Gå til innhold

Medisinstudent med fortid

Fremhevede innlegg

Skrevet

En bekjent av meg skal søke medisinstudiet til høsten. Hun har en lang og tung fortid og driver muligens med kriminelle ting nå også (uten at jeg vet dette helt sikkert).

Vi gikk på barne- og ungdomsskolen sammen og hun falt fort over på "feil side" da vi startet ungdomsskolen. Drev med amfetamin, hasj og sikkert en del annet også.

Senere begynte hun også å selge, noe som fortsatte langt inn i voksen alder. Selv sluttet hun med hardere stoffer. Vet at hun fortsatte med å røyke hasj, men tror ikke hun gjør det nå. Men jeg vet at hun drikker en del.

Etter ungdomsskolen stjal hun også en del og drev med svindelopplegg. Blant annet har hun stjålet mobiler og slikt, tømt boder som settes opp på tilstelninger, stjålet PC'er fra en skole osv. Det startet i det små, men ble stadig større og mer utspekulert.

Såvidt jeg vet, har hun ikke rulleblad. Hun har jobbet flere forskjellige steder og er fryktelig flink til å sette opp en fasade. Gode attester, godt likt og ser søt og uskyldig ut.

Ifjor fikk hun hanket til seg en fulltidsstilling på sykehus og har store planer om å bli lege. Samtidig har hun tatt vgs og påstår hun har gode nok karakterer til å komme inn. Hun har til og med søkt tidlig opptak.

Jeg er redd for at dette er en person som vil misbruke sin makt. Synes ikke hun bør få muligheten til å bli lege. Hva mener dere? Hvordan kan man stoppe henne?

Jeg vet ikke om noen kriminelle ting hun har vært innvolvert i på ca. halvannet år, men jeg mistenker at hun bare er blitt flinkere til å skjule sine spor. Føler at hun "pønsker på noe".

Anonym poster: 111767b14017b326580dd8e85a73e77f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dessverre ingenting du kan gjøre

Anonym poster: 29cf28bbd21311c20f3c4d559576e5f5

• Liker 5
Skrevet

Du får hellere håpe at hun faktisk får en oppvekker av medisinstudiet :)

Skrevet

Dessverre ingenting du kan gjøre

Det var det jeg trodde. Én ting jeg har tenkt på er å sørge for at hun får rulleblad.

Tror ikke jeg tør, for jeg vet ikke hvor dypt dette ligger. Og hvilke personer som evt. kan komme etter meg.

Du får hellere håpe at hun faktisk får en oppvekker av medisinstudiet :)

Eller at hun blir tatt. Men dama er smart og utspekulert, så det spørs. Tror ikke helt på at hun har forandret seg. Som nevnt, er hun flink til å late som. Hun har jo tross alt holdt seg borte fra politiet i alle år og er en fantastisk person på papiret.

Det er ikke mange som vet hvordan hun er. Ihvertfall ikke utenfor kriminelle miljøer.

Skrevet

Du kan trøste deg med at det ikke er hvem som helst som faktisk blir lege

• Liker 1
Skrevet

Om hun blir tatt opp ved medisinstudiet, kan du sende et anonymt brev til fakultetet hun studerer ved som viser til hvorfor denne personen ikke er egnet til å bli lege.

Anonym poster: 50c09021ef40210f70e7441920b2b03b

• Liker 7
Skrevet

Det var det jeg trodde. Én ting jeg har tenkt på er å sørge for at hun får rulleblad.

Tror ikke jeg tør, for jeg vet ikke hvor dypt dette ligger. Og hvilke personer som evt. kan komme etter meg.

Eller at hun blir tatt. Men dama er smart og utspekulert, så det spørs. Tror ikke helt på at hun har forandret seg. Som nevnt, er hun flink til å late som. Hun har jo tross alt holdt seg borte fra politiet i alle år og er en fantastisk person på papiret.

Det er ikke mange som vet hvordan hun er. Ihvertfall ikke utenfor kriminelle miljøer.

Men tenk om hun faktisk har forandret seg da? Eller ser på medisinstudiene som et snitt for å forlate det kriminelle miljøet? Vil du da ødelegge dette for henne? Er vi ikke bedre tjent med en som blir rehabilitert, enn en som faller ut på igjen fordi noen satte kjepper i hjulene for henne?

Anonym poster: 9c58fd608c94544183424b88b820eccb

• Liker 15
Skrevet

Om hun blir tatt opp ved medisinstudiet, kan du sende et anonymt brev til fakultetet hun studerer ved som viser til hvorfor denne personen ikke er egnet til å bli lege.

håper og tror at anonyme brev hvor man anklager folk for ting ikke blir tatt seriøst.

til ts

mange som har drevet med dop, sikkert under studietiden også.

nå ser det ut som hun vil sikre seg en god jobb i stedet for å leve som tyv, det er en fin ting.

Anonym poster: 5daa69d3ab7e78cea0d1c58322df64ff

• Liker 2
Skrevet

:skratte: :skratte:

Anonym poster: 8839cb810b0637b6a5470b5ea197d5bf

• Liker 1
Skrevet

håper og tror at anonyme brev hvor man anklager folk for ting ikke blir tatt seriøst.

til ts

mange som har drevet med dop, sikkert under studietiden også.

nå ser det ut som hun vil sikre seg en god jobb i stedet for å leve som tyv, det er en fin ting.

Anonym poster: 5daa69d3ab7e78cea0d1c58322df64ff

Tja, i profesjonsstudier skal det legges stor vekt på egnethetsvurderinger basert på tilbakemeldinger fra bl.a. medstudenter, veiledere etc. Jeg håper og tror at brev med slik informasjon blir tatt seriøst.

• Liker 2
Skrevet

Mange leger som ikke er mors beste barn. Så lenge hun ikke har rulleblad skal du ikke legge deg bort i det her. Er du misunnelig?

• Liker 6
Skrevet

Tja, i profesjonsstudier skal det legges stor vekt på egnethetsvurderinger basert på tilbakemeldinger fra bl.a. medstudenter, veiledere etc. Jeg håper og tror at brev med slik informasjon blir tatt seriøst.

Hvordan kan noen fra utsiden som ikke har sett personen i aksjon under studiene vurdere om personen er egnet eller ei?

Anonym poster: 9c58fd608c94544183424b88b820eccb

• Liker 6
Skrevet

Jeg har tatt massevis av dop, gjorde det også på laveregradsstudier. Vennene mine var kriminelle og jeg visste mye rart, for å si det sånn. Har også hjulpet venner av meg med ting. Pr. i dag har jeg tatt en lengre utdanning og jobber med det jeg er utdannet til. Hender jeg sier hei til gamle venner, men vi er på forskjellige planeter nå. Jeg har ikke ruset meg på mange år.

Det å studere kan også være endrende i aller høyeste grad. Ikke ødelegg for henne. Det kunne ha vært meg, og i dag har jeg mann, barn og om det ikke hadde vært for min utdanning og min mulighet til å komme ut av det, aner jeg ikke hvor jeg hadde befunnet meg. Pent ville det neppe ha vært.

Skrevet (endret)

Det blir i så fall bare løse påstander og så lenge man ikke har dokumentasjon skal denslags ikke vektlegges. I tillegg er dette forhold som vedkommende har gjort før hun har vært opptatt ved medisinerstudiet. Her kommer også et annet aspekt inn. Det er få steder det er så sofistikert intrigespill som i akademia og i legeyrket spesielt, så hva medstudenter mener om andre studenter betyr egentlig ingenting så lenge man ikke har noe konkret å vise til.

Endret av Engels
  • Liker 5
Skrevet

Vent i hvert fall til hun har begynt på studiet og se hvordan hun ter seg da.

Skikkethetsvurderinger er veldig viktig på medisinstudiet, jeg har selv sittet i utvalg som har arbeidet med noen slike. Vi har aldri mottatt meldinger fra folk utenfra studiet, da. Det går mest på mistanke om psykisk sykdom, uakseptabel oppførsel ovenfor pasienter og grov kunnskapsmangel, og lignende ting.

Anonym poster: ba25c6c6d2a0072d8fa75e0020412525

• Liker 2
Skrevet

Du kan egentlig ikke gjøre en dritt. Hvem vet, hun kan ha forandret seg?

Skrevet

Vent i hvert fall til hun har begynt på studiet og se hvordan hun ter seg da.

Skikkethetsvurderinger er veldig viktig på medisinstudiet, jeg har selv sittet i utvalg som har arbeidet med noen slike. Vi har aldri mottatt meldinger fra folk utenfra studiet, da. Det går mest på mistanke om psykisk sykdom, uakseptabel oppførsel ovenfor pasienter og grov kunnskapsmangel, og lignende ting.

Dessverre kan det lett bli en måte å bli kvitt "brysomme" studenter på. Las i en studentavis om en student ved UiO som fikk advarsel om skikkethetsvurdering pga hun ikke deltok på ikke-obligatoriske forelesninger. Da er det bare snakk om maktmisbruk i mine øyne, noe som slett ikke er noe nytt i akademia. Nevn det instituttet hvor det hersker fred og fordragelighet, finnes det overhodet? I legeyrket er det beinhard kamp om overlegestillingene og folk går over lik for å sverte kollegene sine.

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns du skal la det gå sin gang og ikke blande deg for mye. Er hennes liv, hennes valg og ting som hun trenger å erfare i livet sitt. Tror ikke man kommer så veldig langt på det lange studiet uten en viss grad av selvdisiplin og selvkontroll. Man må i det minste kunne følge langsiktige mål. I tillegg skal hun jo gjennom jobb og praksis og tror ikke hun kommer så langt om hun er veldig uegnet for å si det sånn. En eller annen kommer vel til å merke noe om det skulle være noe alvorlig feil med henne. Man kan jo også risikere å stå uten jobb eller turnus etter studiet.

Skrevet

Hun kommer sikkert ikke inn.

Det er SÅ mange som sier at de "skal" ditt og datt.

Å faktisk få plassen på et så vanskelig studie å komme inn på, skal utrolig mye til.

Jeg tviler på at hun kommer inn, og tror hun bare skryter på seg noe.

Anonym poster: f25f7a8e030e29f138ed9adb288493c8

• Liker 2
Skrevet

Dessverre kan det lett bli en måte å bli kvitt "brysomme" studenter på. Las i en studentavis om en student ved UiO som fikk advarsel om skikkethetsvurdering pga hun ikke deltok på ikke-obligatoriske forelesninger. Da er det bare snakk om maktmisbruk i mine øyne, noe som slett ikke er noe nytt i akademia. Nevn det instituttet hvor det hersker fred og fordragelighet, finnes det overhodet? I legeyrket er det beinhard kamp om overlegestillingene og folk går over lik for å sverte kollegene sine.

Vel, hvis en student aldri er til stede, kan det bli snakk om at han/hun blir innkalt til en samtale for å høre hvordan det står til. At man ikke møter opp, har ingenting med skikkethet å gjøre, men det kan få medstudenter/forelesere til å bekymre seg. På et profesjonsstudium med små kull og mye arbeid i grupper, blir det veldig tydelig hvis noen melder seg helt ut. Man kan også bli innkalt til samtale hvis man stryker på terminprøver, men dette har heller ingenting med skikkethet å gjøre, og man behandler ikke slike ting i utvalget.

Det finnes tullinger blant leger også, men de fleste går ikke "over lik for å sverte kollegaene sine". Som i alle yrker finnes det ulike personligheter her også.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...