Gjest Valiumsjunkie Skrevet 13. februar 2013 #41 Skrevet 13. februar 2013 Det vennskapelig riktige hadde jo vært at Line tok telefonen med til kompis, og i mellomtiden lånte bort sin telefon til Kine. Gratis og enkelt for Kine, som hadde følt at venninna brydde seg om tingene. Om Kine selv må ordne lånetelefon, ringe kompis som aldri kan etc, så forstår jeg at hun ikke gidder. Det var jo ikke hun som mista ned telefonen.. Men rent praktisk så har vel alle en forsikring som dekker dette? Slik sett er det vel en ev. egenandel venninna skal betale. Anonym poster: 0c778ad221fd64964eb733b301b9b58b Mener du idiotforsikring? Kan ikke se for meg at en mobil som faller på bakken skal bli dekket av vanlig forsikring. (reiseforsikring o.l.)
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2013 #42 Skrevet 14. februar 2013 Nei. Line plikter å erstatte skaden. Hun kan ikke bestemme hvor og hvordan det skal skje. Ikke uttal deg om ting du ikke kan. Anonym poster: fe1e6e375291739c44202d4c845bc65f Jeg kjenner reglene, men akkurat her er jeg ikke enig.
pingeline Skrevet 14. februar 2013 #43 Skrevet 14. februar 2013 Åh, jeg er glad jeg ikke har et "handy" yrke som alle venner forventer jeg kan stille opp med gratis tjenester for! (jmf. kompisen til Lines venn).. Anonym poster: 76963102918d6c003a3444696bff49d9 Jeg tenkte det samme! Jeg har håndtverkervenner, og trenger jeg en liten tjenste som man ellers må hyre inn en håndtverker for, så har jeg nok respekt for dem til å faktisk bruke dem gjennom firmaet de jobber for. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #44 Skrevet 15. februar 2013 Dette er jo en ikkesak, selvsagt skal venninnen betale. Anonym poster: b1e7fd233b5e89da178e67a19ef80636
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2013 #45 Skrevet 15. februar 2013 Åh, jeg er glad jeg ikke har et "handy" yrke som alle venner forventer jeg kan stille opp med gratis tjenester for! (jmf. kompisen til Lines venn).. Anonym poster: 76963102918d6c003a3444696bff49d9 Trenger ikke ha et "handy" yrke for slike forventninger. Jeg er advokat, og får telefoner om alt juridisk - stort og smått - fra både nær familie og venner (selvsagt greit) til naboer, venners venner, kollegers venner, bekjentes søsken, tremenningers svigerforeldre og you name it. Alt forventes å være gratis, for jeg må jo ikke "gjøre noe" (eks skru eller hamre). Anonym poster: 1dd132f825495ed3a6d5e18b2c0edcc4 2
Gjest Cuntzilla Skrevet 15. februar 2013 #46 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Det jeg tenker er at dette aldri hadde blitt drama mellom to gode, oppegående venner som stoler på hverandre! Sånn rent "juridisk" sett så skal Line betale 1500kr for reparasjonen. Men hadde jeg vært Kari så hadde jeg faktisk giddet å vente litt lengre på den reparatøren for venninna mi sin skyld, og hadde jeg vært Line så hadde jeg blitt litt snurt for at Kari ikke gadd å strekke seg litt for den solidariske løsningen og heller krevde noe som for mange er en relativt betydelig sum. Jeg føler det må være mer til historien, en situasjon som dette oppstår vel helst hvis det er manglende tillit, de er litt sure på hverandre etc. Hadde ei god venninne knust min mobil ved et uhell og følgelig vært lei seg for det så hadde jeg jo LETT gått rundt med knust skjerm eller en lånetelefon en liten stund i stedet for å avkreve 1500kr av henne når jeg ikke måtte. Det hadde jeg sett på som helt naturlig. Eneste grunnen til at jeg hadde gjort noe sånt som Kari måtte vært hvis jeg ikke stolte på Line, var sur på henne for noe, syntes hun virket som hun ga faen i å fikse telefonen osv. Hun måtte vært ei skikkelig f*tte, rett og slett. For vennene mine er verdt så mye at jeg kunne gått rundt med en sprekk i mobilskjermen en stund for å spare dem for 1500 kr. Tror faktisk jeg kunne gjort det for nesten hvem som helst om de virket som OK folk. Med den pittelille delen av virkeligheten du forteller i ditt innlegg så synes jeg altså at Kari er et egoistisk rasshøl - dog så har jeg en veldig (grunn)løs teori om at det er Line som egentlig er det egoistiske rasshølet og at det er nettopp derfor Kari løste det som hun gjorde. Endret 15. februar 2013 av Cuntzilla 1
Gjest Fleecejakke Skrevet 15. februar 2013 #47 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Hvorfor tror Line at hun skal slippe gratis unna bare fordi hun har en kompis som fikser? Jeg hadde ikke ventet med en ødelagt telefon for å være snill, det er den som ødelegger sin jobb. Ødelegger man så betaler man. Endret 15. februar 2013 av Fleecejakke 3
Gjest barista Skrevet 15. februar 2013 #48 Skrevet 15. februar 2013 (endret) Denne situasjonen er litt kjip. For jeg forstår hver av dem, på sin måte. I første omgang er jeg helt enig i at Line må betale for å fikse mobiltelefonen til Kari. Og jeg er også helt enig i at Kari kan velge å ta det hos en autorisert forhandler. Helt ok! Det som jeg reagerer på, er at de har i mine øyne gjort en avtale, som Kari bryter. Uten å vite hvilke ord som har vært utvekslet, fokuserer jeg nå på handlinger. Line foreslår at hun har en venn som kan fikse helt gratis (Line kommer med ett tilbud). Kari tar i mot telefonnummeret, og kontakter denne vennen. (Kari aksepterer Lines tilbud) I mine øyne har Line nå en rimelig forventning til at Kari ordner dette med vennen, og dette blir billig for Line. Men plutselig bryter Kari avtalen (kontrakten) de har, og finner på noe nytt.. Det synes jeg ikke er OK. Hun burde gi Line en rimelig tid til å fikse mobilen. Dersom dette er slik det har foregått, så hadde de faktisk en lovlig kontrakt som Kari har brutt. Jeg hadde forstått det dersom denne mobiltelefonen ikke ville bli fikset på lang tid, i mine øyne er Kari urimelig og vrang. Dersom hun ikke ønsket det, burde hun i første omgang sagt at hun ønsket autorisert forhandler. Jeg forstår de begge. En mellomting kan vel være at de betaler halvparten hver? Personlig ville jeg latt min venninne få fikset den gratis. Det handler om å være ei god venninne samtidig. Endret 15. februar 2013 av barista
Gjest Fleecejakke Skrevet 15. februar 2013 #49 Skrevet 15. februar 2013 Hvorfor er det den som får ødelagt mobilen som skal være "god venninne"? Burde ikke det falle på den som faktisk ødela mobilen og som satte dette venneparet i denne knipen? 4
Gjest barista Skrevet 15. februar 2013 #50 Skrevet 15. februar 2013 Nei. Line plikter å erstatte skaden. Hun kan ikke bestemme hvor og hvordan det skal skje. Ikke uttal deg om ting du ikke kan. Anonym poster: fe1e6e375291739c44202d4c845bc65f Jeg foreslår at du tar ditt eget råd..
Gjest barista Skrevet 15. februar 2013 #51 Skrevet 15. februar 2013 Mener du idiotforsikring? Kan ikke se for meg at en mobil som faller på bakken skal bli dekket av vanlig forsikring. (reiseforsikring o.l.) En vanlig reiseforsikring dekker ikke uhell, som ikke er forårsaket av andre, dvs. sammenstøt-
Gjest barista Skrevet 15. februar 2013 #52 Skrevet 15. februar 2013 Hvorfor er det den som får ødelagt mobilen som skal være "god venninne"? Burde ikke det falle på den som faktisk ødela mobilen og som satte dette venneparet i denne knipen? Det handler om at de begge skal være gode venninner. Denne fyren er autorisert, og hun beholder alt av garantier.
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 15. februar 2013 #53 Skrevet 15. februar 2013 Herregud så lite fleksible mange her er. Om en GOD venn av meg lånte mobilen min og tilfeldigvis knuste den, så kan jeg da herregud vente et par dager og få fikset den gratis fremfor at kompisen min må betale hele beløpet og potensielt gjøre oss til uvenner for en slik fillesak? Ikke måte på hvor mye drama man skal lage av dette. Dump henne, betal og aldri se henne igjen. ER folk virkelig sånn? Alle har den uansett en gammel mobil liggende de kan bruke i mellomtiden, eller kjenner noen som har en gammel mobil liggende. Faen så mye problemer dere skal gjøre ut av ting! Hahaha. Tja, jeg ser på det som at Line er lite fleksibel her. Det er ingenting eksakt fra Line, Line SURRER. Det fleksible er at Line gjør opp for seg, og det så kjapt som mulig. Line er en korttenkt venninne. Er jo helt bakvendtland-tenking på gang her. Line har vært uheldig og har ødelagt Karis skjerm, og så skal Kari bare sitte og vente pent på at Line finner noen som skal fikse skjermen gratis. Kari vet ikke engang når hun får skjermen fikset! Og hvem vil gå rundt med en ødelagt skjerm?? Jeg hadde blitt irritert på denne såkalte venninnen, men dette er jo typisk for umodne og uansvarlige folk med megmeg-tankegang. Herregud, jeg hadde blitt rett ut flau om jeg hadde ikke gjort opp for meg, selv om det bare er et uhell. 5
Gjest Cuntzilla Skrevet 15. februar 2013 #54 Skrevet 15. februar 2013 Hvorfor er det den som får ødelagt mobilen som skal være "god venninne"? Burde ikke det falle på den som faktisk ødela mobilen og som satte dette venneparet i denne knipen? Dersom det var et hendelig uhell så hadde jeg hatt medfølelse for venninna mi og strukket meg litt sånn at hun slapp å svi økonomisk for uhellet sitt. Og jeg ser ikke akkurat på det å ha knust skjerm/lånetelefon en stund som å strekke seg så ufattelig mye heller. Det er et vennskap liksom, det er ikke en fremmed dude som bulket bilen din. Man blir jo litt mer interessert i å finne en løsning som ikke bare gagner seg selv. Å få den fikset gratis er jo helt perfekt, alle vinner. Det er jo ikke noe poeng i å straffe Line når hun ikke gjorde det med vilje, og jeg har heller ikke som prinsipp at jeg aldri skal gjøre noe for mine venner fordi jeg ikke er ansvarlig på papiret.
Yme Skrevet 16. februar 2013 #55 Skrevet 16. februar 2013 Jeg syns ikke at Line skylder Kari noe som helst, her. Line stilte opp for å fikse skaden på telefonen, noe som er helt rett og rimelig (selv om jeg personlig ikke hadde krevd vennen mine for penger pga et uhell), men Kari valgte å fikse den på annet vis. Kari kunne fått fiksa mobilen sin på Line sin regning, men hu valgte å ikke gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #56 Skrevet 16. februar 2013 Jeg synes det kommer helt an på situasjonen. Jeg hadde selv ei venninne som hadde som vane å ødelegge ting hun lånte av meg. Og jeg som den gode venninnen jeg var lot henne slippe med å erstatte det gang på gang. Da jeg tilslutt fikk nok og ba henne om å erstatte et headset som hun hadde ødelagt så ble hun dritsur. Er ikke venninne med henne noe mer for å si det sånn. Anonym poster: 2ef0a608d20d9e1726df5313d52ea4b2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2013 #57 Skrevet 16. februar 2013 Hun burde gi Line en rimelig tid til å fikse mobilen. Man er såpass avhengig av mobil i dagens samfunn, at en "rimelig tid" er nå. Hvis jeg hadde ødelagt mobilen min så ville jeg skaffet meg en ny samme dag. Det samme ville jeg forventet av en annen som hadde kommet til å ødelegge min mobil. Og hadde jeg ødelagt en annens mobil så ville jeg blitt fryktelig ille berørt og betalt det det koster å reparere eller erstatte - omgående. Anonym poster: b1e7fd233b5e89da178e67a19ef80636 1
Vulpes Skrevet 16. februar 2013 #58 Skrevet 16. februar 2013 Sett at kompisen til Line var autorisert og ikke ville ødelegge noen garantier (om det som står i tråden ang. garantier stemmer) så synes jeg at å velge ham var beste valg. Men klart, hadde det tatt lang tid før han var ledig forstår jeg at Kari kunne blitt utålmodig. Uansett, hadde jeg vært Line hadde jeg betalt uansett. Line ødela mobilen, Line betaler. Jeg lånte en gang et dyrt tele-objektiv av en venn. Mistet det i bakken og trodde det var ødelagt. Min umiddelbare reaksjon var å si ifra til vennen min og forsikre ham om at jeg så klart kjøper nytt til ham om det virkelig var ødelagt. (Heldigvis var det bare filteret som hadde knust, og det kostet bare noen hundrelapper å erstatte.) 1
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2013 #59 Skrevet 19. februar 2013 Herregud så lite fleksible mange her er. Om en GOD venn av meg lånte mobilen min og tilfeldigvis knuste den, så kan jeg da herregud vente et par dager og få fikset den gratis fremfor at kompisen min må betale hele beløpet og potensielt gjøre oss til uvenner for en slik fillesak? Ikke måte på hvor mye drama man skal lage av dette. Dump henne, betal og aldri se henne igjen. ER folk virkelig sånn? Alle har den uansett en gammel mobil liggende de kan bruke i mellomtiden, eller kjenner noen som har en gammel mobil liggende. Faen så mye problemer dere skal gjøre ut av ting! Hahaha. Jeg har selv vært uten telefonen min i en uke nå, og med små barn og ingen hustelefon er det ikke forsvarlig. Jeg fikk låne en telefon, men det er ikke alle som kan det. I iPhone bruker man mikrosim, og ikke alle har en gammel tlf som man kan bruke mikrosim i liggende. Det kan fort haste å få fiksa telefonen! Anonym poster: 6b0c87c27fc2967324c375979528819c 1
Neket Skrevet 19. februar 2013 #60 Skrevet 19. februar 2013 En vanlig reiseforsikring dekker ikke uhell, som ikke er forårsaket av andre, dvs. sammenstøt- Min gjorde, da telefonen min fikk et ufrivillig bad da en dust løp i meg. Egenandel på 500 kr da. Microsimadapter gjør at man kan bruke microsimkortet i en hvilken som helst tlf. Det koster 29 kroner på Teknikmagasinet. Kjekt å ha!! Forøvrig synes jeg hun som knuste telefonen må betale når kompisen hennes ikke kunne ordne opp i rimelig tid. Og glass byttet på slike jallasjapper er ofte helt annerledes enn det originale. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå