AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #21 Skrevet 11. februar 2013 Vaskekjeller eller tørketrommel i leiligheten. Anonym poster: 2d4508af0521715ff535ea46ebffdb8c Og hvis leiligheten ikke har vaskekjeller eller plass til tørketrommel? Anonym poster: f9ef9c56105fd0c858b9adc56e20d199
Dolce Skrevet 11. februar 2013 #22 Skrevet 11. februar 2013 Og hvis leiligheten ikke har vaskekjeller eller plass til tørketrommel? Anonym poster: f9ef9c56105fd0c858b9adc56e20d199 Tørk i et rom som både har god varme + en luftavfukter. Sett luftavfukteren på høyeste styrke mens klærne tørker.
Gjest hedgepig Skrevet 11. februar 2013 #23 Skrevet 11. februar 2013 (endret) Av nysgjerrighet, hvor skal man tørke klær? Det er ikke akkurat tiden for å tørke klær utendørs. Anonym poster: f9ef9c56105fd0c858b9adc56e20d199 Jeg tørker på badet. Der er det høy temperatur, så det tørker fort. Samtidig er det åpen ventil og uttrekksvifte. +at badedøren ofte står åpen. Største problemet mitt er ikke fuktighet, men hybelkaniner;) Endret 11. februar 2013 av hedgepig
AnonymBruker Skrevet 11. februar 2013 #24 Skrevet 11. februar 2013 Og hvis leiligheten ikke har vaskekjeller eller plass til tørketrommel? Anonym poster: f9ef9c56105fd0c858b9adc56e20d199 Vaskeri? Anonym poster: 2d4508af0521715ff535ea46ebffdb8c
2shy Skrevet 11. februar 2013 #25 Skrevet 11. februar 2013 TS, om dette er en farlig type mugg er det kun analyser gjort av eksperter på inneklima som kan svare på. Noen arter er langt mer aggressive enn andre, men det skal ALDRI forekomme vekst av mugg i en bolig, da har dere et dårlig inneklima. Dette må varsles til huseier, og bør gjøres skriftlig. Huseier plikter å utbedre problemet innenfor rimelig tid. Om man kan bli syk? Man kan bli veldig syk. Jeg fikk ME og var lenket til sengen i flere år pga mugg eksponering i bare noen uker. Nå var det snakk om flere aggressive arter og veldig rikelig vekst. Ta det alvorlig.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #26 Skrevet 12. februar 2013 Nå har huseieren vært her. Han så på muggen og sa at han skulle vaske det bort og male over det. Mer kunne ikke han gjøre. Jeg får heller ikke lov til å oppholde meg her på et par dager. Gulvet var ikke vasket over, men jeg vasket over det på søndag. Så det var alderledes ikke møkkete, men da fikk jeg beskjed om at det var for møkette, og fikset jeg ikke det så kastet de meg ut. Javel ja, sa jeg da. Så gikk han inn på badet og da fikk jeg beskjed om at jeg hadde altfor mye skittentøy. Det er en skittentøyskurv der. Ikke noe mer klær rundt den, kun oppi. Jeg har også hengt opp klær på badet over hyller og på knakkene på døren fordi det er det varmeste rommet, med vifte som fungerer. Det fikk jeg ikke lov til å ha det. Ordnet jeg ikke oppi dette ble jeg kastet ut... Ja så dette var en flott start på dagen må jeg si. Nå ble jeg glad. Anonym poster: 0802d17bbd73dbe5209e7794df289ffb
2shy Skrevet 12. februar 2013 #27 Skrevet 12. februar 2013 Nå har huseieren vært her. Han så på muggen og sa at han skulle vaske det bort og male over det. Mer kunne ikke han gjøre. Jeg får heller ikke lov til å oppholde meg her på et par dager. Gulvet var ikke vasket over, men jeg vasket over det på søndag. Så det var alderledes ikke møkkete, men da fikk jeg beskjed om at det var for møkette, og fikset jeg ikke det så kastet de meg ut. Javel ja, sa jeg da. Så gikk han inn på badet og da fikk jeg beskjed om at jeg hadde altfor mye skittentøy. Det er en skittentøyskurv der. Ikke noe mer klær rundt den, kun oppi. Jeg har også hengt opp klær på badet over hyller og på knakkene på døren fordi det er det varmeste rommet, med vifte som fungerer. Det fikk jeg ikke lov til å ha det. Ordnet jeg ikke oppi dette ble jeg kastet ut... Ja så dette var en flott start på dagen må jeg si. Nå ble jeg glad. Anonym poster: 0802d17bbd73dbe5209e7794df289ffb Man skal ALDRI male over mugg! Huseieren din har da ingenting med hvor mye skittentøy og hvor du oppbevarer skittentøyet ditt hen. Huseieren din plikter å finne og fikse ÅRSAKEN til muggveksten. Hvorfor i all verden skal du måtte forlate leiligheten i 2 dager for at han skal gjøre noe så lite? Jeg ville tatt kontakt med huseiernes landsforbund og bedt om råd. Også ville jeg funnet meg et annet sted å bo.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #28 Skrevet 12. februar 2013 Kan jeg spørre hvor du tørker klær? Om du gjør det der det er mugg, så er det selvforårsaket. Anonym poster: 061ec77198d600682f9db4bdce8a31e9
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #29 Skrevet 12. februar 2013 Man skal ALDRI male over mugg! Huseieren din har da ingenting med hvor mye skittentøy og hvor du oppbevarer skittentøyet ditt hen. Huseieren din plikter å finne og fikse ÅRSAKEN til muggveksten. Hvorfor i all verden skal du måtte forlate leiligheten i 2 dager for at han skal gjøre noe så lite? Jeg ville tatt kontakt med huseiernes landsforbund og bedt om råd. Også ville jeg funnet meg et annet sted å bo. Nå gidder jeg ikke lenger holde meg anonym. Jeg leter etter ny bolig, men så vanskelig å finne noe i den lille byen jeg bor i. Men jeg følger med hver dag. Får heller bare finne noe dyrere så får jeg søke meg ekstra jobb på kveldstid også. Alt bedre enn dette. Hvorfor jeg måtte forlate boligen var fordi han skulle male og da hadde jeg ikke lov til å oppholde meg her visstnok. Vaska ga fukt og det var grunnen til at det var mugg her sier han.
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #30 Skrevet 12. februar 2013 Kan jeg spørre hvor du tørker klær? Om du gjør det der det er mugg, så er det selvforårsaket. Anonym poster: 061ec77198d600682f9db4bdce8a31e9 Tørker klær på badet som jeg har fått beskjed av huseieren om. Der er det vifte som fungerer, det er koblet opp mot lyset så det er på så lenge lyset er på. Den holder jeg også på hele døgnet som han ga meg beskjed om. Tørker aldri klær i stuen, gangen eller kjøkkenet som det er mugg.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2013 #31 Skrevet 12. februar 2013 Jeg mente om du tørket klær før mugget kom? For mugg kommer som oftest av fukt og for lite lufting. Råder deg å flytte som bare F, når huseieren er slik og ikke gidder å ta i ordentlig tak i. Ønsker deg lykke til med leting etter annen bolig. Anonym poster: 061ec77198d600682f9db4bdce8a31e9
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #32 Skrevet 12. februar 2013 Jeg mente om du tørket klær før mugget kom? For mugg kommer som oftest av fukt og for lite lufting. Råder deg å flytte som bare F, når huseieren er slik og ikke gidder å ta i ordentlig tak i. Ønsker deg lykke til med leting etter annen bolig. Anonym poster: 061ec77198d600682f9db4bdce8a31e9 Har tørket klær på badet hele tiden. Bruker ofte varmekablene til undertøy og sokker, legger de der for da blir de så fort tørre. Har jo ikke bodd her lengre enn siden desember i fjor. Leter etter ny bolig, har 14 dagers oppsigelse så det er veldig greit.
2shy Skrevet 12. februar 2013 #33 Skrevet 12. februar 2013 (endret) Nå gidder jeg ikke lenger holde meg anonym. Jeg leter etter ny bolig, men så vanskelig å finne noe i den lille byen jeg bor i. Men jeg følger med hver dag. Får heller bare finne noe dyrere så får jeg søke meg ekstra jobb på kveldstid også. Alt bedre enn dette. Hvorfor jeg måtte forlate boligen var fordi han skulle male og da hadde jeg ikke lov til å oppholde meg her visstnok. Vaska ga fukt og det var grunnen til at det var mugg her sier han. Huseier sin reaksjon på det her er utrolig kritikkverdig. Sett inn annonse selv, det er lettere å få tak i noe bra til en god pris da. At du ikke har lov til å oppholde deg i leiligheten mens han skal male to strøk over et mindre område er det dummeste jeg har hørt. Vask gir ikke fukt så lenge det er tilstrekkelig med ventilasjon. Når du tar deg en dusj og det blir store problemer med dugg, så er ikke ventilasjonen god nok. Det er DET huseier må rette opp. Å male over mugg vil si at han skjuler problemet for en ny leietaker. Neste leietaker vil få akkurat samme problem, og kanskje til og med vil bli syk. Det kan få alvorlige konsvekvenser for noen som har allergi, slik det gjorde for meg. Edit: blander med en annen tråd hvor TS fikk dugg selv med vinduer åpne. Hvordan er ventilasjonen, er det vifte, lufteluke o.l i tillegg til vindu? Står vindu åpent ved klesstørk? Endret 12. februar 2013 av 2shy
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #34 Skrevet 12. februar 2013 Huseier sin reaksjon på det her er utrolig kritikkverdig. Sett inn annonse selv, det er lettere å få tak i noe bra til en god pris da. At du ikke har lov til å oppholde deg i leiligheten mens han skal male to strøk over et mindre område er det dummeste jeg har hørt. Vask gir ikke fukt så lenge det er tilstrekkelig med ventilasjon. Når du tar deg en dusj og det blir store problemer med dugg, så er ikke ventilasjonen god nok. Det er DET huseier må rette opp. Å male over mugg vil si at han skjuler problemet for en ny leietaker. Neste leietaker vil få akkurat samme problem, og kanskje til og med vil bli syk. Det kan få alvorlige konsvekvenser for noen som har allergi, slik det gjorde for meg. Kan jeg nekte han å male over her? Så lenge det da ikke er ok? Jeg skal sette inn en annonse nå, bare redd han vil se den og kaste meg ut før jeg finner noe nytt. Akkurat. Sist leietaker som bodde her flyttet ut etter en månedes tid. Angrer nå på at jeg ikke spurte han hvorfor han flyttet så fort.
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #35 Skrevet 12. februar 2013 Eller forvente at jeg skal kunne oppholde meg her? Jeg har ikke tatt bil lappen enda, det går dårlig med busser fra andre kanter der jeg har familie og jeg jobber ti minutter gangvei unna her. Jeg er avhengig av å kunne være i en leilighet jeg selv leier, og jeg forventer ting skal være i orden, maling og slikt skal gjøres før jeg flytter inn.
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #36 Skrevet 12. februar 2013 Huseier sin reaksjon på det her er utrolig kritikkverdig. Sett inn annonse selv, det er lettere å få tak i noe bra til en god pris da. At du ikke har lov til å oppholde deg i leiligheten mens han skal male to strøk over et mindre område er det dummeste jeg har hørt. Vask gir ikke fukt så lenge det er tilstrekkelig med ventilasjon. Når du tar deg en dusj og det blir store problemer med dugg, så er ikke ventilasjonen god nok. Det er DET huseier må rette opp. Å male over mugg vil si at han skjuler problemet for en ny leietaker. Neste leietaker vil få akkurat samme problem, og kanskje til og med vil bli syk. Det kan få alvorlige konsvekvenser for noen som har allergi, slik det gjorde for meg. Edit: blander med en annen tråd hvor TS fikk dugg selv med vinduer åpne. Hvordan er ventilasjonen, er det vifte, lufteluke o.l i tillegg til vindu? Står vindu åpent ved klesstørk? Vifte på badet. Luft luke på kjøkkenet og over sengen. Stue og soverom i et, åpent mot kjøkkenet. Luka over senga trekker ingen luft inn eller ut.
2shy Skrevet 12. februar 2013 #37 Skrevet 12. februar 2013 Kan jeg nekte han å male over her? Så lenge det da ikke er ok? Jeg skal sette inn en annonse nå, bare redd han vil se den og kaste meg ut før jeg finner noe nytt. Akkurat. Sist leietaker som bodde her flyttet ut etter en månedes tid. Angrer nå på at jeg ikke spurte han hvorfor han flyttet så fort. Ja, du kan kreve at han utbedrer feilen. Å male over er ikke å utbedre problemet, det er å skjule problemet. Det han gjør er faktisk veldig alvorlig! Han har ikke lov til å kaste deg ut, han har heller ikke lov til å hive deg ut i 2 dager for å male i denne situasjonen. Eller forvente at jeg skal kunne oppholde meg her? Jeg har ikke tatt bil lappen enda, det går dårlig med busser fra andre kanter der jeg har familie og jeg jobber ti minutter gangvei unna her. Jeg er avhengig av å kunne være i en leilighet jeg selv leier, og jeg forventer ting skal være i orden, maling og slikt skal gjøres før jeg flytter inn. Som sagt, han har ikke lov til å kaste deg ut. Hvis det skal gjøres utbedringer som tilsier at det ikke er forsvarlig at du kan oppholde deg i leiligheten i det utbedringen skjer, skal du varsles innen rimelig tid. Dette er jo åpenbart ikke tilfelle. Maling tilsier ikke at det ikke er forsvarlig, huseier opptrer helt uholdbart. Vifte på badet. Luft luke på kjøkkenet og over sengen. Stue og soverom i et, åpent mot kjøkkenet. Luka over senga trekker ingen luft inn eller ut. Står viften alltid på når du/dere dusjer og tørker klær? Er det kjeller/sokkelleilighet dere bor i? Alt over bakkeplan?
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #38 Skrevet 12. februar 2013 Ja, du kan kreve at han utbedrer feilen. Å male over er ikke å utbedre problemet, det er å skjule problemet. Det han gjør er faktisk veldig alvorlig! Han har ikke lov til å kaste deg ut, han har heller ikke lov til å hive deg ut i 2 dager for å male i denne situasjonen. Som sagt, han har ikke lov til å kaste deg ut. Hvis det skal gjøres utbedringer som tilsier at det ikke er forsvarlig at du kan oppholde deg i leiligheten i det utbedringen skjer, skal du varsles innen rimelig tid. Dette er jo åpenbart ikke tilfelle. Maling tilsier ikke at det ikke er forsvarlig, huseier opptrer helt uholdbart. Står viften alltid på når du/dere dusjer og tørker klær? Er det kjeller/sokkelleilighet dere bor i? Alt over bakkeplan? Stuen og soverom er under bakken, to vinduer som ligger på bakkenivå i stuen. Viften står alltid på når lyset står på som er nesten hele tiden uten om nettene fordi det bråker helt j**** inn når vi skal sove. Det er sokkelleilighet. Lukene står oppe hele døgnet
2shy Skrevet 12. februar 2013 #39 Skrevet 12. februar 2013 Stuen og soverom er under bakken, to vinduer som ligger på bakkenivå i stuen. Viften står alltid på når lyset står på som er nesten hele tiden uten om nettene fordi det bråker helt j**** inn når vi skal sove. Det er sokkelleilighet. Lukene står oppe hele døgnet Okey, fukt er et stort problem i sokkelleiligheter, særlig de under bakkeplan. Det kan være dårlig drenering, i tillegg til at ventilasjonen ikke er tilstrekkelig. Hvis jeg var deg ville jeg ringt huseiernes landsforbund med en gang og bedt om råd. Samtidig setter du inn annonse i lokalavisen/på nett og finner deg et nytt sted å bo så fort det lar seg gjøre.
dobri123 Skrevet 12. februar 2013 #40 Skrevet 12. februar 2013 Okey, fukt er et stort problem i sokkelleiligheter, særlig de under bakkeplan. Det kan være dårlig drenering, i tillegg til at ventilasjonen ikke er tilstrekkelig. Hvis jeg var deg ville jeg ringt huseiernes landsforbund med en gang og bedt om råd. Samtidig setter du inn annonse i lokalavisen/på nett og finner deg et nytt sted å bo så fort det lar seg gjøre. Jeg ringte nå inn til Norsk fuktskadekontroll AS, var i kontakt med de her om dagen og fortalte nå at huseieren bare ville vaske og male over muggen. Fikk da beskjed om at den kun ville komme tilbake da så lenge det ikke ble gjort noe med selve problemet. Han sa jeg skulle gi videre beskjed til huseieren om at han kunne ringe inn dit og få råd og avtaler med de der slik at de videre kunne komme hit å se på dette. Sendte huseieren en melding nå og fortalte at jeg hadde snakket med de, og ga nummer og navn på personen der inne. Venter spent på svar nå. Jeg godtar ikke at det kun blir vasket og malet over, så lenge det ikke gir noen bedring. Kan jeg ringe inn på huseierens landsforbund så lenge jeg kun er leier? Skal ned til lokalavisen etterpå og sette inn annonse der
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå