Gå til innhold

Lønn for ung allmennlærer


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er det noen som vet hvilket lønnstrinn en adjunkt i sitt tredje undervisningsår skal ligge på (uten fag-/trynetillegg) ?

Jeg har fått forskjellige svar, og finner ikke ut av det på nettet. Er det 37. 38 eller 39?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du er vanlig adjunkt (og ikke adjunkt med opprykk) skal du lønnes i lønnsramme 28. Det står i hovedtariffavtalen (HTA) i staten side 53.

Lønnsramme 28 finner du på side 32.

Du skal der lønnes i alternativ 4 (pga skolepakke 2 som gav alle lærere tre ekstra lønnstrinn)

Etter tre år skal du da ligge i lønnstrinn 38.

Men, det er et stort MEN! Det er noe som heter Fellesbestemmelser (side 8 i HTA)

Der er det noe som heter "Godskrivingsregler" (§5) ALLE omfattes av de tre generelle godskrivingsreglene: 1) Mil.tjeneste, polititjeneste, sivilforsvarstjeneste, siviltjeneste 2) Omsorgsarb. i hjemmet når det har betydning for arbeidet 3) omsorgsarbeid godskrives med inntil 3 års tjenesteansiennitet

I tillegg er det spesielle godskrivingsregler. Og hvis du går tilbake til side 53, ser du at adjunkter omfattes av de spesielle godskrivingsregler nr. 2 og 3: 2) All off. tjeneste godskrives fullt ut, likeså privat praksis av betydning for arbeidet 3) likeså privat praksis etter endt utdanning

............................................

Med andre ord, det kan godt hende du skal plasseres mye høyere enn det du er, men siden jeg ikke kjenner deg, kan jeg ikke hjelpe deg med det!

(Hvis ikke du vil si noe mer her)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Tusen takk for et godt og informativt svar! Jeg har vel vært for lite flink til å stå på kravene om relevant arbeidspraksis for å få mere lønn, men uansett så tror jeg de har satt meg for lavt ( I hvert fall sammenlignet med andre som har samme utdanning og praksis..)

Vet du hvor ofte man stiger i lønnstrinn? Er det hvert eller annethvert år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ALLE har krav på å plasseres etter godskrivingsreglene. Det er helt kurant, og skal ikke ha noe å gjøre med om "man er flink til å stå på kravene". Inspektøren som regner ut lønnen, og som først satte deg i lønnstrinn, skulle spurt deg helt rutinemessig om du fyller noen av de kravene.

Så på mandag går du rett til inspektøren og spør om du fyller noen av godskrivingsreglene! Hvis du gjør det, kan du helt sikkert få etterbetalt også, men det må du antakelig søke om, og da må du si som sant er, at du kjente ikke til de reglene.

Du kan helt sikkert få hjelp av fagforeningen også, slik at du slipper å ordne dette selv.

Hvor ofte du stiger i lønnstrinn varierer:

De syv første årene går du opp ett trinn hvert år, så er det to års pause til neste, så et års pause til neste, så år 12 og 13 et trinn hvert år, et års pause, år 15 og 16 et trinn, pause 4 år, så år 20 topplønn: lønnstrinn 48

Du finner all denne infoen i Hovedtariffavtalen for staten, alle fagforeninger i skolen har den, eller du finner den på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for støtte. Jeg sto ganske hardt på kravene for å få godskrevet noe i fjor - og mente også at de hadde satt meg et lønnstrinn for lavt. Men jeg vant bare med den ene saken. Var litt redd for at de jeg kjente var plassert for høyt, og dersom jeg gjorde for mye opprør ville de bli satt ned igjen...

Men er det riktig at en nyutdannet lærer (uten tillegg) skal være på lønnstrinn 36, neste år 37, tredje året 38 og fjerde året 39?

Og opprykk gir to lønnstrinn høyere?

Takk for at du svarer, jeg prøver å tolke tabellene, men synes det er forvirrende med ansenniteten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Lærer" i tariffsammenheng er en som har tatt treårig lærerhøyskole, han lønnes i en annen lønnsramme som er lavere enn adjunkt. Du er adjunkt, sa du, derfor holder jeg meg til den benevnelsen!

Som adjunkt- UTEN noen som helst godskriving av tidligere praksis- plasseres du i lønnstrinn 35 når du begynner å jobbe, etter et år stiger du til 36, etter to år til 37, etter tre år til 38 osv.

Tabellen:

År: 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ......................20

l.tr. 35 36 37 38 39 40 41 42 42 42 43 43 44 45 45 46 47 48

Ser forresten nå at du skriver i førsteinnlegget at du er i ditt tredje år og således ikke har tre år bak deg ennå. Jeg oppfattet det først som du hadde tre års ansiennitet. Men i det tredje året betyr at du ikke har rykket opp til 38 ennå. Det gjør du fra den dagen du passerer tre år.

Synes du skal få hjelp av en tillitsvalgt. Alle skoler har det. Og ingen settes ned i lønn fordi om en annen kommer med krav. Men du kan ikke bruke som argument at den eller den har fått slik og slik, og vi har like lang ansiennitet, derfor må jeg få samme lønn.

Det KAN for det første være trynetillegg ute og går (etter de lokale forhandlingene), OG/ ELLER de har praksis som du ikke vet om, og som de heller ikke er pliktig til å opplyse deg om. Men den tillitsvalgte har krav på innsyn, og kan derfor hjelpe deg på en helt annen måte.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, tabellen ble helt tullete. Klarte ikke skrive år og lønnstrinn i harmoni bortover- helt kul umulig, så du må bare telle. År 17, 18 og 19 er bare prikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Bare utav nysgjerrighet.......hva utgjør laveste lønnstrinn og høyeste lønnstrinn for en lærer i årslønn?.... (kjenner ikke disse lønnstrinnene).......i min "bransje" opereres det med årslønner.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til gjest som ville vite laveste og høyeste lønn til lærer!

Generelt kalles alle som underviser for "lærer", men tariffmessig er lærer en egen kategori.

Enkel forklaring på kategoriene:

Lærer = tre år på lærerhøyskole

adjunkt= fire år på lærerhøyskole eller tilsvarende år på universitet

adjunkt med opprykk: adjunkt med ett år (eller mer) videreutdanning

lektor: en av de ovennevnte med hovedfag i tillegg. Totalt minst 6 år.

lektor med opprykk: ...med hovedfag og over seks års totalutdanning

Her angir jeg begynnerlønn for alle kategoriene og topplønn som alle er etter 20 år:

Lærer: 31..... 44

adjunkt: 35...........48

adjunkt med opprykk: 37.....50

lektor: 39.....54

lektor med opprykk: 41......56

Her er hva det betyr i penger:

Lønnstrinn 31: 252 900 pr år

35: 268 000

37: 276 100

39: 284 800

41: 294 100

44: 309 700

48: 331 900

50: 343 600

54: 368 800

56: 382 200

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke nå lenger!

Lærerhøyskolen ble utvidet fra tre til fire år for noen år siden. Men det finnes jo fremdeles massevis av allmenlærere som bare har den treårige utdannelsen, og de er derfor plassert i en egen lønnskategori.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ethereal

Hmm, jeg jobbet som lærer (lektor med opprykk) før, men hoppet av for å begynne på doktorgrad. Økonomisk kanskje ikke det aller lureste valget, men jeg tar det definitivt igjen i lykke og tilfredshet med livet.

Og når jeg er ferdig, starter jeg (tror jeg, hvis det blir post.doc) på ca ltr 50, pluss at tidligere offentlig praksis regnes inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er gjest som (ut av nysgjerrighet) lurte på minstelønn - høyeste lønn.

Jeg har tatt 3 år på høgskole.....minstelønna vår er 250 000,- og etter 10 års ansiennitet (som er topp) får vi 277 000,-..så er det ikke mer å hente.

Vi kan forøvrig ta ett år videreutdanning og havner da på 300 000,-...vel å merke med full ansiennitet.

Ville bare sammenligne.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til siste gjest:

Ser fra lønnen du oppgir at du jobber i kommunen.

Kommunen regnes som en lavtlønnsarbeidsplass. Det er ikke uten grunn at kommunen absolutt ville overta lønnsansvaret for lærerne fra staten (de overtar fra 1. mai, altså kommende tariffoppgjør).

De vil ha slutt på at lærerne er lønnsledende i kommunen, vettu. Men de kan selvsagt ikke automatisk plassere oss i kommunens (enklere) lønnssystem, for lønnen der er jo altfor lav og passer overhodet ikke inn med våre lønnstrinn. Det blir derfor del av forhandlingene til våren, ved siden av kampen om høyere lønn. Kan tenke meg det blir en egen overenskomst for lærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...