AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #1 Del Skrevet 9. februar 2013 I Desember 2012 flyttet jeg inn i en ny leilighet med min samboer. Jeg holder sjeldent fester, og om jeg gjør det så er musikk av klokken 11 på kvelden og det er stille i 9-10 tiden ettersom de over har barn. Jeg betaler til riktig dag, holder det ryddig inne og ute. Jeg gjør som man skal gjøre når man leier/bor i nærheten av andre. Jeg bor i underetasjen, over oss bor det et utenlandsk, ganske ungt par med to mindre barn 5-6år gamle. Over der igjen bor det en man i loftsleiligheten, men han ser vi og hører sjeldent til. *I juletider fikk jeg en sms av huseier hvor han skrev at han måtte bytte brannalarmene inne og kom på mandag mellom 11-15. Denne meldingen kom sendt Søndagskveld. Jeg tenkte jeg skulle skrive tilbake, men da jeg så den hadde jeg alt fått en ny en hvor han skrev ''Er dere ikke hjemme da låser vi oss bare inn, har ekstra nøkkel'' Jeg skrev kort og hyggelig tilbake at jeg var hjemme i tre tiden når jeg var ferdig på jobb. Fint om de kunne ta det etter dette, da jeg syntes det var greit å være tilstedet. Vi var enda i innflyttingsperioden og var mye esker og saker over alt. Fikk aldri noe svar. Da jeg kom hjem hadde han alt vært der inne å byttet alarmene. *Han skrev melding senere om at vi måtte ha på varmovnene inne for å slippe fukt. En ting er at vi skal ha litt varme inne, men vi har varmekabler på badet, stuen, soverommet og kjøkkenet som hele tiden står på. To vifter som er åpne. Varmeovn på i ene vinduet i stuen, varmeovn på kjøkkenet. Slår vi på mer blir det veldig varmt, og ikke minst stiger strømregningen i taket! Men jeg satt de litt på i frykt for fukt. De står på 1 /1,5.. *Tidlig i leieperioden fant jeg ut at strømmen var ALT for liten! Bruker jeg en stekeplate, kan jeg ikke ha på stekeovnen. Da går strømmen! *Lyset i gangen blinker konstant, selv når bryteren er avslått. Har byttet pærer flere ganger. Da jeg tok oppe dette fikk jeg kort svar: Lyset i gangen får dere bare ha avslått, det kan ikke jeg gjøre noe med. Var fullt klar over at strømmen er lav, men det kan jeg heller ikke gjøre noe med. Sånn er det. *Som om dette da ikke var nok fikk jeg nå se mugg i vinduet på kjøkkenet, mugg i begge vinduene i stuen, mugg rundt hele vinduet i utgangsdøren. Da fikk jeg bare til svar at vi måtte ha mer varme der inne, og lufte mer. Vi lufter og varmer om hverandre! Jeg setter ikke opp vinduene en halvtime for å lufte, for så å stige varmen for at det blir for kaldt og ende opp med en helsikkes strømregning. Er dette riktig av han? Hva hadde du/dere gjort? Desperat etter gode råd. Anonym poster: 561dcca0a781a57c29345a245eb44b5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #2 Del Skrevet 9. februar 2013 Høres ut som dere har flyttet inn i en råtten leilighet. Ville ha sagt opp leiligheten og funne en ny. Anonym poster: 95e97b2744984ea356313f0dd2a02d20 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sara-ellis Skrevet 9. februar 2013 #3 Del Skrevet 9. februar 2013 (endret) Samme her, jeg hadde også flyttet. Mugg kan være direkte farlig! I vår kontrakt har vi fått presisert at det skal gis beskjed i rimelig tid, og det er absolutt ikke dagen før... Endret 9. februar 2013 av sara-ellis 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2013 #4 Del Skrevet 9. februar 2013 Sånn jeg ser det føler jeg ikke at det er greit at husieren låser seg inn der mens leieperioden er gående uansett egentlig. Jeg føler ikke at han har noe der å gjøre da. Helt ok at han kommer når vi er hjemme, om vi får beskjed på forhånd! Noen dager ihvertfall, men ikke en fremmed alene selv om det er han som leier ut. Vi har tenkt til å få målt luftfuktigheten i leiligheten en av de nærmeste dagene. Men istad gjorde vi det kort, og enkelt foran ene ventilen i veggen som er over sengen vår. Vi tente en fyrstikk, og holdt den helt inn mot hullet. Flammen beveget ikke en gang på seg! Den skulle da ha blitt dratt innover.. -ts Anonym poster: 1f7997de709bd38ea3282f0ccc348b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 10. februar 2013 #5 Del Skrevet 10. februar 2013 Er i en liknende situasjon. Se tråden min "mugg i leid leilighet".. Vi flytter på onsdag, gir beskjed på mandag. Regner med at huseier blir sinna, men da får han bli det på seg selv, for det er HAN som ikke har gjort som han skal! De får ikke en krone mer av oss! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #6 Del Skrevet 10. februar 2013 Tror du har rett på å si opp på dagen og finne deg ny leilighet uten å betale ut oppsigelsestiden. Mugg er farlig. Antakelig så har ikke huseier lov til å leie ut heller om det er så rått i leiligheten. Anonym poster: 1c3b819b4860cdcb6113da70bd8b978f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #7 Del Skrevet 10. februar 2013 Fant en del om rettigheter du har om det oppdages sopp eller mugg i en leilighet som du leier. http://www.boligjegeren.no/Underleieforholdet/Temasaker/Husleielovenogfuktproblemer.aspx Anonym poster: 1c3b819b4860cdcb6113da70bd8b978f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #8 Del Skrevet 10. februar 2013 Det høres ikke ut som det elektriske er i orden heller. Komfyren skal ha en egen 20A kurs. Anonym poster: 2cb86c6978abf0a54e8cb9a5df5d6e38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2013 #9 Del Skrevet 10. februar 2013 Leste de rettighetene jeg hadde nå. Jeg tok igjen kontakt med huseier å fortalte at muggen er blitt større, det begynte nemlig bare i utgangsdøren. Da fikk jeg beskjed om at JEG fyrte og luftet feil, at jo mer vann jeg brukte og jo mer mennesker det var her (for mennesker i seg selv generer mye vann) jo mer måtte jeg fyre og lufte. Jeg har til alle døgnets tider ventilene oppe. Jeg har på varmekablene i alle rom, og jeg har ene ovnen i vinduet på. Bør legge til at det er ganske lite her jeg bor. Bad, to boder, seng og stue i et. Kjøkken. Da skrev jeg en hyggelig melding tilbake om at leiligheten er flott ellers, men jeg vil ikke bo med mugg rundt meg. Regnet da med at dette ble ordnet fortest mulig. Tok også enda en gang opp strømmen, og sa at dette var fint om de ordnet da vi ikke fikk noe som helst beskjed om dette på forhånd. Deretter fikk jeg ikke noe svar en gang.. Har tenkt til å flytte, men først vil jeg få målt luftfuktigheten i leiligheten, og få noe med kompetanse rundt dette til å skrive rapport jeg så kan levere til huseier. Så også at dette kunne trekkes av husleien. Noen som også vet hvem jeg skal kontakte for å få ordnet noe slikt? -ts Anonym poster: 1f7997de709bd38ea3282f0ccc348b47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå