger eller australian labradoodle av noen blindeforbund i dag. Australian labradoodle avles som selskapshunder, så tviler på at mange, om noen, har blindehunder på linjene. Grunnen til at han angrer er vel mest fordi konseptet hans blir så missbrukt av pengegriske hundeeiere og at uvitende folk er dumme nok til å betale i dyre dommer for en blanding, enn at han har noe imot blandingen. Eh, ja, og det var akkurat det som var poenget mitt? At de blir solgt som designerhunder de som driver med dem i dag/i Norge, fordi det er noe å tjene på rett og slett.
Skywise Skrevet 15. februar 2013 #36 Skrevet 15. februar 2013 Eh, og da sier jeg igjen at det er stor forskjell mellom australian labradoodle og labradoodle. Australian labradoodle er en blanding av labrador, puddel, irsk vannspaniel, amerikansk cocker spaniel, engelsk cocker spaniel og curly coated retriever som har en egen organisasjon som jobber seriøst for å få dem registrert som en egen rase. Det som bare kalles labradoodle, som er enten er en førstegenerasjons puddel x labrador blanding eller en labradoodle x puddel blanding, er det man kaller for designerhunder og kommer vanligvis fra folk som ønsker å tjene penger.
Olive Skrevet 15. februar 2013 #37 Skrevet 15. februar 2013 Samboeren min har alltid hatt lyst på Berner sennenhund,jeg derimot kjenner absolutt ikke den rasen og har egentlig sagt nei til en så stor hund! MEN hva kan dere si om BERNER SENNENHUND? Jeg har en Berner, og er helt forelsket i rasen! Alle jeg kjenner er snille og tålmodige med barn. (De skal uansett ikke være alene sammen.) De røyter en del, men det er en liten pris mot en mild og lettlært hund. Min hannhund er ca. 60 kilo, men tar allikevel liten plass ettersom han er så rolig inne. Tispene er noe mindre.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #38 Skrevet 16. februar 2013 En klok mann sa en gang: Ikke ha forventninger til hvordan hunden skal være, ta den heller som det den er. Anonym poster: aebff6c0874377cdeaac5bade256054d
Gjest Gjest Skrevet 20. februar 2013 #39 Skrevet 20. februar 2013 I og med at det tydeligvis er langt fler erfarne hundefolk her inne enn det vi er,så vil jeg gjerne spørre om dn ting til. Samboeren min har alltid hatt lyst på Berner sennenhund,jeg derimot kjenner absolutt ikke den rasen og har egentlig sagt nei til en så stor hund! MEN hva kan dere si om BERNER SENNENHUND? Fantastisk rase, men kortlevd.
Gjest Sobril Skrevet 20. februar 2013 #40 Skrevet 20. februar 2013 (endret) Jeg har hatt flere typer hund. Min erfaring er at det er blandingshundene jeg har hatt minst trøbbel med helsemessig. Pr i dag har jeg to "doodler"; dvs cockerpoo som de kalles- blanding mellom puddel og cocker. Jeg har en som er 50/50 og en annen som er 25% puddel og 75% engelsk cocker. Førstnevnte har fått røytefri pels, da pelsen til puddelen er dominant. Vesla her ser ut som en cocker og har derav pels som røyter også Jeg har vokst opp med cockere og har god kjennskap til rasen, og legger vekt på at hundene har lite sykdom og lever lenge. En "cockerpoo" har forventet levealder på 15 - 20 år. Grunnen til at jeg valgte min "røytefrie" hund i utgangspunktet var at jeg i en lang periode bodde i leid bolig. Grunnen til at vi valgte samme type hund, men mer utvannet, denne gangen er at erfaringen var god med den første. Det er glade, energiske hunder som gjerne slapper av i armkroken men samtidig er med på milelange turer. De er akkurat passe store også, slik at folk ikke setter seg på bakbeina hvis vi har dem med på besøk Av de jeg kjenner og har hørt om som har denne blandingen har jeg kun fått positive tilbakemeldinger. Sjansen for innavl er også ganske lik null Det er mange flotte rasehunder. Jeg har blant annet erfaring med boxer og doberman. Her er det mye sykdom ute og går. Blant annet kreft Kjenner også ei som har hatt to stk Berner Sennen i løpet av kort periode, men begge har blitt syke og den ene er nå død (nyresykdom) Jeg vet ikke hva det er med "doodler" kontra "cockerpoo", men førstnevnte blanding blir ofte mer energiske. Blandingen er kjent siden 50-tallet i USA og er per i dag en av de mest populære "rasene" der borte. Det avles også mye av dem i Sverige, og det er også der jeg har kjøpt begge mine hunder Jeg leste mye om typen før jeg gikk til innkjøp av den første, og de fleste som selger slike hunder passer på at de er øyenlyst og sjekket for de fleste typiske sykdommer for hver individuelle rase (i hvert fall i Sverige hvor jeg har min erfaring med disse). Det er kanskje noen som biter av meg hue fordi jeg fremmer blandingshunder, men jeg snakker bare av egen erfaring mht sykdom og livsløp. Jeg hadde rett og slett ikke tort å skaffe meg en renraset hund da jeg er livredd for sykdommer. Drømmen er riktignok et hus på landet med en doberman og Bordeaux dogge i tillegg til de jeg har. Ja, og en Kromfohrländer En cockerpoo selges stort sett for 7-8 tusen SEK, og jeg akter ikke å betale det dobbelte for en hund som er potensiell bærer av forskjellige sykdommer og som man kanskje beholder i to år (da hadde jeg skaffet meg en hamster). Dette gjelder selvsagt ikke alle, men paranoid som jeg er føler jeg at jeg "safer" litt mer med en blandingshund. Her står det litt om blandingen http://en.m.wikipedia.org/wiki/Cockapoo#section_3 Endret 20. februar 2013 av Sobril
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå