Gå til innhold

"Å disse"," å huske". Hva sier du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Eurodice

Selv forbinder jeg ordet disse med flesk som skjelver/rister: "hun var så tykk at flesket dissa når hun gikk". Å disse i betydning snakke nedsettende, er helt uaktuelt for meg å si. Jeg tror det er generasjonsforskjeller her.

Jeg tenker som deg. Kanskje vi er i samme generasjon :). Jeg sier "huske" . Det er slett ikke spesielt for Oslo vest som en AB skriver i innlegg 37. Det er vanlig på Østlandet, men kan selvfølgelig ikke gå god for samtlige kommuner og fylker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier "å disse". "Ei disse" (en huske på bokmål?), "ei humpedisse" (vippehuske på bokmål? eller hva kaller dere det? Sånn stang der en sitter i hver ende og når den ene går opp i lufta, kommer den andre ned i bakken.

I Trøndelag er det i allefall standard.

Anonym poster: a44c5eb623ab4470c8f01b0c44e98488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som deg. Kanskje vi er i samme generasjon :). Jeg sier "huske" . Det er slett ikke spesielt for Oslo vest som en AB skriver i innlegg 37. Det er vanlig på Østlandet, men kan selvfølgelig ikke gå god for samtlige kommuner og fylker.

Vi er vel begge i 40+ alderen?

Jeg sier "å disse". "Ei disse" (en huske på bokmål?), "ei humpedisse" (vippehuske på bokmål? eller hva kaller dere det? Sånn stang der en sitter i hver ende og når den ene går opp i lufta, kommer den andre ned i bakken.

I Trøndelag er det i allefall standard.

Anonym poster: a44c5eb623ab4470c8f01b0c44e98488

Mener du en slik?

Jeg kaller det for vippe, men dumphuske er vel det mest vanlig ordet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker som deg. Kanskje vi er i samme generasjon :). Jeg sier "huske" . Det er slett ikke spesielt for Oslo vest som en AB skriver i innlegg 37. Det er vanlig på Østlandet, men kan selvfølgelig ikke gå god for samtlige kommuner og fylker.

Jeg har ikke skrevet at det er spesielt for Oslo Vest, men at jeg er derfra og sier det. Djezzzes. Lær deg å lese.

Anonym poster: e061168626cc42683829f22cd46d98d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jeg har ikke skrevet at det er spesielt for Oslo Vest, men at jeg er derfra og sier det. Djezzzes. Lær deg å lese.

Anonym poster: e061168626cc42683829f22cd46d98d7

Du verden så ømskinnet du er da. Hvorfor kunne du ikke like godt ha skrevet bare Oslo og ikke Oslo vest? Eller er du kanskje aldri på andre kanter av byen og hører hvordan de snakker i andre bydeler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sunnmøringa skal vel reie?

Ikke alle sunnmøringer nei. Som jeg har svart før i tråden, så er jeg fra Ålesund og sier disse. Bor nå på Ytre Søre og her sier de reie.

Anonym poster: 9907b99ef8b2ac5f00077d7a1d460f94

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reile. Husker jeg satt og pratet med en fra Haugesund, da vi på en eller annen måte kom inn på temaet ble vi bare sittende og le av hverandre. Hadde aldri hørt ordet føyse før :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meinte vi frå søre, men ålesundsdialekta er no strengt tatt ganske annleis enn resten ta sunnmørsdialektene...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meinte vi frå søre, men ålesundsdialekta er no strengt tatt ganske annleis enn resten ta sunnmørsdialektene...?

Så annerledes er den vel ikke, men kommer an på hvor i kommunen du kommer fra. En fra Hessa og en fra indre/indre) bydel snakker f eks ikke likt. Gjorde ikke det før hvertfall, men det er vel kanskje begynt å jevnes ut. Jeg er fra indre(indre) og snakker mer bygdemål enn bymål.

Anonym poster: 9907b99ef8b2ac5f00077d7a1d460f94

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier "å huske". "Å disse" er å være stygg/nedlatende, dvs at man mobber/erter noen.

Kommer fra Oslo.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har merket meg at å svinge i en "disse", eller en "huske" på lekeplassen, har forskjellige ord alt etter hvor en er fra i landet. Hva sier du, og hvor er du fra?

Anonym poster: d4d876975908d1fd4186062128df6c20

"ei dessa"- Mo i Rana

Anonym poster: f103fc67f8ba9aa371682fd2b9cc815e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier "å dess", er fra Fosenhalvøya rett utenfor Trondheim.

Anonym poster: 153753e85ff459caacfe7b6069564436

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden så ømskinnet du er da. Hvorfor kunne du ikke like godt ha skrevet bare Oslo og ikke Oslo vest? Eller er du kanskje aldri på andre kanter av byen og hører hvordan de snakker i andre bydeler?

Jo, det er akkurat det. Jeg vet det er forskjell på hvordan man snakker i ulike deler av Oslo. Jeg ordla meg presist, du tilla meg en mening jeg ikke hadde fordi du ikke greide å lese en enkelt setning. Du har fortsatt ikke skjønt en dritt.

Anonym poster: e061168626cc42683829f22cd46d98d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Jo, det er akkurat det. Jeg vet det er forskjell på hvordan man snakker i ulike deler av Oslo. Jeg ordla meg presist, du tilla meg en mening jeg ikke hadde fordi du ikke greide å lese en enkelt setning. Du har fortsatt ikke skjønt en dritt.

Anonym poster: e061168626cc42683829f22cd46d98d7

Sitat deg:

"Sier begge deler, avhengig av hvilken dialekt jeg snakker. (Dvs. disse på helgelandsk og huske på oslovest-dialekt) "

Hvordan kan dette misforstås?

Til å være vestkantbeboer har du et vulgært språk.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...