Gå til innhold

Hvor mye koster bilen i året?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg sitter å lurer på om jeg skal kjøpe meg bil, men så ser jeg at alle klager på at det er mye å betale av avgifter osv.. Hva er det sånn ca som kommer under utgifter på bil, sånn uten om bensinen da?

Årsavgift,veiagift,omregistrering,forsikring, EU.kontroll? Noe mer? Og hva betaler du for hver av disse?

Anonym poster: 3d26f9edef53b2f6f47bcca14bf2cc48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo mye an på årsmodell og stand, da.

Kan bli svindyrt om en må reparere noe hele tiden. Og skal du ha en nyere bil innebærer det gjerne lån og krav om kaskoforsikring.

Er du fornøyd med en nittitalling som er i ti-tjuetusenkronersklassen,og som er eugodkjent en stund fremover så behøver det ikke koste allverdens.

Hva skal du bruke den til? Skal du kjøre daglig, og betale for parkering og bompenger? Bor du på bygda med fri parkering og kun behov for en ukentlig handletur?

Det blir uansett drivstoffkostnaden, pluss tretusen i årsavgift, noen hundringser i eukontroll annethvert år, circa en tusing i måneden i ansvarsforsikring, trolig omregistreringsavgift som varierer i størrelse etter hvor ny modell du kjøper.

Skal du koste på den reparasjon eller kjøper du ny når den må repareres for et titalls tusen? Vindusgummi, kondensfjerner, olje, NAF-medlemskap, spylervæske, wonderbaum og viftereim - alt koster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wei Wei

Min 6 år gamle bil kostet meg 19 800 kr utenom bensin i 2012.

Bomavgift, bilvask, parkering, årsavgift, vedlikehold (det var ingen store reparasjoner) og forsikring.

Ingen lån/renter på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Darthoven

Bil ER og blir dyrt, og det er alltid et sjansespill med penger. På ett eller annet tidspunkt, ny eller gammel bil, så må du skifte slitedeler. Bremseklosser, skiver, lys, dekk, støtdempere osv.

De vanlige utgiftene fra dag til dag, uke til uke er bensin, spylevæske, bompenger, evnt parkeringsavgifter, vask og forsikring. Om du ikke gjør noe selv, som å skifte olje, så må den på service en til to ganger i året, avhengig av hvor mye du kjører. Og selv om du kjøper en helt grei og fin bil, så kan plutselig lysene praie, eller bremsene være slitt. Slike ting koster på nyere biler. Du kan sannsynligvis ikke engang få skiftet lys på bilen din selv, med mindre du er kyndig. Det kommer fort på 4000 kroner bare for å skifte to pærer på xenonlys. Kjøper du en eldre bil så vil du få andre problemer som også fort koster.

Du må følge med på olje, du må ha batteriet i orden, du må kanskje kjøpe en motorvarmer eller batterilader. Det er mye ansvar og ting å følge med på, på en bil.

Men har du penger og litt ekstra tid til overs for bilen, så vinner du jo ekstremt mye frihet da. Du kan i praksis kjøre hvor du vil, når du vil, og du slipper å forholde deg til andre for kjøring eller kollektivtransport. Jeg hadde ikke byttet ut bilen, selv om den har kostet meg 20 000 ekstra i år bare pga småting som måtte skiftes.

Men ha det klart, uansett om det er en nyere eller gammel bil, så koster det deg i realiteten et sted mellom 1500 og 2000 kroner mnd. Selv om noen mnd er billigere enn andre, så kommer det fort en mnd hvor ALT skjer samtidig. Da MÅ du ha spenn i bakhånd, for du kan f.eks ikke kjøre uten bremser eller lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

I tillegg til alt annet som er nevnt her, så vil jeg også nevne vask.

Det er faktisk viktig at bilen blir vasket godt...året rundt. Løv og måkeskitt gjør at lakken etser, salt gjør at det ruster fortere osv.

Vil man ha en bil så lenge som mulig så er dette faktisk viktig.

Man kan selvfølgelig gjøre det selv om man gidder, men enkleste er å betale noen for å gjøre det (nei, ikke bruk vaskehaller for bil)

Her vaskes bilen minst en gang pr mnd og polert en gang i året. Den blir vasket oftere om vi kjører mye eller været tilsier at vi burde det.

Arbeidsbilen blir vasket en gang hver 14. daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Tusen takk for svar. :) Jeg tenkte å bruke den sånn litt daglig. Det er ikke bomringer her, og finnes gratis parkering,mener jeg. Ellers så tenkte jeg å ta en del langturer med den. Nå har jeg fått ett lite overblikk,så får se hva det blir til :)

Anonym poster: 3d26f9edef53b2f6f47bcca14bf2cc48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler dette (som jeg kommer på):

Årsavgift 3 425 kr

Forsikring 6 700 kr

Lån 3 200 x 12 = 38 400 kr

EU-kontroll annenhvert år: 600 kr / 2 = 300 kr

Vinterdekk annen hvert år: 5000 kr / 2 = 2 500 kr

Sommerdekk annenhvert år: 5000 kr / 2 = 2 500 kr

Pluss evt verkstedtimer (service, oljeskift, feil).

Selvfølgelig kommer diesel, olje, spyleveske, vindusviskere etc i tillegg.

Og div. slitedeler som gjerne må skiftes når det passer minst :)

Anonym poster: b0e05395e6c62205d4a93edca24f9ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil ER og blir dyrt, og det er alltid et sjansespill med penger. På ett eller annet tidspunkt, ny eller gammel bil, så må du skifte slitedeler. Bremseklosser, skiver, lys, dekk, støtdempere osv.

De vanlige utgiftene fra dag til dag, uke til uke er bensin, spylevæske, bompenger, evnt parkeringsavgifter, vask og forsikring. Om du ikke gjør noe selv, som å skifte olje, så må den på service en til to ganger i året, avhengig av hvor mye du kjører. Og selv om du kjøper en helt grei og fin bil, så kan plutselig lysene praie, eller bremsene være slitt. Slike ting koster på nyere biler. Du kan sannsynligvis ikke engang få skiftet lys på bilen din selv, med mindre du er kyndig. Det kommer fort på 4000 kroner bare for å skifte to pærer på xenonlys. Kjøper du en eldre bil så vil du få andre problemer som også fort koster.

...

Dette er jeg veldig uenig i, de fleste klarer å skifte lyspærer dersom man bruker litt tid på det. Jeg har ikke tall på hvor mange lyspærer jeg skiftet da jeg jobbet på bensinstasjon som tenåring. Så lenge det ikke er mørkt og kaldt, og man tåler å bli litt skitten klarer de alleraller fleste dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

I mange nyere biler så kan det faktisk være ganske så vanskelig å skifte lyspærer selv om man ikke har gode kunnskaper om bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange andre som har stillt det samme spørsmålet her i forumet, ta et søk!

Ny bil koster typisk 6-8 kr/km i året.

Gammel bil koster gjerne 2,5-5 kr/km i året.

På nye biler er verditapet og kapitalkostnader den største utgiftsposten, beregn gjerne 15-20000 i verditap hvert år. Tar du opp lån er det enda verre. Positivt er å ha garanti, god sikkerhet og et lavt forbruk - mange mener det er verdt pengene.

En gammel bil vil bruke mer drivstoff og typisk 0,6-1,2 kr/km i verkstedutgifter. Det er ok økonomisk, men kan være noe dritt når du ser mekanikeren din på ufrivillig basis en gang i kvartalet. Pålitelige og billige gamle japsebiler har null kræsjsikkerhet. En tryggere gammel Volvo er billig og greit da - mange kan skru på en slik og deler finnes overalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest UtenFilter

Å himmel er det så dyrt å ha bil?

Da fortsetter jeg å ta buss og tog tror jeg! Har lappen men tror jeg har glemt hvordan man kjører. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser mange her har nevnt forskjellene på nye og gamle biler. Jeg har en gammel opel, som brukes lite... Likevel regner jeg med mellom 15 og 20 000 i året, men da tar jeg i. Jeg foretrekker å bruke mindre enn forventa i stedet for at regningene blir for store... Det er dyrt å ha bil, men et gode man gjerne betaler for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste ti månedene har jeg kjørt 15000km, det er like mye i kroner bare i bensin. Så er det ca 12000 for div verkstedutlegg og nye v-dekk, 1600kr for forsikringen, 1500kr for bompengebrikken. Spylervæske, vaskeanlegg, oljer osv er vel 1500kr til. Til sommeren kjøper jeg fire nye "Uniroyal Rainexpert" som er knallgode s-dekk her vest - 2000kr + 1000kr montering. Det baller fort på seg! Men om jeg hadde betalt 1200kr for månedsbillett tog/bus hadde jeg endt opp med å bruke hundrevis av flere timer på bytting og venting på de ti månedene. Siden jeg bor litt ut på landet hadde det vært nærmest umulig å levere i barnehagen og dra på jobb uten å stå opp en time tidligere. Men...å bo på landet i et flott hus med hage og naust til 11000kr/kvm sparer masse penger ift en trang leilighet til 45000kr/kvm bare 35-40 min unna. Da er bilen plutselig "gratis" og jeg har det som plommen i egget.

Smak og behag. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...