familien Skrevet 13. februar 2013 #1 Skrevet 13. februar 2013 Jeg spurte her tidligere om forslag til en god familiehund, og fikk mange bra svar. Men nå har jeg fattet stor interesse for doodlen. Det virker som den kan passe godt inn i vår familie! men da litt usikker på labradoodle,goldendoodle eller mellomdoodle. Er det noen med erfaring her som vil dele? (Vi er fire, to barn på 4 og 8, bor i enebolig med flotte turmuligheter rett utenfor døren)
Gjest Spiderpig Skrevet 13. februar 2013 #2 Skrevet 13. februar 2013 Det er en blandingshund som kommer i veldig mange forskjellige varianter. Stor forskjell i pels, felles for alle jeg har møtt er at pelsen er VANNSKELIG. Veldig aktiv hund, sett en del understimulerte doodler fordi folk av en eller annen grunn tror at en mix av puddel og labrador blir mindre aktiv enn de. Trenger både mye mosjon og hjernetrim. Veldig populær blanding som har blitt populær alt for fort, så vær nøye på helse. Helse kan være vannskelig å sjekke om du ikke har stamtavle-navnet til mor og far, så du kan sjekke bakover i slekta. Hvorfor en doodle, og ikke en labrador eller golden? 4
familien Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #3 Skrevet 13. februar 2013 Det er en blandingshund som kommer i veldig mange forskjellige varianter. Stor forskjell i pels, felles for alle jeg har møtt er at pelsen er VANNSKELIG. Veldig aktiv hund, sett en del understimulerte doodler fordi folk av en eller annen grunn tror at en mix av puddel og labrador blir mindre aktiv enn de. Trenger både mye mosjon og hjernetrim. Veldig populær blanding som har blitt populær alt for fort, så vær nøye på helse. Helse kan være vannskelig å sjekke om du ikke har stamtavle-navnet til mor og far, så du kan sjekke bakover i slekta. Hvorfor en doodle, og ikke en labrador eller golden? Tenker litt på den typen pga røyting, men har også lest mye positivt i forhold til lynne og at de har avlet bort en del av jakt og vakt innstinkter. På drøbak hundehotell er det jeg har lest om den type hund, syntes den hørtes flott ut. men selvfølgelig viktig og undersøke nøye før man velger å bringe et nytt familiemedlem i hus.
Gjest Spiderpig Skrevet 13. februar 2013 #4 Skrevet 13. februar 2013 Tenker litt på den typen pga røyting, men har også lest mye positivt i forhold til lynne og at de har avlet bort en del av jakt og vakt innstinkter. På drøbak hundehotell er det jeg har lest om den type hund, syntes den hørtes flott ut. men selvfølgelig viktig og undersøke nøye før man velger å bringe et nytt familiemedlem i hus. Drøbak hundehotell må du ikke finne på å kjøpe i fra! Og om de røyter eller ikke vet du ikke. Hvorfor ikke bare kjøpe en puddel? Eller noen andre røytefrie raser? Man aner ikke hva man får med en blandingshund. 6
familien Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #5 Skrevet 13. februar 2013 Har du dårlig erfaring med Drøbak hundehotell?
familien Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #6 Skrevet 13. februar 2013 Drøbak hundehotell må du ikke finne på å kjøpe i fra! Og om de røyter eller ikke vet du ikke. Hvorfor ikke bare kjøpe en puddel? Eller noen andre røytefrie raser? Man aner ikke hva man får med en blandingshund. Har du dårlig erfaring med Drøbak hundehotell?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #7 Skrevet 13. februar 2013 Ingen av dem. Du gir blanke i å gi penger til slikt kjøkkenoppdrett og kjøper deg kongepuddel i stedet. 3
levelivet Skrevet 13. februar 2013 #8 Skrevet 13. februar 2013 (endret) *slettet innlegg* Endret 13. februar 2013 av levelivet
Vulpes Skrevet 13. februar 2013 #9 Skrevet 13. februar 2013 Jeg har også hørt en del negativ omtale av Drøbak Hundehotell fra diverse hundefolk, uten å ha direkte kjennskap til dem selv. Jeg ville kjøpt meg en røytefri rase om det var det som var poenget, f.eks. puddel. Liker du ikke puddelen finnes det mange andre raser som også er røytefrie, du finner de fleste om du Googler 3
Gjest Spiderpig Skrevet 13. februar 2013 #10 Skrevet 13. februar 2013 (endret) Drøbak hundehotell er en valpefabrikk, enkelt og greit. Fåtall av hundene er helsesjekket, de har heller ikke noen oversikt på hjemmesiden over hvor mange tisper egentlig har de har, noe jeg stiller meg ekstremt skeptisk til. De siste mnd har de hatt kull: De har fått valper 12.desember, 01, 07,20 og 28 januar samt at de venter valper 19februar, 18mars, 14april og i mai. Siden slutten av 2012 har de hatt 42 (!!!!!) valper i "hus". Det skjønner alle at ikke er helt riktig. Og dette er KUN det som står åpent for alle og enhver på hjemmesiden, vet at de på et punkt hadde 6 forskjellige kull på en gang. De tar 15.000kr for en BLANDING som bor i en bås og de har faktisk "besøksdager" hvor alle og enhver som har lyst kan komme å klå på alle valpene.. Drøbak hundehotell er vel den mest useriøse "kennelen" jeg vet om. Endret 13. februar 2013 av Spiderpig 10
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #11 Skrevet 13. februar 2013 Hvorfor er det ingen som varsler mattilsynet og politiet?
levelivet Skrevet 13. februar 2013 #12 Skrevet 13. februar 2013 Hvorfor er det ingen som varsler mattilsynet og politiet? Det hjelper nok ikke. Mattilsynet sitter bare å trekker lapper fra en bolle for å bestemme hva slags datostempling de skal sette på produkter som f.eks........egg....? Så lenge noen kjøper, fortsetter de å produsere....
Gjest Spiderpig Skrevet 13. februar 2013 #13 Skrevet 13. februar 2013 Hvorfor er det ingen som varsler mattilsynet og politiet? De har mat og vann, de får turer og de har småjenter på 10år som lufter bikkjene. De har tak over hodet og hundene er ikke vannskjøttet på den måten. Hadde de drevet med raseoppdrett ville de blitt stengt ute av NKK men ettersom at det er blandinger har de ingen regler å følge mtp på rovavl på bikkja, helsesjekking, HD/AD status, øyenlysning osv. 2
Leo Skrevet 13. februar 2013 #14 Skrevet 13. februar 2013 Det de holder på med er uetisk, men, dessverre, ikke ulovlig. 6
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2013 #15 Skrevet 13. februar 2013 Hmm, jeg kjenner jeg blir skikkelig rasende over det her. 1
Leo Skrevet 13. februar 2013 #16 Skrevet 13. februar 2013 Tenker litt på den typen pga røyting, men har også lest mye positivt i forhold til lynne og at de har avlet bort en del av jakt og vakt innstinkter. På drøbak hundehotell er det jeg har lest om den type hund, syntes den hørtes flott ut. men selvfølgelig viktig og undersøke nøye før man velger å bringe et nytt familiemedlem i hus. Du må jo ikke tro alt du leser på internett! Og du vil vel ikke tro på meg hvis jeg sier at man på forhånd kan bestemme hvilke egenskaper ett barn skal arve fra henholdsvis mor og far? Det blir akkurat det samme med hunder! 1
familien Skrevet 13. februar 2013 Forfatter #17 Skrevet 13. februar 2013 Du må jo ikke tro alt du leser på internett! Og du vil vel ikke tro på meg hvis jeg sier at man på forhånd kan bestemme hvilke egenskaper ett barn skal arve fra henholdsvis mor og far? Det blir akkurat det samme med hunder! nei,det er ihvertfall sant! og for hver hunderase man diskuterer med folk er det ALLTID noe negativt og selvfølgelig positivt! hvordan i all verden skal man finne sin "pefekte" type hund, og hvor??
Wolfmoon Skrevet 13. februar 2013 #18 Skrevet 13. februar 2013 nei,det er ihvertfall sant! og for hver hunderase man diskuterer med folk er det ALLTID noe negativt og selvfølgelig positivt! hvordan i all verden skal man finne sin "pefekte" type hund, og hvor?? Når du har bestemt deg, funnet en rase som kan passe, funnet riktig oppdretter med sunne og friske hunder, har fått tildelt valp. Da tror jeg det blir den perfekte hund for deg, uansett, bare husk å blande inn et godt valpekurs, mye trening og sosialisering
Leo Skrevet 13. februar 2013 #19 Skrevet 13. februar 2013 og for hver hunderase man diskuterer med folk er det ALLTID noe negativt og selvfølgelig positivt! hvordan i all verden skal man finne sin "pefekte" type hund, og hvor?? Doodle er ingen rase og følgelig finnes det ikke noe slikt som et rasemiljø som du kan oppsøke f.eks. på utstillinger, konkurranser etc. for å bli bedre kjent med de(n) rasen(e) du synes virker tiltalende. Det finnes heller ingen seriøse oppdrettere uansett hva de selv måtte mene og skrive på sine hjemmesider. 4
Gjest Doh Skrevet 13. februar 2013 #20 Skrevet 13. februar 2013 Bare for å spørre om noe helt annet, hva er en mellomdoodle blanding av bortsett fra puddel? Og, som de andre her skriver: Ikke kjøp blandingshund, men bruk tid på å finne riktig rase, riktig oppdretter og riktig hund. Ikke velg den søteste valpen, men kjøp den oppdretter mener passer deres familie. Hundeholdet kommer til å bli så mye bedre om dere passer på å bruke nok tid på avgjørelsen og setter dere inn i hva det vil si å ha hund først (det siste regner jeg med at dere gjør uansett, men det å finne riktig rase er også en del av dette) 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå