Gå til innhold

Uvanlige språkfeil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

eg er stril og seier hos slik du beskriv det.

" eg er hos ei veninne"

"me er hos tannlegen"

De fleste sier vel "hos" når de mener hos, slik som hos tannlegen. Tror det hun ville frem til var folk som bruker "hos" når det tilsvarende ordet er "av".

For eksempel: "Jeg fikk to bursdagsgaver hos onkel."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

De fleste sier vel "hos" når de mener hos, slik som hos tannlegen. Tror det hun ville frem til var folk som bruker "hos" når det tilsvarende ordet er "av".

For eksempel: "Jeg fikk to bursdagsgaver hos onkel."

Det var det jeg mente, det kom kanskje ikke klart nok frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

De fleste sier vel "hos" når de mener hos, slik som hos tannlegen. Tror det hun ville frem til var folk som bruker "hos" når det tilsvarende ordet er "av".

For eksempel: "Jeg fikk to bursdagsgaver hos onkel."

Arabella forkkarte det utmerket! og eg skjønte det (:P). det var døma mine som var riv ruskande.

altså; eg er stril og seier hos då andre seier av

"Kven fekk du den hos?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg blir å gjøre ditt og datt" er et uttrykk som brer om seg. Jeg har forstått at dette også stammer fra dialekt, men nå begynner folk å bruke det når de skriver bokmål også.

Anonym poster: 9a5bb781a71a905df7479600e509024f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Lagt til ligget er vanlig å si i Bergen. Har ei bergensk venninne og hun både sier og skriver "jeg har lagt i sengen i hele dag".

Skrive det er absolutt fy.

Men setningen "Min mor har sittet på middagen og min far har lagt i ovnen" er bergensk dialekt ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Rogalandsdialekten har ordet "innforbi" i betydningen "til" eller "fram for". En halvkjent predikant var kjent for å si "Vi kommer innforbi Herren" med den typiske skarre-r'en.

Den måten å snakke på kjenner jeg godt! :fnise:

I min dialekt fra Agder er det vanlig å bruke -forbi i kombinasjon med mange ulike preposisjoner: oppforbi, nerforbi, innforbi, utforbi, rundforbi, hennforbi og bortforbi. "Utforbi vinuet sitter det en fugl og innforbi sitter katten og ser på. Selv har jeg vært i byen i dag, og der labba jeg litt rundtfobi"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor handler en tråd som heter "Uvanlige språkfeil" om særtrekk ved enkelte dialekter, i stedet for om språkfeil? :klo:

Anonym poster: 7234fac2a6112e7432aae1f8b8daf2db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor handler en tråd som heter "Uvanlige språkfeil" om særtrekk ved enkelte dialekter, i stedet for om språkfeil? :klo:

Anonym poster: 7234fac2a6112e7432aae1f8b8daf2db

TS har vært uheldig med overskriften, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor handler en tråd som heter "Uvanlige språkfeil" om særtrekk ved enkelte dialekter, i stedet for om språkfeil? :klo:

Anonym poster: 7234fac2a6112e7432aae1f8b8daf2db

Det som er normal talemåte i noen dialekter, kan oppfattes som språkfeil av utenforstående. Hvis man er ukjent med en dialekt, vil også enkelte trekk kunne oppfattes som uvanlige feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...