Gå til innhold

"Å disse"," å huske". Hva sier du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitat deg:

"Sier begge deler, avhengig av hvilken dialekt jeg snakker. (Dvs. disse på helgelandsk og huske på oslovest-dialekt) "

Hvordan kan dette misforstås?

Til å være vestkantbeboer har du et vulgært språk.

Tydeligvis kan det misforstås. Jeg leser innlegget slik innleggsforfatteren mente det, ikke slik du tolker det :)

Jeg skrev at jeg sier «huske» og er fra Bærum. Det betyr ikke at jeg tror at de sier «å disse» i Oslo, men det er nå en gang Bærum jeg er fra.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Ordene reile og føyse (og tilsvarende varianter), har jeg aldri hørt før. Å huske har jeg tenkt på som den offisielle standarden for ordet, mens disse og ronse er dialektord.

Jeg går ut i fra at disse som i huske har sammenheng med disse i betydningen å riste, skjelve. I følge ordboka er disse trolig beslektet med dirre.

Disse (uspes. trol besl med dirre)

1 riste svakt; skjelve

kjenne golvet d- under seg

2 huske (II), gynge (II)

unger liker å d-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ulike ord og varianter er det egentlig? Så vidt jeg kan se brukes følgende: Å huske, disse, desse, reie, reile, føyse, føysa og ronse.

Dette var en lærerik tråd, hadde ikke hørt om noen av de variantene bortsett fra huske. Ville ikke hatt snøring på hva folk snakket om hvis de skulle ut og disse eller føyse eller ronse eller reile eller noen av de andre. Er de virkelig så vanlige?

Anonym poster: 5fd9cf02b85db11d2762a46852c8fb29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var en lærerik tråd, hadde ikke hørt om noen av de variantene bortsett fra huske. Ville ikke hatt snøring på hva folk snakket om hvis de skulle ut og disse eller føyse eller ronse eller reile eller noen av de andre. Er de virkelig så vanlige?

Anonym poster: 5fd9cf02b85db11d2762a46852c8fb29

For meg var det i alle fall helt selvsagt å si ronse. Huske var noe de sa på Barne-TV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en lærerik tråd, hadde ikke hørt om noen av de variantene bortsett fra huske. Ville ikke hatt snøring på hva folk snakket om hvis de skulle ut og disse eller føyse eller ronse eller reile eller noen av de andre. Er de virkelig så vanlige?

Det å ronse er like vanlig som det å bo på Sørlandet, så jeg tør påstå det er ganske vanlig. Det er ikke et ekstremdialektalternativ til andre ord heller, jeg kunne aldri sagt noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 2 uker senere...

Hvor mange ulike ord og varianter er det egentlig? Så vidt jeg kan se brukes følgende: Å huske, disse, desse, reie, reile, føyse, føysa og ronse.

Jeg pleide å synes at disse hørtes ekkelt ut, for som det ble nevnt over her er assosiasjonen at fettet å en feit person disser, altså skjelver, eller at det betyr å erte eller mobbe noen.

Desse, reie, reile, føyse og ronse høres ut som noe helt annet, og det er ikke pent. ;) Hadde en mann spurt meg om jeg ville gjøre en av disse tingene, hadde jeg lagt på sprang og ringt politiet!

Sier huske, oppvokst på Oslo Vest.

Anonym poster: 8c56376e6ec4a64b699a32c69406bc6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hvor på Vestlandet da?

Er fra Stavanger, her sier man disse.

Anonym poster: c3e1bad2bc8fa0c0740e5a6e653b2f12

Jeg bor rett utenfor stavanger og sier "reila", mine kusiner fra Sandnes sier også det :) Innover mot Forsand, Strand og Hjelmeland sier de også "å reila"..

Anonymous poster hash: c731e...277

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...