Gå til innhold

Gastroskopi

Fremhevede innlegg

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg tenkte å skrive litt om min erfaring. Var til gastroskopi i går!

Først og fremst, jeg var hos en privatklinikk, som jeg ble henvist til av legen. Ventetiden var under 3 uker, og jeg betalte ca 470 kroner. Jeg hadde en samtale med sykepleier, som forklarte alt som skulle skje, og deretter med legen hvor vi snakket om symptomer.

Jeg syns helt ærlig at bedøvelsen var noe av det verste. Først sprayes det på tunga og generelt fremme i munnen, deretter trekker legen tunga fremover, og sprayer bak i halsen mens man sier Aaa. Sistnevnte syns jeg var ubehagelig, fikk litt brekninger av det.

Så ble jeg lagt i stabilt sideleie sånn ca, på venstre side med ansiktet bøyd ganske ned så spytt kunne renne fritt. Legen og sykepleieren ba meg slappe av så godt jeg kunne, og fokusere kun på å puste, bare puste. Ikke svelg. Svelger man, gjør man det vanskelig for seg selv. Jeg begynte bra, pustet rolig. Etterhvert begynte jeg å svelge. Svalgte (er dette rett bøyning??) en god del, og da blir det ubehagelig. Brakk meg en del, men ingenting kom ut pga faste, så det var ikke så farlig, bare ubehagelig. Klarte å hente meg inn igjen mot slutten, de siste minuttene pustet jeg rolig. Legen var flink til å si at "nå har vi tatt 2 av 4 prøver, dette går raskt, vi er snart ferdige". Følte meg veldig trygg på at jeg klarte dette.

Og det blir MYE slim og gørr altså :ler: Noe av det mest ubehagelige var faktisk at det rant så mye ut av nesa, av alle ting. Fikk ikke puste gjennom nesa. Pleier ikke å gjøre det heller, men mistet liksom muligheten til det. Så ut som et vrak på venstre side av ansiktet når jeg var ferdig :ler: Spyttet bare renner også. Savnet nesten greia de har hos tannlegen!

Så min konklusjon er at ja, det er ubehagelig, men det er fullt overkommelig. Jeg kunne ha gjort det igjen. I dag har jeg ganske vondt i halsen, type halsbetennelse, ellers kjenner jeg ingenting. Regner med å ikke hatt vondt om jeg ikke hadde svelget så mye.

Legen sa også at 9 av 10 ikke kjenner noe når de går inn i tolvfingertarmen, og når de tar biopsier. Noen kjenner et lite knips. Jeg kjente ingenting, bare konsentrerte meg om å puste.

Gastroskopi er ubehagelig, men jeg tror at alle kan klare det! Jeg gruet meg veldig, men det gikk fint :)

• 10 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hm, jeg fikk time til gastroskopi i posten idag, skal inn om 14dager.

Gruet meg fra før, hjalp ikke å lese denne tråden. Dumme meg :rolleyes:

Skrevet

Hm, jeg fikk time til gastroskopi i posten idag, skal inn om 14dager.

Gruet meg fra før, hjalp ikke å lese denne tråden. Dumme meg :rolleyes:

Det går nok så fint så! :) hva er det du skal til gastroskopi for?

Det er ubehagelig, men trøsten er at det går fort over:)

Det jeg synes var verst med gastroskopien var at jeg rapte. Jeg hadde ikke fått info om at det var vanlig å rape, og med en gang de kom ned i magesekken kom det noen forferdelige raper ;)

Skrevet

Det går nok så fint så! :) hva er det du skal til gastroskopi for?

Det er ubehagelig, men trøsten er at det går fort over:)

Det jeg synes var verst med gastroskopien var at jeg rapte. Jeg hadde ikke fått info om at det var vanlig å rape, og med en gang de kom ned i magesekken kom det noen forferdelige raper ;)

Uff, takk for betryggende ord :-D

Jeg skal inn for at jeg er konstant kvalm og uvel, spesielt etter matinntak. Så det blir spennende ..

Haha, ja jeg hører de fyller luft inn også! Fysj :fnise:

Hva var du inn for? :)

Skrevet

Uff, takk for betryggende ord :-D

Jeg skal inn for at jeg er konstant kvalm og uvel, spesielt etter matinntak. Så det blir spennende ..

Haha, ja jeg hører de fyller luft inn også! Fysj :fnise:

Hva var du inn for? :)

Jeg hadde smerter i øvre del av magen der magesekken er, så de sjekket for om jeg hadde magesår.

Som regel er de rett inn med kamera og ser. Av og til tar de noen prøver, men det også pleier å gå raskt:) (hilsen sykepleier som jobber på gastroavdeling)

Skrevet

Jeg tok gastroskopi for litt siden, og gruet meg noe heeeelt forferdelig i forkant! Forklarte til legen og sykepleieren at jeg synes det var skummelt, så jeg fikk beroligende inn i veneflonen. Fikk også bedøvelsesspray i halsen, noe jeg faktisk synes var det verste med hele undersøkelsen. Brakk meg greit av den, men hvor ille er det liksom?

Kan trygt si at det jeg fikk inn i handa hjalp. For å si det sånn, så husker jeg ikke så veldig mye av undersøkelsen. Jeg husker at jeg brakk meg, og vips så var det over. Jeg sovna på benken, så sykepleieren måtte bære meg bort i senga mi .. Haha.

Jeg var innlagt fra før av da jeg tok det også, så fikk sovet av meg rusen på sykehuset. Normalt tror jeg du må ha med deg en som kan hjelpe deg hjem etterpå. :fnise:

Mamma tok gastroskopi uten beroligende eller bedøvelse for en stund siden. Hun synes ikke det var noe ille i det hele tatt. Legen sa visst at å brekke seg var bra, fordi da fikk han slangen lettere ned.

Uansett, så er det en veldig vanlig underøkelse som sikkert høres mye verre ut enn det egentlig er ( men det vet ikke jeg, siden jeg var ganske dopa ned. Spør om beroligende om du er redd :) )

AnonymBruker
Skrevet

Jeg klarte det ikke jeg. Fikk ikke trekt inn luft i det hele tatt og røret stoppet opp fordi jeg brakk meg så kraftig at det buttet i mot.

Anonymous poster hash: 1fe17...605
Skrevet

Jeg hadde smerter i øvre del av magen der magesekken er, så de sjekket for om jeg hadde magesår.

Som regel er de rett inn med kamera og ser. Av og til tar de noen prøver, men det også pleier å gå raskt:) (hilsen sykepleier som jobber på gastroavdeling)

Er det noen prøver de ikke tar idet jeg er der som jeg kanskje burde be de ta? Jeg vil helst bare få tatt alt av prøver som går an neddi der. For det er litt vanskelig å si hva som feiler meg :vetikke:

Eller tar de bare de prøvene som fastlegen har bedt de om, og ferdig med det? :)

Skrevet (endret)

Jeg må mest sannsynlig til en spesialist for gastroskopi, og jeg gruer meg skikkelig. Det vil da være inn svelget for å se på spiserør og magesekk.

Er det noen som har gjort dette før? Får man noe bedøvelse eller noe?

Anonym poster: 99b13276f5a8efb0b80f0a78da5ca865

Jeg fikk en spray i halsen for å minske brekningene. Likevel brakk jeg meg en del, men opplevde det ikke ikke uutholdelig. De pumper gjerne inn en del luft som kan være like ubehagelig som selve røret i halsen (det kommer ukontrollert ut andre veien).

Hadde veldig vondt i halsen dagene etterpå fordi jeg brakk meg med røret i halsen. Gjorde vondt å spise i ca en uke.

Endret av halo
Skrevet

Er det noen prøver de ikke tar idet jeg er der som jeg kanskje burde be de ta? Jeg vil helst bare få tatt alt av prøver som går an neddi der. For det er litt vanskelig å si hva som feiler meg :vetikke:

Eller tar de bare de prøvene som fastlegen har bedt de om, og ferdig med det? :)

De tar prøver i forbindelse med det du utredes for, og så tar de ekstra prøver om det ser det er nødvendig når de er kommet ned:)

• Liker 1
Gjest Chloe87
Skrevet

Jeg har gjort det, hadde den gang angst og gruet meg forferdelig, men det viste seg å ikke være noe å grue seg til. De sprayet en slags bedøvelse i munnen og jeg klarte å svelge med en gang. Innbilte meg at jeg skulle svelge en tabelett/mat/vann. Undersøkelsen gikk fort og jeg konsentrerte meg om å puste, gikk veldig bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...