Gå til innhold

Rensekur og trøtthet.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har over lengere tid slitt med at jeg har vært utrolig sliten og trøtt.

Vi snakker ta en lur klokken 10 og klokken 14 og gjerne klokken 18 hver dag trøtt.

Jeg mangler ikke jern ifølge legen og han hadde ingen råd til meg om hva det kunne være.

Jeg sluttet å røyke i håp om at det skulle hjelpe, det hjalp litt men ikke stort.

Så fikk jeg et tips om å ta en rensekur, for det skulle vist gi mer energi osv.

Jeg lurer derfor på om noen av dere har erfaringer med rensekurer/detox kurer, har kikket litt på Pyour synergy men vil gjerne høre om erfaringer først.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så fikk jeg et tips om å ta en rensekur, for det skulle vist gi mer energi osv.

Jeg lurer derfor på om noen av dere har erfaringer med rensekurer/detox kurer, har kikket litt på Pyour synergy men vil gjerne høre om erfaringer først.

I beste fall gir det placeboeffekt, slik at du føler deg mer energisk.

Det fins INGEN giftstoffer som kroppen ikke kvitter seg med til daglig som den kan kvitte seg med hvis du går på en spesiell diett. På den annen side, hvis du i løpet av en gjennomsnittlig uke får i deg en del kaffe, alkohol, brus og annet søppel, er det klart at du føler deg mye bedre hvis du plutselig slutter med det. En del "rensekurer" er rene sultekurer. Kroppen får alt for lite fett og karbohydrater, og begynner å bryte ned proteiner i muskulaturen for å danne glykogenlager. Denne prosessen gir restproduktet aceton (neglelakkfjerner), som skilles ut i urinen og i lungene. At det lukter aceton av urinen tolker mange feilaktig som at giftstoffer blir skilt ut.

Så søvnig som du er høres ut som mer enn bare dårlig kosthold, da måtte du i så fall ha et eksepsjonelt dårlig kosthold. Jernmangel gir lavt hemoglobinnivå. Riktignok blir man gjerne litt trøttere da, men først og fremst får man dårlig kondisjon. Du hadde altså ikke lavt jernnivå. Har du sjekka hemoglobinverdien din? Hva med nyreverdier? Dårlig nyrefunksjon kan gjøre at du føler deg trøtt.

Når du er så trøtt som du er vil jeg anbefale deg å i hvert fall ikke gamble med idiotdietter, slik såkalte "rensekurer" egentlig er. Jeg vil i første omgang anbefale deg å gå til legen en gang til, og be om å ta omfattende blodprøver; nyre- og leververdier, hemoglobin, elektrolytter og blodsukker. Legen kommer kanskje på noen flere ting som kan være kjekt å ta.

• Liker 1
Skrevet

I beste fall gir det placeboeffekt, slik at du føler deg mer energisk.

Det fins INGEN giftstoffer som kroppen ikke kvitter seg med til daglig som den kan kvitte seg med hvis du går på en spesiell diett. På den annen side, hvis du i løpet av en gjennomsnittlig uke får i deg en del kaffe, alkohol, brus og annet søppel, er det klart at du føler deg mye bedre hvis du plutselig slutter med det. En del "rensekurer" er rene sultekurer. Kroppen får alt for lite fett og karbohydrater, og begynner å bryte ned proteiner i muskulaturen for å danne glykogenlager. Denne prosessen gir restproduktet aceton (neglelakkfjerner), som skilles ut i urinen og i lungene. At det lukter aceton av urinen tolker mange feilaktig som at giftstoffer blir skilt ut.

Så søvnig som du er høres ut som mer enn bare dårlig kosthold, da måtte du i så fall ha et eksepsjonelt dårlig kosthold. Jernmangel gir lavt hemoglobinnivå. Riktignok blir man gjerne litt trøttere da, men først og fremst får man dårlig kondisjon. Du hadde altså ikke lavt jernnivå. Har du sjekka hemoglobinverdien din? Hva med nyreverdier? Dårlig nyrefunksjon kan gjøre at du føler deg trøtt.

Når du er så trøtt som du er vil jeg anbefale deg å i hvert fall ikke gamble med idiotdietter, slik såkalte "rensekurer" egentlig er. Jeg vil i første omgang anbefale deg å gå til legen en gang til, og be om å ta omfattende blodprøver; nyre- og leververdier, hemoglobin, elektrolytter og blodsukker. Legen kommer kanskje på noen flere ting som kan være kjekt å ta.

Dette er ikke en diett.

Dette er en kur som går over 5 dager der du kan drikke og spise som vanlig, du skal drikke 5 flasker med tbl som følger med hver dag og that`s it vist nok.

Men ja jeg burde kanskje ta en lege time til før jeg gjør dette.

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Dette er ikke en diett.

Dette er en kur som går over 5 dager der du kan drikke og spise som vanlig, du skal drikke 5 flasker med tbl som følger med hver dag og that`s it vist nok.

Men ja jeg burde kanskje ta en lege time til før jeg gjør dette.

Det kan jeg fortelle deg med en gang at er penger ut vinduet. Hvis du vil rense kroppen kan du gjøre det enkelt: drikk mer vann, hold deg unna sukker, koffein,dårlig fett og andre usunnheter. Spis masse grønnsaker.

Jeg tenker at så lenge legen har sjekket blodet ditt og sjekket for andre sykdommer, er det ikke noe annet du kan gjøre enn å prøve selv! Her er mitt forslag til "detox": Sett opp 3 uker hvor målet er å ikke sove på dagtid. Hvordan er livsstilen din? Siden du kan sove så mye antar jeg du er arbeidsledig. Du burde prøve å ikke sove på dagtid uansett hvor trøtt du er, prøv for eksempel å være ute av huset på de tidspunktene du nevner. Gå en tur på butikken klokka 10, gå på treningssenteret klokka 14, hold på med en hobby klokka 16. Men ikke kjør bil, det er å be om bråk.. Legg deg tidlig og stå slavisk opp tidlig hver morgen. Gå laaaange turer hver dag. Drikk masse vann og hold deg unna koffein og sukker. Dette er kort fortalt et torturregime når du er vant til å sove på dagtid-men hvis du holder ut og ikke jukser en eneste gang vil kroppen justere seg, og du vil få MYE mer energi! Hvis du etter tre uker ikke er bedre må du kreve at legen hører mer på deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...