Binta Ba Skrevet 8. februar 2013 #41 Skrevet 8. februar 2013 Jeg føler vel egentlig at jeg allerede har sagt det jeg mener i denne saken. Pippi er ikke en folkegruppe, og heller ikke en religiøs leder. Hvem kan man fornærme der?? At noe har pågått over lengere tid, gjør det ikke til en bra ting, heller.
Gjest EryMax Skrevet 8. februar 2013 #42 Skrevet 8. februar 2013 Jeg tror jeg skal kle meg ut som en afrikaner
ViljaH Skrevet 8. februar 2013 #43 Skrevet 8. februar 2013 På engelsk brukes "indian" og "native american" og egne stammenavn om hverandre om indianere i Nord-Amerika. Jeg har skrevet oppgave på universitetsnivå om indianere i Nord-Amerika, og litteraturen jeg har brukt (som har vært anbefalt både i pensumbøker og av foreleser) veksler altså på begrepene. Indianere omtaler også seg selv og andre indianere som indianere, men begrepet "rødhud" eller "redskin" dukker ikke så ofte opp Bortsett fra fotballaget Washington Redskins kanskje Svarte mennesker omtaler også seg selv og andre som negro/nigger, men det er ikke ok at andre av annen farge gjør det. Det korrekte er å bruke Native American.
Fantomina Skrevet 8. februar 2013 #44 Skrevet 8. februar 2013 (endret) Bortsett fra fotballaget Washington Redskins kanskje Svarte mennesker omtaler også seg selv og andre som negro/nigger, men det er ikke ok at andre av annen farge gjør det. Det korrekte er å bruke Native American. Eller "Indian" eller "Native Indian" eller "American Indian" eller "Indegenous American" eller "Native" eller "First Nation(er)" eller stammenavnet, og andre begrep jeg ikke kommer på eller kjenner til. "Native American" er en av flere aksepterte betegnelser på urfolket i Nord- og Sør-Amerika. Det kan f.eks. brukes der "Indian" ikke er dekkende, fordi sistnevnte ikke omfavner enkelte stammer. Det er forresten en stadig pågående diskusjon om at svarte omtaler seg selv som "nigga", mens "nigger" er den nedsettende betegnelsen som ble brukt av hvit plantasjeeiere og andre som eide svarte slaver. "Nigga" ble visstnok tatt i bruk for å vise at de ikke ble såret av bruken av "nigger", men jeg er usikker på hvor og når og av hvem. Edit: Dette er forresten langt på siden av tema, så tråden må gjerne splittes for min del. Edit 2: http://www.census.gov/prod/2/gen/96arc/ivatuck.pdf Forklarer flere begrep om etniske grupper i USA. Foreslår også at du googler f.eks. "american indian" og "native american". Sistnevnte har langt færre treff enn "american indian". Endret 8. februar 2013 av Fantomina 1
Gjest Magdalene Skrevet 9. februar 2013 #45 Skrevet 9. februar 2013 Jeg orker heller ikke å belære alle som bruker ordet mulatt, men til tider gjør jeg det. Hva er galt med mulatt? Mine mulattbrødre sier det om seg selv.
Binta Ba Skrevet 9. februar 2013 #46 Skrevet 9. februar 2013 Hva er galt med mulatt? Mine mulattbrødre sier det om seg selv. Google betydningen.
Gjest Riskjeks Skrevet 9. februar 2013 #47 Skrevet 9. februar 2013 Jeg lurer litt på hvorfor religiøse yrker skal være untatt her? Lov å kle seg ut som fisker, men ikke nonne? Hvorfor skal de religiøse få mer respekt (av mangel på bedre uttrykk) enn verdslige yrker? Jeg ser heller ikke problemet med å kle seg ut som ulike folkegrupper...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå