Gå til innhold

Gastroskopi

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg må mest sannsynlig til en spesialist for gastroskopi, og jeg gruer meg skikkelig. Det vil da være inn svelget for å se på spiserør og magesekk.

Er det noen som har gjort dette før? Får man noe bedøvelse eller noe?

Anonym poster: 99b13276f5a8efb0b80f0a78da5ca865

Videoannonse
Annonse
Gjest badeand1
Skrevet

Legen kan spraye en spray i munnen som gjør at svelget bedøves og man kan få beroligende via veneflon eller tabletter. =)

Skrevet

Jeg har gjort det. Gruet meg fryktelig på forhånd, men så gikk det så fint. Det var ubehagelig men det gikk raskt. De sprayet en spray i svelger samtidig som det var gel på scoopet.

En ting jeg gjerne skulle visst pp forhånd var at de sprayer ned en del luft, og det er da naturlig at luften kan komme opp igjen. Så jeg rapte som bare det. Syntes det var litt flaut:p

Skrevet

Jeg har ikke vært borti gastroskopi, men jeg har flere ganger gjennomgått ventrikkelskylling (mageskylling eller også kalt pumping) der man får en slange ned gjennom halsen og ned i magen. Min erfaring er at det hjelper å forsøke og puste med magen i det slangen føres ned.

For øvrig, lykke til!

Skrevet

Eg har tatt gastroskopi to gongar, var vel ikkje meir enn 13 år siste gongen eg tok det, fekk narkose begge gongane. Har også tatt pH-måling (slange i nasen ned i spiserøret, uten bedøvelse. Ekkelt, men overkommelig) samt trykkmåling, tjukk slange ned via nasen, pyton, sjølv med bedøvelsekrem og spray..

Berre insister på å få bedøvelsespray, slapp godt av, og tenk på noke koselig, så går det kjempefint! :-)

Skrevet

Takk for svar. Det er vel bedre å komme seg igjennom det, enn å ikke vite hva som er gale.

Anonym poster: 99b13276f5a8efb0b80f0a78da5ca865

Skrevet

Jeg har også tatt det. Fikk beroligende og bedøvelsesspray, gikk helt greit. Fokuser på pusten, det er et godt verktøy.

Skrevet (endret)

Jeg skulle ønske jeg fikk beroligende..Spurte om det var mulig å få det men de mente at det ikke var nødvendig. Tror legen angret på det etter all klipingen fra meg.

Jeg strevde noe enormt under denne undersøkelsen, syntes til og med bedøvelsessprayen var forferdelig for jeg følte jeg kveltes da jeg ikke kjente at jeg svelgte.

Men tror også det handlet mye om at de som jobbet der ikke fanget opp hvor nervøs jeg var selv om jeg ga uttrykk for det,så jeg følte meg til tider overkjørt og svært hjelpesløs, og det gjorde ikke saken noe bedre.

Som du ser ut i fra svarene så oppleves det veldig forskjellig :)

Ønsker deg masse lykke til!

Endret av Ratata
Skrevet

Jeg tok det for et par uker siden, var også kjempenervøs på forhånd - helt fryktelig nervøs. Jeg fikk ikke beroligende, og det er jeg glad for - for det gikk SÅ greit!! Litt ubehagelig, men ikke det minste vondt, og mye mindre ubehagelig enn jeg trodde. Dersom du konsentrerer deg om å puste rolig og overfladisk så kjenner du lite eller ingenting til det - jeg konsentrerte meg hele tiden om å puste og dro til mitt "happy place". Jeg gikk ut med en følelse om at dersom jeg måtte inn og gjort det om igjen dagen etter hadde jeg ikke gruet meg i det hele tatt!! Dette går fint!!

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg skal også inn, og tenker at det er bare 10 min. Det må jo gå greit. Det blir sikkert ubehagelig, men jeg håper på det beste :)

Skrevet

Jeg har gjort det. Fikk ikke noe beroligende, eller bedøvelse, og det gikk helt greit. Er bare litt ekkelt, man brekker seg en del. Syntes ikke at det gjorde vondt.

Skrevet

Kom på en ting til...Jeg hadde veldig mye smerter i mageregionen dagene etter undersøkelsen, nærmest som kraftige kramper. Tror det kom av at jeg brekte meg så enormt mye.

Skrevet

jeg skal kanskje ta dette og er så redd for å brekke meg! brekker meg hos tannlegen f.eks. og kastet opp hos legen en gang da han stakk en pinne nedi halsen min :(

Anonym poster: d962ffaad76469eef604f13fca780be9

Gjest Daenerys
Skrevet

jeg skal kanskje ta dette og er så redd for å brekke meg! brekker meg hos tannlegen f.eks. og kastet opp hos legen en gang da han stakk en pinne nedi halsen min :(

Anonym poster: d962ffaad76469eef604f13fca780be9

Jeg er også redd for å brekke meg, men satser på det går greit :-) det er jo en grunn til at de gjør undersøkelsen.

Skrevet

Jeg brakk meg veldig under undersøkelsen, måtte dra opp slangen ofte fordi jeg fikk problemer. Det her er snart 20 år siden, og jeg kunne ingenting om avspenningsmetoder. Har i ettertid hatt andre ubehagelige undersøkelser, og så lenge men fokuserer på pusten og bruker den som et verktøy, så går ting veldig mye bedre.

Skrevet

Dersom du er veldig nervøs bør du iallefall gjøre dette veldig klart så du enten kan få beroligende med en gang eller at de legger inn veneflon så du kan få om det blir nødvendig. Jeg fikk bedøvelse i svelget, og jeg var så nervøs at jeg nesten ikke klarte å puste. Jeg fikk mast meg jeg til veneflon, selv om legen mente at neeeida, dette kom til å gå så fint. Etter hvert var det så ubehagelig og jeg var så panisk at det var like før jeg røsket ut slangen, og jeg strekte meg etter legen for å dytte han unna. Jeg pekte på veneflonen, men "neida, dette gikk så fint at jeg trengte ikke beroligende" sa han. Etter enda mer panikk fikk jeg beroligende, som ikke hjalp noe særlig fordi jeg allerede var så panisk. De fikk da fullført undersøkelsen, men fyyyy så sint jeg var på legen etterpå! :P

Hadde jeg bare fått beroligende hadde det nok gått fint, det var jo ikke vondt. Bare utrolig ekkelt å ikke ha kontroll på noen ting som helst når legen nekter å reagere! Så sørg for å snakke ordentlig med legen om dette før dere begynner, og prøv å slappe av så går det nok greit :)

Skrevet

Det er fælt, men det varer kort og etterpå fortjener du å unne deg noe kjempefint du ikke har unnet deg! Du får bedøvelsesspray i halsen og kan be om beroligende. Fokuser på pusten. Du må puste med nesen, IKKE med munnen.

Begynn å tenke ut hva du skal unne deg for noe fint når du er ferdig! :)

Gjest Daenerys
Skrevet

Det er fælt, men det varer kort og etterpå fortjener du å unne deg noe kjempefint du ikke har unnet deg! Du får bedøvelsesspray i halsen og kan be om beroligende. Fokuser på pusten. Du må puste med nesen, IKKE med munnen.

Begynn å tenke ut hva du skal unne deg for noe fint når du er ferdig! :)

Hvis man sliter med å puste gjennom nesa da? Jeg må holde ut neseborene om jeg skal få puste ordentlig!

Skrevet (endret)

Man kan fint puste med munnen også, men prøv å ikke svelge. Jeg brakk meg ikke en eneste gang. Jobbet hardt med å fokusere på pusten, puste lett og overfladisk, men rolig (ikke dype magedrag). Ikke svelge, la spyttet bare renne ut (du blir lagt slik at det renner ut av munnen og ikke ned i svelget), selv om det føles litt ekkelt og flaut. Hvis du selv klarer å fokusere på pust, ikke svelge og å slappe av vil du kanskje slippe å brekke deg i det hele tatt! Jeg så for meg at jeg gikk tur i en bratt bakke, sånn at jeg måtte være nøye med å puste riktig :P Whatever works :P

EDIT: Jeg hadde ikke noe vondt i ettertid forresten!

EDIT2: Jeg mener ikke å si at dere som hadde vonde opplevelser med det bare ikke pustet riktig, for da ville alt vært greit for dere også altså. Men for min del, som var SÅ nervøs at jeg nesten begynte å grine da jeg kom inn på kontoret, så ble det en stor opptur, og jeg hadde følelsen av å ha kontroll hele tiden. Det var rett og slett ikke ille i det hele tatt.

Endret av Krysanti
Skrevet

Jeg har tatt det to ganger, og skal mest sannsynlig inn å ta det igjen. Ja det er veldig ubehagelig, men slapp godt av å pust med magen så går det nok bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...