Gå til innhold

Jenter og dyr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor er det flest jenter som er glad i dyr? I hvertfall virker det sånn for meg og virker også som jenter flest er glad i dyr.

Og hvorfor er det flest menn som mishandler dyr? Selv har jeg aldri hørt om tilfeller der damer har mishandlet dyr. Sier ikke at det ikke skjer da, men har ikke hørt om det selv.

Anonym poster: 9c31b76158927fee25003fb76e97b54d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt om flere tilfeller hvor jenter har mishandlet dyr. Blant annet så er vel norges kanskje mest kjente dyremishandler kvinne. Men du har kanskje rett, hadde vært interessant å se noe statistikk.

Uansett, så har jeg ikke inntrykk av at jenter er mer glad i dyr enn gutter. De aller fleste av mine guttevenner er like glad i dyr som venninnene mine. Og samtlige menn i familien min setter pris på dyr.

Men det har kanskje noe med at vi jenter og gutter viser denne kjærligheten forskjellige? Jeg føler kanskje at noen jenter er veldig opptatt av å dulle med og vise frem dyrene sine og nærmest behandler de som babyer, kler de opp osv (noe jeg personlig ikke er særlig fan av). Sier ikke at dette gjelder jenter generelt altså, men trenden med å kle opp miniatyrhunder i rosa klær og bære de rundt i vesker kan vel sies å være en jentetrend. Mens flere gutter kanskje har et mer jordnært forhold til dyr og faktisk behandler de som dyr.

Også har du jo for eksempel de som driver med hester. Hestejenter er som regel veldig synlige og er stolte av hobbyen sin. Men jeg kjenner også flere gutter som driver med hest, men fordi det av en eller annen merkelig (og paradoksal) grunn blir sett på som lite mandig å drive med hest så snakker ikke disse høyt om det. Og dermed kan det virke som om det bare er jenter som er glad i hester.

Anonym poster: 677b0da69c3728e75cd0341ab0ef4d83

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Jeg tror at jenter hyler litt høyere om hvor mye de elsker dyr, og at menn liksom elsker dem litt i skul.

Men det er helt tydelig flere kvinnelige vegetarianere/veganere enn mannlige, og det handler jo også om dyrevennlighet. Jeg tror rett og slett kvinners sterke empati har noe med saken å gjøre.

• Liker 9
Gjest Funky Punk
Skrevet

Å det finnes mange kvinner som mishandler sine dyr.

Norges mest kjente dyremishandler, er som nevnt over her, en kvinne.

Tror menn og kvinner som liker dyr er like glad i dyrene sine, men at en del kvinner kanskje annonserer det litt mer enn hva menn gjør.

Skrevet

Jeg er ikke enig. Jenter er mer glad i kosedyr,på lik linje med teddybjørner og andre nurkete skapninger. Jenter er glad i ting som gir komfor og trygghet, mens gutter er mer interessert i det fascinerende, obsiktsvekkende eller spennende. De fleste slange - og stor-reptileiere er menn, samt innsektsforskere/oppdrettere etc. Jenter skyr lettere edderkopper og nekter ofte å ta i en fisk eller frosk. Det holder ikke å påstå at man har dyrehjerte når man bare velger ut de søte små og skyr alt det andre.

Anonym poster: c8a5b2263c6254a0950af15afb68849c

Skrevet

Jeg er jente, vegetarianer (kjenner kun jenteveggiser) og elsker dyr. Litt sånn fjortis-elsker, selv om jeg er voksen. Har f.eks en hamster jeg kysser på og bærer rundt på, småprater til, lager god mat til osv. Kjæresten ser alltid litt rart på meg da:p Jeg har et enormt morsinstinkt ovenfor dyr, men ikke ovenfor barn.

Tror nok gutter/menn steller like godt med dyrene sine, men kanskje de ikke duller så mye. Eller legger ut bilder med hjerter på Facebook og sånn.

Anonym poster: d4882f873654aa8149143d8bf2699e71

• Liker 1
Skrevet

Generelt tror jeg nok det har noe med morsinstinket å gjøre, og den medfødte omsorgsdelen det handler om.

At mange rett og slett har et behov for å ta vare på andre skapninger, og føler at de har mye kjærlighet å gi.

Iallefall er det slik selv med meg. Men nå er det selvsagt mange menn også som er dyreelskere, vet om flere som heller ikke legger noe særlig skjul på det.

• Liker 1
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jeg føler veldig mye mer omsorg for dyr enn jeg gjør for barn. Hadde sikkert vært noe annet med egne barn, men har et spesielt forhold til dyr :)

Jeg er nok mer dullete med katten enn det samboer er, men han er selvsagt like glad i katten. Det er vel mer godtatt at damer er sånn med dyr enn det menn er. Vet jo om flere menn som omtaler hunden som sin beste venn så tror nok bare det er en annen måte å vise det på.

• Liker 1
Skrevet

Og igjen ser jeg dette faktum jeg nevnte tidliger blir glatt oversett. Hvor mange menn kontra kvinner hyler og skriker og forlanger at dyret blir tatt av dage når det kommer i en mindre sjarmerende form? For eksempel som insekt, frosk, padder, slager etc.

Gjest Darthoven
Skrevet

At kvinner har mer empati er vel en ganske gammeldags oppfatning. Dessuten tror jeg det er slik at jenter har et mer overfladisk bilde av dyr og natur. Jenter er sånn åååå såå søøt! Naaaw, morsomme puzen. I mens menn i større grad FORSTÅR naturen og respekterer den. Det er menn som sitter ved ørret-tjernet og undrer seg, og som behandler fisken med ytterst respekt når de slipper den tilbake. Det er menn som forstår gi-og ta forholdet i naturen, at det å drepe et dyr ikke nødvendigvis er noen dårlig eller ond handling, men noe vakkert og naturlig, et gjensidig forhold. For meg virker det som om kvinner er mer primitive kulturellt på dette.

Dyr som brukes som underholdning (katter på youtube, søte dyr osv, kle på bikkja si osv osv) er det primært kvinnene som står for. Denne latterliggjøringen av dyr kamuflert som omtanke og kjærlighet har dype røtter hos mennesket. Vi har hatt sirkusdyr og generelt driti ut dyr for vår egen glede i mange hundre, om ikke tusen år, helt siden man begynte å legge menneskelige egenskaper i dyrene. Før den tid var dyrene i seg selv gudommelige.

Så jeg er totalt uenig egentlig. Jeg tror menn i større glad respekterer dyr og forstår naturen og dens balanse. Kvinner har i større grad et mer overfladisk og lite nyansert bilde av naturen.

• Liker 2
Gjest Darthoven
Skrevet

Og igjen ser jeg dette faktum jeg nevnte tidliger blir glatt oversett. Hvor mange menn kontra kvinner hyler og skriker og forlanger at dyret blir tatt av dage når det kommer i en mindre sjarmerende form? For eksempel som insekt, frosk, padder, slager etc.

Ja, nettop. Det er derfor f.eks Pandaen blir vernet -fordi den er såååå søt. I mens det daglig utryddes hundrevis av andre arter, som ikke har noen mindre nytteverdi for verden og naturen enn pandaen, heller tvert i mot. Pandaen er en ganske meningsløs skapning i motsetning til mange insektarter, fiskearter osv.

Det er det jeg prøvde å få fram med mitt forrige innlegg. Kvinner har et overfladisk syn på dyr. De liker dyr som er søte. De forstår ikke naturen. Pandaer og katter er søte, i mens en frosk og en edderkopp er ekkel, æsj drep den!

Skrevet

Jeg er ikke enig. Jenter er mer glad i kosedyr,på lik linje med teddybjørner og andre nurkete skapninger. Jenter er glad i ting som gir komfor og trygghet, mens gutter er mer interessert i det fascinerende, obsiktsvekkende eller spennende. De fleste slange - og stor-reptileiere er menn, samt innsektsforskere/oppdrettere etc. Jenter skyr lettere edderkopper og nekter ofte å ta i en fisk eller frosk. Det holder ikke å påstå at man har dyrehjerte når man bare velger ut de søte små og skyr alt det andre.

Nå generaliserer du veldig her!

De fleste menn jeg kjenner ville nok glatt foretrukket en hund eller katt fremfor en slange!

Og du ville blitt overrasket hvis du visste hvor mange kvinnelige krypdyreiere som finnes her til lands ;)

Men det er kanskje flest menn som virkelig omfavner hobbyen med å rigge til et akvarium eller terrarium og kose seg med å innrede det og få det til å se tøft ut og vise det fram.

Den mest åpenlyse forskjellen ligger gjerne i at mens mange jenter vil ha et dyr de kan dulle med og ta vare på, er ofte menn litt mer ute etter et dyr som kan være en kompis og som man kan gjøre ting sammen med, jogge og jakte f.eks.

• Liker 5
Skrevet

De fleste ser vel ikke på insekter som dyr da, og jeg har aldri opplevd å møte et eneste menneske som blir sjokkert over at noen tar livet av en mygg. Jeg tror heller ikke kvinner er mer ivrige insektsdrepere enn menn, heller motsatt.

Jeg har også til gode å oppleve at en dyreelskende kvinne krever å få en slange, frosk eller padde drept med mindre dyret er hardt skadd og vil lide en lang, pinefull død med mindre man hjelper de på vei. Man er ikke nødvendigvis en dyreelsker bare fordi man elsker sitt egent kjæledyr eller en bestemt art. Dyreelsker er et litt større begrep enn f.eks. hundeelsker.

• Liker 1
Skrevet

Det er det jeg prøvde å få fram med mitt forrige innlegg. Kvinner har et overfladisk syn på dyr. De liker dyr som er søte. De forstår ikke naturen. Pandaer og katter er søte, i mens en frosk og en edderkopp er ekkel, æsj drep den!

Noen kvinner, Darthoven! :opplyser:

• Liker 6
Gjest Crazycatlady
Skrevet

Vel, alle kvinner er ikke sånn. Det er ikke alltid verden er så sort hvitt. Noen ganger fins det nyanser inni der og.

Denne fremstillingen av at kvinner behandler dyr som Disneyfigurer minner meg om fjortisjenter som plutselig skal bli vegetarianere, og er veldig opptatt av dyrevelferd så lenge dyret er søtt.

Noen av oss vokser jo faktisk opp og forandrer mening når vi lærer og erfarer ting her i verden.

Søte dyr blir vel trukket ekstra mye frem siden det som er pent å se på får mer oppmerksomhet enn det som ikke er det. Blir jo feil på mange måter, men det er en annen diskusjon.

Gjest Darthoven
Skrevet

Jepp, de fleste kvinner. Takk for korrigeringen! :)

Gjest Darthoven
Skrevet

Vel, alle kvinner er ikke sånn. Det er ikke alltid verden er så sort hvitt. Noen ganger fins det nyanser inni der og.

Denne fremstillingen av at kvinner behandler dyr som Disneyfigurer minner meg om fjortisjenter som plutselig skal bli vegetarianere, og er veldig opptatt av dyrevelferd så lenge dyret er søtt.

Noen av oss vokser jo faktisk opp og forandrer mening når vi lærer og erfarer ting her i verden.

Søte dyr blir vel trukket ekstra mye frem siden det som er pent å se på får mer oppmerksomhet enn det som ikke er det. Blir jo feil på mange måter, men det er en annen diskusjon.

Jo, men når tittelen på tråden er generaliserende, og man diskuterer et fenomen så er man nødt til å generalisere. Må man ALLTID påpeke at ting selvfølgelig ikke gjelder ALLE mennesker i en gruppe?

Menn har pikk. Nei, faktisk ikke. Noen blir født som kvinner, og noen har av ymse årsaker mistet pikken. Men som en helt grei generalisering så kan vi si at menn har kukk, eller at fugler kan fly (selv om strutsen ikke kan) osv osv.

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor er det et problem at han generaliserer slik for å forklare den generaliseringen ts kommer med?

• Liker 1
Skrevet

Selv har jeg aldri hørt om tilfeller der damer har mishandlet dyr. Sier ikke at det ikke skjer da, men har ikke hørt om det selv.

Anonym poster: 9c31b76158927fee25003fb76e97b54d

Seriøst? Selvsagt misbruker kvinner også dyr. Det er fæle saker om det, også her i landet. Du burde begynne å lese litt aviser og følge med på nyheter.

Gjest Crazycatlady
Skrevet

Jo, men når tittelen på tråden er generaliserende, og man diskuterer et fenomen så er man nødt til å generalisere. Må man ALLTID påpeke at ting selvfølgelig ikke gjelder ALLE mennesker i en gruppe?

Menn har pikk. Nei, faktisk ikke. Noen blir født som kvinner, og noen har av ymse årsaker mistet pikken. Men som en helt grei generalisering så kan vi si at menn har kukk, eller at fugler kan fly (selv om strutsen ikke kan) osv osv.

Er jo litt forskjell på å si at fugler kan fly og det å si at kvinner er mer primitive når det gjelder dyr.

Det at fugler kan fly, de fleste i alle fall, er noe man kan se og alle er enige i det. Når det gjelder ting som at kvinner eller menn er sånn og sånn så er det ikke beviselig, og bidrar kun til å fremheve seg og sin egen gruppe som bedre enn en annen.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...