AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #281 Skrevet 10. mai 2013 Jeg forstår ikke hva det er med meg og min nettside som er så interessant at jeg igjen og igjen diskuteres her. Andre skjønnhetsbloggere som drives fra Norge og derfor må følge norsk lov (som bruker affiliatelinker i like stor grad som det jeg gjør), hvorfor er det ikke en eneste person som nevner noe om disse? HVA er det ved meg som er så utrolig interessant? Som jeg har sagt, dersom noen ønsker å ha en saklig diskusjon med meg, ta kontakt med meg på mail, jeg ønsker ikke lenger å forholde meg til anonym nummer 1-25. Det dere har klaget på tidligere har jeg rettet på, allikevel er jeg stadig vekk et diskusjonsemne her. Jeg har svart på direkte spørsmål, og nå har jeg faktisk fått nok av spekulasjoner, løgn, personangrep, hets og annet. Konstruktiv kritikk er fint, men det er en grunn til at denne tråden er ryddet igjen og igjen av moderatorene på dette forumet. .... Nå syns jeg du inntar offerrollen i svaret ditt, og unnlater å diskutere saklig - du påstår at vi bedriver personangrep, istedenfor å ta på alvor kritiske spørsmål til innhold på bloggen din vedr. - skjult reklame/affilatelinker, - seriøsiteten ved å tilby hudpleieprogram over nett, - overprising av md pensling (som eier av bloggen står du fritt til å ta det du vil, men ca. 10.000,- i fortjeneste for å helle 1/2 liter væske over i småflasker opplever jeg som utnytting av lesere som "sluker" alt som står på bloggen). At andre blogger også har skjult reklame, er ikke et godt nok argument. Forbrukerombudet jobber med å få en slutt på skjult reklame, jfr. http://www.forbrukerombudet.no/2011/04/vil-ha-slutt-paa-skjult-reklame-paa-blogger - og det er de største bloggene man i første omgang har rettet fokuset på. Du har fått negative tilbakemeldinger helt tilbake til 2009 vedr. skjult reklame/affilatelinker. Mitt håp er at du en dag kan merke innlegg med affilatelinker som reklame, spesielt med tanke på de mange unge leserne du har. Fra Forbrukerombudet: "Ta hensyn til unge lesere Dette er spesielt viktig med tanke på unge blogglesere. Mange bloggere har en stor andel yngre lesere, og har stor påvirkningskraft overfor denne gruppen. – Vi vet at barn har vanskeligere enn voksne for å gjennomskue reklame, og det er spesielt av hensyn til denne gruppen vi ønsker en slutt på skjult reklame på blogger, sier Nergård. Forbrukerombudet har nå sendt ut veiledningen til åtte av Norges største kommersielle bloggere.". Jeg er veldig glad for at du ikke har brukt affilatelinker i hudpleieprogrammene dine. Kjempeflott. Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 6
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #282 Skrevet 10. mai 2013 Dette vil være det siste svaret jeg gir her på KG, etter at jeg fikk en melding fra en moderator som mener at flere av mine innlegg er reklame. Dersom det å forsvare seg når man blir beskyldt for å være svindler er reklame, da vet jeg ikke opp og ned på noe lenger, og jeg gir offisielt opp. Tror ikke det gjaldt svarene dine i denne tråden, men at du har brukt av affilatelinker i svar her inne, eksempelvis http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=399013&#entry6668252 (for de som ikke vet hva affilatelink er: hold over lenken, så ser man "awin" i lenken, og det er ikke lov å legge ut her.). Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 5
Gjest Gjest Skrevet 10. mai 2013 #283 Skrevet 10. mai 2013 Jeg forstår ikke hva det er med meg og min nettside som er så interessant at jeg igjen og igjen diskuteres her. Andre skjønnhetsbloggere som drives fra Norge og derfor må følge norsk lov (som bruker affiliatelinker i like stor grad som det jeg gjør), hvorfor er det ikke en eneste person som nevner noe om disse? HVA er det ved meg som er så utrolig interessant? Som jeg har sagt, dersom noen ønsker å ha en saklig diskusjon med meg, ta kontakt med meg på mail, jeg ønsker ikke lenger å forholde meg til anonym nummer 1-25. Det dere har klaget på tidligere har jeg rettet på, allikevel er jeg stadig vekk et diskusjonsemne her. Jeg har svart på direkte spørsmål, og nå har jeg faktisk fått nok av spekulasjoner, løgn, personangrep, hets og annet. Konstruktiv kritikk er fint, men det er en grunn til at denne tråden er ryddet igjen og igjen av moderatorene på dette forumet. Dette vil være det siste svaret jeg gir her på KG, etter at jeg fikk en melding fra en moderator som mener at flere av mine innlegg er reklame. Dersom det å forsvare seg når man blir beskyldt for å være svindler er reklame, da vet jeg ikke opp og ned på noe lenger, og jeg gir offisielt opp. For de av dere som spurte, jeg har aldri brukt affiliatelinker i hudpleieprogrammene mine, og at jeg tjener penger på nettsiden min er noe jeg alltid har, og alltid vil være, åpen om. Jeg har overhodet ingen agenda eller et ønske om å lure eller svindle noen, heller forsøker jeg å bygge en nettside som kan være til hjelp. Dersom non har et problem med hvordan jeg driver kan dette tas med meg direkte, for nå sier jeg meg ferdig med Kvinneguiden. Fremtidige personangrep på dette forumet vil anmeldes, da dette faktisk ikke lov. Og til de av dere som ønsker svar på ytterligere spørsmål, mail kan sendes meg. Til nå har ETT menneske fra denne diskusjonen sendt meg mail så jeg antar ikke så altfor mange av dere vil kontakte meg, men da vet dere ihvertfall at det er mulig. Til moderatorene her på KG: Fint om dere kan slette min profil her fra KG, dersom det er mulig. Ha en fin dag! Snuten vil gi fanden etter og ha lest tråden, de vil kanskje heller sjekke ut businissen din. Så til lykke med det. 4
Professor Orm Skrevet 10. mai 2013 #284 Skrevet 10. mai 2013 (endret) Du som er så god til å kalkulerer: kan du gi oss et lignende regneeksempel på hva en kur i salong koster? Altså hva salongen tjener på kuren? Jeg har brukt salonger flere ganger og vært misfornøyd hver gang. Dyrt, og produktene du liksom MÅ kjøpe koster skjorta. Ingen garanti for at huden blir bedre derfra heller. Jeg har ikke hatt behov for penslinger fra HC så kjenner ikke produktet, men gjør hun ikke bare det salongene også gjør? En kur koster for salongen ca. 1600 kr inkl. mva. å ta inn, den rekker til ca 50 behandlinger. Fant en helt tilfeldig salong sin prisliste via google search, penslingskur på 5 ganger koster 1800kr, enkeltpensling 450kr og i behandlig 250kr. Kur: 1800*10=18 000. Minus innkjøpspris blir da 16 400. Enkeltpensling: 450*50-innkjøpspris= 20 900. I behandling: 250*50-innkjøpspris=10 900. Gjennomsnitt: 16 400+20 900+10 900=48 200. 48 200/3 =16 066,667. Runder opp til 16 067. Så kommer igjen skatter osv. på behandlingene, og slikt tør ikke jeg begi meg ut på. http://www.beautysecrets.no/priser <--- Disse er representative for priser generelt. Endret 10. mai 2013 av Professor Orm 1
Gjest Nanne70 Skrevet 10. mai 2013 #285 Skrevet 10. mai 2013 Snuten vil gi fanden etter og ha lest tråden, de vil kanskje heller sjekke ut businissen din. Så til lykke med det.
AnonymBruker Skrevet 10. mai 2013 #287 Skrevet 10. mai 2013 En kur koster for salongen ca. 1600 kr inkl. mva. å ta inn, den rekker til ca 50 behandlinger. Fant en helt tilfeldig salong sin prisliste via google search, penslingskur på 5 ganger koster 1800kr, enkeltpensling 450kr og i behandlig 250kr. Kur: 1800*10=18 000. Minus innkjøpspris blir da 16 400. Enkeltpensling: 450*50-innkjøpspris= 20 900. I behandling: 250*50-innkjøpspris=10 900. Gjennomsnitt: 16 400+20 900+10 900=48 200. 48 200/3 =16 066,667. Runder opp til 16 067. Så kommer igjen skatter osv. på behandlingene, og slikt tør ikke jeg begi meg ut på. http://www.beautysecrets.no/priser <--- Disse er representative for priser generelt. Bl.a. lønn (ca. 50 x 30 min = 25 timer * ?) + driftsutgifter. Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 2
Professor Orm Skrevet 10. mai 2013 #288 Skrevet 10. mai 2013 Jeg synes det er helt ok om hun selger penslinger når hun har leverandør her, ikke noe svindel der. Leserne gjør en god deal ved å kjøpe pensling av henne fremfor å gå til behandling, samtidig som hun tjener penger. Det er rett og rimelig. Men affilatelinkene og spesielt hudpleieprogrammene, det er dårlig moral. Er der forresten noen som kan fortelle meg nøyaktig hva man får når man bestiller? Sånn bortsett fra den lista postet tidligere? 1
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #289 Skrevet 11. mai 2013 Professor Orm: Jeg er for en gang skyld uenig med deg. Jeg mener det verste er affilatelinkene, deretter salg av hudpleieprogram og md formulations peeling. Jeg anser ikke salg av md formulations heller som svindel, men stiller spørsmålstegn ved moralen og markedsføringen, når HC på nettsiden sammenligner hjemmepensling med salongpensling. Selve produktet er det samme, men ikke resten: - I en salong kan du få en vurdering i forhold til hvilken behandling (syre) som passer, samt hvor mange behandlinger du trenger, det er ikke sikkert du trenger 12 behandlinger. - I en salong betaler du også for tjenesten - ikke bare produktet, dvs. de gjør jobben for deg. Det rette sammenligningsgrunnlaget er tilsvarende hjemmepenslinger. Informasjon om hva det koster til sammenligning, får ikke kunden høre et ord om. HC "holder tilbake" denne informasjonen, og det kan man forstå siden hun ikke har konkurransedyktige priser - hun hadde mest sannsynlig ikke fått solgt, hvis folk visste de kunne få tilsvarende til en mye billigere penge. Selvfølgelig er ikke HC pliktig til å informere om konkurrerende priser, men jeg oppfatter det som hun "pynter" på sannheten i markedsføringen sin, når hun viser til salongpriser (som altså ikke er den samme tjenesten), men unnlater å vise til priser på annen hjemmepensling som fås kjøpt. Det koster forresten ikke 6000,- for 12 salongbehandlinger, slik HC påstår i markedsføringen av md formulations penslingen på nettsiden. Hun kan i alle fall trekke fra 1200,-. For de som er ute etter tilsvarende pensling til markedspris, dvs. en brøkdel av hva HC får seg til å ta, så kan man lese tilbakemeldinger her http://www.makeupalley.com/product/showreview.asp?ItemID=3 og evt kjøpe Glycolic acid 40% og pH prep solution: her http://www.makeupartistschoice.com/40-Glycolic-Kits_p_31.html Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 3
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #290 Skrevet 11. mai 2013 Tillegg vedr. salg og markedsføring av Md Formulations pensling på nettsiden: Fra markedsføringsloven - http://www.lovdata.no/all/hl-20090109-002.html#7 - vedr. "§ 7. Villedende handlinger En handelspraksis er villedende dersom den inneholder uriktige opplysninger og dermed er usannferdig eller på annen måte er egnet til å villede forbrukerne med hensyn til ett eller flere av følgende elementer: d) prisen på ytelsen eller hvordan prisen beregnes, eller eksistensen av en prisfordel, Praksisen anses likevel bare som villedende dersom den er egnet til å påvirke forbrukerne til å treffe en økonomisk beslutning som de ellers ikke ville ha truffet. Det er også villedende dersom markedsføring av en ytelse, herunder sammenlignende reklame, forårsaker forveksling med en konkurrents ytelse eller varemerke, handelsnavn eller andre kjennetegn." ---- Ut fra ovennevnte driver HC slik jeg oppfatter det med villedende markedsføring på nettsiden vedr. Md Formulations pensling. Nå slipper HC å følge norsk lov, men moralsk burde hun det siden hun retter seg mot det norske markedet. Hun skriver selv under Faq-siden: "Det jeg skriver er alltid ærlig, jeg ville aldri kunne klart å lyve for å tjene penger eller lure lesere til å kjøpe noe jeg ikke anbefaler kun for å tjene penger.". Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 4
Professor Orm Skrevet 11. mai 2013 #291 Skrevet 11. mai 2013 Plutselig skjønte jeg hva du mente! Men jeg tør påstå at md sin er tryggere, den du ser der har veldig lav pH i forhold til md sin. At salongbehandling koster 6000 er som du sier, helt feil.
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #292 Skrevet 11. mai 2013 Det er faktisk brudd på lovverket og kan straffes opptil 3 år om man sprer løgner for å ramme en annen persons renommé og bedriftavirksomhet. Det vil som flere har nevnt vært den enkleste sak i verden å dokumentere påstandene men dette har TS valgt å ikke gjøre.... En salong vil evt tilby "gratis" analyse ved å legge denne prisen på produktene. Det blir som å gå på slike timesharepresentasjoner. Du blir utsatt for et stort press om å kjøpe akkurat de merkene som salongen fører. Det mest ærlige er butikker som oppgir hva ting koster og lar deg kjøpe varene selv. Siden så mange her sutrer ivei med at det er svindel å ta betalt for noe man muligens kan finne "gratis" andre steder. Kan jeg få adressen til jobben deres? Så skal jeg troppe opp og vise til at det er folk som har fått de varer/tjenester du jobber med gratis og at du derfor må gi de til meg uten betaling. Hvis ikke er du jo ifølge deg selv en grisk uredelig svindler Anonym poster: 8e38ef0175a7c7473e51117117970e52 1
Professor Orm Skrevet 11. mai 2013 #293 Skrevet 11. mai 2013 I så fall er det flaks for oss at vi ikke sprer løgner om noens renommé og bedriftsvirksomhet. Mange salonger utfører gratis, og ikke "gratis" hudanalyse. Man trenger ikke kjøpe noe. Og man legger da absolutt ingenting på prisen på produktene om man har foretatt hudanalyse! HC sin hudanalyse kan ikke sammenliknes med dem man får utført i salonger. Om de så tar betalt for den, får man i det minste en fullverdig hudanalyse. Man kan ikke gjøre ordentlig hudanalyse uten å være fysisk tilstede. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #294 Skrevet 11. mai 2013 Plutselig skjønte jeg hva du mente! Men jeg tør påstå at md sin er tryggere, den du ser der har veldig lav pH i forhold til md sin. At salongbehandling koster 6000 er som du sier, helt feil. Ja, den jeg linket til har lavere PH enn Md Formulations, men innenfor det som regnes som trygt for hjemmepeeling såvidt jeg har forstått. Og med mange gode tilbakemeldinger fra brukere hos http://www.makeupalley.com/search.asp?q=Makeup+Artist%27s+Choice+%28MUAC%29+glycolic&x=30&y=20 . Ja, prissammenligningen er feil, så den + henvisningen til en ikke-sammenlignbar tjeneste, kan nok regnes som villedende markedsføring. Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 2
Professor Orm Skrevet 11. mai 2013 #295 Skrevet 11. mai 2013 Ja, den jeg linket til har lavere PH enn Md Formulations, men innenfor det som regnes som trygt for hjemmepeeling såvidt jeg har forstått. Og med mange gode tilbakemeldinger fra brukere hos http://www.makeupall...colic&x=30&y=20 . Ja, prissammenligningen er feil, så den + henvisningen til en ikke-sammenlignbar tjeneste, kan nok regnes som villedende markedsføring. Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa Jeg er usikker selv, så jeg skal ikke påstå noe hva gjelder pH og hva som er trygt. Men jeg vet at man bør passe seg for for syre med lav pH i høye konsentrasjoner. Man skal ikke drive med voldsomme behandlinger i heimen. Jeg mener hun kan fortsette å selge dem, men etter å ha lest dine argumenter, ser jeg at bør hun endre markedsføringen på en del punkter
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #296 Skrevet 11. mai 2013 Jeg er usikker selv, så jeg skal ikke påstå noe hva gjelder pH og hva som er trygt. Men jeg vet at man bør passe seg for for syre med lav pH i høye konsentrasjoner. Man skal ikke drive med voldsomme behandlinger i heimen. Jeg mener hun kan fortsette å selge dem, men etter å ha lest dine argumenter, ser jeg at bør hun endre markedsføringen på en del punkter Fra http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8634810 : "The peeling solutions with a pH below 2 demonstrated the potential to induce crusting and necrosis, which was not seen with the partially neutralized solutions with a pH above 2.". Ja, hun står fritt til å selge penslinger, men markedsføringen blir feil ovenfor norske lesere. Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #297 Skrevet 11. mai 2013 Fremtidige personangrep på dette forumet vil anmeldes, da dette faktisk ikke lov. Personangrep? De fleste her kritiserer bloggen din og måten du driver "business" på, og det må du bare tåle. Slik som alle andre som selger varer, så må du også tåle å få "anmeldelse" på bloggen og varene du selger. Det er fullt lov å dele sine erfaringer når det gjelder kjøp av produkter. Du kan anmelde så mye du vil, du kommer ingen vei med å anmelde folk som ikke skriver det du vil at de skal skrive. Det er utrolig viktig for kunder å lese andre sine erfaringer med selgeren. Anmeldelsene dine vil havne i samme bunken som Ribskog sine anmeldelser. Skjerp deg! Anonym poster: b20ad155f1ad69ab2ca6218b964a873d 6
Gjest Nanne70 Skrevet 11. mai 2013 #298 Skrevet 11. mai 2013 Personangrep? De fleste her kritiserer bloggen din og måten du driver "business" på, og det må du bare tåle. Slik som alle andre som selger varer, så må du også tåle å få "anmeldelse" på bloggen og varene du selger. Det er fullt lov å dele sine erfaringer når det gjelder kjøp av produkter. Du kan anmelde så mye du vil, du kommer ingen vei med å anmelde folk som ikke skriver det du vil at de skal skrive. Det er utrolig viktig for kunder å lese andre sine erfaringer med selgeren. Anmeldelsene dine vil havne i samme bunken som Ribskog sine anmeldelser. Skjerp deg! Anonym poster: b20ad155f1ad69ab2ca6218b964a873d Tja, moderatorene har faktisk slettet flere innlegg fra denne tråden nettopp pga både personangrep og injurier.
Katniss Skrevet 11. mai 2013 #299 Skrevet 11. mai 2013 Jeg syns det er nesten noe skremmende over hvor ivrige "fansene" til Hilde Christina er. Det er ikke sunt å blindt sluke alt et enkelt menneske sier, som om det skulle være skrevet av en Messias. Viktig å bruke sunn skeptisk. 2
AnonymBruker Skrevet 11. mai 2013 #300 Skrevet 11. mai 2013 Tja, moderatorene har faktisk slettet flere innlegg fra denne tråden nettopp pga både personangrep og injurier. HC nekter å svare på relevante kritiske spørsmål pga såkalte personangrep. Det som ble slettet i forhold til personangrep på HC var før hun sist svarte. De siste slettingene fra moderatorene har faktisk vært i forhold til personangrep på oss som har stilt kritiske spørsmål. Det som er litt artig, er at HC i sin tid skrev følgende på sin nettside: "At nettbutikker tar kritikk personlig blir noe fjernt for meg, ...", jfr. http://www.hildechristina.com/blivakker-no-trygg-for-nettkj%c3%b8p-del-2 . Hun opererer selv som nettbutikk i forhold til hudpleieprogram og salg av md formulations pensling. Når hun nå får kritikk, så bør hun i følge seg selv ikke ta det personlig. Innlegg som hun ikke vil svare på er kritikk - ikke personangrep. At hun lar være, kan indikere at hun har noe å skjule, eller at hun ikke har godt nok svar tilbake. Hun bryter markedsføringsloven i forhold til både affilatelinker (skjult reklame) i innlegg, markedsføring av md formulations pensling, og jeg mistenker også at hun bryter den i forhold til markedsføringen av hudpleieprogrammet. Hun retter seg mot norske lesere, og da blir driften av bloggen for useriøs for min del. Anonym poster: ce97b52c64d94b4960e82275edbca6fa 3
Anbefalte innlegg